Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko katsoneet Omakannasta, onko tietojanne katseltu luvatta?

Vierailija
24.08.2015 |

Just kävin katsomassa ja huomasin, että Seinäjoen terveyskeskuksesta oli joku käynyt katsomassa sairaskertomustietojani 5 / 14. Asun aivan eri kaupungissa, joskin Etelä-Pohjanmaalla, enkä ole ollut kertaakaan Seinäjoen terveyskeskuksen asiakkaana. 

Sairaanhoitopiirin tunnuksilla tietojani on katsottu kahdestikin, toisen kerran 6 / 14 ja toisen kerran 1 / 15. Olen ollut viimeksi sairaalan asiakkaana polilla 2010. 

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:47"]

Ap., oletko joku bloggaaja? Jotain ehkä kiinnostanut elämäsi vähän liikaa? Selvittäisin heti.

[/quote]Olen kyllä bloggaaja, mutta en ole tuonut blogissa julki henkilöllisyyttäni. Mutta työni puolesta olen puolijulkkis, ja terveystiedot voivat kiinnostaakin jotain. 

Vierailija
82/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:44"] Voinko jotenkin katsoa lapseni tietoja tuolta? Siis kyseessä alakouluikäinen, jolla krooninen sairaus. Ja jouduttu paljonkin sairaalassa käymään. Omilla pankkitunnuksilla näin vain omat tietoni. [/quote]   Et pysty. Mun mielestä tää on iso epäkohta ettei näe lapsen (edes alle 12-vuotiaan) tietoja omakannasta. [/quote] Tuohon on tulossa muutos

[/quote]

Tosi kiva jos näin on.

[/quote]Kiva sitten kun vanhempi näkee, että alaikäinen on hakenut aborttia tai käyttää ehkäisyä, jos ei ole vanhemmilleen kertonut .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

67-68 vastaaja siis ap

Vierailija
84/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten kaikki sh-piirit jo tuon Omakannan piirissä? Ainakaan keväällä vielä eivät olleet ja tiedothan tuonne lähtevät ymmärtääkseni kertymään vasta siitä alkaen kun yksikkö liittyy eikä sinne takautuvasti syötetä tietoja esim. vuosien takaa. Siksi kaikilla ei kait näy vielä mitään.

Eikä mielestäni ole mitenkään oman navan ympärillä pyörimistä, kuten joku tuolla kommentoi, vaikka katsookin ajoittain ja selvittää mahdolliset kysymyksiä herättävät merkinnät. Sen todistaa jo tuo, kuinka paljon urkkimisia on tullut ilmi. Hoitoalallakin vain valitettavasti on juoruajia ja kyttääjiä (vaikka harvassakin) joten aivan oikein että ko. yksilöt saavat näpeilleen. Kontrolli on tässä hyvä asia. Juuri tuon tehostuneen kontrollin ja helpon itsetarkistusmahdollisuuden vuoksi en ole nähnyt tarpeelliseksi laittaa mitään kieltoja. Onhan se tosiaan hätätilanteessa tärkeää tietää, mitä mahdollisesti on taustalla. Jos jotain omituisia tarkistuksia huomaisin, ilman muuta selvittäisin asian.

Vierailija
85/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:54"]

jos on joku sairaus, seurantakäyntien suunnittelua, konsultoitu lääkäriä toisessa sairaalassa jnejne. Lopettakaa toi itsenne ympärillä pyöriminen, ei ne teidän tiedot kiinnosta. Mutta jos asetatte kieltoja, niin pahimmillaan saatte huonoa hoitoa, tai jossakin tapauksessa jää tärkeää tietoa hoitavalta taholta saamatatta- vrt. onnettomuus

[/quote]

Jos ei kerran kiinnosta, miksi poliisi joutuu joka vuosi enemmän ja enemmän urkintakeissejä käsittelemään? Siitä mahdollisesta kielltojen aiheuttamasta huonosta hoidosta voit syyttää urkkijoita ja järjestelmän kehittäjiä jotka näin hölmön järjestelmän loivat.

[/quote]

Ketjussa käsitellään kahta eri asiaa.  Elikkä   kukaan ei  saa katsoa toisen potilastietoja ellei katsojalla ole joku  pätevä syy tähän.

Kieltää voi sen  että kun menee  johonkin   "hoitolaitokseen ", terveyskeskukseen,  mielenterveyshoitolaan :) ,  taitaa olla myös päiväkoti eräs. Yleensä kysytään  tai rasti ruutuun, voidaaanko  tietoja   luovuttaa muille tahoille.  Kieltää voi siis sen,  että tieto ei kulje  paikasta a paikkaan b.

En  tunne   asiaa tarkasti .

Vierailija
86/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:54"]

jos on joku sairaus, seurantakäyntien suunnittelua, konsultoitu lääkäriä toisessa sairaalassa jnejne. Lopettakaa toi itsenne ympärillä pyöriminen, ei ne teidän tiedot kiinnosta. Mutta jos asetatte kieltoja, niin pahimmillaan saatte huonoa hoitoa, tai jossakin tapauksessa jää tärkeää tietoa hoitavalta taholta saamatatta- vrt. onnettomuus

[/quote]

Jos ei kerran kiinnosta, miksi poliisi joutuu joka vuosi enemmän ja enemmän urkintakeissejä käsittelemään? Siitä mahdollisesta kielltojen aiheuttamasta huonosta hoidosta voit syyttää urkkijoita ja järjestelmän kehittäjiä jotka näin hölmön järjestelmän loivat.

[/quote]

Ketjussa käsitellään kahta eri asiaa.  Elikkä   kukaan ei  saa katsoa toisen potilastietoja ellei katsojalla ole joku  pätevä syy tähän.

Kieltää voi sen  että kun menee  johonkin   "hoitolaitokseen ", terveyskeskukseen,  mielenterveyshoitolaan :) ,  taitaa olla myös päiväkoti eräs. Yleensä kysytään  tai rasti ruutuun, voidaaanko  tietoja   luovuttaa muille tahoille.  Kieltää voi siis sen,  että tieto ei kulje  paikasta a paikkaan b.

En  tunne   asiaa tarkasti .

[/quote]

..... tai taitaa olla niin  tieto ei  saa liikkua paikasta a paikkaan b,  ellei   asiakas sitä erikseen salli.

Vierailija
87/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tonne viety kaikki tiedot kaikilta vai pitääkö vientiin antaa joku lupa? Mulla viimeisin käynti terveydenhuollossa 12 vuotta sitten synnytyksessä.... Löytyykö nuokin epikriisit ym. tuolta tietopankista yhä?

Vierailija
88/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:46"]

Olen yksityisellä lääkäriasemalla töissä. Yritys on valtakunnallinen, joten samannimisiä on potilaskannassa paljon. Joskus käyn vahingossa väärän potilaan kortilla, mutta kirjaan sen aina lokitietoihin. Voi olla, että ap:n kohdalla on myös käynyt näin. Minua ei ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään tiedot, paitsi hoitotilanteessa tietenkin.

[/quote]

Nimelläkö siinä muka haetaan eikä sotulla? Eikö sotu olisi vähän varmempi keino?
[/quote]
Voi hakea molemmilla. Mutta paljon nopeampaa se on nimellä mennä tietoihin kun kaivella jonkun sotu jostain. Varsinkin kum usein se näkyy vasta siellä tiedoissa, ei se asiakas ole siinä vieressä sotua kertomassa.

Vierailija
89/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisyydensuoja on etenkin nykypäuvänä äärimmäisen tärkeää. Kyllä siitä täytyy pitää kiinni eikä se ole mitään "oman navan ympärillä pyörimistä".

Vierailija
90/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:14"]Onko tonne viety kaikki tiedot kaikilta vai pitääkö vientiin antaa joku lupa? Mulla viimeisin käynti terveydenhuollossa 12 vuotta sitten synnytyksessä.... Löytyykö nuokin epikriisit ym. tuolta tietopankista yhä?
[/quote]
Ei löydy vanhoja tietoja. Vain ne mitä on kirjattu tuon omakannan käyttöön oton jälkeen.

Vierailija
91/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sotketaan omakantaa ja sitä mitä näkyy esim. Efficassa hoitohenkilökunnalle.
Älkää kieltäkö mitään katsomisia, jos ei ole erittäin painavaa syytä. Tuskin sun naapurin sh on kiinnostunut peräpukamistasi.
Jos joudut vaikka kolariin toisella paikkakunnalla ja siellä ei sitten lääkärit näekkään tiedoistasi jotain hoitoon vaikuttavaa, on se paljon vakavampaa kuin riski siitä että joku utelias läy lukemassa millaisia sun tietoja.

Vierailija
92/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotteko, että kannan toedot hyvin suojattu? jos joku pääsee cia:n tietoihin hakkeroimalla, kanta varmaan läpihuutojuttu. Sillä vois tienata vaik kiristämällä. Samapa tuo jos joku kiinnostuu virtsatietulehduksistani, mutta noin periaatteessa mietin.

Vierailija
93/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:15"]Yksityisyydensuoja on etenkin nykypäuvänä äärimmäisen tärkeää. Kyllä siitä täytyy pitää kiinni eikä se ole mitään "oman navan ympärillä pyörimistä".
[/quote]
Tajuatko mitä varten nuo kirjaukset yms. tehdään? Ihan vapaasti vaan kiellä kailko katselu ja tiedonsiirto. Kukssn muu ei siitä kärsi kun sinä itse, jos sulle jotain sattuu

Vierailija
94/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikin tästä ketjusta mieleen että voisi selvittää miten oikeudessa on käynyt sille idiootille joka tutki minun potilastietojani ilman mitään syytä (paitsi oma sairaalloinen uteliaisuutensa, kun muisti nimeni eräästä yhteydestä)... Ilmoitus urkinnasta tuli postissa mutta oikeuden päätöstä en ole kuullut. Olin niin järkyttynyt ja muuhun elämään liittyvistä syistä ylikuormittunut etten jaksanut erikseen haastaa häntä oikeuteen, vaan olin mukana jossain yhteiskanteessa.

Vierailija
95/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:44"] Voinko jotenkin katsoa lapseni tietoja tuolta? Siis kyseessä alakouluikäinen, jolla krooninen sairaus. Ja jouduttu paljonkin sairaalassa käymään. Omilla pankkitunnuksilla näin vain omat tietoni. [/quote]   Et pysty. Mun mielestä tää on iso epäkohta ettei näe lapsen (edes alle 12-vuotiaan) tietoja omakannasta. [/quote] Tuohon on tulossa muutos

[/quote]

Tosi kiva jos näin on.

[/quote]Kiva sitten kun vanhempi näkee, että alaikäinen on hakenut aborttia tai käyttää ehkäisyä, jos ei ole vanhemmilleen kertonut .

[/quote]

Ai alle 12v. Korjatkaa jos olen väärässä mutta käsittääkseni yli 12-vuotiaan terveystietoja ei tarvitse vanhemmille ilmoitella jos lapsi se itse kieltää.

Vierailija
96/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:04"]Mä en ymmärrä sitä systeemiä. Olen laittanut kiellot ja silti sieltä käydään katsomassa vai onko niin, että tulee merkintä, vaikka mitään ei pitäisi näkyä? Vai kielto on turha, kaikki näkee joka tapauksessa.
[/quote]
Ethän sä voi kieltää tietojen katsomista omassa sairaanhoitopiirissä. Miten ketään hoidetaan, jos kenenkään tietoihin ei pääse? Voit kieltää tietojen luovutuksen toiseen sairaanhoitopiiriin.

Vierailija
97/104 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
98/104 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Vierailija
99/104 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei joku vastatkaa! Missä tuolla omakannassa näkee ne lokitiedot? Luulin että ne pitää erikseen pyytää. Vastatkaa jooko

Vierailija
100/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi