Oletteko katsoneet Omakannasta, onko tietojanne katseltu luvatta?
Just kävin katsomassa ja huomasin, että Seinäjoen terveyskeskuksesta oli joku käynyt katsomassa sairaskertomustietojani 5 / 14. Asun aivan eri kaupungissa, joskin Etelä-Pohjanmaalla, enkä ole ollut kertaakaan Seinäjoen terveyskeskuksen asiakkaana.
Sairaanhoitopiirin tunnuksilla tietojani on katsottu kahdestikin, toisen kerran 6 / 14 ja toisen kerran 1 / 15. Olen ollut viimeksi sairaalan asiakkaana polilla 2010.
Kommentit (104)
Voinko jotenkin katsoa lapseni tietoja tuolta? Siis kyseessä alakouluikäinen, jolla krooninen sairaus. Ja jouduttu paljonkin sairaalassa käymään. Omilla pankkitunnuksilla näin vain omat tietoni.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:02"]
Just kävin katsomassa ja huomasin, että Seinäjoen terveyskeskuksesta oli joku käynyt katsomassa sairaskertomustietojani 5 / 14. Asun aivan eri kaupungissa, joskin Etelä-Pohjanmaalla, enkä ole ollut kertaakaan Seinäjoen terveyskeskuksen asiakkaana.
Sairaanhoitopiirin tunnuksilla tietojani on katsottu kahdestikin, toisen kerran 6 / 14 ja toisen kerran 1 / 15. Olen ollut viimeksi sairaalan asiakkaana polilla 2010.
[/quote]
Jospa se tietoja katsonut työskentelee sekä tuolla terveyskeskuksessa että sinua hoitaneessa/hoitavassa yksikössä. Mutta jos et siis ole ollenkaan ollut sitten vuoden 2010 missään lääkärillä tai esim. sairaanhoitajalla vaikkapa tuon saman sairauden takia, niin sitten kyllä vaikuttaa jokseenkin oudolta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:44"]
Voinko jotenkin katsoa lapseni tietoja tuolta? Siis kyseessä alakouluikäinen, jolla krooninen sairaus. Ja jouduttu paljonkin sairaalassa käymään. Omilla pankkitunnuksilla näin vain omat tietoni.
[/quote]
Et pysty. Mun mielestä tää on iso epäkohta ettei näe lapsen (edes alle 12-vuotiaan) tietoja omakannasta.
Olen yksityisellä lääkäriasemalla töissä. Yritys on valtakunnallinen, joten samannimisiä on potilaskannassa paljon. Joskus käyn vahingossa väärän potilaan kortilla, mutta kirjaan sen aina lokitietoihin.
Voi olla, että ap:n kohdalla on myös käynyt näin. Minua ei ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään tiedot, paitsi hoitotilanteessa tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:44"]
[/quote]
Et pysty. Mun mielestä tää on iso epäkohta ettei näe lapsen (edes alle 12-vuotiaan) tietoja omakannasta.
[/quote]
Tuohon on tulossa muutos
Siis mistä tietoja pääsee katsomaan , esim . julkisen puolen?
Ap., oletko joku bloggaaja? Jotain ehkä kiinnostanut elämäsi vähän liikaa? Selvittäisin heti.
Niin miten sen näkee että joku on katsonut omia tietoja??
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:46"]
Olen yksityisellä lääkäriasemalla töissä. Yritys on valtakunnallinen, joten samannimisiä on potilaskannassa paljon. Joskus käyn vahingossa väärän potilaan kortilla, mutta kirjaan sen aina lokitietoihin. Voi olla, että ap:n kohdalla on myös käynyt näin. Minua ei ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään tiedot, paitsi hoitotilanteessa tietenkin.
[/quote]
Nimelläkö siinä muka haetaan eikä sotulla? Eikö sotu olisi vähän varmempi keino?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:44"] Voinko jotenkin katsoa lapseni tietoja tuolta? Siis kyseessä alakouluikäinen, jolla krooninen sairaus. Ja jouduttu paljonkin sairaalassa käymään. Omilla pankkitunnuksilla näin vain omat tietoni. [/quote] Et pysty. Mun mielestä tää on iso epäkohta ettei näe lapsen (edes alle 12-vuotiaan) tietoja omakannasta. [/quote] Tuohon on tulossa muutos
[/quote]
Tosi kiva jos näin on.
Kyllä sitä varmaan jonkin verran tapahtuu, mutta vähäistä se mielenkiinto kaikenkaikkiaan on. Ihan tarpeeksi lukemista ja perehtymistä niihin paikallaoleviinkin potilaisiin.
Omalla osastolla kyllä käydään määrätyn potilasryhmän tiedoissa silloinkin kun eivät ole paikalla, hoitoon liittyvät varaukset leikkuriin, röntgeniin ja labraan tehdään muutamaa viikkoa aiemmin kun hoitoketju käynnistetään.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:36"]Pystyykö niitä tietoja siis katsomaan kuka vain terveysalan henkilö ja mistä päin Suomea vaan? Esim. voiko joku lähäri katsella toisella puoln Suomea asuvan tutun tietoja? En ole koskaan aimmin tätä ajatellutkaan ja nyt alkoi ihan hirvittää, kun en ole koskaan kieltänyt mitään. Sinisilmäisesti vain luottanut kaikkeen. Ei mulla mitään kovin häpeällisiä käyntejä tk:ssa ole, mutta monta uteliasta sairaanhoitaja- ja lähärituttua... [/quote] No teoriassa voi. Mutta ei saa, jos ei ole sinuun hoitosuhdetta. Ei hoitajat käy niitä tietoja huvikseen kurkkimassa koska jokainen tietää että siitä jää kiinni ja seurauksena potkut ja korvaukset. Toki näitä uteliaita pöllöjä aina joskus on.
[/quote]
Eli ei käy mutta silti kuitenkin käy. Kuinka moni on saanut potkuja? Onko ensimmäistäkään? Edes tuomitut? Ikinä en enää anna lupia yhtään mihinkään tähän liittyvään.
Tässä muutama vanha uutisjuttu aiheesta.
http://yle.fi/uutiset/varkauden_potilastietojen_urkinta_hovioikeus_piti_tuomion_voimassa/7154741
"Sairaanhoitaja urkki yli 200 ihmisen potilastietoja vuosina 2011–2012. "
"Poliisin tutkittavaksi päätyi viime vuonna jo 173 henkilörekisteririkosta, mikä on lähes kaksinkertainen määrä edellisvuoteen nähden." (julkaistu 2013)
Miten sen näkee, jos joku muu on käynyt katsomassa? Mulla näkyy aina vain, että milloin itse olen viimeksi käynyt.
jos on joku sairaus, seurantakäyntien suunnittelua, konsultoitu lääkäriä toisessa sairaalassa jnejne. Lopettakaa toi itsenne ympärillä pyöriminen, ei ne teidän tiedot kiinnosta. Mutta jos asetatte kieltoja, niin pahimmillaan saatte huonoa hoitoa, tai jossakin tapauksessa jää tärkeää tietoa hoitavalta taholta saamatatta- vrt. onnettomuus
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:08"]
Ei haittaa jos joku katsoo mun tiedot.
[/quote]Entä sitten jos sinulla olisi sairauskertomuksessa tietoja psykiatrisesta sairastamisesta ja lääkkeiden väärinkäytöstä?
[/quote]
Mulla on perheväkivallasta. Olen sairaanhoitaja. En uskalla käydä edes lääkärissä, kun pelkään, että joku työkaveri näkee...
"] Jaa, täytyypä tarkistaa. Eipä silti, kyllä niitä voi jatsoa, kun en ole julkkis. [/quote]Kenelläkään, jolla sillä hetkellä ei ole hoitosuhdetta sinuun, ei ole oikeutta katsella terveystietojasi. [/quote]
En ymmärrä mksi joku haluaisi. Saisinko ton hoitosuhteen määritelmän. Ajanvarauksen tyypit, sh:t, tietenkin hoitava lääkäri..."
Uteliaisuuttaan esim. naapuri, sukulainen tai työnantajasi, jolla on suhteita terv.hoitoon tai itse työskentelee siellä. Ei lainkaan harvinaista, kun pienet piirit pyörivät ja sitten juoruillaan. Aina joku narahtaa, milloin kun kummi tai kummin kaima.
"Olen yksityisellä lääkäriasemalla töissä. Yritys on valtakunnallinen, joten samannimisiä on potilaskannassa paljon. Joskus käyn vahingossa väärän potilaan kortilla, mutta kirjaan sen aina lokitietoihin. Voi olla, että ap:n kohdalla on myös käynyt näin. Minua ei ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään tiedot, paitsi hoitotilanteessa tietenkin."
Haetaanko tietoja ainoastaan nimellä? Eikö siihen tarvita henkilötunnus, jota ei kahta samanlaista löydy.
Ja kyllä monia kiinnostaa, mieleen muistuu Mika Myllylä, josta tehtiin ennätysmäärä hakuja.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:54"]
jos on joku sairaus, seurantakäyntien suunnittelua, konsultoitu lääkäriä toisessa sairaalassa jnejne. Lopettakaa toi itsenne ympärillä pyöriminen, ei ne teidän tiedot kiinnosta. Mutta jos asetatte kieltoja, niin pahimmillaan saatte huonoa hoitoa, tai jossakin tapauksessa jää tärkeää tietoa hoitavalta taholta saamatatta- vrt. onnettomuus
[/quote]
Jos ei kerran kiinnosta, miksi poliisi joutuu joka vuosi enemmän ja enemmän urkintakeissejä käsittelemään? Siitä mahdollisesta kielltojen aiheuttamasta huonosta hoidosta voit syyttää urkkijoita ja järjestelmän kehittäjiä jotka näin hölmön järjestelmän loivat.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:02"]
[/quote]
Jospa se tietoja katsonut työskentelee sekä tuolla terveyskeskuksessa että sinua hoitaneessa/hoitavassa yksikössä. Mutta jos et siis ole ollenkaan ollut sitten vuoden 2010 missään lääkärillä tai esim. sairaanhoitajalla vaikkapa tuon saman sairauden takia, niin sitten kyllä vaikuttaa jokseenkin oudolta.
[/quote]Hoidan asiani työterveyspuolella, se ei ole seinäjoen terveyskeskuksen eikä epshp:n piirin alainen.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:36"]Pystyykö niitä tietoja siis katsomaan kuka vain terveysalan henkilö ja mistä päin Suomea vaan? Esim. voiko joku lähäri katsella toisella puoln Suomea asuvan tutun tietoja? En ole koskaan aimmin tätä ajatellutkaan ja nyt alkoi ihan hirvittää, kun en ole koskaan kieltänyt mitään. Sinisilmäisesti vain luottanut kaikkeen. Ei mulla mitään kovin häpeällisiä käyntejä tk:ssa ole, mutta monta uteliasta sairaanhoitaja- ja lähärituttua...
[/quote]
No teoriassa voi. Mutta ei saa, jos ei ole sinuun hoitosuhdetta. Ei hoitajat käy niitä tietoja huvikseen kurkkimassa koska jokainen tietää että siitä jää kiinni ja seurauksena potkut ja korvaukset. Toki näitä uteliaita pöllöjä aina joskus on.