Minkä ikäisille pojillenne olette kertoneet kuukautisista?
Itse en omalle 8-vuotiaalleni kertonut varsinaisesti kuukautisten syytä, mutta poika tietää että tällainen asia kuin kuukautiset on olemassa. En ole koskaan peitellyt pojalta siteen tai tamponin vaihtoa. Meillä ei vessaa lukita (paitsi jos on vieraita) ja saatetaan hyvinkin käydä vessassa samaan aikaan. Toinen pöntöllä, toinen hammaspesulla tms. Poika saattaa esim. todeta että "ai jaa, onko sulla äiti taas kuukautiset", kun näkee että vaihdan sidettä.
Kommentit (101)
Tässäkin asiassa on kysymys sivistyksestä ja sivistymättömyydestä. Valitettavaa, että perheenäiti siirtää huonoja tapoja ja vaikutteita lapselleen. Kaikki kehon toimintaan liittyvät suoritteet eivät ole nykymaailmassa yhteisöllisiä kokemuksia, vaikka apinoiden keskuudessa niin tapahtuukin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:11"] Wtf? LAITAT TAMPONIA POIKASI NÄHDEN??? Yöööööökk. En laittaisi edes mieheni nähden. Saati poikani nähden. [/quote] Olen pahoillani puolestasi, jos kuukautisesi ovat yök. Meillä päin kuukautiset ovat normaali asia. Ei yök tai häpeiltävä asia. Menetkö niistämään nenäsikin piilossa? [/quote] Jotkut asiat vaan ovat intiimejä ja on muita huomioonottavaa suorittaa jotkut asiat yksin. Teilä varmaan on vessanpönttökin keskellä olkkaria sohvan vieressä.
[/quote]
Huomioonottavaa? Ei meillä kukaan halua, että perheen naiset piilottelisivat siteiden vaihtoa. Mieheni ostaa kaupassa käydessään siteet ja tampoonit perheen naisille. Hui kamalaa.
[/quote]
Tyttäresikin sitten vaihtaa iloisesti siteen isän läsnä ollessa?
Sairasta minusta, jos näin...
[/quote]
Miksi ei? Onko siteenvaihto mielestäsi seksuaalista vai miksi se ei ole soveliasta? Meillä saunotaan perheenä yhdessä ja 11-vuotias tyttäremme ei tosiaan lähde kylppäristä erikseen vaihtamaan sidettä, vaikka muu perhe saunoo vieressä. Pahoitteluni jos tämä on sinusta kamalaa.
[/quote]Siteen vaihto ei ole seksuaalista.Kaukana siitä. Kaikki eivät halua katsoa verisiä siteitä tai kun toinen tunkee tampoonia sisäänsä. Meillä ei kyllä tytöt enää saunoneet 11 vuotiaana isänsä kanssa. Onko teillä vain yksi saunavuoro vai miksi kaikki tunkee samaan saunaan?
[/quote]
Meillä ketään ei häirise olla samassa tilassa siteenvaihdon aikaan. Meillä myös tykätään saunoa perheenä ja teemme näin niin kauan kunnes lapsemme toisin haluavat. Jokainen perhe toimii tavallaan, eikai se sinulle yllätyksenä tullut, etteivät kaikki toimi teidän tavallanne.
Nyt kun mietin, niin meillä on kaikin puolin muutenkin todella läheinen ja tiivis perhe. Keskusteluyhteys on hyvä ja avoin.
[/quote]En halua mitenkään piruilla, mutta niin on meilläkin tiivis ja läheinen perhe, mutta ei sen läheisyyden luomiseen ole tarvittu yhteisiä siteen vaihto hetkiä. Mutta kuten jo aikaisemmin totesin , kukin tyylillään. Mutta siihen ystävien nähden paskalla käymiseen kommentoin sen verran,että olen joskus kuullut jonkun ihmetelleen kyseistä toimintaa. Siis sitä että joku ei ymmärrä sulkea vassan ovea vaan paskoo muiden nähden. Se ei välttämättä ole kivaa katsottavaa;)
[/quote]
En ottanur piruiluna, ei hätää. :) Meillä sulkeutuu ovet kyllä, mutta samaan jättimäiseen kylppäriimme mahtuu kyllä perheenjäseniä, jos on ruuhkaa. Luonnollista, emmekä asiaa sen enempää ajattele.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:01"]
Kukaan tuntemani esiteini saati sitten itse teini-ikäinen ei sauno enää vastakkaista sukupuolta olevan vanhempansa kanssa. Ei siinä tarvitse mitään seksuaalista olla, mutta niin se vaan menee. Normaalia kehitystä.
[/quote]
Yhtä normaalia on myös saunoa vanhempiensa kanssa. Tyylejä on yhtä monta kuin on ihmisiäkin. Täällä oli joskus kysely asiasta ja vastauksia riitti joka lähtöön. Itse saunoimme aina perheenä lapsuudenkodissani ja ihan normaali minusta tuli.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:11"] Wtf? LAITAT TAMPONIA POIKASI NÄHDEN??? Yöööööökk. En laittaisi edes mieheni nähden. Saati poikani nähden. [/quote] Olen pahoillani puolestasi, jos kuukautisesi ovat yök. Meillä päin kuukautiset ovat normaali asia. Ei yök tai häpeiltävä asia. Menetkö niistämään nenäsikin piilossa? [/quote] Jotkut asiat vaan ovat intiimejä ja on muita huomioonottavaa suorittaa jotkut asiat yksin. Teilä varmaan on vessanpönttökin keskellä olkkaria sohvan vieressä.
[/quote]
Huomioonottavaa? Ei meillä kukaan halua, että perheen naiset piilottelisivat siteiden vaihtoa. Mieheni ostaa kaupassa käydessään siteet ja tampoonit perheen naisille. Hui kamalaa.
[/quote]Kyllä meilläkin mies voi siteitä ostaa, mutta ei se kyllä tykkää jos minä menen verisiä siteitä vaihtamaan yhtäaikaa kun toinen on vessassa. En itsekään halua katsella muiden verisiä rättejä. miksi miehen tai pojan pitäisi.
[/quote]
Ei tietenkään ole pakko, mutta onko vaikea ymmärtää, ettei se ole kaikille mikään ongelmakaan? Mies napsaisee ihan omin sormin minulta tampoonin pois usein kun alamme .....odotahan ja pidätä hengitystäsi.... HARRASTAA SEKSIÄ KUUKAUTISTEN AIKAAN. Toivottavasti et pyörtynyt. :)
[/quote]No voi kuule, et pysty sellaista kertomaan joka saisi minut pyörtymään. Olen luultavasti kokonut jo kaikki mitä voi paljon ennen sinua. Meillä mies on myös joutunut kaivamaan tamponeja ulos kun naru on irronnut. Mies on pannut menkkojen aikana ja veri on lentänyt, mutta ei hän silti välitä seistä vieressä kun minä siteitä vaihdoin. Mutta kuten olen jo tässä sen kymmenessä viestissä vastannut , minulle on ihan sama, mitä te siellä kotona teette kunhan minun ei tarvitse katsella kun käyt paskalla ja vaihtamassa siteitä.Tähän ikään ja jo työnikin puolesta (valitettavasti) tiedän ,että joka perheessä on omat tapansa ja mikä minä olen sanomaan onko ne hyviä tai huonoja. Jokainen tavallaan. Mutta ehkä sille tytölle kannattaa kuitenkin sanoa,että ei nyt ihan missä tahansa alan siteitä vaihtamaan , vaikka luonnollinen juttu onkin.
Alle kouluikäisenä mutta lukitsen kyllä vessan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:53"]
Kuulostaa todella erikoiselta, että joku 11-vuotias tyttö saunoo yhdessä isänsä kanssa tai lompsii vessaan vaihtamaan sidettä, kun iskä ajaa muina miehinä partaa vieressä. Itse lopetin isän kanssa saunomisen muistaakseni reilusti alle 10-vuotiaana eikä olisi tullut mieleenkään tunkea edes vessaan yhtä aikaa jos siellä istuu joku paskalla. Jotkut asiat nyt vaan hoidetaan yksityisesti eikä se tarkoita, että niitä piilotellaan tai salaillaan tai se olisi jotenkin iljettävää. Kyse on pikemminkin käytöstavoista!! Luonnollista on asioista puhuminen, ei näyttäminen käytännössä. Minkähän ikäisiä tuon perheen muut lapset mahtavat olla? Varmaan siellä 16-vuotiaat pojat vielä saunovat äitinsä kanssa. Huh!
[/quote]Niin ja vetävät käteensä iskän katsellessa samassa saunassa. Sehän on ihan luonnollista. Se runkkaaminen , mitä sitä ujostelemaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:40"]
[/quote]
[/quote]Kyllä meilläkin mies voi siteitä ostaa, mutta ei se kyllä tykkää jos minä menen verisiä siteitä vaihtamaan yhtäaikaa kun toinen on vessassa. En itsekään halua katsella muiden verisiä rättejä. miksi miehen tai pojan pitäisi.
[/quote]
Ei tietenkään ole pakko, mutta onko vaikea ymmärtää, ettei se ole kaikille mikään ongelmakaan? Mies napsaisee ihan omin sormin minulta tampoonin pois usein kun alamme .....odotahan ja pidätä hengitystäsi.... HARRASTAA SEKSIÄ KUUKAUTISTEN AIKAAN. Toivottavasti et pyörtynyt. :)
[/quote]No voi kuule, et pysty sellaista kertomaan joka saisi minut pyörtymään. Olen luultavasti kokonut jo kaikki mitä voi paljon ennen sinua. Meillä mies on myös joutunut kaivamaan tamponeja ulos kun naru on irronnut. Mies on pannut menkkojen aikana ja veri on lentänyt, mutta ei hän silti välitä seistä vieressä kun minä siteitä vaihdoin. Mutta kuten olen jo tässä sen kymmenessä viestissä vastannut , minulle on ihan sama, mitä te siellä kotona teette kunhan minun ei tarvitse katsella kun käyt paskalla ja vaihtamassa siteitä.Tähän ikään ja jo työnikin puolesta (valitettavasti) tiedän ,että joka perheessä on omat tapansa ja mikä minä olen sanomaan onko ne hyviä tai huonoja. Jokainen tavallaan. Mutta ehkä sille tytölle kannattaa kuitenkin sanoa,että ei nyt ihan missä tahansa alan siteitä vaihtamaan , vaikka luonnollinen juttu onkin.
[/quote]
Meillä se mies "välittää seistä vieressä", eli toisin sanoen, häntä ei häiritse. Tuskin huomaakaan. Tyttäreni, kuten muutkin perheenjäsenemme, osaa sulkea oven perässään. Ei sitä ole erikseen tarvinnut opettaa, vaikka perheen kesken voimmekin olla samassa kylpyhuoneessa keskenämme.
Sulle 52, meillä on kolme poikaa ( nyt 18, 20 ja 22) ja ikinä ei olla hävetty toisiamme niin, etteikö pystyisi pojat äitinsä kanssa käydä saunassa. Ja yksi paikka, missä käymme kesäisin saunassa muutaman kerran, niin siellä on sekasauna ilman uikkareita. Nyt meni ot, mutta joo, kuukautiset olen selittänyt jokaiselle. Kaksi vanhinta asuu jo tyttöystäviensä kanssa, joten eipä tule asia yllätyksenä, kun tyttiksellä on menkat..
[/quote]Siis todella outoa. Yli kaksikymppiset pojat äidin kanssa saunassa? No kukin tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:26"]
Öö, miksi pojille pitäisi kertoa kuukautusista ?
[/quote]
Varmaan voisi auttaa vähän ehkäisyssä, jos miehetkin tajuaisivat, miten niitä vauvoja tulee...
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:23"]
Sulle 52, meillä on kolme poikaa ( nyt 18, 20 ja 22) ja ikinä ei olla hävetty toisiamme niin, etteikö pystyisi pojat äitinsä kanssa käydä saunassa. Ja yksi paikka, missä käymme kesäisin saunassa muutaman kerran, niin siellä on sekasauna ilman uikkareita. Nyt meni ot, mutta joo, kuukautiset olen selittänyt jokaiselle. Kaksi vanhinta asuu jo tyttöystäviensä kanssa, joten eipä tule asia yllätyksenä, kun tyttiksellä on menkat..
[/quote]Siis todella outoa. Yli kaksikymppiset pojat äidin kanssa saunassa? No kukin tavallaan.
[/quote]
Minusta ei lainkaan outoa. Kukin tosiaan tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:06"]Alapeukuttajat on varmaan niitä, joiden pojat sitten aikuisena ällöksyvät ja kummaksuvat kuukautisia ja pitävät naista saastaisena menkkojen aikaan.
[/quote]
No ei se sitten ole? Verinen ällöpillu.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:28"]
[/quote]
Miksi ei? Normaali ruumiintoiminto ja osa ihmisen biologiaa. Miten ne munasolut ja hedelmöittymiset sille pojallesi sitten ajattelit selittää? Haikara vaan tuo ne lapset sitten.
[/quote]Taitaa jo netissä olla tietoa lapsen teosta. Ei ne haikaraan usko. Ja jo minun aikana (70-luvulla) koulussa terveystiedon tunnilla käytiin nämä jutut läpi ja nykyään varmaan vielä paremmin. Nykyään löydät ihan kaiken tiedon netistä helposti ja silloin kun itse haluat.
[/quote]
Ja kukaanhan ei ole koskaan poissa terveystiedon tunnilta juuri silloin kun käsitellään kuukautisia. Kyllä minusta poikienkin kuuluu tietää kuukautisista. Perheiden oma asia on sitten miten sen kertoo. Meillä poika on kysynyt tamponeista mitä ne ovat, ja olen selittänyt. Hyvin voi päästä aikuiseksi niin ettei tiedä mitä kuukautiset ovat. Eikö ole parempi ymmärtää tuokin asia ennen kuin esim. aloittaa seksin. Oli sitten tyttö tai poika.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:26"]
[/quote]
Varmaan voisi auttaa vähän ehkäisyssä, jos miehetkin tajuaisivat, miten niitä vauvoja tulee...
[/quote]
Kuukautisista ja muista naisen ja miehen kehitykseen sekä lisääntymiseen liittyvistä asioista kerrotaan kyllä ala-asteella vähintäänkin biologian tunneilla, usein myös ihan erikseen järjestetyissä tilaisuuksissa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:32"]
[/quote]
[/quote]
Kuukautisista ja muista naisen ja miehen kehitykseen sekä lisääntymiseen liittyvistä asioista kerrotaan kyllä ala-asteella vähintäänkin biologian tunneilla, usein myös ihan erikseen järjestetyissä tilaisuuksissa.
[/quote]
Toiset jättää kaiken kasvatusta myöten koulun nojaan, toiset ei.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:28"]
[/quote]
[/quote]
Tyttäresikin sitten vaihtaa iloisesti siteen isän läsnä ollessa?
Sairasta minusta, jos näin...
[/quote]
Miksi ei? Onko siteenvaihto mielestäsi seksuaalista vai miksi se ei ole soveliasta? Meillä saunotaan perheenä yhdessä ja 11-vuotias tyttäremme ei tosiaan lähde kylppäristä erikseen vaihtamaan sidettä, vaikka muu perhe saunoo vieressä. Pahoitteluni jos tämä on sinusta kamalaa.
[/quote]Siteen vaihto ei ole seksuaalista.Kaukana siitä. Kaikki eivät halua katsoa verisiä siteitä tai kun toinen tunkee tampoonia sisäänsä. Meillä ei kyllä tytöt enää saunoneet 11 vuotiaana isänsä kanssa. Onko teillä vain yksi saunavuoro vai miksi kaikki tunkee samaan saunaan?
[/quote]
Meillä ketään ei häirise olla samassa tilassa siteenvaihdon aikaan. Meillä myös tykätään saunoa perheenä ja teemme näin niin kauan kunnes lapsemme toisin haluavat. Jokainen perhe toimii tavallaan, eikai se sinulle yllätyksenä tullut, etteivät kaikki toimi teidän tavallanne.
Nyt kun mietin, niin meillä on kaikin puolin muutenkin todella läheinen ja tiivis perhe. Keskusteluyhteys on hyvä ja avoin.
[/quote]En halua mitenkään piruilla, mutta niin on meilläkin tiivis ja läheinen perhe, mutta ei sen läheisyyden luomiseen ole tarvittu yhteisiä siteen vaihto hetkiä. Mutta kuten jo aikaisemmin totesin , kukin tyylillään. Mutta siihen ystävien nähden paskalla käymiseen kommentoin sen verran,että olen joskus kuullut jonkun ihmetelleen kyseistä toimintaa. Siis sitä että joku ei ymmärrä sulkea vassan ovea vaan paskoo muiden nähden. Se ei välttämättä ole kivaa katsottavaa;)
[/quote]
En ottanur piruiluna, ei hätää. :) Meillä sulkeutuu ovet kyllä, mutta samaan jättimäiseen kylppäriimme mahtuu kyllä perheenjäseniä, jos on ruuhkaa. Luonnollista, emmekä asiaa sen enempää ajattele.
[/quote]
Vahinkoalapeukku. Ei kaikilla on 1mx1m veskiä. Meillä esim. matala seinä pöntön ja muun kylppäriosan välillä. Ei ole katastrofi jos joku tulee pesemään hampaat samalla. Sidettä en vaihtele kuin ihan pikkulasten nähden (kun rynnivät vessaan), mutta jos joku niin tekee niin ei se minua liikuta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jatkan sen verran, että meillä kysyttiin ihan biologian kokeessa mm. molempien sukupuolien murrosikään kuuluvia asioita.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Toiset jättää kaiken kasvatusta myöten koulun nojaan, toiset ei.
[/quote]
Sehän se tosiaan onkin kasvatuksen oleellisin kysymys, että pojalle kerrotaan kuukautisista. Ihmistavoille opettamisesta viis, kunhan kuukautisista tietää.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin seksistä ja ehkäisystäkin kerrotaan. Silti on hyvä puhua niistä kotonakin. Mutta sinä olet varmaan ulkoistanut kaiken tuollaisen?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:26"]
[/quote]
Ei välttämättä tarvitsekaan. Koulussa opetetaan ihmisen lisääntyminen ja siihen kuuluu myös kuukautiset.
[/quote]
Joo jättäkää vaan kaikki koulun tehtäväksi, mitä tuota ite vaivautumaan...