Minkä ikäisille pojillenne olette kertoneet kuukautisista?
Itse en omalle 8-vuotiaalleni kertonut varsinaisesti kuukautisten syytä, mutta poika tietää että tällainen asia kuin kuukautiset on olemassa. En ole koskaan peitellyt pojalta siteen tai tamponin vaihtoa. Meillä ei vessaa lukita (paitsi jos on vieraita) ja saatetaan hyvinkin käydä vessassa samaan aikaan. Toinen pöntöllä, toinen hammaspesulla tms. Poika saattaa esim. todeta että "ai jaa, onko sulla äiti taas kuukautiset", kun näkee että vaihdan sidettä.
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:11"]
Wtf? LAITAT TAMPONIA POIKASI NÄHDEN??? Yöööööökk. En laittaisi edes mieheni nähden. Saati poikani nähden.
[/quote]
Olen pahoillani puolestasi, jos kuukautisesi ovat yök. Meillä päin kuukautiset ovat normaali asia. Ei yök tai häpeiltävä asia. Menetkö niistämään nenäsikin piilossa?
[/quote]
Niimpä! Meillä ainakin äiti on vaihtanut siteitä mun ja veljen nähden lapsena ja muistan kun itse kysyin: Oho, eks toi satu ku pimpistä tulee verta? :D Lisäksi meillä ollaan piereskelty avoimesti, jos on pierettänyt ja ollaan oltu muutenkin tosi avoimia näiden asioiden suhteen. Toki siis vieraiden nähden ei tietenkään päästetä paukkuja tai muuta sellaista, mutta omaan perheen kesken ihmisen elämään kuuluvia luonnollisia juttuja ei hävetä. Olen oppinut menkkojen, vessassa käynnin yms. olevan täysin normaaleja asioita, joita ei tarvitse hävetä. Tietysti siis sukulaisjuhlissa en kailota jotain: Onpas niin runsaat vuodot taas että huh huh! Mutta en häpeä jutella näisä jutuista vaikka kumppanin tai ystävien kesken. Arvostan, että olen saanut avoimen kasvatuksen.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:26"]
Öö, miksi pojille pitäisi kertoa kuukautusista ?
[/quote]
Toki pitää kertoa. Aika ummikkona elää, jos ei kerrota naisesta. Siitä mielenkiintoisesta toisesta sukupuolesta. Kai seimwnsyöksyistäkin kerrotaan ja erketiosta niin tytöille kuin pojillekin. Toivottavasti kerrotte. Lapsen tasolla. Vähän enemmän tietoa sen iän kehittyessä.
olen puhunut alaluokilla ovulaatiosta tytölle ja pojalle ja siitä, että munasolu irtoaa ja se voi hedelmöityä. Jos se munasolu ei hedelmöity,niin se tulee verenä pois.
kullä on hyvä tietää ihmisen biologiaa. Sekä miehen että naisen.
Luetaanhan men dinosuruksistakin, vaikkei me olla dinosauruksia.
noista tampoonien vaihdoista olen sitä mieltä, että se on intiimi asia. Vauva ei tajua noita juttuja. Mutta leikki-ikäinen jo tajuaa. Ei tyttöjä ja poikia kannusteta vieraiden aikana kaivelemaan sukupuolielimiään vaan heidät ohjataan hienotunteisesti omaan tilaan. Ihansamanlaista on aikuisten intimiteetti. Yksityistä.
Jotkut jutut on ihan omia.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:26"]
[/quote]
Varmaan voisi auttaa vähän ehkäisyssä, jos miehetkin tajuaisivat, miten niitä vauvoja tulee...
[/quote]
Kuukautisista ja muista naisen ja miehen kehitykseen sekä lisääntymiseen liittyvistä asioista kerrotaan kyllä ala-asteella vähintäänkin biologian tunneilla, usein myös ihan erikseen järjestetyissä tilaisuuksissa.
[/quote]
Toiset jättää kaiken kasvatusta myöten koulun nojaan, toiset ei.
[/quote]
Sehän se tosiaan onkin kasvatuksen oleellisin kysymys, että pojalle kerrotaan kuukautisista. Ihmistavoille opettamisesta viis, kunhan kuukautisista tietää.
[/quote]
Nämähän eivät ole toisiaan poissulkevia asioita, tiedäthän. Kyllä jokaisen vanhemman tulee kertoa lapsilleen kuukautisista ja siitä miten lapset saavat alkunsa. Valistaa suojaseksistä ja muutenkin keskustella teiniensä kanssa toisten suksuaalisuuden sekä itsemääräämisoikeuden kunnioittamisesta.
Koulun tehtävä on tukea vanhempaa tässä(kin) kasvatustehtävässä. Ei hoitaa sitä kokonaan vanhemman puolesta.
Millainen suhtautuminen pojalle voi syntyä kuukautisia kohtaan, jos se on asia, josta kotona ei voi edes puhua?
Äh siis tarkoitin, että kun minä ja veli oltiin lapsia, niin äiti vaihtoi siteitä meidän nähden häpeilemättä. Kuulostipas tyhmältä tuo lause anteeksi. :D T: 79
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:11"] Wtf? LAITAT TAMPONIA POIKASI NÄHDEN??? Yöööööökk. En laittaisi edes mieheni nähden. Saati poikani nähden. [/quote] Olen pahoillani puolestasi, jos kuukautisesi ovat yök. Meillä päin kuukautiset ovat normaali asia. Ei yök tai häpeiltävä asia. Menetkö niistämään nenäsikin piilossa? [/quote] Niimpä! Meillä ainakin äiti on vaihtanut siteitä mun ja veljen nähden lapsena ja muistan kun itse kysyin: Oho, eks toi satu ku pimpistä tulee verta? :D Lisäksi meillä ollaan piereskelty avoimesti, jos on pierettänyt ja ollaan oltu muutenkin tosi avoimia näiden asioiden suhteen. Toki siis vieraiden nähden ei tietenkään päästetä paukkuja tai muuta sellaista, mutta omaan perheen kesken ihmisen elämään kuuluvia luonnollisia juttuja ei hävetä. Olen oppinut menkkojen, vessassa käynnin yms. olevan täysin normaaleja asioita, joita ei tarvitse hävetä. Tietysti siis sukulaisjuhlissa en kailota jotain: Onpas niin runsaat vuodot taas että huh huh! Mutta en häpeä jutella näisä jutuista vaikka kumppanin tai ystävien kesken. Arvostan, että olen saanut avoimen kasvatuksen.
[/quote]
Minä vaihtaisin perhettä välittömästi. Olenko outo, kun paskanhajua rakasta.
Se, etä lapsi näkee että verta tulee..ja sanotaan että on kuukautiset..riittää varmaan tiettyyn ikään, mutta eihän se kerro itse asiasta mitään. Sitten pikkuhiljaa lisätään tietoa sopivissa tilanteissa.
me juteltiin pojan kanssa kävelyllä ja toinen fillaroi...ihan luontevasti noita juttuja. Hyviä kysymyksiä tuli ja niihin oli hyvä vastailla ja kertoa lisää.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:26"] [quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:26"] Öö, miksi pojille pitäisi kertoa kuukautusista ? [/quote] Varmaan voisi auttaa vähän ehkäisyssä, jos miehetkin tajuaisivat, miten niitä vauvoja tulee... [/quote] Kuukautisista ja muista naisen ja miehen kehitykseen sekä lisääntymiseen liittyvistä asioista kerrotaan kyllä ala-asteella vähintäänkin biologian tunneilla, usein myös ihan erikseen järjestetyissä tilaisuuksissa. [/quote] Niin seksistä ja ehkäisystäkin kerrotaan. Silti on hyvä puhua niistä kotonakin. Mutta sinä olet varmaan ulkoistanut kaiken tuollaisen?
[/quote]
Ei tarvitse ulkoistaa kun ei ole lapsia :)
Ei meillä kotona koskaan puhuttu kuukautisista, seksistä tai ehkäisystä, ja ihan kelvollisia ihmisiä minusta ja sisaruksistani tuli.
Ihan hyvä noista on puhua, en minä sillä, mutta aivan mainiosti pärjää vaikkei puhuisikaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:11"] Wtf? LAITAT TAMPONIA POIKASI NÄHDEN??? Yöööööökk. En laittaisi edes mieheni nähden. Saati poikani nähden. [/quote] Olen pahoillani puolestasi, jos kuukautisesi ovat yök. Meillä päin kuukautiset ovat normaali asia. Ei yök tai häpeiltävä asia. Menetkö niistämään nenäsikin piilossa? [/quote] Niimpä! Meillä ainakin äiti on vaihtanut siteitä mun ja veljen nähden lapsena ja muistan kun itse kysyin: Oho, eks toi satu ku pimpistä tulee verta? :D Lisäksi meillä ollaan piereskelty avoimesti, jos on pierettänyt ja ollaan oltu muutenkin tosi avoimia näiden asioiden suhteen. Toki siis vieraiden nähden ei tietenkään päästetä paukkuja tai muuta sellaista, mutta omaan perheen kesken ihmisen elämään kuuluvia luonnollisia juttuja ei hävetä. Olen oppinut menkkojen, vessassa käynnin yms. olevan täysin normaaleja asioita, joita ei tarvitse hävetä. Tietysti siis sukulaisjuhlissa en kailota jotain: Onpas niin runsaat vuodot taas että huh huh! Mutta en häpeä jutella näisä jutuista vaikka kumppanin tai ystävien kesken. Arvostan, että olen saanut avoimen kasvatuksen.
[/quote]
Minä vaihtaisin perhettä välittömästi. Olenko outo, kun paskanhajua rakasta.
[/quote]
Et ole outo, muttet sen normaalimpi kuin ylläolevakaan. Minäkin arvostan samankaltaista avointa kasvatusta, josta yllä puhutaan.
Minulla tulee nenästä verta aika usein. Ihan luonnollista, kun on nenän limakalvot aika kuivat. En niitä nessuja levittele muiden nähtäväksi, enkä pakota muita kuuntelemaan kuvauksia siitä.
AP:lle tuntuu olevan nyt se iso juttu tässä se, että se veri tulee hänen toosastaan. Se tekee siitä erityisen, pitää moista ihmettä kaikilla esitellä.
Sitten vielä yksi asia, joka saa mut raivon partaalle. Äiti, joka kutsuu lauman harakoita juhlimaan tyttären naiseksi tuloa. Musta olis tullut äidinmurhaaja, jos se olis edes ehdottanut.
P.S. Tiesitkö AP, että käytetyt kuukautissuojat haisee, niin että älä nyt kuitenkaan päivällispöydässä ...
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:11"] Wtf? LAITAT TAMPONIA POIKASI NÄHDEN??? Yöööööökk. En laittaisi edes mieheni nähden. Saati poikani nähden. [/quote] Olen pahoillani puolestasi, jos kuukautisesi ovat yök. Meillä päin kuukautiset ovat normaali asia. Ei yök tai häpeiltävä asia. Menetkö niistämään nenäsikin piilossa? [/quote] no en mä käy paskallakaan muiden nähden
[/quote]
Tiedätkö kuinka moni nainen paskantaa synnyttäessään miehensä nähden? A-P-U-A.
[/quote]
En voisi kuvitella seurustelevan naisen kanssa, joka ei hallitse omaa suoltaan. Joten kuvottavaa koska vauva tulee emättimestä, eikä anaalista. Kyllä se olisi suhde poikki heti ja isyyttä en tunnustaisi moisen ulostamisen vuoksi. Äpärä lapsi on äpärä.
Hieman ns. WT touhua ulostaa kun synnyttää lasta.
T: MIES 19v.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:26"]
[/quote]
Varmaan voisi auttaa vähän ehkäisyssä, jos miehetkin tajuaisivat, miten niitä vauvoja tulee...
[/quote]
Kuukautisista ja muista naisen ja miehen kehitykseen sekä lisääntymiseen liittyvistä asioista kerrotaan kyllä ala-asteella vähintäänkin biologian tunneilla, usein myös ihan erikseen järjestetyissä tilaisuuksissa.
[/quote]
Toiset jättää kaiken kasvatusta myöten koulun nojaan, toiset ei.
[/quote]
Sehän se tosiaan onkin kasvatuksen oleellisin kysymys, että pojalle kerrotaan kuukautisista. Ihmistavoille opettamisesta viis, kunhan kuukautisista tietää.
[/quote]
Nämähän eivät ole toisiaan poissulkevia asioita, tiedäthän. Kyllä jokaisen vanhemman tulee kertoa lapsilleen kuukautisista ja siitä miten lapset saavat alkunsa. Valistaa suojaseksistä ja muutenkin keskustella teiniensä kanssa toisten suksuaalisuuden sekä itsemääräämisoikeuden kunnioittamisesta.
Koulun tehtävä on tukea vanhempaa tässä(kin) kasvatustehtävässä. Ei hoitaa sitä kokonaan vanhemman puolesta.
Millainen suhtautuminen pojalle voi syntyä kuukautisia kohtaan, jos se on asia, josta kotona ei voi edes puhua?
[/quote]No ,tuskin niille ihan hirveän huonosti käy. Veikkaan ,että anoppi ei ole pojalleen puhunut menkoista, mutta kyllä se tiesi(poikansa siis) ,että naisilla sellaiset on,eikä niitä koskaan ole ihmetellyt tai paheksunut. Luulen ,että pojat selviävät ihan kunnialla elämästään vaikka eivät näekkään äitinsä vaihtavan siteitä tai äiti ei kerro kuukautisista.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:49"]
Se, etä lapsi näkee että verta tulee..ja sanotaan että on kuukautiset..riittää varmaan tiettyyn ikään, mutta eihän se kerro itse asiasta mitään. Sitten pikkuhiljaa lisätään tietoa sopivissa tilanteissa.
me juteltiin pojan kanssa kävelyllä ja toinen fillaroi...ihan luontevasti noita juttuja. Hyviä kysymyksiä tuli ja niihin oli hyvä vastailla ja kertoa lisää.
[/quote]
Jo on omituinen poika, omaani ei olis voinut enää vähempää kiinnostaa äitinsä vuodot. Vie terapeutille.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:28"] [quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:26"] Öö, miksi pojille pitäisi kertoa kuukautusista ? [/quote] Miksi ei? Normaali ruumiintoiminto ja osa ihmisen biologiaa. Miten ne munasolut ja hedelmöittymiset sille pojallesi sitten ajattelit selittää? Haikara vaan tuo ne lapset sitten. [/quote]Taitaa jo netissä olla tietoa lapsen teosta. Ei ne haikaraan usko. Ja jo minun aikana (70-luvulla) koulussa terveystiedon tunnilla käytiin nämä jutut läpi ja nykyään varmaan vielä paremmin. Nykyään löydät ihan kaiken tiedon netistä helposti ja silloin kun itse haluat. [/quote] Ja kukaanhan ei ole koskaan poissa terveystiedon tunnilta juuri silloin kun käsitellään kuukautisia. Kyllä minusta poikienkin kuuluu tietää kuukautisista. Perheiden oma asia on sitten miten sen kertoo. Meillä poika on kysynyt tamponeista mitä ne ovat, ja olen selittänyt. Hyvin voi päästä aikuiseksi niin ettei tiedä mitä kuukautiset ovat. Eikö ole parempi ymmärtää tuokin asia ennen kuin esim. aloittaa seksin. Oli sitten tyttö tai poika.
[/quote]Täytyy kyllä aikaisia aloittaa sukupuolielämä jos ei vielä ole ehtinyt tietää mitä kuukautiset on.
Älyttömiä kysymyksiä; samaa sarjaa "miten kerroitte kissallenne kuukautisista"-avausten kanssa. Haloo; En aio koskaan kertoa; siinäpä on sitten mielenkiintoisia yllätyksiä odotettavissa elämän tiellä.
Jos ap oli tosissaan, mitä epäilen, niin en puhu lasteni kanssa väkisin kaikista maailman niljaisista asioista ELLEIVÄT he itse kysy. Silloin tietysti vastaan asiallisesti parhaan kykyni mukaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:57"]Minulla tulee nenästä verta aika usein. Ihan luonnollista, kun on nenän limakalvot aika kuivat. En niitä nessuja levittele muiden nähtäväksi, enkä pakota muita kuuntelemaan kuvauksia siitä.
AP:lle tuntuu olevan nyt se iso juttu tässä se, että se veri tulee hänen toosastaan. Se tekee siitä erityisen, pitää moista ihmettä kaikilla esitellä.
Sitten vielä yksi asia, joka saa mut raivon partaalle. Äiti, joka kutsuu lauman harakoita juhlimaan tyttären naiseksi tuloa. Musta olis tullut äidinmurhaaja, jos se olis edes ehdottanut.
P.S. Tiesitkö AP, että käytetyt kuukautissuojat haisee, niin että älä nyt kuitenkaan päivällispöydässä ...
[/quote]
Siis mitä? Kerroin aloituksessani, että olen vaihtanut vessassa sidettä ja jos poika on halunnut vessaan samaan aikaan tulla, en ole mitenkään erityisemmin peitellyt sitä mitä olen tekemässä.
Kuulostat siltä, että olet pääsi sisällä kiihdyttänyt itsesi tuohon tilaan. Luulet nimittäin paljon sellaista, mitä en ole antanut edes rivien välistä ymmärtää.
No mutta, kun minä olin lapsi, meillä ei voinut kuukautisista, seksistä yms. asioista puhua kotona. Kaikkea verhosi sellainen salaperäisyyden ja häpeän verho. Olin kateellinen kavereille, kun heidän kodeissaan äidin kanssa pystyi kuukautisista puhumaan ja sai kysyä lisää, jos koulussa ei biologiantunneilla kehdannut. Vai luuletteko te tosiaan että 5. ekaluokkalainen lapsi kehtaa kysyä luokan edessä opettajalta, esim. että onko normaalia että minulla on jo näin paljon karvoja, enemmän kuin koulukirjan kuvassa? Ei mikään voi korvata luottamuksellista keskustelua oman vanhemman kanssa.
Silloin lapsena päätin, että omat lapseni haluan kasvattaa avoimiksi. Haluan, että voivat koska tahansa tulla kysymään omaan kehitykseen liittyviä asioita. Pelkäämättä että äitinsä hämmentyy ja menee vaikeaksi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:11"] Wtf? LAITAT TAMPONIA POIKASI NÄHDEN??? Yöööööökk. En laittaisi edes mieheni nähden. Saati poikani nähden. [/quote] Olen pahoillani puolestasi, jos kuukautisesi ovat yök. Meillä päin kuukautiset ovat normaali asia. Ei yök tai häpeiltävä asia. Menetkö niistämään nenäsikin piilossa? [/quote] no en mä käy paskallakaan muiden nähden
[/quote]
Tiedätkö kuinka moni nainen paskantaa synnyttäessään miehensä nähden? A-P-U-A.
[/quote]
En voisi kuvitella seurustelevan naisen kanssa, joka ei hallitse omaa suoltaan. Joten kuvottavaa koska vauva tulee emättimestä, eikä anaalista. Kyllä se olisi suhde poikki heti ja isyyttä en tunnustaisi moisen ulostamisen vuoksi. Äpärä lapsi on äpärä.
Hieman ns. WT touhua ulostaa kun synnyttää lasta.
T: MIES 19v.
[/quote]
Tämä asia on käsitelty jo tämän kesän aikana. Kuule sä mies 19v, punnerra sellainen 4,5 kiloinen ulos emättimen kautta ja jos vähänkin on paskaa jäänyt suolen mutkaan, niin uloshan se pruukaa tulla..
[/quote]
Normaali? Tiedäthän, ihminen pystyy suhtautumaan normaalisti hyvinkin monenlaisiin asioihin, vaikkei niistä olisi puhuttu lapsuudenkodissa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:08"]
Älyttömiä kysymyksiä; samaa sarjaa "miten kerroitte kissallenne kuukautisista"-avausten kanssa. Haloo; En aio koskaan kertoa; siinäpä on sitten mielenkiintoisia yllätyksiä odotettavissa elämän tiellä.
Jos ap oli tosissaan, mitä epäilen, niin en puhu lasteni kanssa väkisin kaikista maailman niljaisista asioista ELLEIVÄT he itse kysy. Silloin tietysti vastaan asiallisesti parhaan kykyni mukaan.
[/quote]Kuvittelin jo,että olen ainoa äiti joka ei ole kertonut pojalleen menkoista. Enkä aijo kertoakkaan.Luulen ,että se tietää jo(15v). Ei varmaan haluaisi,että alan niistä kertomaan.Vaikka muuten läheisiä ollaankin ja poika kertoo joka päivä miten koulussa on mennyt jne. Joten ei olla vieraannuttu toisistamme, siitä ei ole kyse. Olen todellakin ulkoistanut tämän jutun koululle. Ja tunnustan sen tässä.
Ärsyttää tämä nykyajan tapa, että kaikesta pitää olla jatkuvasti lässyttämässä. Puhukaa ja jutelkaa te joille se on luontevaa, antakaa meidän muiden olla puhumatta. Maailma on täynnä hyvin elämässään pärjääviä ihmisiä joille ei ole selitetty tai näytetty kädestä pitäen jokaista mahdollista ruumiintoimintoa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:40"]Nyt mammat jotain rajaa.
Minusta on ok, jos lapsi on mukana vessassa, ja näkee niin perseen pyyhkimiset kuin siteiden vaihdot, mutta jos perheen äiti tai tytär vaihtaa siteitään koko perheen nähden, niin onhan se nyt todella omituista!
Ensinnäkin normaali teini-ikäinen nuori ei todellakaan mene vessassa asioimaan tai kylpemään/saunomaan vanhempiensa kanssa (kaikki poikkeustapaukse jotka tiedän tai kaverini tietävät, ovat muutenkin hyvin omituisia).
Toisekseen vaikka ulostaminen, menkat, imetys, synnyttäminen ja seksi on maailman luonnollisimpia asioita, niitä ei hoideta koko perheen tai muiden ihmisten nähden.
Ei minunkaan mies ällöä kuukautisia, mutta en minä hänen kanssaan silti vessassa yhdessä käy. En myöskään imettänyt lapsiani kaiken kansan nähden, enkä harrasta seksiä kaikkien nähden saati käy paskalla.
Minusta hyvä opettaa niille lapsillekin, ettei mene kylässä vessaan ovi ammollaan siteitä vaihtamaan..
[/quote]
Rinnastat imettämisen seksiin ja paskalla käymiseen..?