Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintovapaata voi anoa yhteensä 2 vuotta, lasketaanko siihen myös osittainen opintovapaa?

Hoitoala
02.03.2023 |

Kyllä varmaan lasketaan? Eikä työnantajan tarvitse suostua myöntämään enempää kuin kaksi vuotta?

Ahdistaa jo valmiiksi, että mitäs sitten kun mulla tulee tuo kaksi vuotta täyteen ja AMK on vielä kesken. Tuskin tulen jäämään omalle työpaikalle töihin, mutta en voi irtisanoutua niin kauan kuin saan aikuiskoulutustukea. Ei varmaan olisi mulle työpaikkaa tällä ylemmällä tutkinolla enkä kyllä jää tekemään amistutkinnolla töitä.

En siis ole yhteen putkeen opintovapaalla vaan välillä töissä 100%, välillä 60-80% ja harjoittelujen ajat kokonaan opintovapaalla. Harjoittelua tulee olemaan yhteensä vuosi josta mulla tähän mennessä 14 viikkoa jo suoritettuna.

Tämän uuden tutkinnon töitä voin palkallisena sitten kun on 140 op täynnä eli kyse on sairaanhoitajan koulutuksesta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/12 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilmeisesti pysty tätä pelaamaan niin, että pyytäisi virkavapaata kun on kaksi vuotta opintovapaata tullut täyteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaksi vuotta on täynnä, haet opintotukea ja opintolainaa tai/ja teet opiskelujen ohessa töitä.

Vierailija
4/12 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustukeahan saa maksimissaan 15 kuukautta. Eli sitten vain haet opintotukea ja -lainaa, kun aikuiskoulutustukiaika loppuu. Teet 0-sopimuksen töihin ja halutessasi töitä silloin, kun ehdit tai irtisanoudut kokonaan.

Vierailija
5/12 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

140 op on noin kaksi vuotta opintoja. Et kerro kuinka paljon olet jo opintovapaata käyttänyt, mutta periaatteessa, jos nyt aloittaisit, voisit tehdä vuodessa sen 60op yht. 120 op ja koittaa tehdä 20op töiden ohessa (nämä ei tietenkään harjoitteluita). Sitten voisikin alkaa tehdä uudella tutkinnolla palkallista työtä kun 140op kasassa. Se 20 op on ihan mahdollinen töiden ohessa kun katsoo vielä siihen helpot kurssit.

Vierailija
6/12 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskenteletkö nyt hoitoalalla? Voisitko siirtyä tekemään osa-aikatyötä, kun opintovapaa on käytetty?

Itse opiskelin sairaanhoitajana työskennellessäni toisen AMK-tutkinnon työn ohessa, ja välillä tein 50% tai 76% työaikaa. Lisäksi pidin kokonaan opintovapaata vaihdon, työharjoittelun sekä opparin kirjoittamisen aikana.

Vierailija
7/12 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

140 op on noin kaksi vuotta opintoja. Et kerro kuinka paljon olet jo opintovapaata käyttänyt, mutta periaatteessa, jos nyt aloittaisit, voisit tehdä vuodessa sen 60op yht. 120 op ja koittaa tehdä 20op töiden ohessa (nämä ei tietenkään harjoitteluita). Sitten voisikin alkaa tehdä uudella tutkinnolla palkallista työtä kun 140op kasassa. Se 20 op on ihan mahdollinen töiden ohessa kun katsoo vielä siihen helpot kurssit.

Kun tämä kevät tulee täyteen niin osittaiset ja kokonaiset opintovapaat yhteen laskettuna tulee 10kk. Opintoja on vielä jäljellä tämän kevään jälkeen 1,5 vuotta jos saan puristettua opinnot 3 vuoteen. 

Tämän kevään jälkeen on jäljellä kursseja ja harjoitteluita yhteensä 91 op. Vielä ei ole varmaa pystynkö suorittamaan kesällä parin kurssin teoriat itsenäisenä ja harjoittelutunnit sitten syksyllä. Jos onnistuisi nuo pari kurssia suorittaa noin, niin helpottaisi paljon jos syksyyn jäisi vain harjoittelutunnit. Oman haasteensa luo työharjoittelut koska niitä ei voi suorittaa missä kohtaa vain vaikka itsellä olisi siihen aikaa. 

Vierailija
8/12 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kaksi vuotta on täynnä, haet opintotukea ja opintolainaa tai/ja teet opiskelujen ohessa töitä.

Niin mitä tämä muka hyödyttäisi? Mun pitäisi silti töihin tämä asia jotenkin hoitaa. 

Vierailija
9/12 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustukeahan saa maksimissaan 15 kuukautta. Eli sitten vain haet opintotukea ja -lainaa, kun aikuiskoulutustukiaika loppuu. Teet 0-sopimuksen töihin ja halutessasi töitä silloin, kun ehdit tai irtisanoudut kokonaan.

Ei nyt ollut tästä kyse vaan siitä, että työnantajan ei tarvitse myöntää kuin 2 vuotta opintovapaata. Ei ole vaihtoehtona irtisanoutua opintojen aikana. Eikä opintotuki ole vaihtoehto koska sillä ei meidän talous pyöri.

Vierailija
10/12 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskenteletkö nyt hoitoalalla? Voisitko siirtyä tekemään osa-aikatyötä, kun opintovapaa on käytetty?

Itse opiskelin sairaanhoitajana työskennellessäni toisen AMK-tutkinnon työn ohessa, ja välillä tein 50% tai 76% työaikaa. Lisäksi pidin kokonaan opintovapaata vaihdon, työharjoittelun sekä opparin kirjoittamisen aikana.

Joo olen jo hoitoalalla. Mä olen jo tehnyt välillä osa-aikatyötä osittaisella opintovapaan nimityksellä. Kun sitähän mä tässä aloituksessa nyt mietin, että lasketaanko nuo osittaiset opintovapaat siihen työnantajan myöntämään kahden vuoden opintovapaaseen. Kukaan ei nyt vastaa tähän ja osa vastaa ihan asian vierestä. 

Miten mä perustelen pyynnön osa-aikatyöhön? Kun työnantaja tietää mun opiskelevan niin varmaan käskee hakemaan osittaista opintovapaata ja siihen sitä taas tuhlaantuu sitä 2 vuoden opintovapaata. Työnantaja muutenkin pulassa työntekijäpulan vuoksi, niin tuskin myöntää osa-aikaista työtä huvikseen vaan se pitää sitten hakea osittaisena opintovapaana.

Vierailija
11/12 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt keskustelu, mutta jaan oman kokemuksen, josko jollekin vielä ajankohtainen.

Kyselin osittaista opintovapaata hakiessani työnantajalta miten tuo 2 vuotta kuluu, kun normaalisti olen kokopäivätöissä ja opintovapaan aikana kuitenkin jopa 60-80% eli enemmän töissä kuin vapaalla. Työnantaja vastasi, että se kahden vuoden opintovapaa kuluu prosentuaalisesti sen mukaan, miten sitä käytän. Eli 80 % työajalla opintovapaata kuluu vain 20 % verran ja 60 % työajalla 40 %. Näin ollen ymmärtäisin, että osittaisella opintovapaalla saa siten olla käytännössä enemmän kuin 2 täyttä kalenterivuotta.

Tämä nyt siis yhden työnantajan ohjeiden mukaan. Kannattaa omalta työnantajalta aina tarkistaa asia, jos mietityttää.

Vierailija
12/12 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut palkkaa opintovapaan ajalta?

Työllisyysrahastohan ei enää tue opintovapaan opiskelua mutta onko joku saanut neuvoteltua palkanmaksun kattamaan myös opintovapaan ajan?

Esimerkiksi jos käyttää yhden päivän viikosta opintoihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan