Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun poika itkee läksyjen kanssa

Vierailija
24.08.2015 |

Onko kenelläkään muulla sellaista, että lapsi itkeä tihrustaa, jos ei heti osaa läksyjä? Viime keväänä minulla kiristyi hermo monta kertaa, kun hän yritti laskea tai kirjoittaa, eikä onnistunut heti. Jos ei äiti tee sitä läksyä puolestä, poika saattaa itkeä puoli tuntia ennen ryhtymistä uudestaan työhön. Lisäksi hänen kärsivällisyytensä opetella jotain sellaista, mitä ei heti tajua, on todella huono. Kun olimme matkoilla ja tuli enemmän kotitehtävää, poika itki varmaan 2 tuntia niiden tehtävien kanssa.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:31"]Opettajat sysää välillä kodille liikaa vastuuta. Jos tulee kotiin klo 17, laittaa ruuat, pesee pyykit, siivoaa, hoitaa pienempiä lapsia ja opettaa koululaista, niin vähiin käy tunnit illasta.
[/quote]

Ei ole kyllä koulun vika, jos jollekin läksytehtävät tuottavat vaikeuksia. Opetussuunnitelma on laadittu keskitason mukaan niin, että suurimmalle osalle vaikeustaso on sopiva. Mitä järkeä olisi teettää lapsilla vain sellaisia tehtäviä, jotka kaikki osaisivat tehdä tuosta vain? Mistä tällöin saataisiin yhteiskunnan tarvitsemat huippuosaajia? Jos itselle sattuu syntymään haasteellisempi lapsi, eihän siinä muu auta kuin yrittää kompensoida parhaansa mukaan.

Vierailija
22/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tytön kanssa samanlaista viime syksynä. Läksyjen kanssa rapeltiin tunti tolkulla,itkettiin,riehuttiin ja heiteltiin kirjoja.
Otin opettajaan yhteyden. Opettaja ehdotti läksyklubia,eli että tyttö jäi kouluun tekemään läksyt,opettajien/Avustajien kanssa. Onneksi meidän koulussa oli tuollainen läksyklubi järjestetty.Siihen loppui meidän kotona tappelu läksyistä. Iloinen ja hyväntuulinen tyttö tuli koulusta.
Keväällä tyttö sittenn tekikin jo läksyt kotona,mutta enää ei riehuttu ja itketty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:53"]

Ihmetyttää, että jos koulunkäynti ja läksyjen teko on jo muutekin vaikeaa, niin sitten pitää vielä kouluaikana ottaa "omaa lomaa".

[/quote]

Kyllä me olemme ottaneet joka vuosi omaa lomaa. Lähiomaisen hautajaisten ja perukirjoituksen takia oltiin viimeksi ns. lomalla ensin 3 päivää ja sitten vielä seuraavalla viikolla 2 päivää.

-ap
[/quote]
Onko teillä joka vuosi tällaisia oikeita syitä omalle lomalle? Mahtaa olla raskasta.
Ei ihme että lapsikin oireilee.

Yritä olla lapselle tukena niiden läksyjen kanssa. Ja muutenkin.

Vierailija
24/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pessimistinen kuva sulla. Mun nyt 16-vuotias ei alaluokilla ollessaan käsittänyt, että niitä läksyjä pitäisi tehdä joka päivä, enkun läksyjen teko oli yhtä taistelua ja itkua 3-luokalla. Nyt lukioon mennessä enkku 10, matematiikka ja fysiikka samoin. Tykkää valitsemastaan lukiosta ja sen opiskelutyylistä. Edelleen hänellä on hurja temperamentti, mutta en ole ollenkaan huolissani hänen tulevaisuudestaan

Vierailija
25/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 08:13"]Aika pessimistinen kuva sulla. Mun nyt 16-vuotias ei alaluokilla ollessaan käsittänyt, että niitä läksyjä pitäisi tehdä joka päivä, enkun läksyjen teko oli yhtä taistelua ja itkua 3-luokalla. Nyt lukioon mennessä enkku 10, matematiikka ja fysiikka samoin. Tykkää valitsemastaan lukiosta ja sen opiskelutyylistä. Edelleen hänellä on hurja temperamentti, mutta en ole ollenkaan huolissani hänen tulevaisuudestaan
[/quote] tämä oli siis sille kommentoijalle, joka ennusti vankilakierrettä aloittajan lapselle.

Vierailija
26/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viime keväänä minulla kiristyi hermo monta kertaa, kun hän yritti laskea tai kirjoittaa, eikä onnistunut heti."

Olisiko tuossa vastaus?

Vierailija
27/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 9v rääkyraivari läksyjen tekijä. Joudun lähtemään tilanteesta pois kun en kertakaikkiaan kestä sitä ja hermot meinaa mennä totaalisesti. Sanon että pyydä apua kun rauhotut niin autan. Olen nyt koittanut sellaista et syödään iltapala samalla kun tehdään läksyjä, mun mielestä on auttanut. "hörppää kaakaota ensin ja mieti, syö leipä ja koita uudestaan".

Vierailija
28/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:50"]Teidän pitäisi opettaa se, että mitä tehdään, kun ei onnistu. Kun tuntee olevansa umpikujassa niin ensimmäinen reaktio on itku. Aikuisetkin opiskelevat opiskelutekniikoita, lapsillekin pitäisi oppimisesta jotain opettaa.
[/quote]

Miksi koulussa ei opeteta, mitä tehdä, jos jää umpikujaan läksyn kanssa? Siellä kai ne opetuksen ammattilaiset on! Itse en tarkalleen edes tiedä, mitä tarkoittaa opiskelutekniikka!!!

Vierailija
29/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 07:57"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:53"]

Ihmetyttää, että jos koulunkäynti ja läksyjen teko on jo muutekin vaikeaa, niin sitten pitää vielä kouluaikana ottaa "omaa lomaa".

[/quote]

Kyllä me olemme ottaneet joka vuosi omaa lomaa. Lähiomaisen hautajaisten ja perukirjoituksen takia oltiin viimeksi ns. lomalla ensin 3 päivää ja sitten vielä seuraavalla viikolla 2 päivää.

-ap
[/quote]
Onko teillä joka vuosi tällaisia oikeita syitä omalle lomalle? Mahtaa olla raskasta.
Ei ihme että lapsikin oireilee.

Yritä olla lapselle tukena niiden läksyjen kanssa. Ja muutenkin.
[/quote]

Onpa ilkeää. Kiitos vaan. Ei ole joka vuosi lähiomaisia kuollut, eikä se kuulu pätkääkään retosteltavaksi av-palstalle. Missä käytöstavat?

-ap

Vierailija
30/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:50"]Teidän pitäisi opettaa se, että mitä tehdään, kun ei onnistu. Kun tuntee olevansa umpikujassa niin ensimmäinen reaktio on itku. Aikuisetkin opiskelevat opiskelutekniikoita, lapsillekin pitäisi oppimisesta jotain opettaa.
[/quote]

Miksi koulussa ei opeteta, mitä tehdä, jos jää umpikujaan läksyn kanssa? Siellä kai ne opetuksen ammattilaiset on! Itse en tarkalleen edes tiedä, mitä tarkoittaa opiskelutekniikka!!!
[/quote]hyvä pointti!! Kysyin yläasteelaiseltani, onko teille opetettu kokeisiin lukemista ja eri oppimistekniikoita. "Täh?! Mitä ne on?" Kyllä mun mielestä viimeistään kolmosella, kun alkaa kielet, pitäisi aloittaa opiskelun opettaminen.

Vierailija
31/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napakka ote vyöstä tai risusta ja useita iskuja paljaalle takapuolelle niin kauan, että kiukuttelu loppuu. Sen jälkeen lapsi laitetaan läksyjä tekemään. Jos läksynteko keskeytyy, niin toistetaan sama toimenpide. Näin meillä päästiin ylioppilaaksi vuonna 1976 ja varmasti toimii vieläkin.

Vierailija
32/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi ei opi asioita koulun opetusmetodeilla. Tarvitaan joku uusi lähestymistapa.

http://ajattelunammattilainen.fi/2012/08/15/oppimisen-vallankumous-10-loistavaa-ipad-ohjelmaa-lapsille/

Vierailija
33/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 08:23"]"Viime keväänä minulla kiristyi hermo monta kertaa, kun hän yritti laskea tai kirjoittaa, eikä onnistunut heti."

Olisiko tuossa vastaus?

[/quote]

Niin? Poika itkee ja luovuttaa, jos ei onnistu heti ekalla kerralla. Jos on vain yksi, hyvin helppo läksy, sitten ei tule itkuraivaria. Jos joutuu miettimään jonkin aikaa, menee niin itkuiseksi, eikä keskity, ja kyllä joudun itse poistumaan huoneesta tuulettumaan. Vaikka olisi miten rakas lapsi, niin yhdessä ei aleta itkeä ja valitella, ettei osata. Minä neuvon, jos hän kuuntelee. Hermo ei todella kestä sitä, jos neuvon ja toinen ei edes kuuntele, itkee ja valittaa, ettei osaa. Pahimmillaan on tehnyt yhtä läksyä kaksi tuntia. Minä sanoin, että kerrotaan opelle, että se ei onnistu ja jäi siksi tekemättä. Epäonnistua saa. Mutta poika ei suostunut, itki, että ei saa kertoa ja hän haluaa tehdä tehtävän loppuun. Onnistui se lopulta. Minusta läksyjen teon ei kuuluisi olla noin tuskallista.

-ap

Vierailija
34/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 08:32"]Napakka ote vyöstä tai risusta ja useita iskuja paljaalle takapuolelle niin kauan, että kiukuttelu loppuu. Sen jälkeen lapsi laitetaan läksyjä tekemään. Jos läksynteko keskeytyy, niin toistetaan sama toimenpide. Näin meillä päästiin ylioppilaaksi vuonna 1976 ja varmasti toimii vieläkin.
[/quote]

Törkeää! Minä en lasta lyö.

-ap

Vierailija
35/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottavaa lukea etten ole yksin. Meillä ADD-lapsen vaikea keskittyä läksyihin. Tosin nykyään itkuja ei enää ole tullut, mutta neloselle saakka kyllä.
.
Aikuisen tehtävä on tukea ja rauhoittaa. Eka juttu on saada itku loppumaan. Jos se loppuu odottelulla, mene omiin puuhiisi siksi aikaa. Lapsen turhautuminen hellittää vasta kun itse oivaltaa miten tehtävä tehdään.

Vierailija
36/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on fiksu, koulussa hyvin pärjäävä tyttö, joka saattaa kuitenkin silloin tällöin itkeä läksyjen ääressä, kun ei vaan suju. Erityisesti englanti ja matematiikka, joista tulee paljon läksyä, aiheuttavat välillä turhautumista, vaikka osaamista onkin (mm. matikka 10, englanti 9). Meillä yleensä auttaa se, että jättää läksyt hetkeksi sivuun ja tekee jotain muuta (esim. syö, alhainen verensokeri aiheuttaa helposti kiukkuisuutta aikuisellakin), pienen tauon jälkeen jaksaa taas paremmin. Joskus on jopa siirretty läksyjen teko aamuun, jos illalla on ollut kovin takkuista. Kyllä minäkin töissä mielelläni haen kupin kahvia (ja surffaan AV:lla :)), jos ajatus takkuaa, turha on väkisin runtata, kun pienen tauon jälkeen powerpointtien vääntäminen ja sähköposteihin vastaaminen hoituu taas sujuvammin.

Vierailija
37/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on lapsella tyhmyysongelma niin pitää pistää sellainen sitten viipymäti erityisopetuskeskukseen johonkin missä laitetaan suunnitelmat sillä lailla että saa oikeaa opetusta omallensa tasolleen sopivasti ettei tule liian nopeasti uudet asiat eteen jos menee sekaisin liian äkkiä uusista jutuista ja matikasta ja äikästä ja maantieteestä ja fysiikasta ja kemiasta ja biologiasta ja kaikesta koulu-aineesta mitä nyt voi tulla pienelle lapsukaiselle siellä eteen mikä voi haasteellisia kokemuksia tuottaa!

Vierailija
38/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä välillä samanlaista, myös tukiopetus itkettää, sinne ei haluttaisi, mutta on onneksi itse huomannut hyötyvänsä siitä. Ei nämä itkijät yleensä ole 9-10 oppilaita, että tuska on ihan todellinen lapsella. Koitetaan me vanhemmat jaksaa, niin ehkä ne lapsetkin jaksaa edes vähän paremmin.

Vierailija
39/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 08:37"]Ap:n lapsi ei opi asioita koulun opetusmetodeilla. Tarvitaan joku uusi lähestymistapa.

http://ajattelunammattilainen.fi/2012/08/15/oppimisen-vallankumous-10-loistavaa-ipad-ohjelmaa-lapsille/

[/quote]

Tämä näyttää mielenkiintoiselta. Pitää tutustua näihin.

Vierailija
40/89 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 08:45"]jos on lapsella tyhmyysongelma niin pitää pistää sellainen sitten viipymäti erityisopetuskeskukseen johonkin missä laitetaan suunnitelmat sillä lailla että saa oikeaa opetusta omallensa tasolleen sopivasti ettei tule liian nopeasti uudet asiat eteen jos menee sekaisin liian äkkiä uusista jutuista ja matikasta ja äikästä ja maantieteestä ja fysiikasta ja kemiasta ja biologiasta ja kaikesta koulu-aineesta mitä nyt voi tulla pienelle lapsukaiselle siellä eteen mikä voi haasteellisia kokemuksia tuottaa!
[/quote]

Tyhmyysluokka ei näyttänyt sinua ainakaan auttavan äidinkielessä..