Etätyö suositus loppui, palasitko konttorille?
Meillä käytössä hybridimalli, joka on sellainen, että alkuun vain pari kertaa kuussa pitää mennä konttorille (ehkä myöhemmin pitää käydä useammin konttorilla). Enkä ymmärrä miksi, kun saman työn voi tehdä etänä, konttori päiviä ei saa myöskään itse päättää. Laitoin uuden työhakemuksen sellaiseen työpaikkaan jossa 100% etätyö. Eikä näillä bensan hinnoilla kiinnosta ajaa töihin, jonne matkaa 70 km suunta. Ei mitään järkeä. Ymmärrän sen, ettei kaikkea työtä voi tehdä kotona kuten kaupanmyyjät, mutta että jotain puhelintyötä voi tehdä etänä, niin miksei sitä saa tehdä, kyttäyksen takia?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Etätyöt jatkuvat normaaliin tapaan, mikäli itse niin haluaa. Aion käväistä töissä, kun meillä on infotilaisuus, jossa toivotaan läsnäoloa. Sen jälkeen jatkan etänä kuten olen tehnyt 2 vuotta.
Toivottavasti infotilaisuus ei ole ilmoitus yt-neuvotteluista.
Palasimme syksyllä toimistolle ja siellä piti olla 2 päivää vkossa. Ei otettu ilolla vastaan, joten muutama ehti irtisanoutumaan. Nyt uudessa mallissa saa olla vaikka 100% etänä, jos siltä tuntuu. Vaikka asun työpaikan lähellä, en aio käydä toimistolla. Työni on hyvin itsenäistä ja asiat voi hyvin hoitaa Teamsin välityksellä.
En palannut. Etätyöt jatkuu, jos haluaa. Meillä ei ole etätyösuosituksella ollut mitään merkitystä. On koko ajan saanut tehdä etätöitä tai mennä toimistolle ihan miten itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti kyvyttömät eivät kaipaa ihmisiä ympärilleen. Minusta työssä käynnin suola on aina ollut työkaverit! Pää hajoaisi jos olisin yksin kotona ja tuijottaisin ruutua. Sen sijaan työkamujen kanssa jutustelu ja kahvittelu on mitä mukavinta puuhaa, työpäivien piristys!
Aion ehdottaa pomolle että etätyöläiset tulisivat toimistolle edes 3 päivänä viikossa.
Viihdytä vaan kuule itseäsi vaikka onanoimalla vessassa. Etätyöläiset pärjää ihan itsekseen kotonakin.
Kerran kuukaudessa paltsu jos ei satu olemaan sille päivälle kiireitä. Joskus muutama päivä toimistolla jos tarvii jotain erityisiä työvälineitä / kalustoa hommien tekoon.
En aio enää palata; muutin pk-seudulta pois 2 vuotta sitten ja teen hommani kotoa päin. Jos ei käy niin menen ulkomaille hommiin; parempi palkka ja halvempi asua.
En aio palata toimistolle muuten kuin ihan silloin tällöin vain. Kaikki kokoukset ja työhommat hoituvat täysin etänä, ja saa olla rauhassa hihastanykijöiltä. Nyt heidän pitää jaksaa naputella viesti ja joutuvat siten edes hetken verran harkitsemaan keskeyttävätkö työntekoni kysyäkseen asiaa mikä löytyisi intrasta puolessa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti kyvyttömät eivät kaipaa ihmisiä ympärilleen. Minusta työssä käynnin suola on aina ollut työkaverit! Pää hajoaisi jos olisin yksin kotona ja tuijottaisin ruutua. Sen sijaan työkamujen kanssa jutustelu ja kahvittelu on mitä mukavinta puuhaa, työpäivien piristys!
Aion ehdottaa pomolle että etätyöläiset tulisivat toimistolle edes 3 päivänä viikossa.
Sosiaalisia taitoja voi pitää yllä myös etänä. Passiivisagressiivista käytöstä näkee myös toimistolla. Molemmat puolet löytyvät molemmissa työtavoissa.
Itse pidän toimistolla käymisestä jo ihan siirtymävaiheen (kävelen usein osan työmatkasta) ja maiseman vaihtumisen vuoksi. Olen aina ollut perusluonteeltani liikkuva erakko (pidän toki ihmisistä ja seurailen erilaisia ilmiöitä). Toimistolla olen viihtynyt, koska siellä on etäaikaan ollut hiljaista ja toimistolla käyvien kanssa on päässyt pienissä ja itse valituissa sopivissa hetkissä vaihtamaan kuulumiset kahvikoneella, lounaalla tai pienellä kävelyllä.
Olen huomannut hyötyvän aika helposti hiljaisesta toimistosta, koska normaalisti isossa kokoontumisessa vetäydyn. Nyt olen jotenkin jopa rohkaistunut tuomaan esille omaa osaamistani, kun esiintymistilanteet ovat olleet Teamsissä.
Ihana oli kyllä pitkästä aikaa naurua ja iloista puheensorinaa toimistolla tällä viikolla. Silti kaipaan pääosin toimistossamme olevaa hiljaisuutta korona-aikaan. Saattaa olla, että siirryn itse useammin etäilemään, jos kovin seura ja työn keskeytykset lisääntyvät.
En palaa kuin silloin jos on konttorille jotain asiaa.
Eilen oli lehdissä että tilastoista päätelleen kolmas aalto on alkamassa. Eiköhän se etätyösuositus palaa taas.
Teen 100% etätyötä vaikka suositus loppui. Meilläkin on ehdotettu että käytäisiin toimistolla "jonkin verran" mutta en halua altistua koronalle (enkä muille pöpöille). Minulle etätyö sopii paremmin kuin hyvin: olen tehokkaampi, terveempi, bensaa ja aikaa säästyy, voin ottaa Teamsin jonkun kollegan kanssa ja jutella niitä näitä jos kaipaan seuraa. Sosiaalistua voi monella tavalla. Ekstroverttien loputtomat keskeytykset avokonttorin hälinässsä ja kahvitaukojen väsyttävät monologit rakennusprojekteista tai lapsenlapsesta X ovat nykyisin vain kaukainen muisto. Ihanaa olla omassa rauhassa töitä tehden!
Meillä on kolmasosa palannut toimistolle ja useampi heistä on nyt koronassa.
Meillä käskettiin palaamaan toimistolle. Vähintään kaksi päivää viikossa oltava paikalla, tiimipalavereissa läsnäolopakko. Heti ensimmäisen toimistolla pidetyn palaverin seurauksena viidellä on korona.
Esimiesten mukaan tartunnoilta ei vaan enää voi välttyä. Ja siis tottahan se on, kun kerran toimistolle meidät pakotetaan, mutta jotenkin huvittaa silti tämä tilanne.
En palannut. Itselläni on kotona työhuone ja erinomainen työrauha. Konttorilla ei oikein tule työnteosta mitään, jos paikalle sattuu puheripulia poteva työkaveri. Kiva nähdä ja jutella, mutta kun ne työtkin pitäisi tehdä. Mitä järkeä pakottaa ihmisiä konttorille istumaan? Samat työt tulee kotona paremmin ja tehokkaammin hoidetuiksi ja ainakin minulla niitä riittää joka viikko ylitöiksi asti. Otan sitten hiljaisempina aikoina takaisin. En yhtään kaipaa sitä, että heräsin ennen arkisin kello 6 ja olin kotona takaisin joskus 19-20. Nyt voin aloittaa kello 8 ja lopettaa klo 18, jos on paljon töitä eikä matkoihin ja valmisteluihin mene aikaa (vie koira ulos, käy suihkussa, kuivaa hiukset, valitse siivot vaatteet, laita meikkiä jne).
Kokoukset on joko läsnä tai hybridinä tai videopalavereina kokonaan verkossa, jälkimmäinen on suosituin ja läsnä-kokoukset on sovittu järjestettäväksi virkistystilaisuuksina kesällä, kun voidaan olla ulkosalla.
Johto ilmoitti suoraan, että ei vaadi keneltäkään paluuta konttorille, kun työskentely on sujunut hyvin etänä ja ihmiset on tavoitettavissa. Mitä olen konttorilla käynyt, niin avotiloissa on töissä 5-6 ihmistä/kerros, kun 60 mahtuisi. Muut on etänä.
Saattaa olla, että isosta konttorista luovutaan jatkossa kokonaan. Miksi pitää istumapaikkoja 300 ihmiselle, kun 10-20 % työpisteitä nykyisestä määrästä ja muutama kokoushuone riittää. Meillä tuli käyttöön myös istumapaikan varausjärjestelmä.
Järjetöntähän se toimistolle vaatiminen tänäpäivänä on.
Yksi tarina meni seuraavasti ja tosi on.
Yhdessä todella suuressa kansainvälisessä firmassa positiot on sidottu lokaatioon (ja edelleen siis on.. hölmöä kyllä) niin eräs henkilö sitten otti pestin toisesta kaupungista missä itse asui ja lupasi sen saadakseen kulkea kyseistä väliä paikalle.
No tämähän sitten johti siihen että tämä pomo vaati kaikkia omia alaisiaan sitten tekemään saman. No, onneksi tuli korona ja siihen ei menty eikä saanut vaatimaansa läpi.
Mutta hulluinta siis se että firmassa jokainen esimies itse saa päättää mielivaltaisesti vaatiiko omia alaisiaan paikalle vai ei.
Eli viereinen tiimi saa tehdä 100 etätyötä ja toinen sitten ei. Ihan täysin järjetöntä ja epäreilua kohtelua.
Mun puolesta sai sit olla ko pomo vaikka ihan yksinään siel toimistolla kun oli itse niin luvannut. Hittoako sotkee siihen sitten enää muita.. mut kurjahan se siel sit yksin olla. Ei tollaselle päättömyydelle voi kun nauraa.
Mielivaltaista vallankäyttöä. Joka sallitaan ihan johdon toimesta koska yhteisiä sääntöjä ei ole.
Luojalle kiitos ei tarvitse mennä toimistolle, työmatka olisi yli 500km suuntaansa. Aloittaessani kysyin voinko tehdä etänå ja kerroin suoraan missä asun ja sanottiin että voin ja että palkkaavat minut.
Nyt tehnyt muutaman vuoden etänä, ei ole ollut ongelmia, saan paljon hyvää palautetta työstäni asiakkailta ja esimieheltä. Käyn toimistolla kuitenkin pari päivää kuukaudessa tai hieman harvemmin jos muutakin asiaa kyseiseen kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo työkaverien sosiaalinen jutustelu ja kahvittelu on tietenkin ajoittain kivaakin, mutta syö aikaa töiden tekemiseltä. Toimistolla aika kuluukin nopeammin, mutta työn tulokset ovat heikompia.
Itse en ole vielä pahemmin käynyt toimistolla, vaikka meillä on hybridimalli. Jos ja kun täytyy käydä, niin aion tehdä liukumien rajoissa niinä päivinä pitkää päivää, koska normityöpäivän töiden tekemiseen menee sosiaalisten työkavereiden vuoksi paljon kauemmin.
Otan sitten liukumavapaina noita pitkistä toimistopäivistä johtuvia ylitunteja. Tämä vähentää vähän kyllä tehokkuuttani, mutta uusi esimies ei ymmärrä hommistani mitään ja ei osaa asettaa kummempia tavoitteitakaan. Joten eiköhän tämä työpanos saa riittää, enkä ala tappamaan itseäni työllä.
Kerran viikossa pitäis nyt raahautua toimistolle. Eipä oikeen kiinnosta kun tää korona riehuu täällä Helsingissä aika pahasti. Tähän mennessä saanut/suositeltu olla 100% etänä vaikka koronstilanne ollut helpompi.
Toimistolle paluu perustellaan sosiaalisella kanssakäymisellä. Sanoin pomolle kyllä suoraan et hyvästi tuottavuus toimistopäivien osalta. Nyt lääpitään sit samoja näppiksiä ja hiiriä, oksetus. Ei siis omia paikkoja. Itse otan kyllä omat välineet.
Ens viikolla innokkaimmat päättivät että yksi palaveri pidetään toimistolla. No, katotaan kuinka moni koronassa seuraavalla viikolla.
En. Ei oo istumapaikkaakaan enää.
En ole palannut. Kaikki palaverit pyörivät edelleen Teamsissa ja näin täytyy tehdä jatkossakin, sillä niihin osallistuu ihmisiä useista eri toimipisteistä.
Meidän hybridimalli on 1 etänä, 4 konttorilla. Yhtiössä olisi mahdollisuus 50 % etäilyyn, se on esimiehelle liikaa.
Nyt työkaverikin soitti ja ihmetteli, kun ei ole näkynyt toimistolla vaikka muuten näyn töitä tekevän.
No ensi viikolla töihin sitten, mutta mukavahan se oli tehdä etätöitä kuukauden pitempään. Ihmettelen, että näin kauan meni kunnes asia huomattiin.