Sain kamalan itkukohtauksen ajotunnilla :(
Autokoulu on ollut suoraan sanottuna helvettiä minulle, vanhempani pakottivat ilmoittautumaan. Olen pelokas, stressaan todella paljon ja teen erilaisia virheitä ajaessani. Olen normituntien lisäksi joutunut ottamaan neljä lisäajotuntia, tänään oli niistä kolmas.
Sain siis lähes hysteerisen itkukohtauksen ratissa äsken. Pää ei enää kestänyt stressiä ja pelkoa kevyestä liikenteestä, kaistanvaihdoista, taskuparkeista, muista kuskeista ym. Kamalaa että joudun ottamaan vielä enemmän lisätunteja ja pidentämään tätä kärsimystä vielä entisestään :(
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:32"]
Lisäyksenä viestin 28 kirjoittajalle, joka tiedusteli miksei ajokorttirahoja laitettu tililleni: äitini halusi isovanhempien hoitavan laskut itse, koska hän pelkäsi minun käyttävän muuten ne rahat viinaan ja matkusteluun :'D Hänen mielestään ajokortti pitää ehdottomasti hommata mahdollisimman nuorena, huolimatta siitä onko ajamiselle tarvetta tai edes mahdollisuutta. AP
[/quote]
Äitisi ei ole kovin järkevä. :) Isovanhempasi olisi voinut laittaa rahat vaikka erillisille tilille, johon saat hallintaoikeuden sitten kun sinulla olisi tarve kortille tai he maksavat laskut sitten kun ajat kortin ja rahat ovat erillisellä tilillä säästössä korttia varten
Kortilla ei tee mitään nuorena eikä vanhana, jos autolla ei aja. Jos työnantaja edellyttää ajokorttia, edellyttää se myös sitä, että työntekijä osaa ja uskaltaa ajaa, koska työtehtäviin kuuluu ajaa autolla - ehkä jopa firman logolla varustetussa!
Ilmeisesti ette asu hyvien julkisten kulkuyhteyksien äärellä, jos äiti pelkää, että poikaystäväehdokkaat eivät hyväksy sinua siksi, ettei sinulla ole ajokorttia! Tietenkin on ärsyttävää, jos toista joutuu aina kuskaamaan, mutta toisaalta ei-pk-seudulla on helpompi ajaa kun liikennettä on vähemmän, joten edelleen kannustan jatkamaan ajamista!
Onko äitilläsi kortti? Ja miksi et saa vanhempiesi autolla ajaa ja harjoitella sitten, kun olet läpäissyt inssin? Ei autoa opi ajamaan kuin ajamalla!
T. 28, joka hankki kortin 30- vuotiaana, kun tuli tarve autolle
Nyt nuori nainen, rauhoitu! Elämässä tulee jänniä juttuja, sä selviät kyllä! Autokoulun opettajat ei anna sun mennä inssiin, jos sinua ei voi päästää liikenteeseen. Siitähän ei ole kyse. Et ole pyöräillyt muiden päälle,tuskin olet ratissakaan sokea. Onnettomuuksia sattuu joskus, mutta niitä jos pelkää, ei voi elää. Tunnen yhden nuoren naiskirurgin. Mimmi osaa räpelöidä ihmisen sisälmyksiä, muttei suostu ajamaan, koska ei muka "osaa". Ymmärrätkö? Monella muullakin on pelkoja aivan turhaan. Sama juttu kuin ratsastuksessa, älä anna periks tai et pääse enää selkään. Ajokortti tuo näin haja-asutussa maassa turvaa ja on edellytys moneen työpaikkaan. Usko itseesi!
Mikä vitu naisilla on ongelma tässä asiassa? Siis mikä kumma autolla ajamisessa pelottaa? Vai onko naisten aivoissa jokin rakenteellinen ongelma, mikä hankaloittaa ympäristön hahmoittamista liikenteessä?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:50"]Nyt nuori nainen, rauhoitu! Elämässä tulee jänniä juttuja, sä selviät kyllä! Autokoulun opettajat ei anna sun mennä inssiin, jos sinua ei voi päästää liikenteeseen. Siitähän ei ole kyse. Et ole pyöräillyt muiden päälle,tuskin olet ratissakaan sokea. Onnettomuuksia sattuu joskus, mutta niitä jos pelkää, ei voi elää. Tunnen yhden nuoren naiskirurgin. Mimmi osaa räpelöidä ihmisen sisälmyksiä, muttei suostu ajamaan, koska ei muka "osaa". Ymmärrätkö? Monella muullakin on pelkoja aivan turhaan. Sama juttu kuin ratsastuksessa, älä anna periks tai et pääse enää selkään. Ajokortti tuo näin haja-asutussa maassa turvaa ja on edellytys moneen työpaikkaan. Usko itseesi!
[/quote]
Se on ihan sama mitä muut sanoo, mutta jos itse ei vaan yksinkertaisesti kykene siihen, ei uskalla. Se stressi, ahdistus, itku ja sydämen tykytykset eivät ole todellakaan sen arvoista. Tekisi mieli välillä haistattaa muille pitkät....ihmiset ei vaan ymmärrä, eivät edes halua ymmärtää. Haukkua kyllä jaksavat kokoajan.
Mä en ihan oikeasti ymmärrä, enkä jaksa edes yrittää. Tyydyn toteamaan, että elämässä on odotettavissa paljon muitakin ongelmia jos ei voi edes autoa ilman paniikki-ja itkukohtausta ajaa.
Minullakin oli samoja vaikeuksia. Urpona jätin sitten kakkosvaiheen käymättä, ja palasin vuosien päästä takaisin autokouluun. Se oli ihan yhtä kamalaa toisella kierroksella, ihan samaan tapaan stressasin ja jännitin ja itkin kuin ap. Vinkkinä siis: älä ole yhtä urpo kuin minä, säästät rahaa ja kyyneleitä kun vaan ajat. Siitä on hyötyä tulevassa. Itse hankin jälkimmäisen läpäistyn inssin jälkeen automaattivaihteisen auton, joka oli ratkaisu ongelmiini. Kakkosvaiheeseen otin perehdytystä manuaalista, ei se hyvin mennyt silti, mutta mitäpä tuosta :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:42"]Usko tuota, joka kehotti harjottelemaan automaattivaihteisella autolla. Pystyy ihan eri lailla keskittymään liikenteeseen, usko mua, oon ollu samassa jamassa itsekin.
[/quote]
Myos minä itse olen niin aikanaan tehnyt
-, se joka opasti
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:53"]Mikä vitu naisilla on ongelma tässä asiassa? Siis mikä kumma autolla ajamisessa pelottaa? Vai onko naisten aivoissa jokin rakenteellinen ongelma, mikä hankaloittaa ympäristön hahmoittamista liikenteessä?
[/quote]
No kyllä se pakottaminen ja piikittely vain tekevät asiasta monta kertaa pahemman.
Jos aivot eivät kykene koordinoimaan polkimien ja vaihteiden yhteiskäyttöä, suosittelen hakeutumaan neurologisiin tutkimuksiin.
Itse en ole lähiaikoina varmaan ajokorttia hankkimassa, vaikka isälläni olisi poljin autoon valmiina ja isosiskoani opetti. Muakin yksinkertaisesti pelottaa. Helposti voisin sen suorittaa, jos saisin ajella liikenteessä yksin, mutta kun ne kaikki muut. Onneksi asun pk-seudulla jossa julkiset liikkuu hyvin. Tosin nyt lapsen tullessa ajokortti olisi aika mahtava...
N21
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:03"]Jos aivot eivät kykene koordinoimaan polkimien ja vaihteiden yhteiskäyttöä, suosittelen hakeutumaan neurologisiin tutkimuksiin.
[/quote]
Mitä saatanaa, kuka tällaisesta on ketjussa puhunut? :D Ota pää pois perseestä ja lue tarkemmin. Vaihteiden vaihto, kytkimen käyttö ym. sujuvat kyllä. AP
Kyllä sä selviät. Mä tärisin joka ajotunnilla ja olin aivan itku kurkussa ja mokailin niin, että jouduin lisätunneille. Kuitenkin mä peloistani huolimatta sain sen kortin toisella yrityksellä ja oon liikenteessä erittäin tarkka kuski. Edelleen mua hirvittää kaikki rampilta tulevat jotka paahtaa hirveää kyytiä, että älyääkö tuo katsoa ja tuleeko kylkeen ja pyöräilijät risteyksissä, kun vetävät välillä surutta punaisia päin jostakin puskasta ja hirvikin voi hyökätä eteen, enkä ole ikinä ohittanut yhtäkään autoa koska jännittää liikaa. Tarpeen vaatiessa mä kuitenkin pystyn ajamaan ja se helpottaa elämää huomattavasti, vaikka edelleen pysyn ennemmin fillarissa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:36"]Parempi olla hankkimatta, tapat kuitenkin jossain vaiheessa jonkun viattoman hermoheikkoudellasi jos kortin onnistut saamaan.
[/quote]
Tuota olen koittanut vanhemmilleni sanoa. Mua ei vaan ole tarkoitettu liikenteen joukkoon muuten kuin bussin kyydissä. AP
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:42"]Usko tuota, joka kehotti harjottelemaan automaattivaihteisella autolla. Pystyy ihan eri lailla keskittymään liikenteeseen, usko mua, oon ollu samassa jamassa itsekin.
[/quote]
Vaihteiden vaihtoa tai polkimien käyttöä mun ei edelleenkään tarvitse miettiä juuri ollenkaan, en voi tosin sanoa että ne tulisivat selkärangasta mutta suht luontevasti kuitenkin. Muut tienkäyttäjät ja kulkijat stressaavat. AP
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:42"]Usko tuota, joka kehotti harjottelemaan automaattivaihteisella autolla. Pystyy ihan eri lailla keskittymään liikenteeseen, usko mua, oon ollu samassa jamassa itsekin.
[/quote]
Vaihteiden vaihtoa tai polkimien käyttöä mun ei edelleenkään tarvitse miettiä juuri ollenkaan, en voi tosin sanoa että ne tulisivat selkärangasta mutta suht luontevasti kuitenkin. Muut tienkäyttäjät ja kulkijat stressaavat. AP
[/quote]
Niin mutta yritä nyt tajuta, että yksi kierros kaupungilla automaatilla hyödyttäisi sinua valtavasti, koska silloin sinun ei tarvitse keskittyä niihin polkimiin vaan voit keskittyä liikenteeseen.
-Liikenneopettaja, joka opettaa havainnointia automaatilla jatkuvasti
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:32"]
Lisäyksenä viestin 28 kirjoittajalle, joka tiedusteli miksei ajokorttirahoja laitettu tililleni: äitini halusi isovanhempien hoitavan laskut itse, koska hän pelkäsi minun käyttävän muuten ne rahat viinaan ja matkusteluun :'D Hänen mielestään ajokortti pitää ehdottomasti hommata mahdollisimman nuorena, huolimatta siitä onko ajamiselle tarvetta tai edes mahdollisuutta. AP
[/quote]
Äitisi ei ole kovin järkevä. :) Isovanhempasi olisi voinut laittaa rahat vaikka erillisille tilille, johon saat hallintaoikeuden sitten kun sinulla olisi tarve kortille tai he maksavat laskut sitten kun ajat kortin ja rahat ovat erillisellä tilillä säästössä korttia varten
Kortilla ei tee mitään nuorena eikä vanhana, jos autolla ei aja. Jos työnantaja edellyttää ajokorttia, edellyttää se myös sitä, että työntekijä osaa ja uskaltaa ajaa, koska työtehtäviin kuuluu ajaa autolla - ehkä jopa firman logolla varustetussa!
Ilmeisesti ette asu hyvien julkisten kulkuyhteyksien äärellä, jos äiti pelkää, että poikaystäväehdokkaat eivät hyväksy sinua siksi, ettei sinulla ole ajokorttia! Tietenkin on ärsyttävää, jos toista joutuu aina kuskaamaan, mutta toisaalta ei-pk-seudulla on helpompi ajaa kun liikennettä on vähemmän, joten edelleen kannustan jatkamaan ajamista!
Onko äitilläsi kortti? Ja miksi et saa vanhempiesi autolla ajaa ja harjoitella sitten, kun olet läpäissyt inssin? Ei autoa opi ajamaan kuin ajamalla!
[/quote]
Äidin hölmöys on kyllä tullut huomattua. Asun Turussa, ja Föli toimii hyvin; pääsen esim. tulevasta opiskelukämpästäni yhdellä bussilla kouluuni. Äidillä on kortti. En saa vanhempien autoja käyttööni sen vuoksi, että muutan asumaan yksin piakkoin + heidän autonsa eivät kuulemma "ole sopivia harjoitteluun"; toinen on automaatti ja toisessa on huonot jarrut. En kyllä ymmärrä miten äiti voi edes ajaa huonojarruisella autolla. Niin ja molemmat ovat Mersuja, vissiin liian kalliita mun tuhottavaksi. AP
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:32"]
[/quote]
[/quote]
Äidin hölmöys on kyllä tullut huomattua. Asun Turussa, ja Föli toimii hyvin; pääsen esim. tulevasta opiskelukämpästäni yhdellä bussilla kouluuni. Äidillä on kortti. En saa vanhempien autoja käyttööni sen vuoksi, että muutan asumaan yksin piakkoin + heidän autonsa eivät kuulemma "ole sopivia harjoitteluun"; toinen on automaatti ja toisessa on huonot jarrut. En kyllä ymmärrä miten äiti voi edes ajaa huonojarruisella autolla. Niin ja molemmat ovat Mersuja, vissiin liian kalliita mun tuhottavaksi. AP
[/quote]
Tuleekohan teille kolmas auto sun käyttöön?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:53"]Mikä vitu naisilla on ongelma tässä asiassa? Siis mikä kumma autolla ajamisessa pelottaa? Vai onko naisten aivoissa jokin rakenteellinen ongelma, mikä hankaloittaa ympäristön hahmoittamista liikenteessä?
[/quote]
Miksi helvetissä monet miehet ovat niin kapeakatseisia eivätkä ymmärrä, etteivät kaikki ole samanlaisia kuin he itse? Onko tullut mieleen, että jotkut naiset voivat jännittää autolla ajamista sen vuoksi, että kaltaisesi kusipäät lyttäävät ja naureskelevat ajotaidoille, jotka ovat huonot ihan vain harjoituksen puutteen vuoksi. Onko miehillä jokin rakenteellinen vika aivoissa, joka estää pienenkin empatian tuntemisen ja selvästi vähäisenkin ajatustoiminnan? AP
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:50"]Olisiko opettajan vaihtamisesta apua? Minulla oli opetusmaikka ihan ok, mutta jännitin ratissa tosi paljon. Sitten kakkosvaihetta ajaessa oli eri ope ja tunnelma autossa oli paljon rauhallisempi, vaikka en ollut ajanut juuri yhtään ykkösvaiheen kortin saamisen jälkeen ja olin edelleen arka. Totesin, että olisi ehkä kannattanut etsiä ope jonka kanssa olo on rento, eikä kärvistellä päällisin puolin ihan ok opettajan kanssa, jota kuitenkin jännitin. [/quote] On ollut kaksi eri opettajaa, ei vaikutusta. Molemmat opettajat rentoja ja rauhallisia, minä panikoin. AP
[/quote]Ota diapam ennen ajotuntia ja -koetta.
Mullakin samat fiilikset, tuntuu että kaikki painostavat mua vaikka koko ajan vaan ahdistaa enemmän. Inhottaa ajatuskin että joudun menemään vielä n. 5-10 ajotunnille sekä inssiin+piina jatkuu sen jälkeen vielä sen pari vuotta. Olen nyt pitänyt 3kk tauon autokoulusta mikä on kyllä aika tyhmää sillä kynnys vaan kasvaa koko ajan. Pakko kai se on... Opettajakin tuntuu hermostuvan jos teen vahingossa saman virheen kahteen kertaan. :( Ei se ajotaito ole mikään maailman hienoin ja helpoin taito, miljoona kertaa tärkeämpää on osata laittaa esim. ruokaa, ei kukaan normaaliälyinen elä leivällä, rahkalla ja valmissalaateilla.
N20