Miksi aikuinen sisarus kiusaa?
Mitkä ovat motiivit aikuisiällä tapahtuvaan kiusaamiseen sisarusten kesken? Etenkin kun kiusaaja on (ainakin näennäisesti) se menestyvämpi ja "parempi ihminen"? Itsellä tulee lähinnä kateus mieleen, mutta mistä se kumpuaa? Hän on selkeästi tuonut esille, että minä en ole yhtään mitään ja hän on sekä koulutukseltaan, että taloudellisesti huomattavasti minua paremmassa asemassa.Vai onko tällainen narsistityyppinen oman egon pönkitys ihan normaalia kanssakäymistä vielä lähempänä keski-ikää? Miten tuon saa loppumaan? Hiljaisempana ja kiltimpänä en viitsi/halua provosoida häntä yhtään enempää kuin on pakko. Vaikka hyvin kuluttavaahan tämä kieltämättä on.
Kommentit (20)
Ehkä olet vain sopivasti hollilla. Läheisiin on helpompi purkaa omaa pahaa oloa kuin vietaisiin.
Minä pistäisin välit poikki,ei kenenkään tarvitse tuollaista kuunnella.
Jos se on tottunut ettet väitä vastaan? Onko hän sinua nuorempi vai vanhempi, onko monta vuotta ikäeroa, muita sisaruksia?
Et halua provosoida sisarustasi yhtään enempää kuin on pakko. Mutta jonkin verran on siis pakko provosoida?
Vierailija kirjoitti:
Et halua provosoida sisarustasi yhtään enempää kuin on pakko. Mutta jonkin verran on siis pakko provosoida?
Hänen kanssaan pelkkä olemassaoloni provosoi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen on tilanne narsisti-siskon kanssa toimimattomassa perheessa. Onneksi olkoon kysyjälle, jos ei ole ollut siinä tilanteessa. Helppoa se on sanoa, että pistä poikki, mutta harva pystyy sen tekemään kovin nuorena. Se edellyttäisi alaikäisillä huostaanottoa ja sitä ei vanhemmat lähde käynnistämään. Perhe on tietenkin tärkeä aikuisillekin (vaikka siis ainoa oikea on pistää yhteydet poikki) Lisäksi tavallisesti sekä narsisti-sisko itse ja usein myös muut perhejäsenet vastustavat että välit pistetään poikki.
t. eri
Syytä vanhempiasi. Ei tuolle enää aikuisena kukaan mitään mahda.
En tiedä mutta eilen sain veljeni perseilystä tarpeekseni. Vanha ihminen käyttäytyy kun kakara.
Onko kyseessä vanhempi vai nuorempi sisarus?
Pyydätkö häneltä asioita? Rahaa tai jotain muuta apua?
Kateus!! Saman kokenut ja välit sisareen katkaissut jo yli 15 vuotta sitten.
Mitään kadehdittavaa minussa ei kyllä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä vanhempi vai nuorempi sisarus?
Vanhimmat sisarukset vaikuttavat tuntevan helpommin uhkaa. Yllätyin todella kun yksi tuttava sanoi minulle varsin rumasti kun aloitin kuorolaulun harrastuksena. Tämä tuttava on itse ammattiltaan laulaja ja vanhin sisarus... Tiedän, että olen ihan OK kuorolaulaja ja minulla on kuorolaulajaksi ihan OK ääni.
Sain 50-vuotislahjaksi sisariltani ison paketin postitse mikä oli täpötäynnä heidän pieneksi jääneitä, käytettyjä ja nyppyyntyneitä vaatteita. Esim villapusero joka oli kutistunut pesussa, jne. Ei edes kirpparikamaksi kelpaavaa.
Yksikään niistä ryysyistä ei olisi edes mahtunut ylleni. Olivat nähneet vaivaa , sillä komeron pohjat oli kaivettu ja iso paketti toimitettiin minulle postitse. Molemmat sisareni erittäin hyvin toimeentulevia, itse tuolloin 5-kymppisteni aikoihin pitkäaikaistyöttömänä sinnittelevä köyhimys. Kiitin kauniisti muistamisesta ja vaivannäöstä, mutta hitsi kun itketti .
Nykyään tulen toimeen hyvin (yllättävä nousu takaisin työelämään) enkä pidä yhteyksiä koska jotenkin tuo (jopa pilana) sattui ihan helkkaristi kun itsetunto muutenkin matalalla ja tunsin itseni nollaksi. Samoihin aikoihin toinen sisarus vielä soitti ja brassaili kuinka pihakirppiksessä olivat alta aika yksikön menneet kaikki hänen kalliit ja upeat muotivaatteensa joita koko naapurusto oli ihastellut.
Onneksi entinen työporukka muisti merkkipäivänäni ihanin lahjoin ja kukkasin.
En ikinä pysty käsittämään että miksi sisaret toimivat noin, olisivat mieluummin vaikka ignooranneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen on tilanne narsisti-siskon kanssa toimimattomassa perheessa. Onneksi olkoon kysyjälle, jos ei ole ollut siinä tilanteessa. Helppoa se on sanoa, että pistä poikki, mutta harva pystyy sen tekemään kovin nuorena. Se edellyttäisi alaikäisillä huostaanottoa ja sitä ei vanhemmat lähde käynnistämään. Perhe on tietenkin tärkeä aikuisillekin (vaikka siis ainoa oikea on pistää yhteydet poikki) Lisäksi tavallisesti sekä narsisti-sisko itse ja usein myös muut perhejäsenet vastustavat että välit pistetään poikki.
t. eri
Otsikosta jo selviää, että nämä ovat aikuisia. Olen itse pistänyt välit poikki siskoni kanssa, koska hän on ollut fyysisesti ja henkisesti väkivaltainen. Lopulta se on helppoa ja eron omassa onnellisuudessaan huomaa. Suosittelen lämpimästi :)
Anna esimerkki, miten hän toimii tai sanoo konkreettisesti.
Aika outoa. En oo törmännyt. Kannattaa varmaan katkaista välit siihen sisarukseen. Itse en jaksaisi tuollaista.