Sain kamalan itkukohtauksen ajotunnilla :(
Autokoulu on ollut suoraan sanottuna helvettiä minulle, vanhempani pakottivat ilmoittautumaan. Olen pelokas, stressaan todella paljon ja teen erilaisia virheitä ajaessani. Olen normituntien lisäksi joutunut ottamaan neljä lisäajotuntia, tänään oli niistä kolmas.
Sain siis lähes hysteerisen itkukohtauksen ratissa äsken. Pää ei enää kestänyt stressiä ja pelkoa kevyestä liikenteestä, kaistanvaihdoista, taskuparkeista, muista kuskeista ym. Kamalaa että joudun ottamaan vielä enemmän lisätunteja ja pidentämään tätä kärsimystä vielä entisestään :(
Kommentit (67)
Älä seuraa tunnin aikana aktiivisuusrannekettasi, ei auta sinua millään tapaa. Lisäät sillä vain omaa ahdistustasi.
Jos mahdollista, niin suorita inssi, koska sitten sinua ei harmita myöhemmällä iällä isovanhempiesi rahojen "tuhlaus". Lisäksi varmasti nautit, kun pääset yksinäsi ajelemaan ja harjoittelemaan.
Jos pystyt, niin harjottele kotona hengitystekniikkaa ja koeta löytää "ajatus", jonka avulla saat itsesi rauhoitettua tilanteessa. Myös lääke, joka estää sydämen sykkeen nousun liian korkealle, on vaihtoehto.
Olet varmasti hyvä kuljettaja, kuhan saat tehdä asiat rauhassa. Koita olla ajattelematta tilannetta pakonomaisena.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:54"] [/quote] Joo kyllä mä tän aion suorittaa, tosin en kortin saamisen vuoksi vaan siksi ettei raha mene hukkaan & minua ei sitten voi haukkua luovuttajaksi. Ajaa en kyllä haluaisi enää ikinä sitten jos/kun inssi menee läpi. AP
[/quote]
Mutta inssin läpäisy tuo sinulle vain väliaikaisen kortin ja sen jälkeen joudut kuitenkin ajamaan joitakin lisätunteja, että saat vakituisen kortin. Väliaikainen kortti voimassa 2 vuotta. En tiedä voiko 2-3- vaiheessa oppilas olla niin huono, ettei vakituista korttia myönnetäkään, jos on kuitenkin inssin läpäissyt? Useimmat tosin oppivat ajamaan pikkuhiljaa ja varmasti sinäkin, kun et enää hermoile ja stressaa niin paljon!
Raha menee kuitenkin hukkaan, jos et aja ollenkaan.
[/quote]
Tiedän. Jos väliaikainen menee vanhaksi, täytyy suorittaa teoriakoe ja inssi uudestaan. Jos sitten joskus tulevaisuudessa ajaminen houkuttaisi, olisin varmaan valmis suorittamaan ne. Tällä hetkellä, tässä elämäntilanteessa en korttia halua tai edes tarvitse. AP
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:35"]Mulla sama mikä johtui paniikkihäiriöstä. Yksin ajaessa ei ole ollut mitään ongelmia mutta seurassa ajan kuin cp vammainen.
[/quote]
Auton käsittely sujuu mulla ok:sti (kahden eri opettajan mukaan), mutta siis muuhun liikenteeseen keskittyminen & siellä ajaminen eivät millään onnistu multa. Liikaa tekijöitä. Suljetulla tiellä ehkä ajaminen sujuisi hyvin, mutta se nyt on mahdoton tilanne koska oikeassa elämässä pitäisi ajaa muiden keskuudessa. Mun ei pitäisi olla vaarantamassa liikennettä. AP
[/quote]
Olisiko autokoululla mahdollisuus tarjota opetusta automaattivaihteisella autolla?
[/quote]
Olisi, mutta vaihteiden vaihto ei ole ongelma. Miksi automaattikorttia aina ehdotetaan? AP
[/quote]
No jos kävisit pari tuntia automaatilla ajamassa niin voisit noiden tuntien aikanakesko keskittyä liikenteen havainnointiin kun ei tarvitse keskittyä auton hallintalaitteisiin. tämä ei tarkoita sitä että sinun pitäisi suorittaa tutkinto automaatti autolla vaan sitä että kävisit havainnointi harjoittelemassa sillä pari kertaa, niin pian se sujuisi manuaalillakin. Monille on auttanut.
-Liikenneopettaja
Ei sitä rahanmenoa kannata ajatella, menee enemmän rahaa hukkaan jos keskeytät nyt. Eikä muutenkaan kannata ajatella luovuttamista ennen kuin edes inssissä ollut.
Itse olin useamman kertaa inssissä ja sain kasan lisätunteja. Olin hirveän stressaantunut, peloissani ja ahdistunut tunneista. Silti ei tullut mieleenkään lopettaa kesken. Ihmismieli, tai ainakin mun mieli on sellainen että aina vähän tapana peilata aiempiin kokemuksin. Eli jos nyt jatkat koulua ja saat kortin, niin myöhemmin hankalissa tilanteisaa voit ajatella, että kyllähän autokoulustakin selviydyit, jos taas lopetat kesken, niin aina hankalampaa vaikka joskus aloittaa uusiksi.
19 jatkaa: mulla on myös tarkkaavaisuushäiriö (ad(h)d) mikä ainaki itsellä ennen lääkkeitä vaikutti ajamiseen. Kaikki tarkkaavaisuuden puute ei oo ADHD:ta mutta jos itseä häiritsee ja kriteerit täyttyy niin kannattanee tutkituttaa.
Autokoulun käynti tuntu itsellä kyllä raskaalle mut sit kortin saatua ajoin kaverin kanssa niin et se ajo meidät vähän sivummalle keskustasta et sain ajaa rauhassa. Siitä pikkuhiljaa sitte taidot kehitty ja uskalsi keskustaan :)
Eli joudut sitten kuitenkin opetella uudestaan ajamaan, jos et aio suorittaa 2. vaihetta etkä ajaa. Miksi sinulle ei laitettu tilille ajokorttirahoja ja saisit ajaa kortin sitten, kun sitä tarvitset ja sinulla on motivaatio ajaa se. Nyt ajat sen, ettei rahat mene hukkaan, mutta hukkaanhan ne menee, jos et kuitenkaan aja.
Suosittelen, että inssin läpäistyäsi ajat jonkin verran ja käyt 2/3- vaiheen läpi. Yleensä kokemuksen myötä se stressi vähenee. Se välivaihe ennen vakituista korttiahan on nimenomaan harjoitteluvaihe, jolloin sitä ajokokemusta kartutetaan ja harjoitellaan.
Tsemppiä. :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:43"]Kyllä se siitä, suorita vaan loppuun saakka niin sitten voit itse päättää ajatko enää koskaan vai et, mutta eipä ole mennyt kalliit maksut hukkaan. Itsekin olen ratissa aika paniikissa, kokemuksen puutetta varmaan suurimmaksi osaksi. Itkin autokoulussa ja myös poikaystävän kommentit vaikka olisivat kuinka pieniä esim. 'hei sulla jäi vilkku päälle' saattavat aiheuttaa yhtäkkiä itkun etten osaa. Silti toisinaan (pakon edessä) menen auton rattiin ja toistaiseksi olen hengissä selvinnyt. Kaupungin keskustoihin tosin en suostu ajamaan, maalla on vähemmän stressattavaa ja tilaa parkkeerata. [/quote] Joo kyllä mä tän aion suorittaa, tosin en kortin saamisen vuoksi vaan siksi ettei raha mene hukkaan & minua ei sitten voi haukkua luovuttajaksi. Ajaa en kyllä haluaisi enää ikinä sitten jos/kun inssi menee läpi. AP
[/quote]
Kortin saamisen jälkeen sinun kyllä kannattaa ajaa. Järjestä niin, että voit ajaa maaseudulla pienemmillä teillä. Ota joku mukaan vierelle istumaan.
Jos et aja ollenkaan kortin saamisen jälkeen, unohdat nopeasti koko ajamisen ja vuosien kuluttua on sitten jo aika vaikeaa ryhtyä ajamaan, vaikka sitten haluaisitkin. Tosin aina voi mennä autokouluun ottamaan lisätunteja.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:54"]Mulla on vaikeuksia hahmotuksessa (en sano että sulla ois) ja olin myöskin tosi stressaantunut ajamisesta. Kävin varmaan 20 ajotuntia enemmän kuin olisi tarvinnut, eli en meinannut hallita autolla-ajoa. Sain kortin 2008 ja osaan nykyään kyllä ajaa, taskuparkkia en osaa enkä parkkeeraa pieniin väleihin, hyvin oon muuten pärjännyt. Suosittelen sikäli ajamaan kortin, että moni työpaikka edellyttää kortin omistamista.
Vois auttaa jos kertoisit niille opettajille että pelkäät. Ja sit että voisko niitä opetettavia asioita käydä jotenkin henkilökohtaisessa tahdissa läpi? (Onko siinä yleensäkään mitään suunnitelmaa joka olisi samanlainen kaikille eli esimerkiksi ajotunnilla 10 opetellaan asiat x, kun kuitenkin ihmiset oppii eri tahtia ja on eritasoiset taidot).
[/quote]
Opettajat tietävät varsin hyvin peloistani. Toivottavasti en itse tarvitse tuplamäärää ajotunteja, hirvittää ajatuskin siitä rahanmenosta. AP
[/quote]
En usko että tarviit tuplamäärää tunteja, oot päässy jo pitkälle. Tiedän monia ihmisiä jotka oli varmoja ettei pääse inssiä läpi ja pääsivät kuitenkin, osa jopa ensiyrittämällä . En tunne ketään joka ei olis korttia lopulta saanut. Ja näistä tuntemistani ihmisistä mä oon ainoa joka on joutunut ottaa niin paljon lisätunteja.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:04"]Ei sitä rahanmenoa kannata ajatella, menee enemmän rahaa hukkaan jos keskeytät nyt. Eikä muutenkaan kannata ajatella luovuttamista ennen kuin edes inssissä ollut.
Itse olin useamman kertaa inssissä ja sain kasan lisätunteja. Olin hirveän stressaantunut, peloissani ja ahdistunut tunneista. Silti ei tullut mieleenkään lopettaa kesken. Ihmismieli, tai ainakin mun mieli on sellainen että aina vähän tapana peilata aiempiin kokemuksin. Eli jos nyt jatkat koulua ja saat kortin, niin myöhemmin hankalissa tilanteisaa voit ajatella, että kyllähän autokoulustakin selviydyit, jos taas lopetat kesken, niin aina hankalampaa vaikka joskus aloittaa uusiksi.
[/quote]
En edelleenkään ole keskeyttämässä, vaikka mieli tekisi. AP
Mulla sama juttu. Haukuttiin ties miksikä. Se on jännä että ihminen joka pelkää vaikka ahtaita paikkoja, eikä sen takia voi käyttää esim hissiä, niin kukaan ei sano siitä mitään. Mutta jos pelkäät ajaa autoa niin olet maailman turhin luuseri mitä maanpäältä löytyy, sillä kyllähän kaikki nyt autoa ajavat.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:43"]Kyllä se siitä, suorita vaan loppuun saakka niin sitten voit itse päättää ajatko enää koskaan vai et, mutta eipä ole mennyt kalliit maksut hukkaan. Itsekin olen ratissa aika paniikissa, kokemuksen puutetta varmaan suurimmaksi osaksi. Itkin autokoulussa ja myös poikaystävän kommentit vaikka olisivat kuinka pieniä esim. 'hei sulla jäi vilkku päälle' saattavat aiheuttaa yhtäkkiä itkun etten osaa. Silti toisinaan (pakon edessä) menen auton rattiin ja toistaiseksi olen hengissä selvinnyt. Kaupungin keskustoihin tosin en suostu ajamaan, maalla on vähemmän stressattavaa ja tilaa parkkeerata. [/quote] Joo kyllä mä tän aion suorittaa, tosin en kortin saamisen vuoksi vaan siksi ettei raha mene hukkaan & minua ei sitten voi haukkua luovuttajaksi. Ajaa en kyllä haluaisi enää ikinä sitten jos/kun inssi menee läpi. AP
[/quote]
Kortin saamisen jälkeen sinun kyllä kannattaa ajaa. Järjestä niin, että voit ajaa maaseudulla pienemmillä teillä. Ota joku mukaan vierelle istumaan.
Jos et aja ollenkaan kortin saamisen jälkeen, unohdat nopeasti koko ajamisen ja vuosien kuluttua on sitten jo aika vaikeaa ryhtyä ajamaan, vaikka sitten haluaisitkin. Tosin aina voi mennä autokouluun ottamaan lisätunteja.
[/quote]
Ehkä tulevaisuudessa mulla voisi olla motivaatiotakin ajamiseen, tällä hetkellä kiinnostus ajamiseen on miinuksen puolella :/ AP
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:22"]Mulla sama juttu. Haukuttiin ties miksikä. Se on jännä että ihminen joka pelkää vaikka ahtaita paikkoja, eikä sen takia voi käyttää esim hissiä, niin kukaan ei sano siitä mitään. Mutta jos pelkäät ajaa autoa niin olet maailman turhin luuseri mitä maanpäältä löytyy, sillä kyllähän kaikki nyt autoa ajavat.
[/quote]
Niin tuttua. "Ei jumalauta mikä urpo, ajokortti kuuluu YLEISSIVISTYKSEEN, ei kukaan töihinkään ota ajokortitonta, haluaakohan kukaan mieskään sua kun pelkää joutuvansa kyyditsemään sua." T: äitini. AP
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:22"]Mulla sama juttu. Haukuttiin ties miksikä. Se on jännä että ihminen joka pelkää vaikka ahtaita paikkoja, eikä sen takia voi käyttää esim hissiä, niin kukaan ei sano siitä mitään. Mutta jos pelkäät ajaa autoa niin olet maailman turhin luuseri mitä maanpäältä löytyy, sillä kyllähän kaikki nyt autoa ajavat.
[/quote]
Niin tuttua. "Ei jumalauta mikä urpo, ajokortti kuuluu YLEISSIVISTYKSEEN, ei kukaan töihinkään ota ajokortitonta, haluaakohan kukaan mieskään sua kun pelkää joutuvansa kyyditsemään sua." T: äitini. AP
[/quote]
Joo. Jotenkin raivostuttaa toi muiden ihmisten pään aukominen. :/
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:54"]Mulla on vaikeuksia hahmotuksessa (en sano että sulla ois) ja olin myöskin tosi stressaantunut ajamisesta. Kävin varmaan 20 ajotuntia enemmän kuin olisi tarvinnut, eli en meinannut hallita autolla-ajoa. Sain kortin 2008 ja osaan nykyään kyllä ajaa, taskuparkkia en osaa enkä parkkeeraa pieniin väleihin, hyvin oon muuten pärjännyt. Suosittelen sikäli ajamaan kortin, että moni työpaikka edellyttää kortin omistamista.
Vois auttaa jos kertoisit niille opettajille että pelkäät. Ja sit että voisko niitä opetettavia asioita käydä jotenkin henkilökohtaisessa tahdissa läpi? (Onko siinä yleensäkään mitään suunnitelmaa joka olisi samanlainen kaikille eli esimerkiksi ajotunnilla 10 opetellaan asiat x, kun kuitenkin ihmiset oppii eri tahtia ja on eritasoiset taidot).
[/quote]
Opettajat tietävät varsin hyvin peloistani. Toivottavasti en itse tarvitse tuplamäärää ajotunteja, hirvittää ajatuskin siitä rahanmenosta. AP
[/quote]
En usko että tarviit tuplamäärää tunteja, oot päässy jo pitkälle. Tiedän monia ihmisiä jotka oli varmoja ettei pääse inssiä läpi ja pääsivät kuitenkin, osa jopa ensiyrittämällä . En tunne ketään joka ei olis korttia lopulta saanut. Ja näistä tuntemistani ihmisistä mä oon ainoa joka on joutunut ottaa niin paljon lisätunteja.
[/quote]
Kortin saaminen ei tarkoita, että osaisin oikeasti ajaa... AP
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:06"]Eli joudut sitten kuitenkin opetella uudestaan ajamaan, jos et aio suorittaa 2. vaihetta etkä ajaa. Miksi sinulle ei laitettu tilille ajokorttirahoja ja saisit ajaa kortin sitten, kun sitä tarvitset ja sinulla on motivaatio ajaa se. Nyt ajat sen, ettei rahat mene hukkaan, mutta hukkaanhan ne menee, jos et kuitenkaan aja.
Suosittelen, että inssin läpäistyäsi ajat jonkin verran ja käyt 2/3- vaiheen läpi. Yleensä kokemuksen myötä se stressi vähenee. Se välivaihe ennen vakituista korttiahan on nimenomaan harjoitteluvaihe, jolloin sitä ajokokemusta kartutetaan ja harjoitellaan.
[/quote]
Mulla ei ole autoa käytettävissä, jolla saisin harjoitella ajamista. AP
Lisäyksenä viestin 28 kirjoittajalle, joka tiedusteli miksei ajokorttirahoja laitettu tililleni: äitini halusi isovanhempien hoitavan laskut itse, koska hän pelkäsi minun käyttävän muuten ne rahat viinaan ja matkusteluun :'D Hänen mielestään ajokortti pitää ehdottomasti hommata mahdollisimman nuorena, huolimatta siitä onko ajamiselle tarvetta tai edes mahdollisuutta. AP
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:06"]Eli joudut sitten kuitenkin opetella uudestaan ajamaan, jos et aio suorittaa 2. vaihetta etkä ajaa. Miksi sinulle ei laitettu tilille ajokorttirahoja ja saisit ajaa kortin sitten, kun sitä tarvitset ja sinulla on motivaatio ajaa se. Nyt ajat sen, ettei rahat mene hukkaan, mutta hukkaanhan ne menee, jos et kuitenkaan aja.
[/quote]
Mulla ei ole autoa käytettävissä, jolla saisin harjoitella ajamista. AP
[/quote]
Jospa iskä ostaa sulle kun saat sen kortin, jos se sulle niin kovasti korttia haluaa.
Parempi olla hankkimatta, tapat kuitenkin jossain vaiheessa jonkun viattoman hermoheikkoudellasi jos kortin onnistut saamaan.
Usko tuota, joka kehotti harjottelemaan automaattivaihteisella autolla. Pystyy ihan eri lailla keskittymään liikenteeseen, usko mua, oon ollu samassa jamassa itsekin.
Noilla fiiliksillä ei kyllä kannata sitä korttia hankkiakaan..