Miksi puette lapsenne kuin Siperian pakkasiin??
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten älyttömästi pienille liikkuvaisille lapsille puetaan Suomessa päälle. Nyt en puhu -20 keleistä vaan nollakeleistä ja kevään aurinkoisista päivistä. Vauvasta koululaisiin lapset tungetaan superpaksuun haalariin fleece-kerrastoineen ja päähän vielä villahattu. Ilman hanskoja ulkona ei saa olla edes kävelymatkaa kaupasta autolle.
Asuin ennen Japanissa, jossa talvisin (eli vastaa Suomen kevättalvea) muutaman plusasteen lämpötiloissa lapsilla oli sisävaatteiden päällä lähinnä kevyttoppatakki. Ei pipoja tai hanskoja. Lumisella kelillä jalassa kumisaappaat. Mieheni on hollannista ja hän kertoo samaa, että ei siellä mitään haalareita pidetä 😂
Toki kunnon ulkoilu esim. tarhassa on eri asia, mutta siis miksi näitä haalarilapsia on kaupunkien keskustat täynnä Suvivirteen asti?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi ollut metsäkerhossa ja sen jälkeen metsäeskarissa. Esim. kerhossa olivat ulkona 4 h kelillä kuin kelillä (kerholla ei edes ole sisätiloja käytössä). Todella, todella harvoin lapselle tarvitsi edes laittaa toppavaatteita päälle. Kylmälläkin pärjäsi erittäin hyvin merinovillaisella kerrastolla, sen jälkeen fleeceasu ja päälle tuulta- ja vettäpitävä ohut kuorikerros. Näin muutkin lapset oli puettu. Keväällä, kun päivisin alkoi olla selvästi aamua lämpimämpää, lapset osasivat itse ottaa esim. fleecetakin kuoritakin alta pois.
Niin eli sulla oli tavallaan itse rakennettu toppa-asu, jossa olit erillisenä pukenut fleecen + kuorikerroksen.
Toppavaatteessahan on vaan yhdessä se lämmike + kuori.
^^
Lisäksi tuossa metsävaihtoehdossa on se helpottava tekijä, että lapsille tosiaan voi pukea vielä ne merinot sinne alle koko päiväksi, kun ei mennä välillä sisälle.Mun lapsi ei halua merinoita päiväkotiin kuin kovimmilla pakkasilla, koska hänellä tulee siellä kuuma sisätiloissa. (Tiedän että merinon pitäisi säädellä ihmisen lämpötilaa jne, mutta kyllä itsellenikin tulee merinovaatteissa kuuma lämmitetyissä sisätiloissa helpommin kuin esimerkiksi puuvillassa.) Tällöin tietysti tarvitaan sitten paksumpaa ulkovaatetta, kun lapsella on pelkkää puuvillaa ihoa vasten.
Ja tekeminen on suunniteltu sen mukaan, että ulkona ollaan pitkään eli ollaan myös liikkeellä. Peruspäiväkodissa taapero saattaa hyvin istua ja mönkiä tunnin jäisellä pihalla. Itsekin pukeutuisin siihen ihan eri tavalla kuin hiihtolenkille.
Joudun pukemaan talvella itselleni eri vaatteet koiran aamulenkille ja päivälenkille vaikka olisi sama lämpötila. Aamulla se vaan nuuskiin ja ihmettelee ja minä pönötän vieressä. Päivällä sitten mennään vauhdilla ja tulee hiki, jos pukeudun yhtä lämpimästi kuin aamulla.
Itse tiedostan poikani olevan sen verran kuumakalle, etten hänelle pistä liikaa vaatetta. Itse ihmettelen lähinnä niitä, jotka ovat ostoksilla lapsen kanssa, joka itkee, koska hänellä on täydet talvikamppeet päällä ja arvattavasti varmaan aika tukala olo. Ideaparkissakin näkyy näitä tuon tuosta. Jos lapselle pistäisi vaikka fleecehaalarin tmv. tuommoisia ostosreissuja varten. Ei niin, että lapsella on pipoa myöten kaikki talvikamppeet yllä.
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedostan poikani olevan sen verran kuumakalle, etten hänelle pistä liikaa vaatetta. Itse ihmettelen lähinnä niitä, jotka ovat ostoksilla lapsen kanssa, joka itkee, koska hänellä on täydet talvikamppeet päällä ja arvattavasti varmaan aika tukala olo. Ideaparkissakin näkyy näitä tuon tuosta. Jos lapselle pistäisi vaikka fleecehaalarin tmv. tuommoisia ostosreissuja varten. Ei niin, että lapsella on pipoa myöten kaikki talvikamppeet yllä.
Juurikin näin. Ja usein näkee vielä sitä, että ostoskeskuksessa tai automarketissa vanhemmat ovat itse jättäneet paksut takkinsa autoon tai ostoskärryihin, mutta muksu istuu kärryissä toppahaalarissa, villapipo päässä ja kuomat jalassa. Ehkä hanskat on sentään saanut riisua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Ja usein näkee vielä sitä, että ostoskeskuksessa tai automarketissa vanhemmat ovat itse jättäneet paksut takkinsa autoon tai ostoskärryihin, mutta muksu istuu kärryissä toppahaalarissa, villapipo päässä ja kuomat jalassa. Ehkä hanskat on sentään saanut riisua :D
Usein näkee sitäkin, että tuntemattomat ihmiset kyyläävät toisten lasten vaatteita.
Minulla on yksi lapsi, joka heittää aika ulkovaatteet pois ja juoksee pikkupakkasella takki auki. Sitten minulla on ollut toinen, joka haluaa kypärämyssyn ja sukkalukot kesälläkin, ja toki hanskat pidetään kaupassa kädessä. Kolmas lapsi on siltä väliltä.
Mutta aivan riippumatta siitä, kenen lapseni kanssa olen liikkeellä, aina joku kaltaisesi besserwisser tietää, että lapsi on väärin puettu.
Joo ei nää samat shortsi-intoilijat syksyllä enää kahdeksan asteen lämmössä lyhyissä lahkeissa heilu.