Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puette lapsenne kuin Siperian pakkasiin??

Vierailija
17.03.2022 |

Olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten älyttömästi pienille liikkuvaisille lapsille puetaan Suomessa päälle. Nyt en puhu -20 keleistä vaan nollakeleistä ja kevään aurinkoisista päivistä. Vauvasta koululaisiin lapset tungetaan superpaksuun haalariin fleece-kerrastoineen ja päähän vielä villahattu. Ilman hanskoja ulkona ei saa olla edes kävelymatkaa kaupasta autolle.

Asuin ennen Japanissa, jossa talvisin (eli vastaa Suomen kevättalvea) muutaman plusasteen lämpötiloissa lapsilla oli sisävaatteiden päällä lähinnä kevyttoppatakki. Ei pipoja tai hanskoja. Lumisella kelillä jalassa kumisaappaat. Mieheni on hollannista ja hän kertoo samaa, että ei siellä mitään haalareita pidetä 😂

Toki kunnon ulkoilu esim. tarhassa on eri asia, mutta siis miksi näitä haalarilapsia on kaupunkien keskustat täynnä Suvivirteen asti?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamun ja iltapäivän lämpötilaero voi olla parikymmentä astetta. Sitä vaatetta on helpompi ottaa pois päältä iltapäivällä kuin että lapsi palelisi koko aamun.

Itse pukisin juuri siksi sen takin ja toppahousut aamulla ja iltapäivällä menee ilman paksuja housuja. Toppahaalari on hankala etenkin kun lumet sulaa ja päikyssä tarvii kurahousuja. Haalari + kurikset muistan omasta lapsuudesta, että silloin läkähtyi.

Ei todellakaan mene iöman paksuja housuja! Istuvat hangessa ja räpeltävät tuntitolkulla lätäköissä.

Ja haalari on paljon helpompi itse pukea.

Meillä oli vanhat talvihaalarit tässä vaiheessa. Alle tulevaa sitten säädeltiin.

Missä päiväkodissa ulkoillaan putkeen tuntitolkulla? Välipalan syövät minun lapseni päikyssä 14.30 ja siitä vessat ja kerrospukemiset niin ulkona ollaan lähempänä puoli neljää. Haen oman muksun 16-16.30 ja tulen kuulemma liian aikaisin.

Vierailija
42/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa päivähoito vaatii ne haalarit tai kaksiosaisen kunnollisen asun koska siellä ulkoillaan 3-4 tuntia päivässä.

Mistä sinä erotat talvihaalarin ja välikausihaalarin ja näet mitä siellä alla on?

No kyllä erottaa jos on sellainen paksu muhkea Reiman haalari, jossa iso karvakaulus, että kyse ei ole mistään välikausihaalarista. 

Ei lasten haalareissa edes ole karvakauluksia.

Eikö?

https://www.reima.com/fi//Lasten-talvihaalari-Stavanger/p/520265-2400?f…

Ja tää haalari on sitten muka kaikilla? Täähän on nimenomaan niin ei-muhkea että näyttää kesähaalarilta.

Tiedän tän haalarin, kuva kyllä vääristää, on se luonnossa ihan muhkea.

Mutta taatusti ei ole tässä lämpötilassa yhdelläkään lapsella käytössä yhdistelmää Stavanger + fleecehaalari. Tää on hinnakas haalari, jonka nimenomaan hankkii sellaiset, jotka ovat kiinnostuneita säänmukaisesta pukeutumisesta. He kyllä tietävät, että tuonne lisätään alle kerrasto vasta -10 asteessa ja alle.

Jos jollain lapsella on tämä plussakelillä, voi olla, että siellä alla on vain lyhythihainen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamun ja iltapäivän lämpötilaero voi olla parikymmentä astetta. Sitä vaatetta on helpompi ottaa pois päältä iltapäivällä kuin että lapsi palelisi koko aamun.

Itse pukisin juuri siksi sen takin ja toppahousut aamulla ja iltapäivällä menee ilman paksuja housuja. Toppahaalari on hankala etenkin kun lumet sulaa ja päikyssä tarvii kurahousuja. Haalari + kurikset muistan omasta lapsuudesta, että silloin läkähtyi.

Ei todellakaan mene iöman paksuja housuja! Istuvat hangessa ja räpeltävät tuntitolkulla lätäköissä.

Meillä oli vanhat talvihaalarit tässä vaiheessa. Alle tulevaa sitten säädeltiin.

Missä päiväkodissa ulkoillaan putkeen tuntitolkulla? Välipalan syövät minun lapseni päikyssä 14.30 ja siitä vessat ja kerrospukemiset niin ulkona ollaan lähempänä puoli neljää. Haen oman muksun 16-16.30 ja tulen kuulemma liian aikaisin.

Suurimmassa osassa korona-aikana.

Vierailija
44/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen, että keväällä lapsen vaatettaminen on paljon haastavampaa kuin syksyllä. Tuollainen pieni taapero ulkoillessa on paljon maassa ja lähellä maata. Näin keväällä maa on vielä roudassa ja hohkaa kylmää. Kyllä nollakelillä ja pari astetta plussalla ollessa laitan lapselle enemmän keväällä päälle, mitä syksyllä. En kuitenkaan mitään fleecekerrastoa haalarin alle.

Vierailija
45/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit pukevat lapsiaan kuten pukevat itseään. Eivät ymmärrä, että lapset liikkuvat enemmän. Isät puolestaan yleensä kuuntelevat lapsen toiveita pukeutumisesta.

Tämä on niin totta. Isät antavat lasten itse päättää, mitä laittavat päällensä. Sitten tulee koulusta ja päiväkodista äidille sanomista siitä, kun lapsi palelee tai on kuumissaan siellä pihalla.

Jos YH-isän lapsella on päiväkodissa säähän sopimattomat vaatteet, laitetaan se sen puuttuvan äidin syyksi. "Kun ei ole raukalla äitiä huolehtimassa."

Vierailija
46/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh ei taas vänkäämistä eri päiväkotien aikatauluista...

Joo, kaikki eivät ulkoile joka päivä tuntikausia aamulla ja illalla.

Mutta ulkoilu VOI venyä lähemmäs kahta tuntia kyllä helposti, jos lapsi menee ekassa aallossa ulos heti välipalan jälkeen ja noudetaan sinä päivänä vasta lähellä viittä.

Vierailija
47/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä iltikset on olleet melkein koko ajan ulkona koronan takia.

Vierailija
48/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vuodenaikaan päiväkotilapselle on tosi kätevä vanha talvihaalari. Ei tarvitse yhtään varoa kurakelejä, kun ei se ensi talvena kuitenkaan mahdu. Paras lämpimyys on kadonnut pesuissa, eikä alle tarvitse kuitenkaan laittaa kerroksia. 

Vierailija
49/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen, että keväällä lapsen vaatettaminen on paljon haastavampaa kuin syksyllä. Tuollainen pieni taapero ulkoillessa on paljon maassa ja lähellä maata. Näin keväällä maa on vielä roudassa ja hohkaa kylmää. Kyllä nollakelillä ja pari astetta plussalla ollessa laitan lapselle enemmän keväällä päälle, mitä syksyllä. En kuitenkaan mitään fleecekerrastoa haalarin alle.

Ja tämä se on ero Keski-Eurooppaan, joka täällä mainittiin. Maa jäässä ja monessa paikassa vieressä jäässä oleva meri tai järvi, josta puskee kylmä viima. Pelkät lämpöasteet ei kerro koko tilannetta. 

Vierailija
50/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syövät välipalan kahdelta ja lähtevät siitä ulos. Isojen ryhmällä ei kauaakaan kestä pukeutumisessa. Haen lapset 16.30, joskus venyy siitäkin myöhemmäksi. Kyllä mun lapset siinä kohtaa on kaksi tuntia yleensä jo ulkoilleet...

Vierailija
51/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla ei ole ikinä mitään fleecekerrastoja ollut. Joskus alle 2 vuotiaana oli kovimmilla pakkasilla fleecehaalari toppapuvun alla, kun oltiin pidempään ulkona. 

On ollut kahdet ulkovaatteet. Uudemmat (max 3 talvea käytetyt) koville pakkasille, ja enemmän käytetyt syksyn kurakeleille, pikkupakkasille ja keväthangille. Se 5-7 vuotta aktiivikäytössä ollut Reiman haalari voi näyttää "ylipukeutumiselta" + asteen lämpötiloissa.

Vierailija
52/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsilla ei ole ikinä mitään fleecekerrastoja ollut. Joskus alle 2 vuotiaana oli kovimmilla pakkasilla fleecehaalari toppapuvun alla, kun oltiin pidempään ulkona. 

On ollut kahdet ulkovaatteet. Uudemmat (max 3 talvea käytetyt) koville pakkasille, ja enemmän käytetyt syksyn kurakeleille, pikkupakkasille ja keväthangille. Se 5-7 vuotta aktiivikäytössä ollut Reiman haalari voi näyttää "ylipukeutumiselta" + asteen lämpötiloissa.

Oho, mietin ensin, että miten hitaasti se lapsi kasvaa, tai MITEN yli-iso haalari on aluksi ollut kyseessä, jos haalari on 3 - 7 vuotta aktiivikäytössä. :D Mutta niin - näitä varmasti kierrätetään teillä lapselta toiselle. :D

Yleinen nyrkkisääntö on, että alle -10 asteen mentäessä hyvänkin toppakerroksen alle lisättäisiin villaa tai fleeceä, ellei se toppakerros ole jotain ekstralämmintä untuvaa (jossa sitten taas paahtuu esim. -5 asteessa).

Mutta varmaan lapset ovat tässä hieman erilaisia, ja tietysti sisävaatteitakin on eripaksuisia.

Vierailija
53/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit pukevat lapsiaan kuten pukevat itseään. Eivät ymmärrä, että lapset liikkuvat enemmän. Isät puolestaan yleensä kuuntelevat lapsen toiveita pukeutumisesta.

Tämä on niin totta. Isät antavat lasten itse päättää, mitä laittavat päällensä. Sitten tulee koulusta ja päiväkodista äidille sanomista siitä, kun lapsi palelee tai on kuumissaan siellä pihalla.

Jos YH-isän lapsella on päiväkodissa säähän sopimattomat vaatteet, laitetaan se sen puuttuvan äidin syyksi. "Kun ei ole raukalla äitiä huolehtimassa."

No tämäpä tämä. Säänmukaisessa pukeutumisessa lapsen toiveita ei juurikaan KUULU kuunnella kuin esimerkiksi värien valinnassa. Ei vaatteiden paksuuden. Ei lapsi osaa katsoa säätiedotusta ja tiedä etukäteen, millaista ulkona on.

Toki jos lapsi on valituissa vatteissaan hikinen tai paleleva, aikuinen panee mieleensä, että ensi kerralla samassa lämpötilassa vähemmän/enemmän päälle.

Vierailija
54/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ollut metsäkerhossa ja sen jälkeen metsäeskarissa. Esim. kerhossa olivat ulkona 4 h kelillä kuin kelillä (kerholla ei edes ole sisätiloja käytössä). Todella, todella harvoin lapselle tarvitsi edes laittaa toppavaatteita päälle. Kylmälläkin pärjäsi erittäin hyvin merinovillaisella kerrastolla, sen jälkeen fleeceasu ja päälle tuulta- ja vettäpitävä ohut kuorikerros. Näin muutkin lapset oli puettu. Keväällä, kun päivisin alkoi olla selvästi aamua lämpimämpää, lapset osasivat itse ottaa esim. fleecetakin kuoritakin alta pois.

Vierailija
55/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi ollut metsäkerhossa ja sen jälkeen metsäeskarissa. Esim. kerhossa olivat ulkona 4 h kelillä kuin kelillä (kerholla ei edes ole sisätiloja käytössä). Todella, todella harvoin lapselle tarvitsi edes laittaa toppavaatteita päälle. Kylmälläkin pärjäsi erittäin hyvin merinovillaisella kerrastolla, sen jälkeen fleeceasu ja päälle tuulta- ja vettäpitävä ohut kuorikerros. Näin muutkin lapset oli puettu. Keväällä, kun päivisin alkoi olla selvästi aamua lämpimämpää, lapset osasivat itse ottaa esim. fleecetakin kuoritakin alta pois.

No me asutaan tässä rannassa Helsingissä ja todellakin tarvitsee kunnolliset toppavaatteet.

Mereltä tuulee niin että tukka on lähteä.

Vierailija
56/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli sulla oli tavallaan itse rakennettu toppa-asu, jossa olit erillisenä pukenut fleecen + kuorikerroksen.

Toppavaatteessahan on vaan yhdessä se lämmike + kuori.

Vierailija
57/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me asutaan tässä rannassa Helsingissä ja todellakin tarvitsee kunnolliset toppavaatteet.

Mereltä tuulee niin että tukka on lähteä.

Mekin asumme pk-seudulla. Laadukas kuorikerros, joka oikeasti pitää tuulta, pitää kyllä sen viiman loitolla mutta on kuitenkin hengittävä. Lapset liikkuvat metsäsä oikeastaan koko ajan, joten pysyvät kyllä hyvin lämpiminä. Harva urheileva aikuinenkaan lähtee reippaalle lenkille paksuissa toppakamppeissa.

Vierailija
58/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli sulla oli tavallaan itse rakennettu toppa-asu, jossa olit erillisenä pukenut fleecen + kuorikerroksen.

Mutta toppavaatetta on vähän hankalampaa säätää kuin erillisiä kerroksia.

Vierailija
59/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^^

Lisäksi tuossa metsävaihtoehdossa on se helpottava tekijä, että lapsille tosiaan voi pukea vielä ne merinot sinne alle koko päiväksi, kun ei mennä välillä sisälle.

Mun lapsi ei halua merinoita päiväkotiin kuin kovimmilla pakkasilla, koska hänellä tulee siellä kuuma sisätiloissa. (Tiedän että merinon pitäisi säädellä ihmisen lämpötilaa jne, mutta kyllä itsellenikin tulee merinovaatteissa kuuma lämmitetyissä sisätiloissa helpommin kuin esimerkiksi puuvillassa.) Tällöin tietysti tarvitaan sitten paksumpaa ulkovaatetta, kun lapsella on pelkkää puuvillaa ihoa vasten.

Vierailija
60/65 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta toppavaatetta on vähän hankalampaa säätää kuin erillisiä kerroksia.

Toki. Kommentti oli siis siihen, että teksti antoi ymmärtää, että lapsilla olisi jotenkin vähemmän päällä, "eivät tarvinneet toppaa". Suunnilleen saman verranhan heillä oli päällä kuin toppaan puetuilla lapsilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme