Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka haluaisivat irti yhteiskunnasta?

Vierailija
23.08.2015 |

Unelmani olisi muuttaa johonkin mökkiin, kasvattaa ja metsästää oma ruoka ja pysyä mahdollisimman kaukana rahasta ja muustä höpöhöpöstä. En oikein pidä ajatuksesta, että ihmiset tekevät niin paljon töitä saadakseen ostettua ruokaa, maksettua laskut jne. Ei eläintenkään tarvitse rehkiä koko päivää, ne syö, nukkuu ja välttävät syödyksi tulemista jos ovat ravintoketjun heikommasta päästä. Joku karhu mättää sapuskaa naamaan ja nukkuu koko talven. En usko, että ihmistä on alun alkaen tarkoitettu raatamaan niska limassa, jos olisi niin tuskin ihmiset palaisivat loppuun. Harmi vaan, että aika vaikea on ilman rahaa  toteuttaa tuotakaan unelmaa.

-Eräjorma

Kommentit (174)

Vierailija
21/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paskalaki toteutuu niin paskajärjestelmät maksavat 10 000 - 15 000. Se maalaisromantiikasta, kun on parin kananmunan myynnillä konkurssissa. Taitaa tämä yhteiskunta olla tahalleen rakennettu niin, että ihmiset eivät enää voi elää vapaana.

Vierailija
22/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:33"]

Rahatalous ei ole mitään muuta kuin kapitalistien salajuoni orjuuttamiselle. Aivan varmasti ihminen pärjäisi vähemmälläkin työllä. Miksi tätä ei haluta sallia? Siksi koska laiskanpulskeita kapitalisteja pelottaa että ihmiset joilla on aikaa ja energiaa pohtia yhteiskunnan sairaita rakenteita keksivät, että elämästä voisi nauttia ilman kapitalistien oravapyörässä ravaamistakin.

[/quote]

Että jaksat hokea tuota mantraasi.

Eikös laiskanpulskeaa toveria yhtään lohduta tuottavuuden nousu ja se että raskaat ruumiilliset työt tehdään koneilla? Ihmisellä ei koskaan ole ollut niin helppoa kuin nyt.

Tuo vain todistaa miten pihalle kommarit olette. Olen aina nauranut teille btw.
[/quote]

Oikeastikaan sinua huolestuttaa, että ravaat turhanpäiväisten asioiden perässä ja tulevaisuudessa paljastuu että olet väärässä. Silloin nolottaa, että tuli ostettua merkkilaukku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 08:03"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 05:10"]Elämäntyyliä voisi kokeilla, jos olisi miljonääri. Esim. täällä etelässä pelkkä merenranta tontti maksaa hunajaa. Rakentaminen on estetty, sekä puutkin on omittu. Rakenteleppa nyt sitten siinä ..   [/quote] Ääliö. Etkö tajua että maata on muuallakin?

[/quote]

Wau .. ilmaista maata. Ihan kuin Ameriikassa?

[/quote]

NIin ei sitä maata kaikille riitä ja käyhien on ihan turha yrittää enemmän radikaalia elämisenmuotoa. Säästä satatonnia ja osta oma maapaikka. Sitten kun elää luonnosta, niin raha ei tarvita.

[/quote]

Ei osa ihmisistä lähtisi maalle kirveelläkään, joten tuo argumenttisi ei toimi, että jos kaikki ..

Jos kaikki 5 miljoonaa kävisivät joka päivä Nuuksiossa, niin se olisi pilalla.

Vierailija
24/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 05:32"]

Aikanaan käytettiin myös kanavakastelua, sekä esim. niilillä tulvavesiä, mutta tosiaan muitakin mahdollisuuksia on. Pöntöistä vedetään letkut maahan ja niin, että niistä tihkuu vettä ulos esim. viikon välein sitten pöntöt täytetään. Laitetaan pumppu käyttöön.

Lisäksi agrekaatti on keksitty ja kaikkea muitakin vaihtoehtoja. Eihän se sitä tarkoita, että eläisi omavaraisesti, että siirtyisi kivikaudelle.

[/quote]

Millä se aggregaatti toimii? Omavaraistaloudessa harvalla on öljylähdettä

[/quote]

Armeijan agrekaatit toimii vaikka millä. Kannattaa katsoa käytettynä ja kestävät!

Vierailija
25/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:31"]

Ihminen voi kyllä elää nykypäivänä hyvinkin niin, ettei paljon muihin törmää. Netissä pystyy hoitamaan monet asiat ilman että tarvii toista ihmistä kohdata ja on paljon töitä, joita tehdään esim. yöaikaan yksin.

[/quote]

Ehdotuksia työksi, jos ei halua ollenkaan tavata ihmisiä?

Vierailija
26/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 00:53"]

En mä ainakaan raada niska limassa, vaan nautin elämästä tekemällä osa-aikatyötä. Rahaa ei tarvitse paljon, jos osaa nauttia elämästä muuten. Laitan itse ruokani, en shoppaile enkä tarvitse mitään luksusta. Kokonaan yhteiskunnasta eroamaan minusta ei olisi, mutta säälittää kyllä ne ihmiset, jotka rahan perässä juoksevat.

[/quote]

Hyvin varhain meidät opeteaan siihen. että työtä on pakko tehdä . kaikki sanovat aina, että en tekisi päivääkää töitä, jos ei olisi pakko.

Monet ovat sitä mieltä , että olisi kiva valita itse, missä ja miten tekee työtä. Olisiko se kuitenkaan sama asia, jos aina rahtaisi työt kotiin ja siellä pyörittelisi papereita , kun on ns. pakko.

Työpaikalle ne voi ikäänkuin unohtaa.  Kyllähän hyvästä palkasta on hyötyäkin, voi korjauttaa kesämökkiä ja ja muuta, tai ostaa asunnon.

Vierailija
27/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:08"]

Tää on kyllä ihana hörhöketju.

Kasvimaa vaatii max viikon työtä? Joo, jos joku on ensin koneellisesti sen muokannut kunnolla kuten kaupunkipalstoilla yleensä tehdään. Kun ensin sen 10 x 10 kokoisen läntin talikolla kääntelet pariin kertaan, lisäät sinne kompostista täydennystä (lapioit kottikärryyn ja työntelet kasvimaalle), nyhdät pois rikkaruohonjuuret, kylvät (millä rahalla ostat siemenet?), lisälannoitat (komposti harvoin riittää ravinteeksi ensimmäisinä vuosina) ja laitat kastelusysteemit paikalleen, niin voi olla, että meni jo viikko eikä mikään vielä edes idä. Sen jälkeen kastelysysteemin varmistus joka päivä eli joko kannat sinne vettä tai varmistat, että tuulimylly tahkoaa sen verran energiaa, että vesi kaivosta nousee. Tai joesta/järvestä/jne.

[/quote]

Kasvimaan OLEN tehnyt josta sain talven kasvikset viikon työllä, että se siitä. Se että sinä et osaa ei ole minun vikani. Mielummin kylvän vähän enemmän, ettei tarvitse olla koko ajan nyhtämässä rikkaruohoja, sekä huolissaan, että kasvikset ovat Suomen suurimpia, kuten osa näistä palsta hihhuleista ajattelee.

Itse en ole asiaan hurahtanut, mutta sitten taas saatan tulla sienestä 3 täyden kangas säkillisen kanssa sieniä.

Kukin hihhuloi asiallaan. Joskus on vähän kalastuskin lähtenyt lapasesta kun sain yli 50 lahnaa. No ne siitä.

Kastelu pitäisi ehdottomasti olla pieni. Lisäksi kasvimaa on pieni, koska sieltä tulisi vain kahdelle hengelle ruoat. Lannoitukset, kalkit, tuhkat olen hoitanut ennenkin. En nyt ymmärrä mitä ihmeellistä tässä yrität sopottaa? Sitä että ne ovat sinulle vaikeita hommia? Minulle eivät ole.

Omaa metsää pitäisi ilman olla, että niitä omia puita voisi tehdä. Eikö tämä ole itsestään selvää. 

Kirvestä olen teroittanut, tosin edellinen kesti yli 5 v. teroittamatta. Fiskars ja oli vielä ihan ok. silloinkin. Puukot yms. teroitan tietenkin myöskin.

" Ja kun ihmistyönä niitä polttopuita rahtaa pitkin metsää, tietää töitä tehneensä. "

Naapurilta ollaan lainattu traktoria millä on tuotu puut, hintaan 20e kerta kun viedään vain puut mökille. Tietenkin jos ei onnistu, niin menee käsipeliksi ja puita kannattaa kaataa talon läheltä. Aloituskustannuksiin kannattaa laskea moottorisaha siinä missä tilankin osto. Sekä vähän bensaa, että saa edes ekan vuoden puut tehtyä järkevästi.  

Myöhempinä vuosina jos niitä aikoo ylläpitää, niin se vaatiikin sitten jonkun ylimääräisen työn tekemistä. Esim. kalojen myyntiä, että saa bensarahat. Tämä lienee itsestään selvää, tai sitten ei enää moottorisahalla ajella.

- miten sen varmistat?

Rakennan itse. 

"Ja metsällä saa käydä vain omalla maalla"

Jep. Näihinkin asioihin tarvittaisiin uusia poliittisia päätöksiä. 

" Kaivosta vettä käsipelillä? "

Järvestä on mökillä haettu ja myöhemmin asennettiin pumppu.

"Kompostointi talvella, kun ei ole mitään erityisiä kompostoreja?"

Tämä oli ensimmäinen mielenkiintoinen. On olemassa komposteja, jotka kehittävät lämpöä ja toimivat talvellakin, mutta tästä en sano muuta lukematta ja tutkimatta asiaa. Olisiko mahdollista tehdä oma vaja talon nurkalle mitä pystyisi lämmittämään. Mielenkiintoinen. 

"Saahan sitä haaveilla"

Jatkan haaveilua ja itselläni se omavaraisuus olisikaan tarkoitus olla täydellistä, vaan mahdollisimman.

Yrittäisin myydä tuotteita ja etenkin marjoja joita on metsät syksyllä täynnä. Sekä sieniä. Mahdollisuuksien mukaan mitä muilta töiltään ehtisi. Tai sitten vain menisi yksinkertaisesti vaikka siivoamaan kerran viikossa, että saisi bensarahat ja laitteiden varaosiin rahaa.

Suosittelisin vilkaisemaan esim. mormonien elämään, jossa kaikki pyritään rakentamaan itse. Niin veden noston pumput, sekä kastelujärjestelmät, kyllä -puusta. Varaosat metsästä, jotka kannattanee tehdä jo varmaankin valmiiksi ennenkuin laitos kosahtaa.

Noista itse puusta tehdyistä tuulimyllyistä yms. löytyy myös tietoa youtubesta, kun googlailee wooden windmill

Paljon tutkittavaa ja pohdittavaa siinä olisi ja tässä on jo vuosia pohdittu, vaikka luultavasti sitä keno voittoa ei tule, että voisi hommata ensinnäkin sen tilan, mutta aina saa haaveilla ja mukava se on tutkia näitä "entisajan" ratkaisuita. 

[/quote]

Vierailija
28/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:18"]

Jotkut jotka epäilee ettei pohjoisessa onnistuisi tuollainen elämä, niin tutustukaapa Venäjällä Anastasia / Ringing Cedars -kirjojen innoittamaan elämäntapaan, jossa nimenomaan eletään omavaraisesti omilla plänteillä. Ei vaadi heidän mukaansa läheskään niin paljon työtä ajallisesti päivästä kuin täysi työpäivä.

[/quote]

Tämä selviää ihan järjen käytöllä. Ei talvella voi tehdä pitkiä työpäiviä, kun ei yksinkertaisesti ole valoisaa aikaakaan. Monta kuukautta kaamosta. Lisäksi keppien, marjojen ja kasviksien keräilyn voi maasta unohtaa. Jäljelle jää oikeastaan kalastus ja metsästys. 

Vierailija
29/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:26"]

Minä odottelen perustuloa. Sillä varmaan juuri ja juuri kitkuttaisi jos tekisi kaiken itse.

Jos on oma tila, niin sossustakaan ei saa mitään.

[/quote]

Perustulo olisi hyvä, minä tulisin loistavasti toimeen muutamalla sadalla eurolla, jos möisin taloni ja muuttaisin maalle. Ylimääräisiä tuotteita myymällä saisi vielä vähän lisäkolikoita, joilla voisi sitten ostaa joskus jotain "ylellisyyksiä" tai muuta extraa.

Vierailija
30/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastelu järjestää tietenkin niin, että onnistuu pienellä vaivalla, eli mahd. automaattiseksi. Meni muutenkin nuo vastaukset tuonne lainauksen sisään. Paitsi nuo ekat jutut, mutta sieltä ne asiat löytyy.

Vierailija
31/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noista vaatimuksista pystyisi hieman tinkimään ja ottamaan esim. sähköt, niin voisi myös laittaa kasvikset pakkaseen ympäri vuoden pakastumaan. 

Toinen vaihtoehto on laittaa aurinkopaneeli ja varasähköä pakkaselle tulee polkupyörää polkemalla ;) 

(jolla myöskin pikkuasioihin voi oikeasti tehdä sähköä, kuten kännykän lataukseen .. vitsi tosin :))

Vierailija
32/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:27"]

Jos paskalaki toteutuu niin paskajärjestelmät maksavat 10 000 - 15 000. Se maalaisromantiikasta, kun on parin kananmunan myynnillä konkurssissa. Taitaa tämä yhteiskunta olla tahalleen rakennettu niin, että ihmiset eivät enää voi elää vapaana.

[/quote]

Kompostikäymälä! Ei tule konkurssia, ei tarvi vettä eikä viemäröintiä ja plussana vielä ravinteet kiertoon! Nämä eivät ole nykyään enää mitään haisevia, puolilahoja huusseja pihan perällä, vaan näitä rakennetaan ihan taloihin sisällekin.

Vierailija
33/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:16"]

[/quote]

Kompostikäymälä! Ei tule konkurssia, ei tarvi vettä eikä viemäröintiä ja plussana vielä ravinteet kiertoon! Nämä eivät ole nykyään enää mitään haisevia, puolilahoja huusseja pihan perällä, vaan näitä rakennetaan ihan taloihin sisällekin.

[/quote]

Missä ajattelit pestä astiat, jos ei ole viemäriä? Tai siis minne tyhjennät astianpesuvedet, pesuveden muutenkin jne.

Vierailija
34/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:42"]

Monet ovat sitä mieltä , että olisi kiva valita itse, missä ja miten tekee työtä. Olisiko se kuitenkaan sama asia, jos aina rahtaisi työt kotiin ja siellä pyörittelisi papereita , kun on ns. pakko.

Työpaikalle ne voi ikäänkuin unohtaa.  

[/quote]

Ei meillä voi kun soittelevat perään. Lisäksi se töihin valmistautuminen alkaa jo edellisenä iltana.

Se että tekisi itse itselleen mielekästä työtä, niin ei sitä samanlaiseksi työksi voi edes kutsua, koska nytkin harrastan kalastusta yms. Ei minun tarvitsisi raahautua ikävälle ja synkälle työpaikalle vaan lähtisin iloisena katsomaan aamuverkkojen saalista. 

Vierailija
35/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:21"]

Missä ajattelit pestä astiat, jos ei ole viemäriä? Tai siis minne tyhjennät astianpesuvedet, pesuveden muutenkin jne.

[/quote]

Miksi pitäisi syödä astioista? Joku kuppi riittää, sitä voi vähän lumella huuhtaista.

(Hammas)lääkärin tarve voisi kyllä ajaa eräjormat koloistaan minuuteissa.

- ohis

Vierailija
36/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:16"]

[/quote]

[/quote]

Entäs harmaat vedet?

Ja pitää olla kantovesi ainakin näillä näkymin.. mutta tällaisia kustuja humpuukkilakeja odotellessa. Aie oli hyvä, mutta eiväthän nämä virkamiehet osaa asioita oikein hoitaa. 

Paskalain tarkoitus oli etteivät paskat mene vesistöihin ja mitenpä ne sinne pieneltä oman talon pellolta pääsisivät. Näille jos ehdottaa jotain järkevää, niin ymmärtämättömyyttään sitten kusevat koko asian.

Vierailija
37/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:01"]

Tää on kyllä ihana hörhöketju.

Kasvimaa vaatii max viikon työtä? Joo, jos joku on ensin koneellisesti sen muokannut kunnolla kuten kaupunkipalstoilla yleensä tehdään. Kun ensin sen 10 x 10 kokoisen läntin talikolla kääntelet pariin kertaan, lisäät sinne kompostista täydennystä (lapioit kottikärryyn ja työntelet kasvimaalle), nyhdät pois rikkaruohonjuuret, kylvät (millä rahalla ostat siemenet?), lisälannoitat (komposti harvoin riittää ravinteeksi ensimmäisinä vuosina) ja laitat kastelusysteemit paikalleen, niin voi olla, että meni jo viikko eikä mikään vielä edes idä. Sen jälkeen kastelysysteemin varmistus joka päivä eli joko kannat sinne vettä tai varmistat, että tuulimylly tahkoaa sen verran energiaa, että vesi kaivosta nousee. Tai joesta/järvestä/jne.

[/quote]

Kasvimaan OLEN tehnyt josta sain talven kasvikset viikon työllä, että se siitä. Se että sinä et osaa ei ole minun vikani. Mielummin kylvän vähän enemmän, ettei tarvitse olla koko ajan nyhtämässä rikkaruohoja, sekä huolissaan, että kasvikset ovat Suomen suurimpia, kuten osa näistä palsta hihhuleista ajattelee.

Itse en ole asiaan hurahtanut, mutta sitten taas saatan tulla sienestä 3 täyden kangas säkillisen kanssa sieniä.

Kukin hihhuloi asiallaan. Joskus on vähän kalastuskin lähtenyt lapasesta kun sain yli 50 lahnaa. No ne siitä.

Kastelu pitäisi ehdottomasti olla pieni. Lisäksi kasvimaa on pieni, koska sieltä tulisi vain kahdelle hengelle ruoat. Lannoitukset, kalkit, tuhkat olen hoitanut ennenkin. En nyt ymmärrä mitä ihmeellistä tässä yrität sopottaa? Sitä että ne ovat sinulle vaikeita hommia? Minulle eivät ole.

Omaa metsää pitäisi ilman olla, että niitä omia puita voisi tehdä. Eikö tämä ole itsestään selvää. 

Kirvestä olen teroittanut, tosin edellinen kesti yli 5 v. teroittamatta. Fiskars ja oli vielä ihan ok. silloinkin. Puukot yms. teroitan tietenkin myöskin.

" Ja kun ihmistyönä niitä polttopuita rahtaa pitkin metsää, tietää töitä tehneensä. "

Naapurilta ollaan lainattu traktoria millä on tuotu puut, hintaan 20e kerta kun viedään vain puut mökille. Tietenkin jos ei onnistu, niin menee käsipeliksi ja puita kannattaa kaataa talon läheltä. Aloituskustannuksiin kannattaa laskea moottorisaha siinä missä tilankin osto. Sekä vähän bensaa, että saa edes ekan vuoden puut tehtyä järkevästi.  

Myöhempinä vuosina jos niitä aikoo ylläpitää, niin se vaatiikin sitten jonkun ylimääräisen työn tekemistä. Esim. kalojen myyntiä, että saa bensarahat. Tämä lienee itsestään selvää, tai sitten ei enää moottorisahalla ajella.

- miten sen varmistat?

Rakennan itse. 

"Ja metsällä saa käydä vain omalla maalla"

Jep. Näihinkin asioihin tarvittaisiin uusia poliittisia päätöksiä. 

" Kaivosta vettä käsipelillä? "

Järvestä on mökillä haettu ja myöhemmin asennettiin pumppu.

"Kompostointi talvella, kun ei ole mitään erityisiä kompostoreja?"

Tämä oli ensimmäinen mielenkiintoinen. On olemassa komposteja, jotka kehittävät lämpöä ja toimivat talvellakin, mutta tästä en sano muuta lukematta ja tutkimatta asiaa. Olisiko mahdollista tehdä oma vaja talon nurkalle mitä pystyisi lämmittämään. Mielenkiintoinen. 

"Saahan sitä haaveilla"

Jatkan haaveilua ja itselläni se omavaraisuus olisikaan tarkoitus olla täydellistä, vaan mahdollisimman.

Yrittäisin myydä tuotteita ja etenkin marjoja joita on metsät syksyllä täynnä. Sekä sieniä. Mahdollisuuksien mukaan mitä muilta töiltään ehtisi. Tai sitten vain menisi yksinkertaisesti vaikka siivoamaan kerran viikossa, että saisi bensarahat ja laitteiden varaosiin rahaa.

Suosittelisin vilkaisemaan esim. mormonien elämään, jossa kaikki pyritään rakentamaan itse. Niin veden noston pumput, sekä kastelujärjestelmät, kyllä -puusta. Varaosat metsästä, jotka kannattanee tehdä jo varmaankin valmiiksi ennenkuin laitos kosahtaa.

Noista itse puusta tehdyistä tuulimyllyistä yms. löytyy myös tietoa youtubesta, kun googlailee wooden windmill

Paljon tutkittavaa ja pohdittavaa siinä olisi ja tässä on jo vuosia pohdittu, vaikka luultavasti sitä keno voittoa ei tule, että voisi hommata ensinnäkin sen tilan, mutta aina saa haaveilla ja mukava se on tutkia näitä "entisajan" ratkaisuita. 

[/quote]

[/quote]

Eli se yhteiskunnan ulkopuolella eläminen olisi oikeasti naapuriavun varassa elämistä?

Kuka ostaa ne sienet/marjat jne. ja miten saat ne myyntiin? Naapurit kun saattaa käydä itsekin marjassa.

Kenelle menet siivoamaan? Joku palkkaisi sinut, maksaisi työnantajakulut, pidättäisi verot jne. eli olisit osa yhteiskuntaa vai oletatko, että joku maksaa pimeästi?

Omistan tuulimyllyn, sellaisen puisen vanhanaikaisen vähän yli 30 m korkean ja voi yllättää sinut kertomalla, että se tarvitsee aika lailla huoltoa vuodessa. Se ei ole ilmaista.

Tuo järvivesiasia on siitä mielenkiintoinen, että aika tarkkana saat olla, että saat sieltä vettä kaikkiin tarpeisiin.

Mutta kuten totesin: haaveile rauhassa. Mutta yritä antaa naapureille oma elämänsä oravanpyörässä äläkä oleta, että aina on joku muu, joka puolestasi kantaa vastuun ja sijoittaa pääomaa.

Vierailija
38/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:21"]

[/quote]

Miksi pitäisi syödä astioista? Joku kuppi riittää, sitä voi vähän lumella huuhtaista.

(Hammas)lääkärin tarve voisi kyllä ajaa eräjormat koloistaan minuuteissa.

- ohis

[/quote]

Niin ajaisikin. Olen sitä mieltä, ettei omavarainen elämä ole enää juurikaan mahdollista, mutta mahdollisimman. Rahaa pitäisi olla, jos katto alkaisi vuotamaan, että saa varaosia. Suomessa kun katot on harvoin tehty puusta.

Tämä Jortsu ymmärtää, että käytännössä sitä pätäkkää tarvitsee aina johonkin. Vaikka sitten siihen bensiiniin.

Vierailija
39/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:28"]

"Eli se yhteiskunnan ulkopuolella eläminen olisi oikeasti naapuriavun varassa elämistä?"

Sinnepäin, muttei sinne päinkään. Hammaslääkärille joutuisi maksamaan ja varmaan kaikki muutkin life threatening taudit voisi hoitaa itse. Jopa sen puidenkin raahaamisen vaikka se raskasta olisikin.

Itse olen koko ajan sanonut, että MAHDOLLISIMMAN omavaraisesti, koska omavaraisesti elämistä on myöskin vaikeutettu. Jos olisi yhteiskunnan ulkopuolella ei olisi mitään metsästyslakia, verkkoja voisi vetää järveen kilometreittäin jne. Koska jos epäät yhteiskunnan palvelut ihmiseltä, niin eiväthän laitkaan voi häntä koskea.Vrt. bushmannit. 

Itse näkisin sen niin, että elää mahdollisimman omavaraisesti ja sitten kävisin pientä vaihtokauppa. Veisinhän/soittaisin lääkärin jos näkisin naapurin tuupertuvat sydänkohtauksesta. Eikö?

"Kuka ostaa ne sienet/marjat jne. ja miten saat ne myyntiin?"

Kysymys on jotakuinkin mahdoton vastata kun ei tiedetä paljonko on matkaa. 100 km. matka vaatisi jo hevosen, että se siitä. Muutamat (kymmenet) kilometrit polkupyörällä. Lisäksi marjankerääjä autojakin on olemassa, mutta kun en ole niille koskaan mitään myynyt, niin en mene sanomaan.

Marjaostajia on siis olemassa, jotka ovat aikamoisia välistä vetäjiä, mutta kyllä siitä bensarahat saisi kasaan.

"Kenelle menet siivoamaan?"

Jaskan siivouspalveluille.

"Joku palkkaisi sinut, maksaisi työnantajakulut, pidättäisi verot jne. eli olisit osa yhteiskuntaa vai oletatko, että joku maksaa pimeästi?"

Olisin mahdollisimman omavarainen. En minä myöskään hakkaisi hampaita irti jos ne huoltoa tarvitsevat vaan ostaisin palvelut. Ei se sitä tarkoita että kuulun yhteiskuntaan, jos ostan sieltä palvelut. Viikinkejenkin kerrotaan käyneen kauppaa Turkkilaisten kanssa, mutta ei se Viikingeistä turkkilaisia tee.

"Omistan tuulimyllyn, sellaisen puisen vanhanaikaisen vähän yli 30 m korkean ja voi yllättää sinut kertomalla, että se tarvitsee aika lailla huoltoa vuodessa."

Tähän en osaa ottaa enempää kantaa, kun en tiedä mitä olet tehnyt. Minulle on sanottu monesti töissä, että tämä homma ei onnistu ja minulta on onnistunut vasemmalla kädelläkin.

Se syö luottoa ihmisten uskottavuuteen rankalla kädellä.

Lisäksi ottaisin kaikki yhteiskunnan mahdollisimmat hyödylliset keksinnöt ja laitteet mukaan. Olenhan tehnyt pitkän siivun yhteiskunnan eteen omalla työlläni, lisäksi eihän tälle tilanteelle mitään enää voi. Tilanne on sellainen kuin se on. Ei voi lähteä perse paljaana Siperiaan.

"Tuo järvivesiasia on siitä mielenkiintoinen, että aika tarkkana saat olla, että saat sieltä vettä kaikkiin tarpeisiin."

? .. mitä tarkoitat? Juomavettä saa myös lähteistä, sadevedestä, lumesta. Helppoahan se ei ole.

"Mutta yritä antaa naapureille oma elämänsä oravanpyörässä äläkä oleta, että aina on joku muu, joka puolestasi kantaa vastuun ja sijoittaa pääomaa."

Väärinpäin meni. Omalla työllä olisi jo talot pystyssä, pellot raivattu, kylmäkellarit rakennettu. Kyllä ne työpanokset tässä yhteiskunnassa varastetaan töitä tekeviltä.

(Lisäksi puut ja maat on omittu, jotka kuuluvat kaikille, eikä vain muutamalle yksilölle, = varkaudella anastettu)

Vierailija
40/174 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli monta hyvää kysymystä, mutta tosi moni suhtautuu myös turhan negatiivisesti asiaan ja jotkut tuntuvat ajattelevan, että jos ei pysty ihan täysin 100% tekemään kaikkea itse, niin turha edes yrittää mitään. Minä en ainakaan itse ajattele, että omavaraisuus tarkoittaisi nykyaikana sitä, että kehrätään vaatteisiin langatkin itse jne. vaan sitä, että tehdään mahdollisimman paljon itse ja niin, ettei olla riippuvaisia palkkatyöstä tai yhteiskunnan tuista. Vaihtotalous on käsittääkseni kuulunut aina suomalaisten elämään, myös silloin kun oltiin ihan oikeasti omavaraisia.

- Kasvimaan hoitamiseen menevää aikaa on vaikea mitata, koska töitä tehdään kotona vartti silloin, tunti tällöin. Minä käytän itse kateviljelyä ja monia muita viljelyä helpottavia konsteja, ja käytän maksimissaan 2 tuntia viikossa kasvimaan hoitoon esikasvatuksesta sadonkorjuuseen.

- En saanut ihan kiinni siitä, mitä joku ajoi takaa talvikompostoinnilla ja sen ongelmilla, mutta yritän silti vastata. Kompostia ei haittaa yhtään, että se jäätyy talvella. Halutessaan kompostoinnin voi hoitaa talvella esim. navetassa (jolloin se tuottaa myös vähän lämpöä sinne), mutta mitään erityistä syytä sille ei ole. Kun aurinko alkaa lämmittää, komposti jatkaa keväällä toimintaansa normaalisti. Oma kompostini toimi viime vuonna maaliskuusta joulukuun loppupuolelle. Kompostoida voi tehokkaasti myös kanojen avulla, jolloin tosin on hyvä pitää tilalla kissoja hiirenkarkottajina.

- Polttopuiden tekeminen on raskasta, mutta toisaalta hyvää kuntoilua ja yksi niistä töistä, joita voi tehdä talvella, kun muuten on rauhallisempaa. Me lämmitämme talomme ja saunan puilla, ja sanoisin että puutöihin menee manuaalisesti arviolta noin pari-kolme viikkoa kahdelta ihmiseltä. (Jälleen vaikea arvioida, me teemme puut talkoilla ja käytämme apuna moottorisahaa ja halkaisukonetta ja teemme kerralla reilun kolmen vuoden puut.) Talon kokoa ja rakennetta miettiessä kannattaa ottaa huomioon puulämmitys, pieni ja tiivis on talvella huomattavasti mukavampi kuin suuri ja väljä. Märkä puukin palaa kyllä kun saa tulen palamaan, mutta lämmitysarvo ei ole lainkaan niin hyvä kuin kuivalla. Puun kuivumiseen menee kuukausia, joten seuraavan syksyn puut on tehtävä viimeistään kevättalvella.

- Ruoantuotanto omiin tarpeisiin on täysin mahdollista, ainakin jos pitää realiteetit mielessä eikä kuvittele syövänsä jatkuvasti gourmeeta. Toki jos laskee täyttävänsä koko energiatarpeensa pelkällä perunalla ja porkkanalla, saa satotarpeeksi valtavan luvun. Mutta kun yhdistää kasvimaan ja puutarhan tuotannon, metsämarjat, hortan ja sienet, kanalan kananmunat, navetan lihakarjan, mehiläispesien hunajan, metsästyksen, kalastuksen, vaihtotalouden jne. niin alkaa näyttää jo paljon monipuolisemmalta eikä ole tarvetta tehdä yhtä lajia ihan älyttömiä määriä. Myös satokauden mukaan syöminen auttaa.

- Ruoan säilömisen opettelu ja tilojen rakentaminen on ensiarvoisen tärkeää, koska Suomen satokausi on mitä on. Lihaa, maitoa ja munia (kanoilla tulee talvella munintatauko, mutta toisaalta kananmunat säilyvät hyvin pitkään tasaisen viileässä paikassa) saa läpi vuoden, mutta kasvispuoli pitää saada muutamassa kuukaudessa kuntoon. Toimiva kellari on välttämätön. Jäätymisen estäminen ei ole kovin vaikeaa, kunhan kaivaa kellarin maahan routarajan alle, mutta viileänä pysyminen ja ilmanvaihto vaativat osaamista.

- Myös eläinten hankkimista pitää miettiä tarkkaan, eri lajit kun ovat vaatimuksiltaan täysin erilaisia. Nyrkkisääntönä kannattaa pitää sitä, että vaikka nykyaikaiset rodut tuottavat ihan eri tavalla kuin alkuperäisrodut, alkuperäiskarja peittoaa kilpasisaret kylmänkestossa, energiatehokkuudessa (kuinka paljon vaatii ruokaa vs. kuinka paljon tuottaa maitoa/lihaa/munia) ja terveydessä. Lehmä vaatii paljon laadukasta ruokaa ja vettä mutta tuottaa myös litrakaupalla maitoa. Vuohia ei turhaan kutsuta köyhän miehen lehmiksi, sillä ne tuottavat myös muutaman litran maitoa, mutta huomattavasti niukemmalla ja yksinkertaisemmalla ruoalla. Osa vuohista on neitsytlypsäjiä, eli tuottavat maitoa pelkän kevätruohon voimalla, ilman että niitä pitää vuosittain kilitellä. Tehokanat tuottavat enemmän munia ja lihaa, mutta maatiaiset pärjäävät kylmässä, hoitavat poikasensa hyvin, etsivät osan vuodesta ruokansa lähes kokonaan itse ja niille voi riittää lämmitykseksi pelkkä kestopehku. Sika vaatii valtavasti ruokaa kasvaakseen teuraskokoon, kun taas kanit pärjäävät todella vähällä, lisääntyvät tehokkaasti ja tulevat aikaisin teuraskokoisiksi. Myöskin sian säilöminen voi olla hankalaa, kun taas kanoja ja kaneja voi teurastaa sitä mukaan kun niitä tarvii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan