Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häh, etäsuhde muuttunut omituiseksi (vai olenko vain vainoharhainen?)

Vierailija
23.08.2015 |

Olen siis ollut puolisen vuotta etäsuhteessa erään ruotsalaismiehen kanssa. Olemme koittaneet tavata säännöllisesti ja skypettelemme mahdollisimman usein. Yleensä lähettelemme paljon viestejä, jos ei ehditä soittelemaan. 

Olen huono ruotsissa, joten kommunikoimme englanniksi, mikä on molemmilla kuitenkin todella hyvä, joten ongelmia ei ole sen suhteen. 

Nyt n. kuukauden mies on ollut jotenkin tosi vaisu ja kiireinen. Aiemmin otti aina aktiivisesti yhteyttä ja vastasi viesteihini nopeasti ja ajatuksen kanssa. Ei myöskään ehdi enää soittelemaan kanssani, ehkä maksimissaan 30 minuuttia viikossa, kun aiemmin juttelimme tunteja PÄIVÄSSÄ. Viesteihin vastaa tuntien viiveellä ja silloinkin todella lyhyesti ja jotenkin sieluttomasti. :/

Olin todella epävarma tähän suhteeseen alkamisesta, koska etäsuhteet ovat hankalia. Vannotin miehelle, että jos tähän aletaan, niin ei aleta pelaamaan mitään pelejä tai venkoilemaan. Reilusti pitää sanoa, jos ei enää kiinostakaan tai ei halua enää jatkaa. Mies vannoi että joo, on samaa mieltä ja niin edelleen.

Olen kysynyt jo suoraankin, että mitäs nyt, onko hänellä jotain huolia tms. Sanoi vain että edelleen "tykkää" minusta ja kehotti piristymään. Wtf, mikä ihmeen vastaus tuokin nyt muka oli. Ärsyttää muutenkin, jos koitan ottaa jotain negatiivisia juttuja puheeksi, niin mies sanoo vain suoralta kädeltä että "Cheer up!" ja se siitä keskustelusta.

Voihan hän olla tosiaan kiireinen, mutta luulisi että ehtisi nyt edes yhden viestin kirjoittamaan ajatuksen kanssa ja kunnolla, kun aiemminkin ehti.

Onkohan tässä jotain kulttuurieroja, vai olenko vain vainoharhainen? Mitenkään en miestä ole painostanut tai ahdistanut, pyrin aina olemaan kärsivällinen, mutta alkaa pikkuhiljaa ihmetyttämään. Varsinkin tuo kun ei jotenkin "halua" kuulla mitään positiivisesta poikkeavaa kuulumisissa. Ja en ole mikään maanisessa kyynisyydessä rypevä pessimistiläjä, 90% ajasta olen positiivinen ja hyvällä tuulella, mutta olisi kiva JOSKUS puhua niistä huonommistakin jutuista, varsinkin suhteeseen liittyvistä.

Ja ollaan molemmat parikymppisiä. Minä 22 ja mies tänä vuonna 25. Asuu vielä äitinsä luona, mutta käsittääkseni tuo on naapurimaassamme ihan normaalia. 

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 06:53"]

Jätän tän vaan tähän, ei tartte selittää miksi ei enää kiinnosta:

http://9gag.com/gag/aWOGv76

[/quote]

Jep, samalla kun suominainen näyttää tältä:

http://f.postimees.ee/f/2010/09/12/431248t41hb858.jpg

Vierailija
2/49 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ruotsalainen, ei maahanmuuttaja (joku kyseli, en nyt tiedä onko sillä sinäänsä vaikutusta mihinkään)

Tavattiin viimeksi n. kuukausi sitten. Kävin hänen luonaan Ruotsissa. Olen koittanut ehdotella, että voisi tulla vaihteeksi minun luokseni tai sitten voisin ottaakin jonkun viikonlopun ja tulla käymään. Suomessa käymiseen ei reagoi mitenkään, jotenkin sivuuttaa kokonaan. Jos sanon että voisin vierailla hänen luonaan, reaktio on että jee ihanaa, olisi tosi kiva, mutta ei mitään konkreettista. Ei esim. kerro milloin hänelle olisi hyvä ajankohta tms. :D

Aiemmin oli ihan täysillä mukana, jos edes ehdotin jotain tuonsuuntaista, niin oli melkein varaamassa lentoja siltä istumalta, kyseli että niin mikäs viikonloppu tulet ja olethan mahdollisimman pitkään. Hehkutti pitkään että jee taas nähdään vaikkapa seitsemän päivän päästä. 

Eli ihan selkeästi ei enää kiinnosta, mutta miksi ei voi sanoa suoraan. Varsinkin kun olen asiasta kysellyt. Jos pidän itse hiljaisuutta, niin sitten kyllä viestittelee ja kyselee että mitä teen, kun en kirjoita hänelle mitään. Huoh.

ap

Vierailija
4/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten teidän suhde on noin konkreettisesti tarkoitus edetä? Nythän teillä on tällainen väliaikainen viritys. Ei kukaan tuollaista loputtomiin jaksa 

Vierailija
5/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:48"]

On ihan ruotsalainen, ei maahanmuuttaja (joku kyseli, en nyt tiedä onko sillä sinäänsä vaikutusta mihinkään)

Tavattiin viimeksi n. kuukausi sitten. Kävin hänen luonaan Ruotsissa. Olen koittanut ehdotella, että voisi tulla vaihteeksi minun luokseni tai sitten voisin ottaakin jonkun viikonlopun ja tulla käymään. Suomessa käymiseen ei reagoi mitenkään, jotenkin sivuuttaa kokonaan. Jos sanon että voisin vierailla hänen luonaan, reaktio on että jee ihanaa, olisi tosi kiva, mutta ei mitään konkreettista. Ei esim. kerro milloin hänelle olisi hyvä ajankohta tms. :D

Aiemmin oli ihan täysillä mukana, jos edes ehdotin jotain tuonsuuntaista, niin oli melkein varaamassa lentoja siltä istumalta, kyseli että niin mikäs viikonloppu tulet ja olethan mahdollisimman pitkään. Hehkutti pitkään että jee taas nähdään vaikkapa seitsemän päivän päästä. 

Eli ihan selkeästi ei enää kiinnosta, mutta miksi ei voi sanoa suoraan. Varsinkin kun olen asiasta kysellyt. Jos pidän itse hiljaisuutta, niin sitten kyllä viestittelee ja kyselee että mitä teen, kun en kirjoita hänelle mitään. Huoh.

ap

[/quote] Kysy haluaako lopettaa suhteen, kun on niin vaisu?

Vierailija
6/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tässä se lapsellinen osapuoli. Ei ymmärrä ettei suhde voi jatkua tuollaisena loputtomiin. Mitä suunnitelmia teillä on että saatte suhteesta joskus lähisuhteen? Millä aikataululla? Kuka muuttaa minne?

Vierailija
7/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies olisi suomalainen, hänet olisi haukuttu maan rakoon ja ap:ta kehotettu lemppaamaan ukko välittömästi. Voi luoja tätä palstaa.

Vierailija
8/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ompas outoa.. Hmm. Oliko erilaisempi viime tapaamiskerralla?

Vierailija
9/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:48"]

ap

[/quote]

Outoa kuitenkin että ottaa vielä yhteyttä. Ei ottaisi jos ei kiinnostaisi. Ehkä on huomannut epävarmuutesi ja summa summarum pyörittelette nyt tismalleen samoja ajatuksia päässänne.

Vierailija
10/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:55"]

Ap on tässä se lapsellinen osapuoli. Ei ymmärrä ettei suhde voi jatkua tuollaisena loputtomiin. Mitä suunnitelmia teillä on että saatte suhteesta joskus lähisuhteen? Millä aikataululla? Kuka muuttaa minne?

[/quote]

Ööh? Miksi AP:n pitäisi olla se joka nämä tulevaisuudensuunnitelmat tekee? Voihan se mieskin niistä puhua.

Vierailija
11/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tosiaan eihän tuo voi iättömyyksiä jatkua tuollainen suhde. jos se on alkanut mietityttää häntä. haluaa lähempää naisen yms.

Vierailija
12/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:58"]

Jos mies olisi suomalainen, hänet olisi haukuttu maan rakoon ja ap:ta kehotettu lemppaamaan ukko välittömästi. Voi luoja tätä palstaa.

[/quote] en käsitä mitä taustalla on tässä merkitystä, vaan välimatkalla. Etäsuhde mun käsityksen mukaan on suhde jossa tilapäisesti ollaan erossa. Tää ap:n juttu on ennemmin jotain yhteydenpitoa josta joskus voi tulla suhde jos joku muuttaa jonnekin.

Vierailija
13/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:06"]

[/quote] en käsitä mitä taustalla on tässä merkitystä, vaan välimatkalla. Etäsuhde mun käsityksen mukaan on suhde jossa tilapäisesti ollaan erossa. Tää ap:n juttu on ennemmin jotain yhteydenpitoa josta joskus voi tulla suhde jos joku muuttaa jonnekin.

[/quote]

Ja vika on ap:n miten? Sitä en vain ymmärrä. Vai oletko aloittaja pakoittanut miehen suhteeseen kanssasi?

Vierailija
14/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:05"]Olet ärsyttävä. Puhu suomea kun suomessa ollaan. Ja ei muuten kauaa jaksa ruotsalaisjannu suomilikkaa joka ei ruotsia osaa. Onko aikomuksena edes opetella? [/quote] Sä oot idiootti

[/quote]

Kiukuttele vaan jos se helpottaa. Se ei poista sitä asiaa että viestini oli faktaa. Kolahtiko kalikka? Kannattiko aina vaan nurista pakkoruotsista?

[/quote]

Opetelkoon jätkä suomea, jos ei englanti riitä.

Vierailija
15/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:06"]

[/quote]

Ja vika on ap:n miten? Sitä en vain ymmärrä. Vai oletko aloittaja pakoittanut miehen suhteeseen kanssasi?

[/quote] hä? En sanonut että vika olisi ap:n. Vaan tuon heidän tilanteensa. Kyllä se varmasti mietityttää, varmaan myös ap:ta, ja luultavasti sitä miestä. Että pitäisi tehdä isoja päätöksiä jos todella suhteen haluaa.

Vierailija
16/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:13"]

25-vuotias jannu asuu äitinsä helmoissa? Joo-o taitaa tuollaisella poitsulla olla vielä vakavat parisuhteet vasta tulevaisuudessa. Älä nyt ainakaan perheestä ja häistä haaveile.

[/quote]

Ruotsissa asutaan pitkään vanhempien nurkissa, koska kantaväestölle ei löydy asuntoja mamutuksen takia. 

Ei sillä, kyllä tuo ap:n herrasmies vaikuttaa vähän lapselliselta ja empatiakyvyttömältä henkilöltä.

[/quote]

Höpsis, Ruotsissa ei asuta sen pidempään kotona kuin Suomessakaan. Asuntojen saanti on ongelma lähinnä Tukholman alueella. Sielläkään se ei johdu mistään mystisestä "mamutuksesta", vaan huonosta asuntopolitiikasta ja vuokrasääntelystä. Vuokra-asuntoja on vaikeaa saada edes rahalla. 

T: Ruotsissa vuosia asunut

p.s. Kannattaa jatkossa olla vähän lähdekriittinen siellä Homma-palstallakin

Vierailija
17/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut pidempään kaukosuhteessa. Välillä tulee kausia kun ei vaan jaksa naputella ja puhua puhelimessa. Sitten tulee kausi kun jaksaa what's appata kokoajan ja skypettää tunteja.

Vierailija
18/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kymmenisen vuotta sitten tismalleen sama tilanne, mutta toisinpäin. Siis nimenomaan tuo suhteen hiipuminen. Olen suomalainen nainen, mies oli ruotsalainen.

Jaksoin etäsuhdetta ja miestä n. 6 kk. Tuosta n. 4 kk olin aivan ihastuksissani ja suunnittelin jo tulevaisuuttamme, mieskin etsi meille taloa Ruotsista ja mietti myös Suomeen muuttamista.

Sitten vain oma intoni lopahti. Ei mitään sen kummmempaa syytä. Mies oli täydellinen kuin mikä. En vielä tänäkään päivänä keksi mielenkiintoni hiipumiselle muuta syytä, kuin kyllästymisen. Mies ei tehnyt mitään väärää, oli ihana kiltti jne.

Olen monasti miettinyt, että mielenkiintoni olisi itse asiassa varmasti lopahtanut jo paljon aiemmin, jos olisimme olleet ns. normaalissa lähisuhteessa ja olisimme nähneet useammin.

Etäsuhteessa on usein enemmän "jännitettä": nähdään harvemmin, odotetaan näkemistä, ikävöidään, kaivataan jne. Mutta tämä on myös se etäsuhteen luokku: kun totutaan mahtaviin adrenaliini- ja dopamiinipaukkuihin aivoissa, aletaan niitä tavoitella jatkossa entistäkin enemmän. Ja siihen ei sitten koskaan yksi suhde pitemmän päälle riitä. Minäkin halusin jotain "uutta jännää", niin typerältä kuin se nyt kuulostaakin.

ELI: Olen Ap sinun puolestasi todella pahoillani, mutta uskoisin miehen mielenkiinnon vain lopahtaneen. Et ole todennäköisesti tehnyt mitään tuon ansaitaksesi, mutta noin vain kävi.

JA: Jos mies haluaa sinut jatkossakin, hän kyllä soittaa sinulle itse. Älä ota nyt yhteyttä, jos siihen pystyt, niin näet haluaako mies olla itse sinuun yhteydessä.

Kaikkea hyvää sinulle Ap!

Vierailija
19/49 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 43 lisää vielä, että me puhuimme miehen kanssa molemmat ruotsia, ja mies oli minulle kuin "ilmainen kielikurssi", syvensi ruotsintaitojani huomattavasti. Ja mieskin opetteli joitakin sanoja/lauseita suomeksi. Tykkäsimme opettaa toinen toistamme. Mutta lopputulos ei silti ollut hyvä.

Eli ei sillä kielellä ole näissä mitään merkitystä. Älä usko Ap noita ekan sivun outouksia tältä osin.

Vierailija
20/49 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda mies. Ei tuollainen valitettavasti kestä kovin pitkään.. Epämääräinen jahkailu vaan rasittaa suhdetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi