Metsässä asunut pariskunta
Vaikuttava ja mietteitä herättävä juttu. Mitähän heille kuuluu nykyään?
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:05"]
Mitä vaikuttavaa tuossa on?
[/quote]
Pystyisitkö itse samaan? Nuo ovat selviytyjiä.
[/quote]
Ne ei ole pystyneet asioihin, jotka on olleet minulle helppoja kuten koulunkäynti ja työnteko. Jostain syystä en kykene ihailemaan sitä, että ei tehdä mitään ja annetaan sille nimeksi "me ollaan selviytyjiä". Mielenterveysongelmia ja laiskottelua tuo on.
[/quote]
Olihan ainakin mies töissä
[/quote]
Kyllä se jutun mukaan eli siellä metsässä! Mies oli ollut töissä, joskus, sen verran, mitä sattui kiinnostamaan.
[/quote]
Olet hassu.
Ei ihmisen tarkoitus voi olla työnteko. Ajattele nyt itse järjellä. En minä tiedä onko se metsässä asuminenkaan, mutta työnteko se ei varmasti ole. Löysää sinäkin hiukan. Mitään kiitosta et tule saamaan vaikka kuinka tekisit töitä koko ikäsi.
[/quote]
Mutta sillä työllä elätän itseni ja maksan tuonkin miehen terveyskeskusmaksut. ON hienoa "olla irti oravanpyörästä" kun tietää, että muut huolehtivat maksuista ja voi koska tahansa mennä lääkäriin käytännössä ilmaiseksi. Ehkä pitäisi olla niin, että terveydenhuolto olisi sidottu työssäkäyntiin, silloin hauskat talviset selviytymisleirit voisi jäädä vähemmälle.
Onko ihmisen onni todella se, että itsekkäästi kääntää selkänsä muille ja elää vain itselleen? Ja kun tarve vaatii, käväisee muiden maksamassa yhteiskunnassa, hakee sieltä hyötyä ja palaa sitten takaisin itsekkyyteensä? Siitähän tuossa on kyse, että ei välitä kenestäkään muusta kuin itsestään.
Minulle ihmisenä oleminen on enemmän.
Tuo mies ei kykenisi hoitamaan sairasta vanhusta tai pientä lasta, ei auttamaan naapurin kehitysvammaista tai pyörätuolipotilasta. Hän elää vain itselleen ja sitä pidetään tavoittelemisen arvoisena. Hänen ihanneyhteiskuntansa hylkää heikot ja sairaat. Kiitos ei!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:27"]
Taas AV:n klassista ulinaa ja motkotusta siitä miten toiset elää elämäänsä. Ei kelpaa jos on osa yhtesikuntaa, vaan pitää olla tietyllä tapaa osa yhteiskuntaa. Ja jos yrittää olla sen ulkopuolella niin sekään ei kelpaa. Palstan kiltit tytöt (aikuiset naiset oletan toki) voisi katsoa kuka on opettanut orjallisesti johonkin tiettyyn muottiin koska asiahan on niin yhtesikunta on ihmistä varten eikä toisinpäin.
[/quote]
Lähinnä vain naurattaa nää hihhulit, jotka muka vuoden kulkee Lapissa ilman mitään apua, kun totuus on ihan toinen. Sitten soitetaan jonnekin lehteen rahapulassa, että tehkää meistä juttu. Ja se on niin kaunisteltu ettei tosikaan. Menninkäisiä ja kääpiöitä ja hihhuleita. Sopivaa juuri kaupunkilaismammoille, jotka etsii sisäistä itseään ja uskoo kaikkiin hörhöihin.
[/quote]
Vaikka minusta on kiintoisa lukea tällaisista ihmisistä myönnän itsekin olevani vähän ärsyyntynyt siitä, että jatkuvassa shokkiefektien tuottamisessa mediaa ei kiinnosta pätkän vertaa mikään "keskimääräinen". Ihmiset ovat esim. umpiurbaaneja hienohelmoja tai sitten metsäläisiä resupekkoja. Jos tavallinen Maija Meikäläinen alkaa ajatella ympäristöasioita, laskee kulutustaan, kierrättää entistä ahkerammin, viljelee pihallaan/parvekkeella ruokaa, se ei kiinnosta ketään. Ja juuri näitä "pienin askelin ja innostuneella mielellä"-esimerkkejä me tarvitsisimme, jotta itsekin käytännössä paremmin rohkaistuisimme elämään ekologisemmin. Jos näistä asioista hieman kiinnostunut, mutta hyvin epävarma peruskaupunkilainen lukee vain noita juttuja "juoksimme susia pakoon kuivatut idut vatsassa hölskyen ja itsetehdyt vaatteet liehuen" hän ajattelee, että eipä ole mun juttu tuo edes osittainen omavaraisuus, en ole tuollainen ihminen.
72
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:22"]
Juu, ei sitä ihan taivasalla ja kivien alla ole vietetty tiukinta talvea, jolloin on 40 astetta pakkasta. Kun rinkassa on pitänyt kantaa ne vaatteetkin.
Ja kun ovat sen jonkun kämpän löytäneet (metsähallituksen), on siellä pilkotut puut olleet valmiina, koska ei enää marraskuussa aleta kaatamaan puita ja niistä tehdä polttopuita. Kyllä valmiiksi kuivatut puut on sinne erämaahan tuotu valmiiksi ja siellä valmiiksi rakennettu metsäkämppä ollut odottamassa
[/quote]
Eikä puita saa kaataa poltettavaksi muutenkaan toisten metsissä, ei edes valtion metsissä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 11:01"]
Pohjavesi... Mitä ihmettä? Luuletko että hanasta tuleva vesi on pohjavettä? No ei ole! Vesi tulee vesilaitokselta jossa se käsitellään juomakelpoiseksi, nii joo ja vesilaitokselle vesi otetaan järvistä.
Pohjavesi ei myöskään saastu kovin helposti koska maakerrokset suodattaa veden imeytyessään kohti pohjaa. S
itten tuo polttoaine asia, oletko kuullut sellaisesta kuin biopolttoaineet? biojätteet menee nykyisin etanolilaitoksille jossa ne mädätetään etanoliksi ja josta se menee jatkojalostettavaksi absolutointilaitokseen jossa se väkevöidään 100%:iin, joten kyllä polttoaineita on vielä tulevaisuudessakin ja parempia kuin nykyaikaiset, koska tulevaisuudessa sitä öljyä ei tarvitse rahdata ulkomailta, kun on kotimaisia vaihtoehtoja. Myös turpeesta ja sahanpuruista voi valmistaa polttoaineita :)
[/quote]
Ja heko heko. Meillä tulee hanasta pohjavettä ja tulee monella muullakin, ihan kuule kunnallisen vesilaitoksen toimesta. Ja pohjavesi on kyllä helppo saastuttaa, yksi öljyrekka nurin sopivassa paikassa, niin se on siinä.
Asuttiin yhdessä vaiheessa isoisovanhempieni tiluksilla vajaa vuosi täydessä omavaraisuudessa. Vaihtotalouttakin kokeiltiin, mm. minä ratsutin naapurin maatalon kahta varsaa ja tilan emäntä antoi meille kananmunia ja vuohenjuustoa.
Koko tuon ajan meitä haukkui loisiksi ja yhteiskunnan pettureiksi eräs vanha kaverini, joka on elänyt koko aikuiselämänsä Kelan tuilla. Ei kun olihan hän jossain vaiheessa palkkatöissä, tienasi vajaat 500 euroa kuussa, maksoi siitä alle 10 % veroa ja nosteli yleistä asumistukea, lääkekorvauksia yms. minkä kerkesi.
"Minun verorahoillani" -kommentteihin olen sen jälkeen suhtautunut niin, että MINUN verorahoillani en mielelläni kustantaisi katkeran, kateellisen, valittavan paskasakin elämäntapatyöttömyyttä. Metsässä eläneen pariskunnan kaltaiset kokeilijat sen sijaan voisin sponssata, tosin he ei kyllä yleensä verovaroja kuluta, kun se on vähän sen koko metsässä elämisen idea.
Ei liene mitään, mitä tietyt av-hahmot eivät alemmuudentunnossaan kadehtisi. Jos tuo pariskunta olisi vaikka pituushyppääjiä, jotka menestyi kansainvälisissä kisoissa, joku laittaisi heti viestin "no joo, siellä oli myötätuuli juuri heidän suorituksensa aikana". Jos heillä olisi ollut vaikka menestyvä kukkakauppa, olisi kommentoitu "helppohan se on tukusta kukkia hakea myytäväksi". :D Suomi.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:14"]
ikä tulee varmasti vastaan jossain kohti. Kivikaudella tuo mies ei enää eläisi, koska niihin aikoihin miehen elinikä oli noin 30v.
[/quote]
Tuo on aika yleinen tapa käsittää väärin keskimääräinen eliniänodote. Vastasyntyneelle se tosiaan oli kivikaudella 30-35 vuotta, mutta koska suurin eliniänodotetta laskeva tekijä oli korkea lapsikuolleisuus, niin 15-vuotiaaksi asti eläneen keskimääräinen eliniänodote oli 55v tienoilla. Miehet eivät siis kuolleet kolmekymppisenä, vaan joko pikkulapsina tai päälle viiskymppisinä, keskimäärin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:32"]
Veeran 47 kanssa ei ehkä olusi onnistunut.
[/quote]
Jep. Naisista tulee inhottavia ja katkeria vanhoina. Kuten tälläkin palstalla nähdään.