Miksi juuri SINÄ olet työtön? Vastaa!
Oletko miettinyt, miksi juuri sinä jouduit työttömäksi? Oletko hankala työntekijä tai olit toistaitoinen? Sinusta yksinkertaisesti haluttiin eroon? Joka tapauksessa valinta osui sinuun eikä kollegaan, joka sai jäädä. Miksi? Ole rehellinen. Löytyykö syy peilin edestä?
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:23"]Yhteiskunnan vika. Täällä Pielavedellä ei ole ollut yhtään telefax-korjaajan paikkaa avoinna yli kymmeneen vuoteen. Työkkäri yrittää patistaa alan vaihtoon mutta minä olen jo kouluni käynyt ja jos ei kelpaa niin pitäkää vittu tunkkinne!
[/quote]
Tunnetko Ruuskasen?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:10"]
En halua syyllistää, mutta minusta usein tuntuu, että irtisanotut eivät ole täysin rehellisiä itselleen kysymyksen 'miksi juuri minä' edessä. Kierrellään ja kaarrellaan, jossitellaan ja kaunistellaan. Potkut ovat ainoa fakta. Ap
[/quote]
Hah, salli mun nauraa! :D Luitko edes omaa aloitustas?
Palkka ei vastaa työpanoksia. Terve mies rakentaa talon vuodessa/kahdessa. Täällä pitäisi tehdä talon eteen 50 vuotta töitä. Siinä on vähän liikaa veroja.
Mut irtisanottiin koeajalla. Firmassa alkoi yt-neuvottelut ja olin ensimmäisenä listalla lähdössä. Kysyin onko työn teossani jotain huomautettavaa. Työnantaja sanoi, että ei ole. Hän lupasi kirjoittaa hyvän työtodistuksen ja toimia tarvittaessa suosittelijana.
Myöhemmin luin työsuhteen purkamisesta koeajalla, että yt-neuvottelut ei ole pätevä syy työsuhteen purkamiselle koeaikana, vaan koeajalla olevaa työntekijää tulisi kohdella tasapuolisesti muiden työntekijöiden kanssa.
Enpä alkanut riitauttamaan asiaa, sillä silloin ne suosittelut olisivat vaakalaudalla ja riitauttamisella ei olisi välttämättä merkitystä lopputuloksen kannalta.
Koulutus löytyy, mutta työkokemusta ei. Ilman sitä en saa töitä ja ilman töitä en saa työkokemusta. Kyllä, tilanne on aika masentava.
Projektirahoitus loppui eikä uutta saatu, joten määräaikainen työ tyssäsi siihen ja työttömyys alkoi.
Valmistuin ja töitä ei ole kesän aikana löytynyt. Hurraa. Kuitenkin toivon ja uskon, että syksyn tullen helpottaa!
Kyllä, olin hankala työntekijä sillä pidin puoleni ja siksi sain lähteä. En koskaan haastanut pomon kanssa riitaa tai ollut epäasiallinen, mutta olin usein eri mieltä ja kerroin sen myös pomolle. Aiheena oli useimmiten tes:in noudattaminen tai työntekijöiden epäasiallinen tai eriarvoinen kohtelu.
Sama kaava toistuin kerta toisnensa jälkeen, esimerkiksi näin: Muut työntekijät jupisevat keskenään, kun uusia työvuorolistoja ei ole vieläkään tullut. Ehdotan, että kannattaisi varmaan sanoa pomolle kun tämä on toistunut ennekin, kukaan ei halua mennä... Etsin tessistä ko. kohdan ja menen kopio kainalossa kysymään pomolta millonkohan saadaan uudet listat. Pomo sanoo olevansa "kiireinen" tms ja tekee "kun ehtii". Näytän tessiä, pomo suuttuu. En jää kuuntelemaan pään aukomista. Seuraavana päivänä kysyn uudelleen listoista, ei ole tehty. Uhkaan soittaa liittoon, jos listat eivät ilmesty seuraavana päivänä. Pomo suuttuu ja laittaa minulle mahdollisimman paskat vuorot, mutta saatiinpahan työvuorot.
Sitten tuli aika päättää ketkä määräaikaiset saavat jatkaa (80% henkilökunnasta määräaikaisia, kaikilla loppuu sopimusaina yhtä aikaa).Ainakin yksi saa kuulemma aina kenkää, niin pysyy porukka kuuliaisena.. Ilmoitin olevani vapaaehtoinen lähtijä. Kukahan niiden hiirien puolia nyt pitää...
Olin pari kuukautta työttömänä ja se oli suoraansanottuna ihan kiva tauko tuollaisen paikan jälkeen. Karenssikin on nykyään vaan viikon, niin mielummin hetki työttömänä, kuin töissä tuollaisessa paikassa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:29"]
Mut irtisanottiin koeajalla. Firmassa alkoi yt-neuvottelut ja olin ensimmäisenä listalla lähdössä. Kysyin onko työn teossani jotain huomautettavaa. Työnantaja sanoi, että ei ole. Hän lupasi kirjoittaa hyvän työtodistuksen ja toimia tarvittaessa suosittelijana.
Myöhemmin luin työsuhteen purkamisesta koeajalla, että yt-neuvottelut ei ole pätevä syy työsuhteen purkamiselle koeaikana, vaan koeajalla olevaa työntekijää tulisi kohdella tasapuolisesti muiden työntekijöiden kanssa.
Enpä alkanut riitauttamaan asiaa, sillä silloin ne suosittelut olisivat vaakalaudalla ja riitauttamisella ei olisi välttämättä merkitystä lopputuloksen kannalta.
[/quote]
Hah .. ei sulla ole mitään jakoja koeaikapurkua voittaa. Etenkään yt neuvottelujen pohjalta. Aivan riittävät perusteet. Lisäksi ole onnellinen, ettei sinun tarvitse enää raataa toisten eteen. Rahat ne varastaa joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:27"]
Valmistuin työttömäksi. Ei kukaan palkkaa kokematonta korkeakoulutettua. Kesätyöt meni pääosin hanttihommissa yrityksissä jotka eivät rekrytoi koskaan, joten sitä yleisintä ensimmäistä työllistysmistä en saanut hyödyntää. Nyt kohta kaksi vuotta työttömyyttä ja olen orientoitunut siihen, että en tällä koulutuksella tule työllistymään enää koskaan.
[/quote]
Ole onnellinen siitä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:23"]
Määräaikainen sopimus loppui juuri ennen äitiyslomaa ja muutin pois paikkakunnalta vapaan alkaessa.
[/quote]
Luojan kiitos, että olit määräaikaisena.
Tällä lailla pomoni sanoi kerran yhdestä paksukaisesta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:38"]Miksi ap saa alapeukkuja?
Ap
[/quote]
Koska ap:n kaltaiset tyypit olettavat aina, että tyättämyys on työttömän itsensä syytä.
T. Työtön, josta ei olisi haluttu eroon mutta työtä ei vain ole
[/quote]
Katsohan näitä kommentteja työtön ja urputa sitten. Näitä "omasta halusta/valtio maksaa" -tyyppejä riittää! Ja sitten vielä ihmetellään kun työttömiä ei siedä kukaan. Omassa tuttavapiirissä ei ole kuin yksi pätkätyöläinen (tutkijana yliopistolla) ja muut "työttömät" ovat kyllä vain laiskoja pummeja joille olisi töitä, mutta kun ei huvita kun kotona on kivempaa. Onneksi tunnen vähän työttömiä enkä joudu heidän kanssaan juurikaan kaveeraamaan, menisi varmaan hermot.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:31"]
Kyllä, olin hankala työntekijä sillä pidin puoleni ja siksi sain lähteä. En koskaan haastanut pomon kanssa riitaa tai ollut epäasiallinen, mutta olin usein eri mieltä ja kerroin sen myös pomolle. Aiheena oli useimmiten tes:in noudattaminen tai työntekijöiden epäasiallinen tai eriarvoinen kohtelu.
Sama kaava toistuin kerta toisnensa jälkeen, esimerkiksi näin: Muut työntekijät jupisevat keskenään, kun uusia työvuorolistoja ei ole vieläkään tullut. Ehdotan, että kannattaisi varmaan sanoa pomolle kun tämä on toistunut ennekin, kukaan ei halua mennä... Etsin tessistä ko. kohdan ja menen kopio kainalossa kysymään pomolta millonkohan saadaan uudet listat. Pomo sanoo olevansa "kiireinen" tms ja tekee "kun ehtii". Näytän tessiä, pomo suuttuu. En jää kuuntelemaan pään aukomista. Seuraavana päivänä kysyn uudelleen listoista, ei ole tehty. Uhkaan soittaa liittoon, jos listat eivät ilmesty seuraavana päivänä. Pomo suuttuu ja laittaa minulle mahdollisimman paskat vuorot, mutta saatiinpahan työvuorot.
Sitten tuli aika päättää ketkä määräaikaiset saavat jatkaa (80% henkilökunnasta määräaikaisia, kaikilla loppuu sopimusaina yhtä aikaa).Ainakin yksi saa kuulemma aina kenkää, niin pysyy porukka kuuliaisena.. Ilmoitin olevani vapaaehtoinen lähtijä. Kukahan niiden hiirien puolia nyt pitää...
Olin pari kuukautta työttömänä ja se oli suoraansanottuna ihan kiva tauko tuollaisen paikan jälkeen. Karenssikin on nykyään vaan viikon, niin mielummin hetki työttömänä, kuin töissä tuollaisessa paikassa.
[/quote]
Mua ei sun työvuorolistat kiinnosta. Siinähän soittelet liittoon.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:23"]Yhteiskunnan vika. Täällä Pielavedellä ei ole ollut yhtään telefax-korjaajan paikkaa avoinna yli kymmeneen vuoteen. Työkkäri yrittää patistaa alan vaihtoon mutta minä olen jo kouluni käynyt ja jos ei kelpaa niin pitäkää vittu tunkkinne!
[/quote]
Moij! Pielavedeltä ajaa töihin vaikka Kuopioon. Oliko liian pitkä matka? T. Nilsiäläinen jonka työt on Lieksassa
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:38"]Miksi ap saa alapeukkuja? Ap [/quote] Koska ap:n kaltaiset tyypit olettavat aina, että tyättämyys on työttömän itsensä syytä. T. Työtön, josta ei olisi haluttu eroon mutta työtä ei vain ole [/quote] Katsohan näitä kommentteja työtön ja urputa sitten. Näitä "omasta halusta/valtio maksaa" -tyyppejä riittää! Ja sitten vielä ihmetellään kun työttömiä ei siedä kukaan. Omassa tuttavapiirissä ei ole kuin yksi pätkätyöläinen (tutkijana yliopistolla) ja muut "työttömät" ovat kyllä vain laiskoja pummeja joille olisi töitä, mutta kun ei huvita kun kotona on kivempaa. Onneksi tunnen vähän työttömiä enkä joudu heidän kanssaan juurikaan kaveeraamaan, menisi varmaan hermot.
[/quote]
Miksi pitäisi olla tekemässä muiden eteen töitä? Jos tässä maassa olisi asiat kunnossa, niin olisi omat porkkanat kasvamassa. Verkot järvessä ja oman talon rakentamiseen olisi mennyt vuosi pari.
Yksi päivä töitä viikossa riittäisi tällöin vallan hyvin. Surkeasti järjestetyssä yhteiskunnassa taas tehdään täysin turhaa työtä lihottaakseen toisten pankkitilejä. Ei kiitos.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:56"]Ruskea kieli tai ruskea kuori. Joskus siihen, että saa pitää työpaikkansa vaikuttaa kielen ruskeuden aste.
[/quote]
Aijjaij. Että se joka saa työpaikkoja ei ole vain hyvä ja etevä työssään? Katkera...
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:38"]Miksi ap saa alapeukkuja? Ap [/quote] Koska ap:n kaltaiset tyypit olettavat aina, että tyättämyys on työttömän itsensä syytä. T. Työtön, josta ei olisi haluttu eroon mutta työtä ei vain ole [/quote] Katsohan näitä kommentteja työtön ja urputa sitten. Näitä "omasta halusta/valtio maksaa" -tyyppejä riittää! Ja sitten vielä ihmetellään kun työttömiä ei siedä kukaan. Omassa tuttavapiirissä ei ole kuin yksi pätkätyöläinen (tutkijana yliopistolla) ja muut "työttömät" ovat kyllä vain laiskoja pummeja joille olisi töitä, mutta kun ei huvita kun kotona on kivempaa. Onneksi tunnen vähän työttömiä enkä joudu heidän kanssaan juurikaan kaveeraamaan, menisi varmaan hermot.
[/quote]
Vedä jo se pääs pois hanuristas.
Miten selität sen, että työttömien määrä vaihtelee sen mukaan onko menossa nousukausi vai laskukausi. Katsopa tilastot vaikka viimeisten parinvuosikymmenen ajalta, ei pysy työttömien määrä vakiona ei.
Hmm... voisiko sittenkin pitää paikkansa, että niitä töitä ei vaan lama-aikana ole.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:41"]
Mulla oli hyvä palkka mutta työ alkoi äryyttää. Otin ensin pitkän sairasloman ja sit odotin että saan kenkää. Tiesin että saan about 3800 e työttömyyspäivärahaa 500 päivää ja siitä nyt nautin.
[/quote]
Jaa mikähän työ mahtoi olla kyseessä. Jos ansiosidonnaista maksetaan noin muhkeasti pitäisi kuukausiansion olla jotain 14000 e. Tää ei nyt oikein osu eikä uppoo. Taidat olla vaan joku kokoomuksen kätyri ääriesimerkillä yrittämässä saada jengi vastustaan ansiosidonnaisen maksamista.