Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan kassalla

Vierailija
22.08.2015 |

Saat painaa sitä norttikoneen numeroa vaikka kymmenen kertaa peräkkäin, eli sinun ei tarvitse odottaa norttiaskiasi ja painaa sitten uudelleen

Bonus ja Pins ja Plussakortin voit höylätä heti ensimmäisen tuotteen kassan läpimenon jälkeen, älä odota, että kassa vilauttaa kaikki tuotteen läpi. Bonukset ja Pinssit ja Plussapisteet kertyy koko summasta.

Pankkikortin voit laittaa heti kassalla mennessä lukulaitteeseen ja valita, että Debit tai Kredit.

Tunnuslukua se kysyy, kun kassa saa hihnan tyhjäksi ja painaa nappia.

Sitä jonoa syntyy juuri siitä, että odotetaan, että kassa saa kaikki tavarat luettua ja sitten aletaan kaivamaan sitä plussakorttia jostain kassin syövereistä.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen hoitakoot maksutapahtumansa parhaiten katsomallaan tavalla, mutta kyllä mulle tuli kassana työskennellessä hyvä mieli aina näistä ripeistä ihmisistä. Yksi kiva juttu oli myös kun maidot ja mehut oli aseteltu viivakoodi lukijaan päin, eli pystyin vetämään ne ilman ranteen pyörittelyä (mun toinen ranne on heikko ja tulehtuu herkästi eli kassalla ollessa oli aina kipuja). En koe, että pankkikortin asettamisesta lukijaan heti alussa hyötyy ajallisesti juurikaan, mutta bonuskorttien vetäminen etukäteen auttaa kyllä. Ja vielä jos siirrytään pakkaamaan ennen maksamista :) Kerran tosin tuli sellainen tilanne, että mulla oli jonossa noin 5 ihmistä ja tavallinen, keski-ikäinen nainen ei suostunut maksamaan ennen kuin oli pakannut tavaransa. Ja niitä tavaroita oli kolmen muovikassillisen verran. Ylikohteliaasti yritin maanitella häntä maksamaan, jotta saisin purettua jonoa, muttei suostunut (!!) :D Tein sitten tyynesti niin, että keskeytin kuitin ja otin seuraavan asiakkaan välissä ja tämä tavaroiden pakkaaja sai sillä aikaa pakattua tavaransa ja tuli maksamaan.. Ja huom siis hänellä oli tuossa vaiheessa kun kuitin keskeytin suurin osa tavaroista pakkaamatta. :D

Vierailija
62/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:15"]

Eniten ärsyttävät ne ihmiset, jotka eivät laita sitä "kapulaa" ostostensa perään. Seuraavan kerran teen niin että ladon vain omat ostokseni siihen jatkoksi ja jos edellinen maksaa minun ostokseni niin ei voi mitään. Ehkä oppivat seuraavan kerran laittamaan sen kapulan. Sen takia kapulat ovat käytössä, että osoitetaan mihin omat ostokset loppuvat. Ei se sillon ole jonossa seuraavan asia laittaa kapulaa.

[/quote]

Ja minkäköhän ihmeen takia sitä ei voi sitten itse laittaa jos edellä oleva ei ole laittanut?! On niin kamalan vaativa operaatio? Periaatteesta en voi yhtä hemmetin muovipalikkaa nostaa parakymmentä senttiä, kun se olisi jonkun muun tehtävä? On vaikeeta joillakin elämä, jeesus sentään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:23"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 18:25"]Voin laittaa kortin suoraa lukulaitteeseen ja sitten odotan siinä vieressä, koska en todellakaan jätä pankkikorttia seuraavan asiakkaan otettavaksi. Ja kun tulee maksun aika, kortti ei toimi, maksu ei onnistu. Joku häiriö, joka tulee siitä, että kortti on liian varhain luettavana. Jonka jälkeen totean sille kassalle, että jaha, teillä ei maksupääte toimi, joten käyn noutamassa pankkiautomaatista rahat. Ja niin teen, viivyn poissa ehkä 5 minuuttia ja jono saa odotella. Kassa yrittää huudella, että yritetään sitä korttia uudestaan ja minä huhuilen takaisin, että ei hätää, on tällä katetta. Ja kun palaan, ryhdyn etsimään tasarahaa, vaikka esittelen kassalle, että otin 240 euroa automaatista ihan varmuudeksi. Maanantaina kauppaan, siitä tulee kivaa. [/quote]Kuitin voi tallentaa, joten jätä ostokset kassan päähän ja käyt noutamassa rahat maatilta. Ei tarvitse toisten odotella turhaan jonossa.

[/quote]

Miksi? Jos se on kaupan pääte, joka jumii, niin miksi minun pitäisi palata jonottamaan vain maksaakseni ostokseni.

Kassa teki kerran tuon eli ei malttanut odottaa vaan otti uusia asiakkaita. Palasin rahojen kanssa ja huomasin, että joutuisin jonottamaan uudestaan. Jätin ostokset siihen, vähän yli 100 euron arvosta ruokia. Siinäpä sitten joku sai pienesti puuhata niitä hyllyyn palautellessaan.

Vierailija
64/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:44"]En taatusti i kipeänä jätä pankki/luottokorttiani maksupäätteeseen mennessäni pakkaamaan tavaroita. Vai kuuluuko kassan työnkuvaan vahtia korttia ettei sitä kukaan ota. Ja mikäli näin kävisi kassan valvonnasta huolimatta korvaako kassa kaikki kulut mitä aiheutuu kortin kuolettamisesta, uuden hankkimisesta ja vaivasta mikä tästä kaikesta aiheutuu. Plussakorttini on pankkikortin yhteydessä, joten sitäkään en erikseen rupea siinä käyttämään. [/quote] Jatkossa toimin kassan ohjeiden mukaisesti, kortti koneeseen heti ensimmäisen tuotteen mentyä kassan läpi. Korttia en jätä siihen yksin, joten seison odottamassa kunnes saan maksettua. Yleensä teen viikon ostokset kerralla joten kärry on kukkuroillaan. On ensinnäkin mukava nähdä kun kassa yrittää saada ne mahtumaan kaukaloon. Ja sitten riemu vielä lisääntyy jos kassa luulee saavansa seuraavan asiakkaan tavarat toiselle puolelle kun kalikka ei liikahdakkaan. Mutta jos tämä tyyli kerran kassan mielestä nopeuttaa niin mikäs siinä. Ja jos ruttaat ostoksia jokaisesta tulen valittamaan. Nähdään ensiviikolla kaupassa. Minä olen se jolla on leveä hymy ;)

[/quote]

Jos saat ostoskärryn kukkuroille niin sellaisen ruokamäärän pitäisi riittää kuukaudeksi helposti. Vaikka olisi muutama lapsi. 

Ostoskärry vetää kuitenkin aika hemmetisti tavaraa

Vierailija
65/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:21"]

Jokainen hoitakoot maksutapahtumansa parhaiten katsomallaan tavalla, mutta kyllä mulle tuli kassana työskennellessä hyvä mieli aina näistä ripeistä ihmisistä. Yksi kiva juttu oli myös kun maidot ja mehut oli aseteltu viivakoodi lukijaan päin, eli pystyin vetämään ne ilman ranteen pyörittelyä (mun toinen ranne on heikko ja tulehtuu herkästi eli kassalla ollessa oli aina kipuja). En koe, että pankkikortin asettamisesta lukijaan heti alussa hyötyy ajallisesti juurikaan, mutta bonuskorttien vetäminen etukäteen auttaa kyllä. Ja vielä jos siirrytään pakkaamaan ennen maksamista :) Kerran tosin tuli sellainen tilanne, että mulla oli jonossa noin 5 ihmistä ja tavallinen, keski-ikäinen nainen ei suostunut maksamaan ennen kuin oli pakannut tavaransa. Ja niitä tavaroita oli kolmen muovikassillisen verran. Ylikohteliaasti yritin maanitella häntä maksamaan, jotta saisin purettua jonoa, muttei suostunut (!!) :D Tein sitten tyynesti niin, että keskeytin kuitin ja otin seuraavan asiakkaan välissä ja tämä tavaroiden pakkaaja sai sillä aikaa pakattua tavaransa ja tuli maksamaan.. Ja huom siis hänellä oli tuossa vaiheessa kun kuitin keskeytin suurin osa tavaroista pakkaamatta. :D

[/quote]

Ihmettelen aina näitä kassoja, jotka kiirehtii ennen ensimmäisen asiakkaan maksutapahtumaa ottamaan seuraavan asiakkaan. Tulee tunne, että minulla ei asiakkaana ole kovinkaan suurta arvoa kassaneidin silmissä, jos hänen täytyy pikapikaa syöttää ostoksia koneeseen ja laittaa sen jälkeen asiakas odottamaan maksamista, kunhan jonossa hänen takanaan olleet ensin maksavat.

Tuollaiselle kassalle jättäisin ostokset siihen ja kävelisin pois. Kauppoja on muitakin. Säästäessään kohdallani 30 sekuntia aiheutuut jollekin rutkasti lisätöitä ja kaupalle tappiota, kun ostokseni pitää palauttaa paikalleen eikä esimerkiksi jäätelö enää ole ihan myyntikelpoista.

Vierailija
66/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttävät ne ihmiset, jotka eivät laita sitä "kapulaa" ostostensa perään. Seuraavan kerran teen niin että ladon vain omat ostokseni siihen jatkoksi ja jos edellinen maksaa minun ostokseni niin ei voi mitään. Ehkä oppivat seuraavan kerran laittamaan sen kapulan. Sen takia kapulat ovat käytössä, että osoitetaan mihin omat ostokset loppuvat. Ei se sillon ole jonossa seuraavan asia laittaa kapulaa.

[/quote]

Jos maksan ostokset, otan ne tietenkin mukaani! Et sinä voi kassalla ryhtyä vaatimaan tavaroita itsellesi, jos minä olen ne maksanut.

Vierailija
67/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:12"]

Täällä yksi kassatyöntekijä antaa pienen vinkin kanssa: Työnteko on paljon mukavampaa, kun lopettaa siitä jonosta stressaamisen. Toiset ihmiset toimivat nopeasti, toiset hitaammin kassalla. Itse hoidan asiakkaan kerrallaan, menkööt vaikka 15min kerralla/asiakas. Jos ei miellytä, niin jonottajat voivat juosta jonosta toiseen arpomassa sitä nopeinta kassaa :D

[/quote]

Ainoastaan Suomessa ihmiset on niin tyhmiä että ne hyväksyy järjettömät jonot. 

Suomeen pitäisi tulla huomattavasti enemmän itsepalvelukassoja. Sitten pitäisi tulla pikakassoja. Jossain Prismassa voisi olla vain yksi tavallinen kassa joka ei ole pikakassa. 

Tuppakaahan siinä ei pitäisi myydä ollenkaan. Siinä yhdessä jonossa nämä jonottajat saisivat sitten jonottaa sen tunnin kun ne siitä niin tykkää.

Myös ne kaukalot voisi poistaa kokonaan. Monissa muissa maissa ei ole ollenkaan niitä kaukaloita. Tavarat voi pakata muuallakin kuin siinä ihmisten edessä.

Vierailija
68/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

49, et nyt ehkä ymmärtänyt kunnolla, mutta kyseessä oli kaupan ruuhka-aika ja tällä henkilöllä oli kasseittain pakattavaa. Kertoo ehkä jotakin, että ehdin ottaa toisen asiakkaan välissä, ja hän juuri ja juuri sai tavaransa pakattua. Mielestäni on epäkohteliasta toimia noin, varsinkin kun ystävällisesti ilmoitin summan kolme kertaa (ei vastannut minulle mitään) ja sen jälkeen pyysin häntä maksamaan ostoksensa, ja hän vastasi ettei aio niitä maksaa ennen kuin saa tavaransa pakattua. Jonon kanssa yhteistuumin (ihmiset katsoivat vihaisesti ja huokailivat) totesin sitten ääneen, että mikäli näin aiotte toimia, niin minä sitten otan tässä välissä asiakkaan. Katsos kun yhtenä asiakaspalvelijan tehtävänä on myös toimia reilusti muita kohtaan. Jos kyseessä olisi ollut vanhus, lapsi tai selkeästi "erikoinen" ihminen, olisin varmasti mennyt auttamaan pakkaamisessa ja toiminut ymmärtäväisemmin.

Vierailija
69/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:19"]

Suomessa pitäisi olla aina niin nopea kaikessa mitä tekee ja ketään ei saa missään nimessä häiritä (erityisesti asiakaspalvelijoita). Yleensä en edes kerkeä saada lompakkoa esille, kun kassa on jo vetänyt kaikki ostokset läpi hihnalta. Sitten maksan ja menen pakkaamaan nopeasti, koska seuraavan ostokset jo on tulossa hihnalle. En ole mikään mummo vaan nuori ihminen! Alkaa välillä aina ahdistaa, kun pitäisi tehdä kaikki niin kauhealla kiireellä. 

[/quote]

Kiireellä? Älä naurata. Suomessa ihmiset ei osaa edes metrosta tulla ulos muuta kuin matelemalla. Aasiassa isoissa kaupungeissa on jopa ohjeet miten metrosta tullaan järjestelmällisesti ja nopeasti ulos ja vartijat tätä vahtivat. 

Jokaisen pitäisi ymmärtää että kassajonot tai joku metrolaituri ei ole mikään hengauspaikka vaan siellä on muitakin ihmisiä. Joten jokaisen pitäisi tehdä asiansa nopeasti että muutkin pääsevät kotiinsa joskus

Vierailija
70/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:54"]

Minä maksan ja pakkaan niinkuin tahdon, yleensä kyllä ripeästi. 

Maksaminen on ainoa velvollisuuteni kaupassa ja minulla ei ole mitään velvollisuutta jotain jonokyylää kohtaan.

Kiire on osoitus huonosta organisointikyvystä!

[/quote]

Miten asiakas voi organisoida kusipäisten asiakkaiden jonon? 

Vierailija
71/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:52"]Voit myös aloittaa tavaroiden pakkaamisen heti, erityisesti jos niitä on paljon. T. Toinen kassa [/quote] Voitte molemmat tehdä työnne ilman valitusta

[/quote]

Minä pakkaan ostokseni vasta sitten, kun kaikki on vedetty lukijasta ja loppusumma ilmoitettu. Sen verran usein on ainakin omassa lähilaupassani kassakoneen hinta tuotteelle aivan toinen kuin hyllynreunassa, että haluan nähdä ja selvittää asian heti kassalla, enkä kiroilla kotona, kun kauppa "huijasi" taas väärillä hinnoillaan.

Vierailija
72/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa! Ja kaikkia hiton kurkkuja EI tarvitse punnita erikseen.

Vierailija
73/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:37"]Saat painaa sitä norttikoneen numeroa vaikka kymmenen kertaa peräkkäin, eli sinun ei tarvitse odottaa norttiaskiasi ja painaa sitten uudelleen

Bonus ja Pins ja Plussakortin voit höylätä heti ensimmäisen tuotteen kassan läpimenon jälkeen, älä odota, että kassa vilauttaa kaikki tuotteen läpi. Bonukset ja Pinssit ja Plussapisteet kertyy koko summasta.

Pankkikortin voit laittaa heti kassalla mennessä lukulaitteeseen ja valita, että Debit tai Kredit.

Sitä jonoa syntyy juuri siitä, että odotetaan, että kassa saa kaikki tavarat luettua ja sitten aletaan kaivamaan sitä plussakorttia jostain kassin syövereistä.
[/quote]

Mitä vikaa on jonossa? Kuka tahansa normaalilla järjellä varustettu asiakas osaa varautua jonoihin.

[/quote]

Mutta jos voi toimia ennaltaehkäisevästi?

Vierailija
74/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:13"]Lyhyesti maksupäätteistä: kortin voi syöttää, kun siinä lukee "syötä kortti". Ei sitä ennen.
[/quote]

Älä puhu puppua. Ole kassalla töissä ja kyrsii kun asiakkaat vain tuijottavat sitä masiinaa. Kyllä sen kortin voi lykätä sinne HETI kun summa on ilmi. En minä aina edes nää, että kortti on koneessa (lähimaksuohje näkötkentässä) ja ihmiset sit vaan tuppisuina olettaa et osaa lukea ajatuksia.

Vierailija
75/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:53"]

Hämmentää että näin moni (vai yksi ja sama...?) ovat vakuuttuneita siitä että jos kortti jää laitteeseen "itsekseen" eli olet siinä max kahden metrin päässä, seuraava asiakas tai joku muu nappaa sen :D WTF? Miettikää nyt vähän.

[/quote]

Kyllähän varkaat nappaa vaikka taskusta. Ja ihan huomaamatta.
[/quote]

Aivot haloo. Aika järeet kameravalvonnat on just siinä kassalla ja vartija tulee monessa paikassa nappia painamalla. En ole ikinä kolmen vuoden aikana nähnyt, että kerään asiakasta kiinnosta toisten omaisuutta jonossa ryöstää.

Vierailija
76/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette nyt oikeesti ymmärrä.

Erittäin monk Keskon asiakas seisoo siinä maksupäätteellä plussakortti kädessä valmiustilassa höyläämään. Aivan naurettavaa. Oikeasti seisovat siinä käsi ojossa, vaikka sen saakelin plussan VOI LAITTAA HETI VAIKKA ENSIMMÄISENÄ. Kuhan 1 tuote on läpi. Ei ole monimutkaista.

Vierailija
77/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen niin samaa mieltä! Minä ladon ostokseni hihnalle vaikka siinä ei ole kapulaa, enkä piittaa pätkän vertaa, jos menee edellä olevan kanssa sekaisin. Kassahan tästä tietysti varmaan eniten kärsii, jos joutuu tekemään korjauskuitin, mutta en vaan voi sille mitään, että raivostuttaa niin paljon nämä puupäät, jotka eivät tajua sitä kapulaa laittaa omien ostostensa perään. Joskus olen myös kalauttanut kapulan hihnalle edellä olevan ostosten perään ja sanonut kuuluvasti, että ole hyvä, mutta eihän sitäkään kaikki tampiot tajua.

Vierailija
78/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän korttikoneeseen ei ainakaan voi laittaa korttia ennenkuin olen painanut korttimaksu nappulaa.

Vierailija
79/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:37"]Saat painaa sitä norttikoneen numeroa vaikka kymmenen kertaa peräkkäin, eli sinun ei tarvitse odottaa norttiaskiasi ja painaa sitten uudelleen

[/quote]
Miten mahtoi onnistua kaupassakäynti vielä silloin, kun kassa veti bonus - ja maksukortit vasta lopuksi? Silloinkin jaksettiin ja kerettiin odottaa se 10 sekuntia pidempään...
[/quote]

Usein menee 3 minuuttia kaivaa se kortti jostain.

Vierailija
80/101 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 18:00"]Laitoin aluksi kortin valmiiksi mutta joissain kaupoissa kun myyjä sitten painaa koneeltaan sitä nappia, ei tapahdu mitään. Eli en tee sitä enää.
[/quote]
Huomannut saman, mutta rupesin laittamaan se kortin valmiiksi koneen huulille, sitten ku kassa valmis niin käyn napauttamassa sen pohjaan asti. Kuka sen siitä päätteeltä huomaamatta vasrastais. Samanlailla se voi viedä sen lompakonkin missä kortti on.