Kaupan kassalla
Saat painaa sitä norttikoneen numeroa vaikka kymmenen kertaa peräkkäin, eli sinun ei tarvitse odottaa norttiaskiasi ja painaa sitten uudelleen
Bonus ja Pins ja Plussakortin voit höylätä heti ensimmäisen tuotteen kassan läpimenon jälkeen, älä odota, että kassa vilauttaa kaikki tuotteen läpi. Bonukset ja Pinssit ja Plussapisteet kertyy koko summasta.
Pankkikortin voit laittaa heti kassalla mennessä lukulaitteeseen ja valita, että Debit tai Kredit.
Tunnuslukua se kysyy, kun kassa saa hihnan tyhjäksi ja painaa nappia.
Sitä jonoa syntyy juuri siitä, että odotetaan, että kassa saa kaikki tavarat luettua ja sitten aletaan kaivamaan sitä plussakorttia jostain kassin syövereistä.
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:52"]
Voit myös aloittaa tavaroiden pakkaamisen heti, erityisesti jos niitä on paljon. T. Toinen kassa
[/quote]
Jos tämä olisi tarkoitus, niin eikö kassatiskin laarit olisi peräkkäin "jonossa", jolloin asiakas saisi niitä pakattua? Nyt ne on rinnakkain, jolloin mennessä toiseen laariin ei asiakas yllä pakkaamaan maksupisteeltä niitä tavaroita. Lisäksi asiakas ei kyllä saisi mennä kovin kauas kassapisteen toiselle puolen maksamattomia tavaroita pakkailemaan, ethän sä pysty tekemään mitään jos se pakkaa kassin täyteen ja kävelee sen kanssa ulos maksamatta?
Sillä on ihan tarkoitus että eka maksetaan ja sitten vasta pakataan. Käänny työnantajasi puoleen jos teillä on liian vähän kassoja, älä syytä asiakkaita!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:15"]
Eniten ärsyttävät ne ihmiset, jotka eivät laita sitä "kapulaa" ostostensa perään. Seuraavan kerran teen niin että ladon vain omat ostokseni siihen jatkoksi ja jos edellinen maksaa minun ostokseni niin ei voi mitään. Ehkä oppivat seuraavan kerran laittamaan sen kapulan. Sen takia kapulat ovat käytössä, että osoitetaan mihin omat ostokset loppuvat. Ei se sillon ole jonossa seuraavan asia laittaa kapulaa.
[/quote]
Ja minkäköhän ihmeen takia sitä ei voi sitten itse laittaa jos edellä oleva ei ole laittanut?! On niin kamalan vaativa operaatio? Periaatteesta en voi yhtä hemmetin muovipalikkaa nostaa parakymmentä senttiä, kun se olisi jonkun muun tehtävä? On vaikeeta joillakin elämä, jeesus sentään.
[/quote]
Minkä takia edelläoleva ei voi nostaa sitä hemmetin muovikapulaa kun on laittanut kaikki ostoksensa hihnalle?!?! "Olen valmis, seuraava voi laittaa ostoksensa hihnalle"
Toinen kassaneiti antaa lisävinkin mikä helpottaa kassamyyjän työtä: laittakaa ne Saarioisten laatikot, jätskit ja muut yksittäiset ostokset pikkupussiin VASTA kun myyjä on lyönyt ostokset kassapäätteeseen. Rasittaa kaivella kymmentä eri sorttista jätskiä hevipussista, lyödä ne yksi kerrallaan ja laittaa ne takaisin pussiin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:12"]Toinen kassaneiti antaa lisävinkin mikä helpottaa kassamyyjän työtä: laittakaa ne Saarioisten laatikot, jätskit ja muut yksittäiset ostokset pikkupussiin VASTA kun myyjä on lyönyt ostokset kassapäätteeseen. Rasittaa kaivella kymmentä eri sorttista jätskiä hevipussista, lyödä ne yksi kerrallaan ja laittaa ne takaisin pussiin.
[/quote]
Oon usein miettinyt miten joku kehtaa tehdä näin :D ihan varmasti vituttaa! Eilen näin kun jollakulla oli siinä pienessä pusisssa omenoita, saarioisen pizzaa, jugurtteja yms. ja sen laittoi hihnalle, myyjä sit purkas ja pakkas :'D
Ja se on myös raivostuttavaa, kun PIN-koodin mennessä väärin asiakas ottaa kortin suoraan pois koneesta.....
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:15"] Eniten ärsyttävät ne ihmiset, jotka eivät laita sitä "kapulaa" ostostensa perään. Seuraavan kerran teen niin että ladon vain omat ostokseni siihen jatkoksi ja jos edellinen maksaa minun ostokseni niin ei voi mitään. Ehkä oppivat seuraavan kerran laittamaan sen kapulan. Sen takia kapulat ovat käytössä, että osoitetaan mihin omat ostokset loppuvat. Ei se sillon ole jonossa seuraavan asia laittaa kapulaa. [/quote] Ja minkäköhän ihmeen takia sitä ei voi sitten itse laittaa jos edellä oleva ei ole laittanut?! On niin kamalan vaativa operaatio? Periaatteesta en voi yhtä hemmetin muovipalikkaa nostaa parakymmentä senttiä, kun se olisi jonkun muun tehtävä? On vaikeeta joillakin elämä, jeesus sentään. [/quote] Minkä takia edelläoleva ei voi nostaa sitä hemmetin muovikapulaa kun on laittanut kaikki ostoksensa hihnalle?!?! "Olen valmis, seuraava voi laittaa ostoksensa hihnalle"
[/quote]
Ja minkä takia se takana oleva ei voi laittaa kapulaa hihnalle, kun kerran näkee, että edellä oleva laittoi jokorin poi tai kärryt on tyhjät?
En laita itse kapulaa, jos en huomaa, että jonoon on tullut muitakin tai sitten en ehdi odotella, että kapulan verran tulee tilaa, kun on kiire pakkaamaan ja vetämään kortteja tai etsin valmiiksi korttia lompakosta, että sen takana olevan ei tarvi jonottaa. Kuulut ilmeisesti niihin urputtajiin joiden mielestä muut toimii väärin ja sulle pitää kaikki olla valmiina, mutta et jaksa kuitenkaan kapulaa laittaa, että pääsist nopeammin kassalle, vaan sotket mielummin kahdet ostokset. Jätä kunnon väli, jos kerran etsitä kapulaa saa nostettua.
Olen kassalla kesätöitä tekevä opiskelija, ja ainoa mikä työssäni ärsyttää on se, kuinka aikuiset ihmiset osaavat käyttäytyä niin lapsellisesti. Minulle on aivan sama, kuinka kauan jonkun ostoksissa kestää. Kuten muutkin kassatyöntekijät ovat täällä todenneet, meillä ei ole mihinkään kiire. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi jotkut ihmiset aivan kuin tahallaan ihan periaatteen vuoksi tekevät muille asiakkaille asioinnin entistä vaikeammaksi. Hyvänä esimerkkinä on tilanne, jolloin hieman dementoituneelta vaikuttanut vanhus ei huomannut laittaa kapulaa ostostensa perään, ja joku tuliperseenalla-mamma lykkäsi ostoksensa samaan syssyyn ja nosti vielä kovan metelin siitä, ettei ole hänen hommansa laittaa kapulaa. Kehtasi vielä puhista ja ähistä jonossa "kiirettään", kun vanhuksella kesti maksamisessa. Kummasti katosi mamman kiire, kun sai oman, koko kassahihnaston tukkivan ostosmääränsä pakkauspuolelle. Kyllä löytyikin kummasti aikaa tutkia kuitti viiteen kertaan lävitse aivan kuin toivoen virhettä josta valittaa, ennen kuin viitsittiin nostaa yhtäkään tavaraa hihnalta pois. Perässä tulevat sitten pakkasivat kädet vänkyrällä siitä pienestä kolosta, joka hihnalle jäi.
Ainoa mitä toivoisin kaikilta asiointitilanteen osapuolilta, niin asiakkailta kuin myyjiltäkin, on käytöstavat. Ihan oikeasti, ei se ole niin vakavaa kuka sen kapulan laittaa. Joskus joku voi ihan vilpittömästi unohtaa sen, joten onko suuri ylpeyden nieleminen ja kasvojen menetys yksinkertaisesti nostaa se kapula siihen hihnalle, jotta kaikkien asiointi helpottuu. Ei kaupassakäynti ole niin vakavaa. Aina voi ottaa muutkin ihmiset huomioon. Onneksi mainitun kaltaiset tilanteet ovat yksittäistapauksia ja valtaosa asiakkaista käyttäytyy todella fiksusti. :)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:21"]
Jokainen hoitakoot maksutapahtumansa parhaiten katsomallaan tavalla, mutta kyllä mulle tuli kassana työskennellessä hyvä mieli aina näistä ripeistä ihmisistä. Yksi kiva juttu oli myös kun maidot ja mehut oli aseteltu viivakoodi lukijaan päin, eli pystyin vetämään ne ilman ranteen pyörittelyä (mun toinen ranne on heikko ja tulehtuu herkästi eli kassalla ollessa oli aina kipuja). En koe, että pankkikortin asettamisesta lukijaan heti alussa hyötyy ajallisesti juurikaan, mutta bonuskorttien vetäminen etukäteen auttaa kyllä. Ja vielä jos siirrytään pakkaamaan ennen maksamista :) Kerran tosin tuli sellainen tilanne, että mulla oli jonossa noin 5 ihmistä ja tavallinen, keski-ikäinen nainen ei suostunut maksamaan ennen kuin oli pakannut tavaransa. Ja niitä tavaroita oli kolmen muovikassillisen verran. Ylikohteliaasti yritin maanitella häntä maksamaan, jotta saisin purettua jonoa, muttei suostunut (!!) :D Tein sitten tyynesti niin, että keskeytin kuitin ja otin seuraavan asiakkaan välissä ja tämä tavaroiden pakkaaja sai sillä aikaa pakattua tavaransa ja tuli maksamaan.. Ja huom siis hänellä oli tuossa vaiheessa kun kuitin keskeytin suurin osa tavaroista pakkaamatta. :D
[/quote]
Ihmettelen aina näitä kassoja, jotka kiirehtii ennen ensimmäisen asiakkaan maksutapahtumaa ottamaan seuraavan asiakkaan. Tulee tunne, että minulla ei asiakkaana ole kovinkaan suurta arvoa kassaneidin silmissä, jos hänen täytyy pikapikaa syöttää ostoksia koneeseen ja laittaa sen jälkeen asiakas odottamaan maksamista, kunhan jonossa hänen takanaan olleet ensin maksavat.
Tuollaiselle kassalle jättäisin ostokset siihen ja kävelisin pois. Kauppoja on muitakin. Säästäessään kohdallani 30 sekuntia aiheutuut jollekin rutkasti lisätöitä ja kaupalle tappiota, kun ostokseni pitää palauttaa paikalleen eikä esimerkiksi jäätelö enää ole ihan myyntikelpoista.
[/quote]
Eli koko jono saa odottaa minuutin, kun SINÄ pakkaat, mutta on sun ihmisarvoa loukkaavaa odottaa minuutti maksamista?
Jokaisessa kaupassa pitäisi olla yksi jono näille "minulla ei ole mikään kiire" ihmisille, ja loput sujuvuutta ( myös omilla toimillaan)arvostaville ihmisille.
Jokaisessa kaupassa pitäisi olla yksi jono näille "minulla ei ole mikään kiire" ihmisille, ja loput sujuvuutta ( myös omilla toimillaan)arvostaville ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:13"]Lyhyesti maksupäätteistä: kortin voi syöttää, kun siinä lukee "syötä kortti". Ei sitä ennen.
[/quote]
Älä puhu puppua. Ole kassalla töissä ja kyrsii kun asiakkaat vain tuijottavat sitä masiinaa. Kyllä sen kortin voi lykätä sinne HETI kun summa on ilmi. En minä aina edes nää, että kortti on koneessa (lähimaksuohje näkötkentässä) ja ihmiset sit vaan tuppisuina olettaa et osaa lukea ajatuksia.
[/quote]
eipä vain itsellä ole Prismassa onnistunut ja myyjäkin huutelee ""älä nyt vielä!".
Siksi odotan nykyään kiltisti " syötä kortti'-lausetta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:54"]
Minä maksan ja pakkaan niinkuin tahdon, yleensä kyllä ripeästi.
Maksaminen on ainoa velvollisuuteni kaupassa ja minulla ei ole mitään velvollisuutta jotain jonokyylää kohtaan.
Kiire on osoitus huonosta organisointikyvystä!
[/quote]
Miten asiakas voi organisoida kusipäisten asiakkaiden jonon?
[/quote]
Ai niinkö käsitit? Jos sinulla on kiire, jopa niin kiire, että kassajonokin aiheuttaa flimmerin, niin se on osoitus sinun huonosta organisointikyvystä. Yrität kiriä myöhässäoloasi kassajonossa. Touhua vähemmän, tai priorisoi!
Uusavuttomuutta tuokin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:13"]Lyhyesti maksupäätteistä: kortin voi syöttää, kun siinä lukee "syötä kortti". Ei sitä ennen. [/quote] Älä puhu puppua. Ole kassalla töissä ja kyrsii kun asiakkaat vain tuijottavat sitä masiinaa. Kyllä sen kortin voi lykätä sinne HETI kun summa on ilmi. En minä aina edes nää, että kortti on koneessa (lähimaksuohje näkötkentässä) ja ihmiset sit vaan tuppisuina olettaa et osaa lukea ajatuksia. [/quote] eipä vain itsellä ole Prismassa onnistunut ja myyjäkin huutelee ""älä nyt vielä!". Siksi odotan nykyään kiltisti " syötä kortti'-lausetta.
[/quote]
Eri ketjuissa on erilaisia maksupäätteitä, siksi näitä eroja on. Jopa samoissa ketjuissa on erilaisia maksupäätteitä. On kyllä tietämätön kassahenkilö joka kuvittelee että KAIKISSA paikoissa on samoin toimiva maksupääte ja kassajärjestelmä ja täten vaatii täällä asiakkailta tiettyjä toimintatapoja.
Jos liike haluaa asiakkaiden toimivan tietyllä tavalla, siitä tehdään kyllä opastus asiakkaille. Yksittäinen kassahenkilö ei yhdessäkään ketjussa päätä näistä asioista.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:51"]
[/quote]
Minne sinulla on muka kiire? Sidukkaa ryystämään?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:51"]
[/quote]
Minne sinulla on muka kiire? Sidukkaa ryystämään?
[/quote]
Arvostan sujuvuutta, enkä ymmärrä miksi pitää hidastella. Jotkut tykkäävät verkkaisuudesta, heille voisi olla oma kassa (joissakin kaupoissa taisi ollakin sellainen hidaskassa -kokeilu). Winwin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:53"]
Hämmentää että näin moni (vai yksi ja sama...?) ovat vakuuttuneita siitä että jos kortti jää laitteeseen "itsekseen" eli olet siinä max kahden metrin päässä, seuraava asiakas tai joku muu nappaa sen :D WTF? Miettikää nyt vähän.
[/quote]
Kyllähän varkaat nappaa vaikka taskusta. Ja ihan huomaamatta.
[/quote]
No se pointti olikin se ettei sitä siitä laitteesta voi kukaan napata huomaamatta, kun se on siinä myyjän ja kaikkien muiden asiakkaiden näkösällä. Mutta ehkä on helpointa jäädä kotiin jos noin kovasti muita ihmisiä pelkää ja pahoista aikeista epäilee.
[/quote]
Kyllä varmasti voi napata. Eikä ole pelkoa, vaan tervettä varovaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:15"]
Eniten ärsyttävät ne ihmiset, jotka eivät laita sitä "kapulaa" ostostensa perään. Seuraavan kerran teen niin että ladon vain omat ostokseni siihen jatkoksi ja jos edellinen maksaa minun ostokseni niin ei voi mitään. Ehkä oppivat seuraavan kerran laittamaan sen kapulan. Sen takia kapulat ovat käytössä, että osoitetaan mihin omat ostokset loppuvat. Ei se sillon ole jonossa seuraavan asia laittaa kapulaa.
[/quote]
Minä olen näin tehnytkin ja on ollut hätä sitten kun menee ostokset sekaisin :D
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:15"]
[/quote]
Olen niin samaa mieltä! Minä ladon ostokseni hihnalle vaikka siinä ei ole kapulaa, enkä piittaa pätkän vertaa, jos menee edellä olevan kanssa sekaisin. Kassahan tästä tietysti varmaan eniten kärsii, jos joutuu tekemään korjauskuitin, mutta en vaan voi sille mitään, että raivostuttaa niin paljon nämä puupäät, jotka eivät tajua sitä kapulaa laittaa omien ostostensa perään. Joskus olen myös kalauttanut kapulan hihnalle edellä olevan ostosten perään ja sanonut kuuluvasti, että ole hyvä, mutta eihän sitäkään kaikki tampiot tajua.
[/quote]
Sinä se tampio olet, jos kuvittelet minun alkavan MAKSAMISEN jälkeen selvittämään oliko tavaroista joku sinun vai minun. Ehei, pakkaan kassit ja lähden. Ne mitä minä maksan, on myös minun. Sinä voit jäädä siihen miettimään mitä tulit tehneeksi tai hakea uudet tavarat ja käyttäytyä sen jälkeen kuin normaali ihminen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:13"]Lyhyesti maksupäätteistä: kortin voi syöttää, kun siinä lukee "syötä kortti". Ei sitä ennen. [/quote] Älä puhu puppua. Ole kassalla töissä ja kyrsii kun asiakkaat vain tuijottavat sitä masiinaa. Kyllä sen kortin voi lykätä sinne HETI kun summa on ilmi. En minä aina edes nää, että kortti on koneessa (lähimaksuohje näkötkentässä) ja ihmiset sit vaan tuppisuina olettaa et osaa lukea ajatuksia.
[/quote]
Miksi sitten minun laittaessani kortin koneeseen ennen kuin kaikki ostokset on "skannattu" ei tapahdu yhtään mitään ennen kuin kassa sanoo, että anteeksi ja painaa päätteeltään jotain nappia. Vasta sitten kysellään debitin ja creditin perään. Tai vielä parempi: maksupääte ilmoittaa, että korttia ei voi lukea. Siinä sitten sohlataan edestakaisin kortin kanssa, ei toimi. Otan toisen kortin ja kokeillaan, jo vain pelittää. Mutta siinä menee minuutti jos toinenkin vain siksi, että joku jossain ei yhdistä maksua ja pankkitiliä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:15"]
[/quote]
Olen niin samaa mieltä! Minä ladon ostokseni hihnalle vaikka siinä ei ole kapulaa, enkä piittaa pätkän vertaa, jos menee edellä olevan kanssa sekaisin. Kassahan tästä tietysti varmaan eniten kärsii, jos joutuu tekemään korjauskuitin, mutta en vaan voi sille mitään, että raivostuttaa niin paljon nämä puupäät, jotka eivät tajua sitä kapulaa laittaa omien ostostensa perään. Joskus olen myös kalauttanut kapulan hihnalle edellä olevan ostosten perään ja sanonut kuuluvasti, että ole hyvä, mutta eihän sitäkään kaikki tampiot tajua.
[/quote]
Älä höpise. Kuhan sinä tai edellä oleva laittaa kapulan niin ei väliä.