AMK yhteishaku kevät 2022
Yheishaku on alkanut tänään 16.3. Ja päättyy 30.3.
Mihin hakeuduitte? Ensikertalainen vai ei-ensikertalainen? Onko todistusvalinta kohdallasi mahdollinen, lukio vai amispohja?
Ja viimeisimpänä, jännittääkö?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin hakea sosionomiksi Metropoliaan ja Laureaan, mutta ei ole mitään mahdollisuuksia päästä, joten en taida viitsiä. Olen työtön tradenomi. En siis ole ensikertalainen ja se ylioppilas/lukiotodistus, jolla pitäisi hakea on huono. Lisäksi olen vielä opiskelijaksi vanhakin, eikä mahdollisuuksia hakea pääkaupunkiseudun ulkopuolelle ole. Noh, ehkä Keravalle voisi hakea, jos koulu olisi lähellä juna-asemaa.
Haitko ja kumman laitoit ensisijaiseksi hakukohteeksi? Itsellä myös Laurean ja Metropolian sosionomiopinnot pohdinnassa ja pohdin nyt vielä hakukohteiden järjestystä. Tämän https://yle.fi/uutiset/3-10868141 Ylen muutaman vuoden takaisen jutun mukaan Laurean sosionomilinja on ollut kaikkein suosituin hakukohde AMK-yhteishauissa, mutta nopealla googlettelulla löysin Laurean opetuksesta pelkästään haukkuja.
Päätin nyt kuitenkin olla hakematta monestakin eri syystä johtuen. Opiskelin Laureassa tradenomiksi, joten uskon tietäväni, millaista meininki tuolla on. Itsellänikin on kyllä paljonkin huonoa sanottavaa Laureasta, mutta ajattelin tuonne hakemista sen kannalta, että ei tarvitsisi sitten opetella uuden koulun tavoille ja käytännöille. Metropolia kannattaa laittaa ehdottomasti ensisijaiseksi hakutoiveeksi. Päädyin aikoinaan Laureaan opiskelemaan liiketaloutta kun en päässyt Helsingin yliopistoon valtiotieteelliseen, enkä Haaga-Heliaan. Olin tässä vaiheessa ehtinyt suorittaa lukion jälkeen jo ammatillisen koulutuksenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin hakea sosionomiksi Metropoliaan ja Laureaan, mutta ei ole mitään mahdollisuuksia päästä, joten en taida viitsiä. Olen työtön tradenomi. En siis ole ensikertalainen ja se ylioppilas/lukiotodistus, jolla pitäisi hakea on huono. Lisäksi olen vielä opiskelijaksi vanhakin, eikä mahdollisuuksia hakea pääkaupunkiseudun ulkopuolelle ole. Noh, ehkä Keravalle voisi hakea, jos koulu olisi lähellä juna-asemaa.
Haitko ja kumman laitoit ensisijaiseksi hakukohteeksi? Itsellä myös Laurean ja Metropolian sosionomiopinnot pohdinnassa ja pohdin nyt vielä hakukohteiden järjestystä. Tämän https://yle.fi/uutiset/3-10868141 Ylen muutaman vuoden takaisen jutun mukaan Laurean sosionomilinja on ollut kaikkein suosituin hakukohde AMK-yhteishauissa, mutta nopealla googlettelulla löysin Laurean opetuksesta pelkästään haukkuja.
Päätin nyt kuitenkin olla hakematta monestakin eri syystä johtuen. Opiskelin Laureassa tradenomiksi, joten uskon tietäväni, millaista meininki tuolla on. Itsellänikin on kyllä paljonkin huonoa sanottavaa Laureasta, mutta ajattelin tuonne hakemista sen kannalta, että ei tarvitsisi sitten opetella uuden koulun tavoille ja käytännöille. Metropolia kannattaa laittaa ehdottomasti ensisijaiseksi hakutoiveeksi. Päädyin aikoinaan Laureaan opiskelemaan liiketaloutta kun en päässyt Helsingin yliopistoon valtiotieteelliseen, enkä Haaga-Heliaan. Olin tässä vaiheessa ehtinyt suorittaa lukion jälkeen jo ammatillisen koulutuksenkin.
Okei, kiitos sulle näkemyksestä! Itsellä kun ei kokemusta kummastakaan koulusta tai AMK-opinnoista ylipäätään. Ihmetyttää vain, että kuinka Laurea roikkuu tuolla hakutilaston kärjessä, jos/kun Metropoliaa näytetään pidettävän näistä kahdesta selvästi parempana vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos sulle näkemyksestä! Itsellä kun ei kokemusta kummastakaan koulusta tai AMK-opinnoista ylipäätään. Ihmetyttää vain, että kuinka Laurea roikkuu tuolla hakutilaston kärjessä, jos/kun Metropoliaa näytetään pidettävän näistä kahdesta selvästi parempana vaihtoehtona.
Silloin kun päädyin Laureaan opiskelemaan liiketaloutta oli koulun maine huono ja suurin osa opiskelijoista oli niitä, jotka eivät olleet päässeet Haaga-Heliaan.
Melko paljon hakijoita tänäkin vuonna, vaikka vähenikin viime vuodesta.
https://yle.fi/uutiset/3-12384182 #uutisvahti
Minulla oli kohteita sekä suosituissa (Haaga-Helia, Vaasan yliopisto) että vähemmän hakijoita vetäneissä koulutuksissa (Oamk).
Hain YAMK. AMK tutkinto vuodelta 2008. En usko pääseväni läpi.
Hain insinööri, tietotekniikka.
Hain samaan vuosi sitten, mutta varasijoille jäin.
Tänä vuonna olen valmistautunut pääsykokeeseen helmikuusta alkaen, ostin valmennuksen ja tällä kertaa yritetään vielä kovempaa kuin viime vuonna.
Tsemppiä kaikille ammattikorkeaan hakeville! :)
Korkeasti koulutetut ihmiset luulevat olevansa parempia ja sivistyneempiä kuin "pelkän" ammattikoulun käyneet.
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetut ihmiset luulevat olevansa parempia ja sivistyneempiä kuin "pelkän" ammattikoulun käyneet.
Totta kai ovat korkeammin koulutettuja. Sinäkin voit hakeutua jatko-opiskelemaan AMK:iin.
Millon tulee todistusvalinnan pisteet?
Vierailija kirjoitti:
Millon tulee todistusvalinnan pisteet?
30.5. ?
Tulevat ne aikaisemmin. 30.5. voi jo olla valintakokeita.
30.5. mennessä tulee todistusvalintojen tulokset, näin lukee opintopolussa. Ilmeisesti yo-kirjoitusten tulokset tulee 17.5. eli sen jälkeen voi alkaa todistusvalintojen tuloksia tulla. En tiedä, missä aikataulussa ammattikoulujen todistukset valmistuu.
Mutta siis 17.5.-30.5. välillä pitäisi olla tiedossa todistusvalinnat. Toki varasijalta voi päästä vielä tuonkin jälkeen.
Nostetaanpa hieman tätä ketjua.
Itse hain Xamkiin Ympäristöteknologian insinööri-koulutukseen (monimuoto). Olen ensikertalainen, valmistuin ammattikoulusta vuonna 2015, ja jo tuolloin opettajani sanoi, että minun kannattaa lähteä jatkamaan ammattikorkeaan. Nyt, kun nuorin lapsistani täyttää 18, päätin vihdoin hakea.
Valintakokeet hieman jännittää, mutta pakko se on edes kokeilla.
Pistäkää sitten tännekin tietoa, kun todistusvalintoja alkaa tulemaan.
Onko kellään tullut sitä lisätiedot saraketta vielä?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tullut sitä lisätiedot saraketta vielä?
Mihin sen pitäisi ilmaantua? Alkaa jo jännittää, että miten kävi tulosten kanssa.
Se tulee siihen jokaisen hakutoiveen kanssa samalle riville, siinä on todistusvalinta- ja pääsykoevalintapisteet erikseen. Todistusvalintaa siis odotan.
Täälläkin odotellaan todistusvalinnan tuloksia. Hain sairaanhoitajaopintoihin muutamaan eri oppilaitokseen, toivottavasti pääsisi todistuksella sisään.