9-vuotis lapsi jäänyt rekan alle Helsingissä ja kuollut
Mechelinikadulla lähellä Taivallahden koulua :( Voi ei!
Kommentit (212)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:07"] [quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:02"] Mä olen aina ihmetellyt miksi helsinkiläiset antavat pienten koululaisten kulkea itsekseen. En ikipäivänä antaisi! Eihän tuon ikäinen OSAA varoa muuttuvia tilanteita liikenteessä, vaikka kuinka oltaisi harjoiteltu se koulutie noin kaksi kertaa koulun alkaessa. Vanhemmat ovat liian välinpitämättömiä sanon minä! Onko liian suuri vaiva viedä lapsi kouluun, niinkuin muualla maailmassa tehdään??? Ehkä tästä voisimme oppia jotain, ja olla antamatta liikaa vapauksia eka-tokaluokkalaisille! Ne on vielä PIENIÄ lapsia, jotka ei välttämättä tajua liikenteestä yhtään mitään. [/quote] Aika harvalla vanhemmalla on mahdollisuutta olla iltapäivisin kotona hakemassa lasta koulusta, tmä onnettomuus tapahtui iltapäivällä. Toisaalta lapset myös elävät siinä ympäristössä, ja jossain vaiheessa on aloitettava itsenäistyminen. 9-vuotias on jo kolmannella luokalla. Olen kulkenut lasteni kanssa 1. ja 2. luokan aikana koulumatkoja, koska se on ollut mahdollista. Mutta tosiaan 3. ja 4. luokka alkaa olla sellaista aikaa, että lapsi alkaa liikkua yksin siinä ympäristössä, jossa elää. Ei ole helppoa vanhemmalle antaa lapselle itsenäisyyttä, kyse ei todellakaan ole vanhempien välinpitämättömyydestä, mutta lapset kasvavat ja itsenäistyvät vaikka väkisin. Noin 10-vuotiaden lasten vanhempana toivon, että maailma olisi mahdollisimman turvallinen, esim. hidasteita ja liikennevaloja tiellä, ja että ihmiset olivat varovaisia liikenteessä. Kuitenkin huomaan kotini lähellä, että hidasteet eivät hidasta, esim. mopoautoilijat eivät edes hiljennä hidasteissa, tai että kun menen vihreillä tien yli, kääntyvä auto puskee päälle ja jalankulkijana minun on väistettävä. Yritän iskostaa lasten päähän, että aina pitää vihreilläkin olla varovainen, mutta lapsi on kuitenkin lapsi. Aikuisen kuuluisii olla erityisen varovainen, varsinkin koulujen juuri alettua, kun lapset tulevat lomilta, eivätkä muista olla varovaisia. Välilä tuntuu kammottavalta tuuripeliltä tämä elämä, ja varovaisuuskaan ei riitä. Tuntuu pahalta ja ikävältä, eikä ole paljon sanoja tämän onnettomuudessa kuolleen läheisille. Otan osaa. [/quote] Alkuvuodesta syntynyt 9-vuotias on kylläkin tokaluokkalainen. Ja oman havaintoni perusteella sen ikäinen ei vaan osaa lukea autoilijoita tai ymmärrä liikennesääntöjä. Miten voisikaan? Kyllä vanhempien tehtävä on suojella lasta, eikä vaan tuupata aikuisuuteen. 9-vuotias on liian nuori kulkemaan yksin keskellä kaupunkia. Piste. Miten muualla maailmassa pystytään järjestämään lasten kuskailut kouluun ja harrastuksiin mutta täällä ei voida? Myönnä, pois, laiskuutta se on. Kaiken pystyy järjestämään, jos on halua. [/quote] Eipäs ole, kuin kolmasluokkalainen. 7 v -> eka luokka, 8 v -> toka luokka, 9 v -> kolmas luokka.
[/quote]Laskeppas uudestaan. Katsos kun,on myös olemassa lapsia jotka ovat syntyneet tammi-heinäkuussa.
[/quote]
Oma lapseni on syntynyt helmikuussa, on nyt 8 ja aloitti juuri 2. luokan. Toinen on 10 ja aloitti nelosen, luokkakavereissa voi olla vielä myös 9-vuotiaita, jos täyttää loppuvuodesta.
[/quote] HALOO! Oma lapsesi täyttää ensi helmikuussa 9 ja on vielä tokaluokkalainen sen koko kevään!!! Pitääkö rautalahgasta vääntää. Sanoin yleisesti että 9-vuotias voi olla myös tokaluokkalainen. En puhu nyt tästä uhrista, joka on tällä hetkellä elokuussa 9-vuotias, vaan 9-vuotiaista yleensä. Tajusitko?
[/quote]
9-vuotias tokaluokkalainen taitaa olla vajakki niinkuin äitinsäkin, nettikäyttäytymisen perusteella
[/quote] Itse jankkaat että 9-vuotias on AINA kolmasluokkalainen, vaikka voi ihan hyvin olla tokaluokkalainenkin. Minun silmissäni tokaluokkalainen on vielä pieni, se oli minun pointtini tässä keskustelussa. Sinun pointtisi jäi hieman epäselväksi..
[/quote]
Olisko pointti se, että näin elokuussa 9-vuotias on 3. tai 4. -luokkalainen. Eli keskustelussa tämä eilinen onnettomuus.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:48"]
1-luokalla ollaan 7-6vuotiaita 2-luokalla ollaan 7-8vuotiata 3-luokalla ollaan 8-9vuotiata Itselläni kaksi lasta joista toinen täyttää 1-luokan keväällä kahdeksan ja toinen menee ekalle luokalle 6-vuotiaana kun täyttää joulukuussa vasta 7v. Yleistä on siis että 9-vuotiaata tähän aikaan vuodesta on jo 3-luokalla jos ei ole jäänyt luokalle tai jostain syystä on aloittanut koulun käynnin vuoden myöhempään.
[/quote]Niinkuin sanoin, en puhunut omissa teksteissäni uhrista, joka on tähän aikaan vuodesta 9v. Vaan puhuin 9-vuotiaista yleensä ottaen. Näemmä aika monelta mammalta puuttuu sisälukutaito. Jos puhut 9-vuotiaasta, hän VOI olla tokaluokkalainen TAI kolmasluokkalainen. Onnettomuuksia sattuu muinakin aikoina kuin ainoastaan elokuussa.
Ja näytäppä mulle 8-vuotias, joka on kolmannella luokalla?? Joko kouluissa on eroja, tai sitten te kaikki olette sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:48"]
1-luokalla ollaan 7-6vuotiaita 2-luokalla ollaan 7-8vuotiata 3-luokalla ollaan 8-9vuotiata Itselläni kaksi lasta joista toinen täyttää 1-luokan keväällä kahdeksan ja toinen menee ekalle luokalle 6-vuotiaana kun täyttää joulukuussa vasta 7v. Yleistä on siis että 9-vuotiaata tähän aikaan vuodesta on jo 3-luokalla jos ei ole jäänyt luokalle tai jostain syystä on aloittanut koulun käynnin vuoden myöhempään.
[/quote]
Meidän kolmasluokkalainen on nyt 8. Täyttää joulukuussa 9. Suurin osa hänen luokkalaisistaan on jo täyttänyt 9 ja täyttää alkuvuodesta 10. Uskaltaisin väittää auton alle jääneen olevan kolmasluokkalainen.
Mutta väitellään tästä lisää. Tämä ON tärkeä aihe.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:54"]
Ja näytäppä mulle 8-vuotias, joka on kolmannella luokalla?? Joko kouluissa on eroja, tai sitten te kaikki olette sekaisin.
[/quote]
Tuletko käymään meillä? Meillä on 8-vuotias kolmasluokkalainen, joka joulukuussa täyttää 9 vuotta.
t. vastaaja nro 210
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:59"]
[/quote]
Tuletko käymään meillä? Meillä on 8-vuotias kolmasluokkalainen, joka joulukuussa täyttää 9 vuotta.
t. vastaaja nro 210
[/quote]Tajusin, Laskin väärin. Mutta edelleenkään en tajua tuota jankkaajaa. Eikö onnettomuuksia tapahdu muka talvella? Miksi puhuisimme nyt uhrista, joka kuoli JO. Eikö kannattaisi ajatella kaikki niitä pieniä koululaisia, joska kulkevat tuolla yksin. 9-vuotias ON pieni, oli sitten tokalla tai kolmannella. Kukaan ei näköjään tajunnut pointtiani, antaa olla.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:03"]
[/quote]
t. vastaaja nro 210
[/quote]Tajusin, Laskin väärin. Mutta edelleenkään en tajua tuota jankkaajaa. Eikö onnettomuuksia tapahdu muka talvella? Miksi puhuisimme nyt uhrista, joka kuoli JO. Eikö kannattaisi ajatella kaikki niitä pieniä koululaisia, joska kulkevat tuolla yksin. 9-vuotias ON pieni, oli sitten tokalla tai kolmannella. Kukaan ei näköjään tajunnut pointtiani, antaa olla.
[/quote]
No, jos selaat keskustelua taaksepäin, niin ehkä huomaat, että tässä on monta sivua keskustelua asiasta, ennen kuin alkoi tuo jankkaaminen luokistä ja lasten iästä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:03"]
[/quote]
t. vastaaja nro 210
[/quote]
No, jos selaat keskustelua taaksepäin, niin ehkä huomaat, että tässä on monta sivua keskustelua asiasta, ennen kuin alkoi tuo jankkaaminen luokistä ja lasten iästä.
[/quote]
Lopettakaa nyt kaikki se lapsellinen jankkaamimen. Se on kumma kun sitä luulisi, että kun ollaan aikuisia niin käyttäydyttäisiin ja keskusteltisiin kuin aikuiset vaan kun ei niin ei.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:03"]
[/quote]
t. vastaaja nro 210
[/quote]
9-vuotias voi myös olla loppuvuodesta syntynyt neljäsluokkalainen.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 05:13"]
Helppohan se on ulista ja syyllistää, kun ei ole hölkäsen pöläystä mistä puhuu, kun ajokokemuskin rajoittuu polkuautoihin.
Jottei totuus unohtuisi, niin katsotaanpa kuorma-auton kuolleita kulmia: http://www.mto.gov.on.ca/graphics/english/dandv/driver/handbook/handbook_drivers/2-10.jpg ja havainnollistettuna http://cdn.gagbay.com/2014/12/next_time_you_try_to_evade_a_truck_blind_spot-527634.jpg
Huomatkaa erityisen heikko näkyvyys oikealle ja ihan auton eteen. Tietäisitte, jos olisitte edes kerran istuneet kuormurin kuskin penkillä.
Vinkki: noihin ei sitten näe, vaikka mikä laki säädettäisiin. Paitsi jos on esim. teräsmies, jolla on röntgenkatse. Voisi kuitenkin jäädä pullat ja leivät toimittamatta, jos sellaista alettaisiin kuljettajilta vaatimaan :)
[/quote]
Ja koska noihin kulmiin ei näe, niin kuski, joka tietää kääntyvänsä oikealle seuraavasta risteyksestä, voisi kaiketi pitää silmällä sitä oikealla puolellaan olevaa jalkakäytävää jo ajaessaan kohti risteystä, niin tietää sitten varoa kääntyessään niitä jalankulkijoita, joiden on havainnut kulkevan kohti samaa risteystä. Jos taas joutuu pysähtymään liikennevaloihin ennen kääntymistään, sen auton voi pysäyttää siihen kohtaa, josta pystyy näkemään suojatielle pääsyä odottavat jalankulkijat. Ei siis tarvita edes röntgenkatsetta, jos osaa ennakoida. Luulisi ammattikuskin osaavan ennakoida, kun tällainen tavallinen työmatka-autoilijakin osaa.
[/quote]
t. vastaaja nro 210
[/quote]
Niin kouluvuosi menee eri lailla kuin almanakan vuosi. Kaikki ei sitä näköjään tajua aikuisenakaan. Samalla luokalla voi olla liki vuoden ikäerolla. Loppuvuodesta syntyneet on yleensä ahkerampia ja älykkäämpiä kuin alkuvuodesta syntyneet, koska on ollut pakko tsempata 9 vuotta.
Turussa organisoidaan kansalaispartiota autoterroria vastaan. Keltaiset liivit päällä ainakin viikonloppuisin partioidaan. Kusipäiden autoihin saattaa aivan vahingossa siis ilmaantua peltivaurioita ja omituisia naarmuja, jotka näyttävät kirjoitukselta. Viimeinen lapsi on nyt kuollut.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:02"]Mä olen aina ihmetellyt miksi helsinkiläiset antavat pienten koululaisten kulkea itsekseen. En ikipäivänä antaisi! Eihän tuon ikäinen OSAA varoa muuttuvia tilanteita liikenteessä, vaikka kuinka oltaisi harjoiteltu se koulutie noin kaksi kertaa koulun alkaessa. Vanhemmat ovat liian välinpitämättömiä sanon minä! Onko liian suuri vaiva viedä lapsi kouluun, niinkuin muualla maailmassa tehdään??? Ehkä tästä voisimme oppia jotain, ja olla antamatta liikaa vapauksia eka-tokaluokkalaisille! Ne on vielä PIENIÄ lapsia, jotka ei välttämättä tajua liikenteestä yhtään mitään.
[/quote]
9v. On kolmannella, eli ei ekaluokkalainen. Ihmisten täytyy käydä töissä, eikä voi olettaa, että kaikilla on mahdollisuus tulla hakemaan lapsensa koulusta keskellä päivää.