Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-vuotis lapsi jäänyt rekan alle Helsingissä ja kuollut

Vierailija
21.08.2015 |

Mechelinikadulla lähellä Taivallahden koulua :( Voi ei!

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:40"]

Mutta mitä tekee 9-vuotias lapsi omin päin keskellä Helsingin ruuhkaa? Miten hän katsoo ja seuraa monta asiaa samaan aikaan kun tuntuisi itsellekin vaikealta liikkua siellä.

[/quote]

No tuota... kävelee sinne lähikouluun/kotiin parin korttelin matkan, kuten siellä Juupajoella ja Peräseinämäelläkin? Tiedätkö miten monta koululaista Helsingissä päivittäin liikkuu?

Vierailija
162/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 16:22"]

Haloo!

Onnettomuus tapahtui siksi että kummallakin paloi vihreä samaan aikaan. Omalla pojalleni olen opettanut ne risteykset missä palaa vihreä samaa aikaan autoilijalle kuin jalankulkijalle. Kerron myös mistä suunnasta ne autot tulee ja että pitää lähteä heti liikeelle, kun tulee vihreä. Aikaa on noin 20 sekunttia ja sitten tulee autoja päälle, kun ne vihreet palaa kummallekkin.

Tällä opetustavalla olisi lapsi vielä hengissä mutta ei sitä kaikki tajua. Itse opetin koska tien ylittäminen on itsellekkin vaikeaa. Tämä risteys on siis Tampereella.

[/quote]

Näissä risteyksissä autoilijan kuuluu väistää jalankulkijaa. Ihan joka kerta. Se on kirjattu Suomen lakiin ja se opetetaan kaikille autokoulussa. Kyse ei ole mistään nopeuskisasta. Jos autoilija ei väistä, syyllistyy hän rikokseen ja pahimmassa tapauksessa tappaa jonkun.

[/quote]

Sano tuo sille lapselle, joka makaa ruumishuoneella. Minä opetan lapselleni, että liikenteessä ollaan silmät auki eikä aina mennä suojatielle, vaikka olisi oikeus. Niitä autoja ajaa ihmiset ja ihmiset tekevät virheitä ihan jokainen.
[/quote]
Totta kai kaikkien on noudatettava varovaisuutta. Mutta suoraan sanoen monet autoilijat ovat nykypäivänä todella piittaamattomia eivätkä noudata liikennesääntöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:21"]Valitettavasti tulee mieleen, että joku venäläinen tai muu itä-eurooppalainen rekkakuski on ylinopeudella kaasuttanut lapsen yli ja jatkanut matkaansa "huomaamatta mitään". Toisaalta, jos alkoholilla ei epäillä olevan asian kanssa tekemistä, on kuski jo puhallutettu.

Voi kun kaikki vanhemmat opettaisivat lapsilleen äärimmäistä varovaisuutta liikenteessä: se suojatie ei ole mikään turvallinen paikka, ainakaan kaupunkialueella. Monesti varovaisuuden opettaminenkaan ei auttaisi, tuon ikäiset lapset ovat arvaamattomia ja monesti koulun jälkeen omissa ajatuksissaan kun kännykkäänsä räpläävät tai potkulaudoillaan/rulliksillaan kiirehtivät.
[/quote]

Olipa hyvä että saatiin rasistin näkökulma tähänKIN surulliseen uutiseen...

Vierailija
164/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on lehdissä ennen kuin kaikilla omaisilla on tieto. Mikä kiire sillä ohikulkijalle oli lehdelle soittaa. Asiatonta

Vierailija
165/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 16:22"]

Haloo!

Onnettomuus tapahtui siksi että kummallakin paloi vihreä samaan aikaan. Omalla pojalleni olen opettanut ne risteykset missä palaa vihreä samaa aikaan autoilijalle kuin jalankulkijalle. Kerron myös mistä suunnasta ne autot tulee ja että pitää lähteä heti liikeelle, kun tulee vihreä. Aikaa on noin 20 sekunttia ja sitten tulee autoja päälle, kun ne vihreet palaa kummallekkin.

Tällä opetustavalla olisi lapsi vielä hengissä mutta ei sitä kaikki tajua. Itse opetin koska tien ylittäminen on itsellekkin vaikeaa. Tämä risteys on siis Tampereella.

[/quote]

Näissä risteyksissä autoilijan kuuluu väistää jalankulkijaa. Ihan joka kerta. Se on kirjattu Suomen lakiin ja se opetetaan kaikille autokoulussa. Kyse ei ole mistään nopeuskisasta. Jos autoilija ei väistä, syyllistyy hän rikokseen ja pahimmassa tapauksessa tappaa jonkun.

[/quote]

Sano tuo sille lapselle, joka makaa ruumishuoneella. Minä opetan lapselleni, että liikenteessä ollaan silmät auki eikä aina mennä suojatielle, vaikka olisi oikeus. Niitä autoja ajaa ihmiset ja ihmiset tekevät virheitä ihan jokainen.
[/quote]
On eri asia tehdä virheitä kuin tappaa joku siksi, että "MINÄ! Minä menen ensin! Minun pyhä peltilehmäni! Muista viis!"

Vierailija
166/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:37"]Turhaan te sitä kuskia puolustatte. Meille opetettiin autokoulussa, että vaikka se lapsi tippuisi siihen tielle taivaasta, se pitää pystyä väistämään. Jos on kuolleita kulmia, niin sitten täytyy ajaa risteykseen tai suojatielle sellaista vauhtia, että ehtii kurkata sinne kuolleen kulman taakse. Ihan huolimattomuutta ja piittaamattomuutta tuo on ollut ja kertoo melkoisesta asenneongelmasta liikenteessä, että puolustelee tuollaista toimintaa. Melko tyhmä täytyy olla jos pitää puolustuksena sitä, että autosta ei näe lasta. Se on vain liian suuri tilannenopeus, jos ei ehdi kaikkea nähdä.
[/quote]

Amen! Niin hyvin ilmaistu tämä itsestään selvä asia.

Vierailija
167/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:10"]Ambulanssit tulee pelastuslaitoksista Haagasta tai Kalliosta. [/quote] Mediheli Helsinki-Vantaalta.

[/quote]

Ei tule Helsingin puolelle. Helsingin oma valinta. 

Vierailija
168/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 14:52"] [quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 14:50"] Ohikulkija näki lapsen makaamassa? Eikö kuorma-autoilija pysähtynyt?? Mikä tragedia :( [/quote] Tätä minäkin ihmettelin. Vai istuiko kuski shokissa kuorma-auton hytissä? [/quote] Ehkä se ei ole nähnyt, rekassa kun on monta pimeää kulmaa [/quote] Älä viitsi puolustella kuskia, jos et tiedä, mitä on tapahtunut. Kuskin pitää tietää kuolleet kulmat ja vaikka pysähtyä, jos ei ole varma siitä, että ajaminen on turvallista. Todennäköisesti tälläkin kertaa kuski on luottanut hyvään tuuriin ja siihen, että kukaan ei päädy alle. Jos kuski ei ole nähnyt ollenkaan paikalla olevia lapsia, sitä pahempi, sillä kyllä kuskin pitää sen verran seurata ympäristöä, että tietää lähistöllä olevan lapsia. [/quote] Äläkä sinä syytä kuskia kun et tiedä mitä on tapahtunut! Ei kai se kuski nyt tahallaan ole lapsen päälle ajanut!!! Olet tosi törkeä! Häpeä!

[/quote]

Vastikään on ollut useampia tapauksia, joissa autoilija on tahallaan törmännyt jalankulkijaan tai pyöräilijään. Lehdissä on ollut juttuja kuskista, joka antaa tietä jalankulkijoille, mutta kaasuttaa sitten päälle. Todennäköisesti tässä tapauksessa kuski ei ole tahallaan ajanyt päälle, mutta koska kevyen liikenteen ja autojen välisissä onnettomuuksissa syy on lähes aina auton kuljettajassa, on hyvä lähtökohta olettaa niin olevan nytkin. Varmaa se ei tietenkään ole.

Jätetään kuljettajan puolustelu odottamaan, kunnes tiedetään, että kuljettaja oli syytön. Siihen asti voidaan olettaa, että kuljettaja on ollut vähintääkin varomaton lasten läheisyydessä.

[/quote]

Eli syyllinen kunnes toisin todistetaan?! :'D

[/quote]

Kyllä. Liikenteessä lähtökohdan pitäisi aina olla, että vahvemmin suojattu osapuoli on onnettomuuden sattuessa syyllinen, ellei toisin todisteta.

Hollannissa taidetaan noudattaa suurin piirtein tuollaista käytäntöä ainakin siltä osin, kuka maksaa vahingot. Jos auto ja jalankulkija tai pyöräilijä törmäävät, autoilijan vakuutus on vastuussa ainakin puolesta kuluista. Jollei jalankulkija tai pyöräilijä tahallaan törmännyt autoon, vahingot maksetaan kokonaan autoilijan vakuutuksesta. Mielenkiintoista on se, että esimerkiksi pyöräilijän punaista päin ajamista tahallaan tai vahingossa pidetään niin todennäköisenä tilanteena, että autoilijan pitää varautua siihen, eikä sitä pidetä yllättävänä tilanteena, joka siirtäisi vastuun pois autoilijalta.

Vastuu on aina kokonaan autoilijalla, jos pyöräilijä tai jalankulkija on alle 14-vuotias, jollei voida osoittaa, että alaikäinen törmäsi autoon tahallaan.

Vierailija
169/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaa se, että asumme Helsingissä ja koulun lähellä kaksi isoa tietyömaata. Liikennevalot eivät toimi todella isossa risteyksessä koulun lähellä ja metro työmaa myös vieressä, jossa isoja kuorma-autoja. Siinä sitten sadat alakoululaiset kävelevät ja pyöräilevät joka päivä kouluun. Toivon todella, että kaikki kuskit malttaisivat olla todella valppaita liikenteessä.

Vierailija
170/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala onnettomuus. Varmasti kuskikin on aivan shokissa tapahtumasta. Kumpa ihmiset nyt osaisivat keskustella aiheesta fiksusti, pohtimalla vaikka miten lasten turvallisuutta voisi parantaa...

Vierailija
171/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tää tapaus ei olisi niin surullinen niin mua naurattais ihmisten typeryys. Täällä jauhetaan jostain rekasta ja venäläisistä vaikka se oli tavallinen suomalainen kuorma-auto. 

Vierailija
172/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:08"]

Jos tää tapaus ei olisi niin surullinen niin mua naurattais ihmisten typeryys. Täällä jauhetaan jostain rekasta ja venäläisistä vaikka se oli tavallinen suomalainen kuorma-auto. 

[/quote]

Sehän oli venäläinen rekka, jota ajoi somali ja lastina oli koraaneja. Ajaessaan kuljettaja vaati pakkoruotsin säilyttämistä. Tämmöistä validia settiä tällä palstalla nykyään...

Vierailija
173/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:09"]

[/quote]

Sehän oli venäläinen rekka, jota ajoi somali ja lastina oli koraaneja. Ajaessaan kuljettaja vaati pakkoruotsin säilyttämistä. Tämmöistä validia settiä tällä palstalla nykyään...

[/quote]

Oliko tämä uutinen siis jo MV-lehdessäkin :o

Vierailija
174/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin sitä kammottavaa puhelua, jonka vanhemmat tänään saivat työpaikalleen. Tai poliisin vierailua vakavalla naamalla ja aavistusta, että nyt jotain on tapahtunut, vaikka ei vielä tietoa tapahtuneesta. Ja sisaruksille kertominen. Isovanhemmille. Tyhjä sänky ja tyhjä tuoli ruokapöydän ääressä. Ihan kamalaa. Paljon voimia perheelle! <3

Vierailija
175/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:04"]

Kamala onnettomuus. Varmasti kuskikin on aivan shokissa tapahtumasta. Kumpa ihmiset nyt osaisivat keskustella aiheesta fiksusti, pohtimalla vaikka miten lasten turvallisuutta voisi parantaa...

[/quote]

Vastuu valuu kuin hanhen selästä. Ei purista yhtään, oikeus vapauttaa vastuusta.

Vierailija
176/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:09"]

[/quote]

[/quote]

Joo, AV on vajonnut aivan alas. Ja koko Suomi, suomalaiset ja koko keskustelukulttuuri. Kaikki on nykyään pelkästään Mamut sitä, persut tätä, suvakit tuota, rasistit tommosta. Olen uupunut tähän jankuttamiseen. Viekää mut takas jonnekin 2000-luvun alkuun. 

Vierailija
177/212 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa, ihan kamalaa :( Kaiken lisäksi näin viime yönä unta, että lapseni kuoli Helsingissä (asumme muualla) yksin ollessaan liikenneonnettomuudessa. Apua jos näin jonkun etiäisen O_0 Halasin omaa lastani aamulla 5minuuttia, koska se uni oli niin ahdistava.

Vierailija
178/212 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:02"]

Mä olen aina ihmetellyt miksi helsinkiläiset antavat pienten koululaisten kulkea itsekseen. En ikipäivänä antaisi! Eihän tuon ikäinen OSAA varoa muuttuvia tilanteita liikenteessä, vaikka kuinka oltaisi harjoiteltu se koulutie noin kaksi kertaa koulun alkaessa. Vanhemmat ovat liian välinpitämättömiä sanon minä! Onko liian suuri vaiva viedä lapsi kouluun, niinkuin muualla maailmassa tehdään??? Ehkä tästä voisimme oppia jotain, ja olla antamatta liikaa vapauksia eka-tokaluokkalaisille! Ne on vielä PIENIÄ lapsia, jotka ei välttämättä tajua liikenteestä yhtään mitään.

[/quote]

Kolmas ja nelosluokkalaisetkin, vaikka jo isommilta näyttävät ja vaikuttavat.

Vierailija
179/212 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:26"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:07"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:02"]

Mä olen aina ihmetellyt miksi helsinkiläiset antavat pienten koululaisten kulkea itsekseen. En ikipäivänä antaisi! Eihän tuon ikäinen OSAA varoa muuttuvia tilanteita liikenteessä, vaikka kuinka oltaisi harjoiteltu se koulutie noin kaksi kertaa koulun alkaessa. Vanhemmat ovat liian välinpitämättömiä sanon minä! Onko liian suuri vaiva viedä lapsi kouluun, niinkuin muualla maailmassa tehdään??? Ehkä tästä voisimme oppia jotain, ja olla antamatta liikaa vapauksia eka-tokaluokkalaisille! Ne on vielä PIENIÄ lapsia, jotka ei välttämättä tajua liikenteestä yhtään mitään.

[/quote]

Aika harvalla vanhemmalla on mahdollisuutta olla iltapäivisin kotona hakemassa lasta koulusta, tmä onnettomuus tapahtui iltapäivällä. 

Toisaalta lapset myös elävät siinä ympäristössä, ja jossain vaiheessa on aloitettava itsenäistyminen. 9-vuotias on jo kolmannella luokalla. 

Olen kulkenut lasteni kanssa 1. ja 2. luokan aikana koulumatkoja, koska se on ollut mahdollista. Mutta tosiaan 3. ja 4. luokka alkaa olla sellaista aikaa, että lapsi alkaa liikkua yksin siinä ympäristössä, jossa elää. Ei ole helppoa vanhemmalle antaa lapselle itsenäisyyttä, kyse ei todellakaan ole vanhempien välinpitämättömyydestä, mutta lapset kasvavat ja itsenäistyvät vaikka väkisin. 

Noin 10-vuotiaden lasten vanhempana toivon, että maailma olisi mahdollisimman turvallinen, esim. hidasteita ja liikennevaloja tiellä, ja että ihmiset olivat varovaisia liikenteessä. Kuitenkin huomaan kotini lähellä, että hidasteet eivät hidasta, esim. mopoautoilijat eivät edes hiljennä hidasteissa, tai että kun menen vihreillä tien yli, kääntyvä auto puskee päälle ja jalankulkijana minun on väistettävä. Yritän iskostaa lasten päähän, että aina pitää vihreilläkin olla varovainen, mutta lapsi on kuitenkin lapsi. Aikuisen kuuluisii olla erityisen varovainen, varsinkin koulujen juuri alettua, kun lapset tulevat lomilta, eivätkä muista olla varovaisia. 

Välilä tuntuu kammottavalta tuuripeliltä tämä elämä, ja varovaisuuskaan ei riitä. 

Tuntuu pahalta ja ikävältä, eikä ole paljon sanoja tämän onnettomuudessa kuolleen läheisille. Otan osaa. 

[/quote] Alkuvuodesta syntynyt 9-vuotias on kylläkin tokaluokkalainen. Ja oman havaintoni perusteella sen ikäinen ei vaan osaa lukea autoilijoita tai ymmärrä liikennesääntöjä. Miten voisikaan? Kyllä vanhempien tehtävä on suojella lasta, eikä vaan tuupata aikuisuuteen. 9-vuotias on liian nuori kulkemaan yksin keskellä kaupunkia. Piste. Miten muualla maailmassa pystytään järjestämään lasten kuskailut kouluun ja harrastuksiin mutta täällä ei voida? Myönnä, pois, laiskuutta se on. Kaiken pystyy järjestämään, jos on halua.

[/quote]

Muualla maailmassa ratkaisu on nimeltään kotiäiti. Haluatko palata menneisyyteen ja pistää naiset kotiin hellan ja nyrkin väliin?

[/quote]

Nykyajan kotiäiti ei hellan ja nyrkin väliin suostu, eikä halutessaan edes pääsisi. Se tapahtuu vähän eri tavalla tällä vuosituhannella tuo kotiäitiys. Ennemminkin lasten ehdoilla ja vuoksi.

Vierailija
180/212 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 05:13"]

Helppohan se on ulista ja syyllistää, kun ei ole hölkäsen pöläystä mistä puhuu, kun ajokokemuskin rajoittuu polkuautoihin.

Jottei totuus unohtuisi, niin katsotaanpa kuorma-auton kuolleita kulmia: http://www.mto.gov.on.ca/graphics/english/dandv/driver/handbook/handbook_drivers/2-10.jpg ja havainnollistettuna http://cdn.gagbay.com/2014/12/next_time_you_try_to_evade_a_truck_blind_spot-527634.jpg

Huomatkaa erityisen heikko näkyvyys oikealle ja ihan auton eteen. Tietäisitte, jos olisitte edes kerran istuneet kuormurin kuskin penkillä.

Vinkki: noihin ei sitten näe, vaikka mikä laki säädettäisiin. Paitsi jos on esim. teräsmies, jolla on röntgenkatse. Voisi kuitenkin jäädä pullat ja leivät toimittamatta, jos sellaista alettaisiin kuljettajilta vaatimaan :)

[/quote]

Kyllä noille kuolleille kulmille voitaisiin vaikka ja mitä, jos vaan tahtoa löytyisi. Lontoosta löytyy ja sinne ei enää ole asiaa kuorma-autolla, josta ei löydy seuraavia lisäturvalaitteita:

http://www.thetimes.co.uk/tto/multimedia/archive/00448/Lorry_448505a.jpg

Suomeenkin nuo lisävarusteet pakollisiksi mahdollisimman pian! Tai jos ei koko Suomeen, niin edes isommilla kaupunkialueilla ajaviin kuorma-autoihin. Maksoi mitä maksoi, niin yksikin onnettomuus kuolleiden kulmien takia on liikaa ja jos tällaiset onnettomuudet voidaan pienellä investoinnilla välttää, niin raha ei saa olla tälle este.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän