Mies mököttää.
Voi herranjestas että tuntuu turhauttavalta ja lapselliselta mielenosoitukselta.
Minä räjähdin eilen illalla miehelle. Hän oli/on vapaapäivillään, minä töissä. Teini-ikäisemme on huono kantamaan vastuuta läksyistään, tietokoneen sammuttamisessa ajoissa ja nukkumaanmenossa (ei yllättävää).
Olen sanonut, että tehdään työnjako niin, että se joka on vapaalla, huolehtii teinin läksyjenteon jne. Siis katsoo että teini tekee ne eikä vaan joojottele vastaukseksi.
No, olin eilen töissä ja ylitöissäkin, ja kotona vasta lähempänä kuutta. Luulin tietysti että mies hoitanut hommansa täällä.
No yhdeksältä kun aloin tehdä itse iltapesuja mennäkseni nukkuun, huikkasin teinille että kone kiinni ja kai läksyt on tehty. No ei ollut!! Sitten jäin vielä kuuntelemaan teinin jankkausta kun ei olisi halunnut sammuttaa konetta ja läksyissäkin olisi tarvinut apua matikassa ja kaikkea.
Huusin siinä vaiheessa miehelle (joka makasi sohvalla ja katseli Netflixiä) että miksei hän ole huolehtinut läksyjen teosta, ja että tulee hän nyt auttamaan teiniä, että mä pääsen nukkuun. Mulla aikainen herätys, hänellä vapaapäivä seuraavanakin päivänä.
Mies vaan naureskeli sohvalta että kyllä teinin pitäisi jo ihan itse hoitaa nämä asiat, eikä tehnyt elettäkään noustakseen sohvalta.
Siinä vaiheessa aloin huutamaan, että niin pitäisi, mutta kun meillä on kypsymätön teini joka ei selkeästikään vielä kykene kantamaan vastuuta läksyistään ja nukkumaanmenosta, niin silloin se on MEIDÄN HUOLTAJIEN VASTUU patistaa teini toimimaan kuten kuuluu. Ja että nyt mies kantamaan isän vastuu vuorollaan, että mä pääsen nukkumaan!
Mies huusi takaisin jotain älämölöä kiroillen ja painui mielenosoituksellisesti itse sänkyyn(!)
Siinä vaiheessa menin perässä ja kysyin, että mitä hittoa, oikeastiko HÄN menee kesken tilanteen sänkyyn, ja minäkö jään auttamaan matikan läksyt ja nukkumaanmenot, vaikka minulla soi kello aikaisin aamulla!?
Sitten mies nousi sängystä, huusi jotain kirosanojen saatteena ja marssi keittiöön. Kuulin kuinka napsautti kaljan auki ja meni katsomaan telkkaria...
Minä painuin sänkyyn, vitutti ja väsytti. Teini huuteli huoneestaan jossain vaiheessa että hyvää yötä.
Ja tänään, kun sitten tulin töistä (aamulla en miestä hereillä nähnyt), mies on mököttänyt. Ruoan oli tehnyt, muttei ole puhunut mulle mitään. Kysyin ruokaillessamme, että "mikä nyt on?" ja kun hän mutisi "ei mikään" vastasin, että selvä, jos hän niin sanoo niin minä uskon.
(aikuiselta ihmiseltä en ala väkisin tivaamaan, vaikka arvaan että kokee nyt tulleensa loukatuksi...)
Ja nyt on ollut hiljaista koko ilta.
Miten ihanaa onkaan parisuhde aina välillä.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kyllä sinä olet ärsyttävä nalkuttaja. Toki mieskin teki väärin, mutta silti. Teinin kuuluu tehdä läksyt itsenäisesti ja PYYTÄÄ apua, jos tarvitsee. Eli pipoa löysemmälle hyvä ap.
Kuuluu tehdä joo, mutta entäpä jos/kun ei tee? Mikä on sinun ratkaisusi asiaan, antaa olla tekemättä sitten? Jäädä luokalleen? Oppia siihen ettei vanhemmat käestä mitenkään, vaikkei tee läksyjään?
Ap
Hohhoijaa ap. Luokalleen ei jää kuin aniharvoin enää. Läksyjen tekemättä jättämisten takia ei todellakaan jää luokalle. Vanhempien täytyy alkaa luottaa teiniin. Wilmasta näette te ja teini, jos niitä merkintöjä siellä alkaa olla monta. Tuskin itsekään haluaa, että negatiivisia merkintöjä tulee roppakaupalla.
Kyllä se teini itse läksynsä hoitaa. Jos ei hoida niin kärsii seuraukset. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi ala-asteella oleva lapsi, mutta teini huhuh. Liekkö edes tosi tämä aloitus epäilen
Aikuinen nainen mä oon En enää eksy maailman tuuliin Liittomme vahvistukoon Tahtoisin jatkaa Hyvin alkanutta matkaa Kun aika vaikeudet tiellemme tuo Onnesta me teemme suojaavan muurin Voimaa tää rakkaus suo Onnemme kestää Minkään emme anna estää Paljosta luovun jos saan luonain pitää sun En vapauttas tahdo riistää Tahdo en itsenäisyyttäsi kiistää Sua tarvitsen sydänystäväksi Aikuisen naisen Kaiken me jaamme Toisiamme tukekaamme Aikuinen nainen tuntee arvon rakkauden Selkääni käännä mä en Onnestani taistelen enkä pelkää Toisista huolehtien Kestämme paineet Meitä eivät kaada laineet Tuulilta suojaan sinut vien Jos viedä saan En vapauttas tahdo riistää Tahdo en itsenäisyyttäsi kiistää Sua tarvitsen sydänystäväksi Aikuisen naisen Kaiken me jaamme Toisiamme tukekaamme Aikuinen nainen tuntee arvon rakkauden Sua tarvitsen sydänystäväksi Aikuisen naisen Kaiken me jaamme Toisiamme tukekaamme Aikuinen nainen tuntee arvon rakkauden Sua tarvitsen sydänystäväksi Aikuisen naisen Kaiken me jaamme Toisiamme tukekaamme Aikuinen nainen tuntee arvon rakkauden.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Meillä tuntuu että se olen aina minä kun patistan ja yritän auttaa.
Valitettsvasti meillä tällä hetkellä sama dilemma. Menee hermo kun mies ei viittii yhtään kantaa vastuuta ja kun minä otan asian puheeksi niin alkaa marttyyrikäytöd ja lopuksi se mykkäkoulu. Just toi kun kysyy mikä on, niin vastsus on tiuskiva ei mikään. Joo, eipä niin, miks käyttäydyt sit noin?!Ap:lle sympatiat.
Ihanaa, kohtalotoveri, kiitos sympatioista. Tuli tarpeeseen. Tsemppiä sinne teillekin.
Ap
Oma kokemus on se että jos pitää "puhua" niin ei se ole keskustelua nähnytkään.
Onko huutaminen hyvä ratkaisu? Kritiikkinsä voi puolisolle sanoa monella tapaa, mutta koska olit väsynyt, ratkesit huutamaan. Onko väsymys riittävä puolustus? Siltä ainakin tekstistä tuntuu: mies ei hoitanut hommaansa, sinä huusit hänelle siitä, etkä mitenkään koe tehneeksi väärin (koska mieskin teki väärin, kun laiminlöi tehtävänsä). Olette siis samalla tasolla?
On ikävää ja alentavaa olla huutamisen kohteena. Miehestäsi saattaa tuntua, että käyttäydyt kuin äiti häntäkin kohtaan (lapsillehan saa jostain syystä huutaa). Ei ihme että mököttää, varsinkaan kun et itse aukaise tilannetta yhtään, myönnä, että tuli kohdeltua puolisoa nolosti. Saman sanoman olisit saanut paremmin perille huutamatta, rauhallisesti.
Yläkoulun opettajana olisin lisäksi sitä mieltä, että jos läksyt yhden kerran jäävät tekemättä, so what? Ei lapsen tulevaisuus ole silti pilalla. Hän olisi voinut tehdä tehtävät vaikka seuraavana iltana jälkikäteen, jos aika oli tuolloin jo myöhäinen. Ei pidä jumittua tuollaiseen pikkuseikkaan kuin yhden illan tekemättömät läksyt. Välillä rennommin, ja jopa huumorilla: no, nyt sait isäsi laiskuuden takia vapaaillan. (Laiskuus peritty ominaisuus..? :D )
Kiinnostaisi, kuinka vanha teini. Jos jo ysillä, niin pitäisi kyllä itse pystyä jo jonkinlaiseen kurinalaisuuteen. Vai aiotko vielä lukiossakin hänen tehtäviensä tekoa valvoa?
Vierailija kirjoitti:
Onko huutaminen hyvä ratkaisu? Kritiikkinsä voi puolisolle sanoa monella tapaa, mutta koska olit väsynyt, ratkesit huutamaan. Onko väsymys riittävä puolustus? Siltä ainakin tekstistä tuntuu: mies ei hoitanut hommaansa, sinä huusit hänelle siitä, etkä mitenkään koe tehneeksi väärin (koska mieskin teki väärin, kun laiminlöi tehtävänsä). Olette siis samalla tasolla?
On ikävää ja alentavaa olla huutamisen kohteena. Miehestäsi saattaa tuntua, että käyttäydyt kuin äiti häntäkin kohtaan (lapsillehan saa jostain syystä huutaa). Ei ihme että mököttää, varsinkaan kun et itse aukaise tilannetta yhtään, myönnä, että tuli kohdeltua puolisoa nolosti. Saman sanoman olisit saanut paremmin perille huutamatta, rauhallisesti.
Yläkoulun opettajana olisin lisäksi sitä mieltä, että jos läksyt yhden kerran jäävät tekemättä, so what? Ei lapsen tulevaisuus ole silti pilalla. Hän olisi voinut tehdä tehtävät vaikka seuraavana iltana jälkikäteen, jos aika oli tuolloin jo myöhäinen. Ei pidä jumittua tuollaiseen pikkuseikkaan kuin yhden illan tekemättömät läksyt. Välillä rennommin, ja jopa huumorilla: no, nyt sait isäsi laiskuuden takia vapaaillan. (Laiskuus peritty ominaisuus..? :D )
Kiinnostaisi, kuinka vanha teini. Jos jo ysillä, niin pitäisi kyllä itse pystyä jo jonkinlaiseen kurinalaisuuteen. Vai aiotko vielä lukiossakin hänen tehtäviensä tekoa valvoa?
Tuntuu, että ap:n käyttäytymiseen on muitakin syitä kuin tämä yksi laiminlyönti. Joudutko itse omasta mielestäsi kantamaan muissakin asioissa yksin vastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Meillä tuntuu että se olen aina minä kun patistan ja yritän auttaa.
Valitettsvasti meillä tällä hetkellä sama dilemma. Menee hermo kun mies ei viittii yhtään kantaa vastuuta ja kun minä otan asian puheeksi niin alkaa marttyyrikäytöd ja lopuksi se mykkäkoulu. Just toi kun kysyy mikä on, niin vastsus on tiuskiva ei mikään. Joo, eipä niin, miks käyttäydyt sit noin?!Ap:lle sympatiat.
Ihanaa, kohtalotoveri, kiitos sympatioista. Tuli tarpeeseen. Tsemppiä sinne teillekin.
Ap
Kiitos tsempeistä. Koitetaan jaksaa.
Meillä kursseja tekemättä ja jos niitä ei saa tehtyä niin valmistuminen siirtyy.
Ja kyllä, autan ja huolehdin vaikka lapseni on jo 18v. Se on mun velvollisuus vanhempana.
T. Se ap:n kanssa samaa mieltä oleva.
Jaahas, tais se mies sit paeta talliin kun ärähdin. Kypsää käytöstä, todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teinin läksyjentekoa pitää vahtia? Jos jää tekemättä niin se näkyy numeroissa, voi voi. Siinähän oppii.
Luuletko, että teini-ikäinen jaksaa miettiä niin pitkälle, että häntä haittaisi huonot numerot?
Kyllä vanhempien vastuu on huolehtia että mukulat hoitavat koulun eikä elä kuin ellun kanat.
Ap
Kyllä se sitten haittaa kun on jäämässä luokalleen tai ei pääse haluamaansa kouluun.
Nimenomaan. Mutta sitten on jo myöhäistä. Ja olen todellakin sitä mieltä, että lapset täytyy kasvattaa siihen, että koulu hoidetaan ja läksyt tehdään. Jos eivät itse tajua sitä tehdä, vanhempi opettaa siihen. Se on osa vanhemman kasvatusvelvollisuutta. Siis minun mielestäni, mieheni (ja sinun?) mielestä ilmeisesti ei.
Ap
Sanoit että teini olisi halunnut apua läksyissä, eli ei tunnu siltä ettei häntä kiinnosta ollenkaan. Teini-ikäisenä pitäisi jo oppia hiljalleen ottamaan vastuuta omasta käytöksestään (eli kysyä isältä apua läksyjen tekoon). Ymmärtäisin pointtisi jos lapsi olisi nuorempi, mutta minusta teinin pitää oppia muodostamaan syy-seuraussuhteita joskus kantapään kautta.
Minulle tuli tämän kommenttisi jälkeen sellainen tunne, että kun isi istuu vaan katsomassa Netflixiä, teini ei KEHTAA pyytää isältä apua vaan odottaa äidin kotiin. Isähän tuossa on jo osoittanut toistamiseen, ettei kiinnosta auttaa tai patistella. Eli kyllä tässä on isän oma-aloitteisuus ehkä enemmän ongelmana kuin teinin. Kyllä teininkin täytyy osata olla oma-aloitteinen ja tehdä läksyt, mutta jos tarvitsee niissä apua, ymmärrän miksi läksyjen teko siirtyy, jos sitä ei saa.
Sanottakoon, etten itsekään kehdannut apua isältä pyytää, koska aina marisi, mutta äitikään ei osannut auttaa, niin yksin piti tehdä. Mutta toisaalta kyllä tein läksyt aina kotiin tultua, että sitten sai rauhassa vapaa-aikaa. Lukiossa saattoi joskus jäädä tekemättä etenkin ruotsin läksyt, mutta niistä onnistuin usein luikertelemaan pois tekemällä tunnin alussa tai laskelmoimalla missä vaiheessa minulta kysytään vastausta (opettaja kysyi aina järjestyksessä), niin pystyin juuri siihen kysymykseen vastaamaan, mitä kysyttiin. Muissa kohdissa sitten saattoi olla hyvinkin tyhjää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolloloo... ja tarina on tosi 😁
Kerrohan, mikä osa tässä sua epäilyttää?
Ap
Vaikka tuo sun helvetillinen angsti ja selittäminen. Taidat olla konrollifriikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaikka tuo sun helvetillinen angsti ja selittäminen. Taidat olla konrollifriikki.
Jos se tekee minusta kontrollifriikin, että mielestäni teinin pitää tehdä läksynsä, ja vanhempien velvollisuus on valvoa homma (mikäli teini ei siihen itse kykene) niin selevä, pidä sitten kontrollifriikkinä. Omasta mielestäni olen vanhempi, joka kantaa vastuuta lapsistaan, vaikka helpommalla pääsisi kun antaisi olla ja makaisi itsekin sohvalla...
Ap
Ps. Joku kysyi teinin ikää, on seiskaluokkalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos se tekee minusta kontrollifriikin, että mielestäni teinin pitää tehdä läksynsä, ja vanhempien velvollisuus on valvoa homma (mikäli teini ei siihen itse kykene) niin selevä, pidä sitten kontrollifriikkinä. Omasta mielestäni olen vanhempi, joka kantaa vastuuta lapsistaan, vaikka helpommalla pääsisi kun antaisi olla ja makaisi itsekin sohvalla...
Ap
No siinäpä kontrollifriikkelet ja mikromanageroit teinin niskaan sitten. Mutta anna miehellesi myöskin vapaus tehdä niin kuin parhaaksi näkee.
Ei mieheltä saa, ap, vaatia mitään, etkö sitä tiedä? Hyi, häpeä.
t. mammat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No siinäpä kontrollifriikkelet ja mikromanageroit teinin niskaan sitten. Mutta anna miehellesi myöskin vapaus tehdä niin kuin parhaaksi näkee.
Ymmärrän, että yrität provosoida, mutta joku raja :D
Jos taas todella olet sitä mieltä, että pitäisi mukisematta antaa toiselle vanhemmalle "vapaus" maata sohvalla ja olla osallistumatta oman lapsensa kasvatukseen ja vastuun jakamiseen, niin... Suosittelen vahvasti sua miettimään asioita tarkemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Jos taas todella olet sitä mieltä, että pitäisi mukisematta antaa toiselle vanhemmalle "vapaus" maata sohvalla ja olla osallistumatta oman lapsensa kasvatukseen ja vastuun jakamiseen, niin... Suosittelen vahvasti sua miettimään asioita tarkemmin.Ap
Onko se sitten hyvä, että mies lähtee, kun ei jaksa kuunnella sun vinkumista ja huutamista? Meinaa tuohon se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Jos taas todella olet sitä mieltä, että pitäisi mukisematta antaa toiselle vanhemmalle "vapaus" maata sohvalla ja olla osallistumatta oman lapsensa kasvatukseen ja vastuun jakamiseen, niin... Suosittelen vahvasti sua miettimään asioita tarkemmin.Ap
Onko se sitten hyvä, että mies lähtee, kun ei jaksa kuunnella sun vinkumista ja huutamista? Meinaa tuohon se menee.
Kyllä se voisi olla hyvä.
Ap
Olipa pitkä vuodatus ja toivottavasti provo. Lapsia olen auttanut läksyissä kun olivat pieniä lapsia. Teinin pitää osata jo itse. Täytyy sanoa että jotain on tehty oikein kun omat jo nihkesästi aikuiset lapset osaa toimia ihan itse.
Joskus harvoin soittavat ja kysyvät isi miten sä teet sitä ruokaa. Kerran nousi ns. keltainen neste päähän. Kuulin kun teini selitti puhelimessa. Sun pitäs maistaa sen tekemiä täytettyjä lättyjä. Ne on ihan sairaita. Niitä syö vaikkei olis nälkä. Parempi kehu kuin 5 tähteä ruokakriitikolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kyllä se voisi olla hyvä.
Ap
Selvä. Ei muuta kuin onnea sitten vain yh-elämään.
Onko sen lapsen koulumenestys siis huolestuttavan huonoa, ja jäävätkö läksyt usein tekemättä? Vai miksi teillä (sinulla) ylipäänsä on tuollainen tapa vahtia yläkouluikäisen läksyjen tekoa?
Valitettsvasti meillä tällä hetkellä sama dilemma. Menee hermo kun mies ei viittii yhtään kantaa vastuuta ja kun minä otan asian puheeksi niin alkaa marttyyrikäytöd ja lopuksi se mykkäkoulu. Just toi kun kysyy mikä on, niin vastsus on tiuskiva ei mikään. Joo, eipä niin, miks käyttäydyt sit noin?!
Ap:lle sympatiat.