Mies mököttää.
Voi herranjestas että tuntuu turhauttavalta ja lapselliselta mielenosoitukselta.
Minä räjähdin eilen illalla miehelle. Hän oli/on vapaapäivillään, minä töissä. Teini-ikäisemme on huono kantamaan vastuuta läksyistään, tietokoneen sammuttamisessa ajoissa ja nukkumaanmenossa (ei yllättävää).
Olen sanonut, että tehdään työnjako niin, että se joka on vapaalla, huolehtii teinin läksyjenteon jne. Siis katsoo että teini tekee ne eikä vaan joojottele vastaukseksi.
No, olin eilen töissä ja ylitöissäkin, ja kotona vasta lähempänä kuutta. Luulin tietysti että mies hoitanut hommansa täällä.
No yhdeksältä kun aloin tehdä itse iltapesuja mennäkseni nukkuun, huikkasin teinille että kone kiinni ja kai läksyt on tehty. No ei ollut!! Sitten jäin vielä kuuntelemaan teinin jankkausta kun ei olisi halunnut sammuttaa konetta ja läksyissäkin olisi tarvinut apua matikassa ja kaikkea.
Huusin siinä vaiheessa miehelle (joka makasi sohvalla ja katseli Netflixiä) että miksei hän ole huolehtinut läksyjen teosta, ja että tulee hän nyt auttamaan teiniä, että mä pääsen nukkuun. Mulla aikainen herätys, hänellä vapaapäivä seuraavanakin päivänä.
Mies vaan naureskeli sohvalta että kyllä teinin pitäisi jo ihan itse hoitaa nämä asiat, eikä tehnyt elettäkään noustakseen sohvalta.
Siinä vaiheessa aloin huutamaan, että niin pitäisi, mutta kun meillä on kypsymätön teini joka ei selkeästikään vielä kykene kantamaan vastuuta läksyistään ja nukkumaanmenosta, niin silloin se on MEIDÄN HUOLTAJIEN VASTUU patistaa teini toimimaan kuten kuuluu. Ja että nyt mies kantamaan isän vastuu vuorollaan, että mä pääsen nukkumaan!
Mies huusi takaisin jotain älämölöä kiroillen ja painui mielenosoituksellisesti itse sänkyyn(!)
Siinä vaiheessa menin perässä ja kysyin, että mitä hittoa, oikeastiko HÄN menee kesken tilanteen sänkyyn, ja minäkö jään auttamaan matikan läksyt ja nukkumaanmenot, vaikka minulla soi kello aikaisin aamulla!?
Sitten mies nousi sängystä, huusi jotain kirosanojen saatteena ja marssi keittiöön. Kuulin kuinka napsautti kaljan auki ja meni katsomaan telkkaria...
Minä painuin sänkyyn, vitutti ja väsytti. Teini huuteli huoneestaan jossain vaiheessa että hyvää yötä.
Ja tänään, kun sitten tulin töistä (aamulla en miestä hereillä nähnyt), mies on mököttänyt. Ruoan oli tehnyt, muttei ole puhunut mulle mitään. Kysyin ruokaillessamme, että "mikä nyt on?" ja kun hän mutisi "ei mikään" vastasin, että selvä, jos hän niin sanoo niin minä uskon.
(aikuiselta ihmiseltä en ala väkisin tivaamaan, vaikka arvaan että kokee nyt tulleensa loukatuksi...)
Ja nyt on ollut hiljaista koko ilta.
Miten ihanaa onkaan parisuhde aina välillä.
Edelleenkään ei ole herunut tietoa, onko sen lapsen koulumenestyksessä ongelmia. Ne merkinnät tekemättömistä läksyistähän ovat sinänsä ihan merkityksettömiä, jos kurssikokeissa kuitenkin osaa asiat. Hullu paljon töitä tekee.