Mies mököttää.
Voi herranjestas että tuntuu turhauttavalta ja lapselliselta mielenosoitukselta.
Minä räjähdin eilen illalla miehelle. Hän oli/on vapaapäivillään, minä töissä. Teini-ikäisemme on huono kantamaan vastuuta läksyistään, tietokoneen sammuttamisessa ajoissa ja nukkumaanmenossa (ei yllättävää).
Olen sanonut, että tehdään työnjako niin, että se joka on vapaalla, huolehtii teinin läksyjenteon jne. Siis katsoo että teini tekee ne eikä vaan joojottele vastaukseksi.
No, olin eilen töissä ja ylitöissäkin, ja kotona vasta lähempänä kuutta. Luulin tietysti että mies hoitanut hommansa täällä.
No yhdeksältä kun aloin tehdä itse iltapesuja mennäkseni nukkuun, huikkasin teinille että kone kiinni ja kai läksyt on tehty. No ei ollut!! Sitten jäin vielä kuuntelemaan teinin jankkausta kun ei olisi halunnut sammuttaa konetta ja läksyissäkin olisi tarvinut apua matikassa ja kaikkea.
Huusin siinä vaiheessa miehelle (joka makasi sohvalla ja katseli Netflixiä) että miksei hän ole huolehtinut läksyjen teosta, ja että tulee hän nyt auttamaan teiniä, että mä pääsen nukkuun. Mulla aikainen herätys, hänellä vapaapäivä seuraavanakin päivänä.
Mies vaan naureskeli sohvalta että kyllä teinin pitäisi jo ihan itse hoitaa nämä asiat, eikä tehnyt elettäkään noustakseen sohvalta.
Siinä vaiheessa aloin huutamaan, että niin pitäisi, mutta kun meillä on kypsymätön teini joka ei selkeästikään vielä kykene kantamaan vastuuta läksyistään ja nukkumaanmenosta, niin silloin se on MEIDÄN HUOLTAJIEN VASTUU patistaa teini toimimaan kuten kuuluu. Ja että nyt mies kantamaan isän vastuu vuorollaan, että mä pääsen nukkumaan!
Mies huusi takaisin jotain älämölöä kiroillen ja painui mielenosoituksellisesti itse sänkyyn(!)
Siinä vaiheessa menin perässä ja kysyin, että mitä hittoa, oikeastiko HÄN menee kesken tilanteen sänkyyn, ja minäkö jään auttamaan matikan läksyt ja nukkumaanmenot, vaikka minulla soi kello aikaisin aamulla!?
Sitten mies nousi sängystä, huusi jotain kirosanojen saatteena ja marssi keittiöön. Kuulin kuinka napsautti kaljan auki ja meni katsomaan telkkaria...
Minä painuin sänkyyn, vitutti ja väsytti. Teini huuteli huoneestaan jossain vaiheessa että hyvää yötä.
Ja tänään, kun sitten tulin töistä (aamulla en miestä hereillä nähnyt), mies on mököttänyt. Ruoan oli tehnyt, muttei ole puhunut mulle mitään. Kysyin ruokaillessamme, että "mikä nyt on?" ja kun hän mutisi "ei mikään" vastasin, että selvä, jos hän niin sanoo niin minä uskon.
(aikuiselta ihmiseltä en ala väkisin tivaamaan, vaikka arvaan että kokee nyt tulleensa loukatuksi...)
Ja nyt on ollut hiljaista koko ilta.
Miten ihanaa onkaan parisuhde aina välillä.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vähän laajemman näkökulman ottaakseni: on kyllä ihan helevetin traagista, että jos heteronainen haluaa parisuhteen, hänen on kestettävä nurkissaan tuollaista isoa lasta, jota mieheksi kutsutaan. Todella kypsä tähän kuvioon.
N39
Aika pitkälle päästiinkin, jopa viestiin 43 asti, ennen kuin saatiin ensimmäinen pakollinen "kaikki miehet on sikoja" -ulina. :D
Vierailija kirjoitti:
Onko sen lapsen koulumenestys siis huolestuttavan huonoa, ja jäävätkö läksyt usein tekemättä? Vai miksi teillä (sinulla) ylipäänsä on tuollainen tapa vahtia yläkouluikäisen läksyjen tekoa?
Todellakin läksyt ovat jääneet usein tekemättä. Tänä vuonna on ollut hieman parannusta, mutta esim viime viikolla taas kolmena päivänä Wilmassa merkintä tekemättömistä läksyistä.
Ei siis todellakaan ole riittävän kypsä vielä huolehtimaan läksyistään itse, niinkuin aloituksessa jo mainitsin.
Ap
Mun mies on ollut puhumatta jo muutaman päivän. Ei puhu mulle eikä lapsille. Ei ole ensimmäinen kerta ja tuskin se viimeinenkään mutta viimeisiä kyllä mitä itse joudun sietämään. Voi että kun mulla oliskin mies eikä iso lapsi puolisona.
Olen kai sitten osa vähemmistöä, kun koen, että mies oli tuossa tilanteessa lusmu ja yksiselitteisesti väärässä. Jos on yhdessä sovittu, että se joka on vapaalla vahtii, että teinin kouluhommat tulee tehtyä ajallaan, niin ei siitä vastuusta voi vain luikerrella irti sillä verukkeella, että "kyllä tuon ikäisen pitäisi itse jo osata läksynsä tehdä". Kummankin vanhemman täytyy osallistua lapsen kasvattamiseen. Ja mies käyttäytyi muutenkin kettumaisesti. Ymmärrän, että aloittajalla meni hermot miehen lapselliseen oikutteluun.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on ollut puhumatta jo muutaman päivän. Ei puhu mulle eikä lapsille. Ei ole ensimmäinen kerta ja tuskin se viimeinenkään mutta viimeisiä kyllä mitä itse joudun sietämään. Voi että kun mulla oliskin mies eikä iso lapsi puolisona.
Viimeinen lause on niiin tuttu ajatus itselläkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kai sitten osa vähemmistöä, kun koen, että mies oli tuossa tilanteessa lusmu ja yksiselitteisesti väärässä. Jos on yhdessä sovittu, että se joka on vapaalla vahtii, että teinin kouluhommat tulee tehtyä ajallaan, niin ei siitä vastuusta voi vain luikerrella irti sillä verukkeella, että "kyllä tuon ikäisen pitäisi itse jo osata läksynsä tehdä". Kummankin vanhemman täytyy osallistua lapsen kasvattamiseen. Ja mies käyttäytyi muutenkin kettumaisesti. Ymmärrän, että aloittajalla meni hermot miehen lapselliseen oikutteluun.
Kiitos tuesta. On täällä sentään muutamia empatiakykyisiäkin ihmisiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kai täällä kukaan ole sanonut, että miehessäsi ei olisi vikaa.
Sinä voit kuitenkin vaikuttaa suoraan vain omaan toimintaasi. Itse olen ainakin ihan vilpittömällä mielellä yrittänyt tarjota neuvoja. Sinä sen sijaan olet vaikuttanut hyvin vihamieliseltä koko ketjun ajan, ja olen saanut sellaisen käsityksen, että haet oikeastaan vain vahvistusta päätöksellesi erota, et niinkään neuvoja siihen, kuinka parisuhteenne ja perheenne voisi vielä saada toimimaan. Mikä on tietenkin oikeutesi. Onnea matkaan, miten sitten ikinä teetkin.
Olen ope ja ihailen sinua, että jaksat kantaa vanhemman vastuuta! Toivon sinulle voimaa ja kaikkea hyvää! Ehkä kannattaa miettiä, paranisiko puoliso vaihtamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kai täällä kukaan ole sanonut, että miehessäsi ei olisi vikaa.
Sinä voit kuitenkin vaikuttaa suoraan vain omaan toimintaasi. Itse olen ainakin ihan vilpittömällä mielellä yrittänyt tarjota neuvoja. Sinä sen sijaan olet vaikuttanut hyvin vihamieliseltä koko ketjun ajan, ja olen saanut sellaisen käsityksen, että haet oikeastaan vain vahvistusta päätöksellesi erota, et niinkään neuvoja siihen, kuinka parisuhteenne ja perheenne voisi vielä saada toimimaan. Mikä on tietenkin oikeutesi. Onnea matkaan, miten sitten ikinä teetkin.
Ai ei ole kukaan sanonut... Heh. Luepas nämä saamani kommentit, et selkeästikään ole lukenut niitä.
Ap
Eihän se "no mikä nyt on?" ole mikään hedelmällisin kysymys, onko tässä maailmanhistoriassa vielä kukaan koskaan vastannut siihen mitään muuta kuin "ei mikään"? Minä sanoisin että sua selkeästi harmittaa joku vielä, voinko auttaa. Tai jotain muuta vastaavaa.
Kiinnitin huomiota aloitustekstissä siihen, että ap kertoi ilmoittaneensa miehelle että toimintatapa on tämä. Olitteko yhdessä siitä sopineet? Jos ette, niin ei mikään ihme että mies kokee tulleensa pompotelluksi.
Ääneen asiasta teinin kuullen räyhääminen oli teiltä molemmilta ala-arvoista. Ja kaljan riidan päälle sihauttaminen mieheltä myös. Kaiken kaikkiaan hyvin epäonnistunutta kommunikointia molemmilta tuon aloitustekstin perusteella.
Ap on tyypillinen nainen, jonka mielestä miehen kasvatusmetodit ovat väärin jos ne eivät kohtaa omien kanssa. Eli toisin sanoen nainen luulee olevansa parempi kasvattaja kuin mies.
Helppo ratkaisu. Konetta ei avata, ennen kuin läksyt tehty. Jos tästä narahtaa, niin viikon on kone poissa. Samoin itse ajoissa nukkumaan ja kone kiinni klo xx:xx. Jos ei ajoissa Sanni kone, niin seuraavan päivän on kone käyttökiellossa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tyypillinen nainen, jonka mielestä miehen kasvatusmetodit ovat väärin jos ne eivät kohtaa omien kanssa. Eli toisin sanoen nainen luulee olevansa parempi kasvattaja kuin mies.
Olet siis tosissasi sitä mieltä että mieheni kasvatusmetodi (eli kun seiskaluokkalainen saa toistuvasti merkintöjä tekemättömustä läksyistä wilmaan, ei asialle vanhempina tehdä mitään) on parempi kuin minun metodi (jossa vanhemmat valvovat että läksyt tulee tehdyksi).
Kyllä meitä vanhempia on moneen junaan.
Ap
Olen nyt niin väsynyt etten jaksa kirjoittaa muuta kuin että olen samaa mieltä ap:n kanssa. Ja sympateeraan sitä, että joskus ottaa päähän tämmöiset asiat. Varmasti ihan jokaisella, täällä kaikki nyt vaan yrittää vaikuttaa niin täydellisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis tosissasi sitä mieltä että mieheni kasvatusmetodi (eli kun seiskaluokkalainen saa toistuvasti merkintöjä tekemättömustä läksyistä wilmaan, ei asialle vanhempina tehdä mitään) on parempi kuin minun metodi (jossa vanhemmat valvovat että läksyt tulee tehdyksi).
Kyllä meitä vanhempia on moneen junaan.
Ap
Olen sitä mieltä, että lapsen pitää ottaa itse vastuu läksyistään. Läksyistä voi muistuttaa, ei muuta. Siitä ei ole mitään hyötyä jos lapsi tekee läksyt vain vanhemman pakottaessa. Pikemminkin vain haittaa, koska lapsi ei opi itsenäiseksi.
Olitteko sopineet miehen kanssa yhdessä tuosta läksyjentarkistustavasta?
Minä olen lapseton sinkku, joten ratkaisuni olisi varmasti epäkypsä, mutta lähtisin johonkin Airbnb-majoitukseen ja sanoisin perheelle, että soittelevat sitten minulle kun ovat ratkaisseet miten asiat jatkossa hoitavat.
Vähän laajemman näkökulman ottaakseni: on kyllä ihan helevetin traagista, että jos heteronainen haluaa parisuhteen, hänen on kestettävä nurkissaan tuollaista isoa lasta, jota mieheksi kutsutaan. Todella kypsä tähän kuvioon.
N39