Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaneista tietävät, APUA!

Vierailija
20.08.2015 |

Muutin lauantaina (nyt keskiviikko) uudelle paikkakunnalle pupuni kanssa. Saapumispäivästä lähtien kani on kärsinyt ummetuksesta. Aloin heti hoitamaan parafiiniöljyllä (su aamuna) ja maanantaina mentiin eläinlääkäriin hakemaan primperanit ja meloxolarit. Siitä lähtien siis kania lääkitty kaksi kertaa päivässä + parafiiniöljy. Tilanne on kuitenkin tämä, että pupua ei ole kertaakaan tarvinnut tukiruokkia tai -juottaa. Kun nenän eteen vie ruokaa ja syöttää, se syö. Ei normaalin kuitenkaan verran - eikä kaikkea. Se juo tavallisesti kaksi kertaa päivässä isomman määrän. Papanoi muutaman kerran päivässä kerralla useita. (Ei tavallisesti pieniä pippuripapanoita) Välillä kerralla vain muutamia. Syönti ja ulostaminen siis kyllä tapahtuvat, mutta ei normaalisti tai terveesti. Kani alkoi tänään nukkumaan rennosti enemmän kuin ennen. Se on koko ajan tutkinut paikkoja uteliaana ja liikkunut, joskus nököttää paikoillaan. Se on lähes koko ajan oma reipas itsensä, kapinoi kovasti kun suljen sen yöksi sen aidattuun alueeseen. Ei näytä olevan tukalana tai kivuliaana. Pupu ei siis ole kuitenkaan täysin oma terve itsensä. Ihmettelen, kun kehitystä parempaan ei ole huomattavissa.

Lääkäri itsekin arveli, että ummetus on stressin laukaisemaa, kun ympäristö muuttui täysin. Sain tänään lisälääkkeet lääkäriltä neljän päivän ajaksi. Neuvoja? Kokemuksia? Miten tämä oikein saataisiin loppumaan

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on stressiä ja menee ohi kun pupu tottuu uuteen paikkaan.

Vierailija
4/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patrick ja Evander on kiekkoilijoita, Morgan pyssysankari. Kansalainen taas haikaili kelkan perään, nimi taisi olla Rosebud.

Vierailija
5/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:07"]Jos se on stressiä ja menee ohi kun pupu tottuu uuteen paikkaan.
[/quote]

Mutta ei nuo lääkkeet loputtomiin riitä, ja vaikka riittäisivätkin niin ei niitä saa niin kauaa antaa... Ap

Vierailija
6/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu. Menee ohi ajan kanssa. Kokeile ananasmehua. Mä olen käyttänyt sitä aina kaneillani lääkkeiden sijasta ja toimii ihn yhtä hyvin kuin lääkkeet. Koskaan ei ole tarvinnut eläinlääkäriin mennä ummetuksen takia. Anna kanin vaan tutkia enenmmän paikkoja ja anna paljon silityksiä ja rentouttavaa hierontaa samalla kun se itse makaa pitkin pituuttaan.

T.kahden 9v. kanin ihmisemo :)

Vierailija
7/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:07"]Tuttu juttu. Menee ohi ajan kanssa. Kokeile ananasmehua. Mä olen käyttänyt sitä aina kaneillani lääkkeiden sijasta ja toimii ihn yhtä hyvin kuin lääkkeet. Koskaan ei ole tarvinnut eläinlääkäriin mennä ummetuksen takia. Anna kanin vaan tutkia enenmmän paikkoja ja anna paljon silityksiä ja rentouttavaa hierontaa samalla kun se itse makaa pitkin pituuttaan.

T.kahden 9v. kanin ihmisemo :)
[/quote]

Mä taas olen kuullut, että ananasmehu toimii ehkäisynä, mutta ei itse ummetuksen hoitona :o pupu siis on koko ajan asunnossa vapaana, eli on se päässyt koko ajan tutkimaan paikkoja :) pelottaa, eytä kun lääkkeet loppuu niin huonosti toimiva suoli pysähtyy kokonaan ja se on menoa sitten. Ap

Vierailija
8/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Truuttaa vaan parafiiniöljyä ja ananasmehua ruiskulla suuhun. Jos mahdollista, kanille valjaat päälle ja ulkoilemaan -> omillani pupuillani vatsa toimii kun pääsevät juoksemaan, ihmisilläkin vissiin liikunta toimii samoin. Heinää/heinäpellettiä lisäksi

Vierailija
9/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:11"]Truuttaa vaan parafiiniöljyä ja ananasmehua ruiskulla suuhun. Jos mahdollista, kanille valjaat päälle ja ulkoilemaan -> omillani pupuillani vatsa toimii kun pääsevät juoksemaan, ihmisilläkin vissiin liikunta toimii samoin. Heinää/heinäpellettiä lisäksi
[/quote]

Luitkohan tota mun viestiä ollenkaan :D kiitos kuitenkin vastauksesta. Ap

Vierailija
10/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kani syö itse ja papanoi edes vähän, en olisi kovin huolissani. Tarkkailisin vain. Ovat niin kovin herkkiä reagoimaan suolistolla. Älä vielä hemostu lääkkeiden loppumisesta. Voihan olla, että ilman lääkkeitä toimii sitten aikanaan.

Ole rauhallisin mielin. Tällä hetkellä teet kaiken, minkä voit. Jos tilanne huononee, sitten toki soitto eläinlääkärille taas. Nyt tilanteenne kuulostaa ihan hyvältä.

Vierailija
11/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko papanat kuitenkin suht normaaleja, eikä esim. löysiä? Minustakin kuulostaa kyllä muuttostressiltä, joka toivottavasti menee ajan kanssa ohi. Jos menee huonompaan suuntaan tai kestää kauemmin, niin sitten soitto eläinlääkärille. Minulle eläinlääkäri on neuvonut nimenomaan ummetukseen tuota ananasmehua, mutta sinun olisi varmaan paras antaa sitä parafiiniöljyä jos lääkäri niin neuvoi. Onko kanilla karvanlähtöä nyt paljon? Niistäkin voi tulla tukkeutumia mahaan. Harjaa tai nypi hellästi enimmät karvat. Hellävarainen mahan hierominenkin voi auttaa ummetuksessa. Tsemppiä sinne ja toivottavasti kani paranee pian! :)

Vierailija
13/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:55"]Onko papanat kuitenkin suht normaaleja, eikä esim. löysiä? Minustakin kuulostaa kyllä muuttostressiltä, joka toivottavasti menee ajan kanssa ohi. Jos menee huonompaan suuntaan tai kestää kauemmin, niin sitten soitto eläinlääkärille. Minulle eläinlääkäri on neuvonut nimenomaan ummetukseen tuota ananasmehua, mutta sinun olisi varmaan paras antaa sitä parafiiniöljyä jos lääkäri niin neuvoi. Onko kanilla karvanlähtöä nyt paljon? Niistäkin voi tulla tukkeutumia mahaan. Harjaa tai nypi hellästi enimmät karvat. Hellävarainen mahan hierominenkin voi auttaa ummetuksessa. Tsemppiä sinne ja toivottavasti kani paranee pian! :)
[/quote]

Ovat suht normaaleja. Tänään taas olleet pieniä... Ei ole missään vaiheessa olleet löysiä. Olen harjaillut kania nyt paljon varmuuden vuoksi, mutta siitä ei lähde karvaa lähes ollenkaan. Mahan varovaista hieromista olen myös tehnyt. Huolestuttaa vaan, kun tilanne ei muutu pitkästä lääkekuurista huolimatta mihinkään. Tuntuu, että papanoita tulee juuri vähemmän. Tänään viimeksi puoli kahdentoista aikaan pieniä ja vähän. Ap

Vierailija
14/15 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko englantia? Googlaapa sanat guide to bunny poops. Siinä on kuvia erilaisista kanin papanoista, ja mitä erilaiset papanat voi tarkoittaa (liikaa proteiinia jne.). En viitsinyt linkata tähän sivua, kun aika ällöjä kuvia, mutta ihan hyvä kanin omistajan tietää noista.

Vierailija
15/15 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitos kaikile vastanneille. Jos joku kaninomistaja etsii tulevaisuudessa apua ja löytää tämän keskustelun, niin päivitän tähän nyt tietoa. Kani on lääkkeiden antamisen jälkeen aina virkeämpi, tutkii paikkoja ja lepäilee. Sille on siis annettu pahoinvointia estävää lääkettä, kipulääkettä ja suolen toimintaa edistävää lääkettä. Sitten kun läkkeiden teho on hälvennyt (annetaan 2 kertaa päivässä, olen antanut aamulla kello 7 ja illalla kello 7), kani voi huonosti. Lääkkeitä on siis annettu nyt maanantaista (nyt on perjantaiaamu) ja sunnuntaina kun huomasin niin aloin heti antamaan parafiiniöljyä. Lauantaina oli siis muutto. En halua viedä kania eläinlääkäriin stressaamaan ja pelkäämään, joten lopetus hoidetaan tänään kotona eläinlääkärin kotikäynnin toimesta.