Ei vaan voi tämä elämä normalisoitua koskaan. Ensin oli yli kaksi vuotta pöpöä, nyt sota
Pakko sanoa että en kuvitellut elämääni aivan tällaiseksi... pitäisi nauttia nuoruuden viimeisistä vaiheista, löytää kumppani ja perustaa perhe. Sen sijaan on rajoitettua elämää, pätkätöitä ja kaikki kallistuu niin että ei ole varaa käydä viihteellä tai edes tankata autoa.
Kommentit (81)
Tässä olikin noin 30 vuotta kestävä pullamössöjakso, mutta nyt siis normalisoituu elämä taas.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole mitään sotaa. Maailmalla on sodittu jatkuvasti koko ajan. Järki käteen. Miten tämä Ukrainasta hössöttäminen eroaa siitä että Syyriassa, Irakissa ja milloin missäkin on sodittu koko ajan?
Irak ja Syyria on eri asia. Milloin Lähi-Idässä olisi ollut rauha? Ainahan ne on kivittämässä toisiaan. Ketään ei kiinnosta paitsi öljy-yhtiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ai? Ei korona eikä tuo sotakaan ole vaikuttanut mun elämään ainakaan millään tavalla. Samalla tavalla käyn töissä, lenkkeilen, käyn kaupassa, katon netflixiä ja nukun.
Hyvä sinä. Itse jouduin myymään talon pilkkahintaan, erottamaan lapseni päiväkotikavereista muuton takia, tyhjentämään säästötilit velkojen takia jne. Siinä ei paljoa Netflix lohduttanut. Nyt peruin opiskelut polttoaineiden hintojen takia.
Koronahan jatkuu edelleen. On jäänyt sodan jalkoihin uutisointi. Lähipiiristä kuoli juuri 43v nainen koronaan.
Meillä esikoinen syntyi koronakeväällä 2020 ja nyt odotetaan toista lasta. Kieltämättä ei tämä pari vuotta ole mennyt niin kuin kuvitteli silloin kuin teki esikoisesta raskaustestin.
Tämä on normaalia elämää. Ne huolettomat ajat ovat olleet ja menneet, ne ajat jolloin tärkeää oli pelkkä muoti ja meikkivälineet ja sisustus ja mitä eksoottisimmat matkakohteet.
Johan tähän erilaiseen elämään on tottunut, tämä alkoi keväällä 2020 ja sen jälkeen on varmasti kaikki ovat tottuneet erilaisiin muutoksiin niin omassa elämässään kuin muutoinkin.
Ja seuraamaan myös tavallista enemmän uutisia, sekä mikä tärkeintä, oppineet ottamaan huomioon enemmän myös muita ihmsiä.
Itse olen ainakin jo aivan sinut näiden muutosten kanssa. Eivät enää mitenkään steressaa.
Ja jos sota tulee, se tulee, ei sureminen ja kauhistelu ja paniikissa eläminen mitään auta.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole mitään sotaa. Maailmalla on sodittu jatkuvasti koko ajan. Järki käteen. Miten tämä Ukrainasta hössöttäminen eroaa siitä että Syyriassa, Irakissa ja milloin missäkin on sodittu koko ajan?
Muistaakseni kun Irakiin hyökättiin niin venäjä ei alkanut uhkailla Suomea, näin ei käynyt myöskään Syyrian tapauksessa. Toisekseen ne tappaa siellä Irakissa ja Syyriassa toisiaan jatkuvasti. Ne ei ole mikään viaton valtio jota kohtaa mielipuolinen ulkomainen taho hyökkäyksellä. Ne tappaa omiaan ja ne tappaa muita. Halveksittavia ihmisiä. Kyllä ne on ihan täysin syyllisiä itse siihen omaan pahaan oloonsa ja järjettömiin riitoihinsa. Niihin ei sympatiaa tule. Nyt vielä tunkisi sitä rikollista sakkiaan Ukrainaan tappamaan viattomia ihmisiä. Ei helvetti.
Mua ei itse sota pelota, siinähän kuollaan sitten. Raha-asiat on ne mitkä pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Siten, että EU pakotteet vaikuttaa suomen talouteen. Tänne tulee pa ko lai sia nyt enemmän kuin koskaan, kun niitä haalitaan tänne nyt ihan vapaaehtoisesti. Lisäksi Venäjä majoittaa heitä omiin hotelleihinsa ja kuskaavat Ladalla niitä suomen rajalle.
Elämä on nyt. Ei kauhistelu auta. Pitää nauttia jokaisesta päivästä ja kaikista mahdollisuuksista. Nytkin kaupat pursuaa edullista ruokaa ja muita tuotteita. Ihmiset hiihtelevät jäällä auringon paisteessa ja suunnittelevat kesälomia. Lapset käyvät rauhassa koulua. Ihan hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Korona ei koskaan edennyt Suomessa pandemiaksi eikä Suomi ole = Ukraina.
Suomen mielenterveystyö vaatisi kipeämmin varoja kuin koskaan ja sen sijaan me piirrämme kasviollemme sinikeltaiset raidat ja haemme tänne lisää ongelmia. Kannattaa mennä Tallinnaan ja tutustua turistialueiden ulkopuoliseen maailmaan niin näet suomen tulevaisuuden.
Et taida edes ymmärtää, mikä on pandemia?
Vierailija kirjoitti:
Koronahan jatkuu edelleen. On jäänyt sodan jalkoihin uutisointi. Lähipiiristä kuoli juuri 43v nainen koronaan.
Meillä esikoinen syntyi koronakeväällä 2020 ja nyt odotetaan toista lasta. Kieltämättä ei tämä pari vuotta ole mennyt niin kuin kuvitteli silloin kuin teki esikoisesta raskaustestin.
Lapsiperheille korona-aika on ollut todella raskasta. Tulee vaikuttamaan lasten aikuisuuteen ja koko elämään nämä rajoitukset — kun normaali elämä yhtäkkiä kiellettiin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itse sota pelota, siinähän kuollaan sitten. Raha-asiat on ne mitkä pelottaa.
Nyt kannattaisi sosiaalipuolen elättien katsella töitä. Ei Suomi voi ikuisesti hyysätä terveitä aikuisia, jotka eivät ole valmiita työskentelemään elääkseen. Pitäisi olla valmis muuttamaan työn perässä ym
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs sitä, kun aletaan niitä koronarajoitusten aiheuttamia kustannuksia keräämään kansalaisilta!? :D Olisiko verojen nostoa ym luvassa kenties? Jollakin nekin velat täytyy maksaa.
Mikä sinua tässä tilanteessa naurattaa?! Suomi ja muut EU-maat ovat sitoutuneet ennätyksellisen tiukkoihin pakotteisiin, jotka tuovat työttömyyttä, inflaatiota ja roimasti rahanmenoa myös Euroopan omille talouksille.
Vierailija kirjoitti:
Kuten Andre Wickström totesi viime viikolla: Olisi pitänyt ottaa enemmän irti vuodesta 2019.
Olisi pitänyt ja olisi pitänyt... Sama tai pahempi vinkuna se silti olisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheille korona-aika on ollut todella raskasta. Tulee vaikuttamaan lasten aikuisuuteen ja koko elämään nämä rajoitukset — kun normaali elämä yhtäkkiä kiellettiin.
Kuka kielsi? Vanhemmat? Joo, tiedän, että jossain vaiheessa oli etäopetusta ja tietyt harrastukset olivat tauolla, mutta fiksu vanhempi keksi lapsilleen siksi ajaksi muita harrastuksia. Etäopetuksessa ei tietenkään tavannut kavereita välitunnilla, mutta ei etäkoulussakaan koulupäivät olleet 24/7 vaan vapaa-ajalla pystyi tapaamaan kavereitakin.
Elämään kuuluu myös epävarmuuden sieto. Mitä kaikkea voi tehdä vastoinkäymisistä huolimatta.
Pidän nykyaikaa parempana ku on netti. Ennen oli yksin ajatustensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi sosiaalipuolen elättien katsella töitä. Ei Suomi voi ikuisesti hyysätä terveitä aikuisia, jotka eivät ole valmiita työskentelemään elääkseen. Pitäisi olla valmis muuttamaan työn perässä ym
En tee mitään niin kaun kuin somppuja hyysätään! Olen työtön maailman tappiin asti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä, minä ja Putin olemme olleet kuolleina vuosia, kun ”meidän” lapset edelleen maksaa tätä laskua. Suomesta tulee hiekkakenttä, joka ei enää elätä ketään.
ja kaikki on itsetehtyä,suunniteltua.
Seuraavaksi tulee nälänhätä