Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehkäisyä käyttävät vl-äidit

Vierailija
20.08.2015 |

Kertoisitko tilanteestasi, kuinka päädyitte ehkäisyyn ja oliko päätös helppo. Elättekö samanlain kuin muut vl-perheet? Miten avoimesti olette asiasta puhuneet, etenki muille vl:ille? Ja olitko itse heti asian kanssa "sujut" kun otitte ehkäisyn käyttöön?

Nimim. vertaistukea kaipaava

Kommentit (185)

Vierailija
21/185 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 06:24"]Onko tää vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto maailman tiukin vai onko samnlaista kristinuskossa jossain muissa maissa?

Kun katolilaisetkin (ovat kristittyjä) hyväksyvät "varmojen päivien" seuraamisen ja jopa suosittelevat sitä? Eikä juuri kukaan katolilainen Euroopassa noudata kirkon ehkäisyn kieltäviä määräyksiä, joutumatta kirkon sanktioiden kohteeksi. Eli saa rauhassa olla katolisen seurakuntansa jäsen vaikka kertoisi papille että ehkäisee ja pitää sitä sopivana katolilaiselle. Siitä ei seuraa mitään.

Muslimeilla ei ole ehkäsy kielletty, mutta siellä luultavasti on lahkoja joilla on ääriasenteita kuten taleban.

[/quote]
Korjaan hieman. Katolilaiset eivät todellakaan voi käyttää ehkäisyvälineitä ilman sanktioita koska ehkäisyvälineiden käyttäminen on katolisen kirkon oppien mukaan raskas synti ja tietyin edellytyksin kuolemansynti. Kirkon yhteydestä ei niiden takia suljeta pois mutta ehkäisyvälineiden käyttäminen johtaa siihen ettei katolilainen saa ottaa vastaan sakramentteja (esim. ehtoollinen ja sairaidenvoitelu) ennen kuin tekee siitä parannuksen ja saa synninpäästön katumuksen sakramentissa. Ehkäisyvälineiden käyttäminen on kirkon opin mukaan jatkuvassa kuolemansynnin tilassa elämistä kuten esim. avoliitossa tai homosuhteessa eläminen.
t. katolilainen

Vierailija
22/185 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:58"]Olen vl-liikkeen ulkopuolinen ihminen ja haluan esittää hypoteettisen kysymyksen. Jos naimisissa oleva vl-nainen kärsii aknesta, saako hän käyttää akneen auttavia ehkäisypillereitä? Jotkut korkeahormoniset pillerithän tunnetusti auttavat naisten hormonaaliseen akneen, ja ehkäisyvaikutus tulee siinä samalla. Mutta saako vanhoillislestadiolainen nainen toimia niin?
[/quote]
Katolilainen ainakin saa. Lestadiolaisista en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämäkin keskustelu ryopsähti ihan sivuraiteille? Itse ajattelen, että vl-usko on oikea ja sen mukaisesti haluan uskoa ja elää. Kuitenkaan en lähde muita tuomitsemaan, koska se tehtävä on Jumalalla, mutta Jumalalla on myös se tehtävä, että hän luo ihmiset, eli en tosiaan voisi alkaa ehkäisemään ihan tuosta vaan, koska uskon Jumalan ihmisen luojaksi.

Oma uskoni on arvoton, jos siinä olevat uskomukset ei merkitse mítään, koska silloinhan ei ole väliä vaikka kuuluisi mihin uskontokuntaan, jos mitään tekoja ei katsota missään synniksi mitä merkitystä on yhdelläkään uskonnolla? Ja miten ne synnit rajataan? Eiköhän nämä uskontokunnat ole juurikin siksi muodostuneet, että samalla tavalla (säännöillä) uskovat ovat kokoontunett yhteen. Siksi katsonkin, että kaikki uskonnot joissa ei olla kovin yksimielisiä, niin joko jakautuvat, tuhoutuvat tai muuttuvat merkityksettömiksi. Siksi mielestäni on tärkeä kuulua sellaiseen lahkoon jonka tapoja haluaa noudattaa.

Minä ajattelen asian ehkä niin, että jos tuntee, että on helpompi uskoa ehkäisevänä, kuin ison perheen vanhempana (tietenkin on raskaampiakin syitä joissa ehkäisy/sterilisaation ainut vaihtoehto ja jopa Jumlan antama mahdollisuus), niin ratkaisu on oikeaa, mutta tämä kyllä edellyttä mielestäni sitä, että molemmat puolisot ovat samoilla linjoilla. Salassa ehkäisy ei voi millään tukea perheen ja parisuhteen hyvinvointia, eikä uskoa.

Tällaisia ajatuksia täällä, mutta tosiaan en ole mikään Jumala, että jokainen tekee aina ratkaisunsa itse.

Vierailija
24/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 06:31"]Miksi tämäkin keskustelu ryopsähti ihan sivuraiteille? Itse ajattelen, että vl-usko on oikea ja sen mukaisesti haluan uskoa ja elää. Kuitenkaan en lähde muita tuomitsemaan, koska se tehtävä on Jumalalla, mutta Jumalalla on myös se tehtävä, että hän luo ihmiset, eli en tosiaan voisi alkaa ehkäisemään ihan tuosta vaan, koska uskon Jumalan ihmisen luojaksi.

Oma uskoni on arvoton, jos siinä olevat uskomukset ei merkitse mítään, koska silloinhan ei ole väliä vaikka kuuluisi mihin uskontokuntaan, jos mitään tekoja ei katsota missään synniksi mitä merkitystä on yhdelläkään uskonnolla? Ja miten ne synnit rajataan? Eiköhän nämä uskontokunnat ole juurikin siksi muodostuneet, että samalla tavalla (säännöillä) uskovat ovat kokoontunett yhteen. Siksi katsonkin, että kaikki uskonnot joissa ei olla kovin yksimielisiä, niin joko jakautuvat, tuhoutuvat tai muuttuvat merkityksettömiksi. Siksi mielestäni on tärkeä kuulua sellaiseen lahkoon jonka tapoja haluaa noudattaa.

Minä ajattelen asian ehkä niin, että jos tuntee, että on helpompi uskoa ehkäisevänä, kuin ison perheen vanhempana (tietenkin on raskaampiakin syitä joissa ehkäisy/sterilisaation ainut vaihtoehto ja jopa Jumlan antama mahdollisuus), niin ratkaisu on oikeaa, mutta tämä kyllä edellyttä mielestäni sitä, että molemmat puolisot ovat samoilla linjoilla. Salassa ehkäisy ei voi millään tukea perheen ja parisuhteen hyvinvointia, eikä uskoa.

Tällaisia ajatuksia täällä, mutta tosiaan en ole mikään Jumala, että jokainen tekee aina ratkaisunsa itse.

[/quote]

Miksi meitä vl -kansaa on sitten niin pieni murto-osa maailman väestöstä? Jos olemme sääntöinemme ainoa oikea tie pelastukseen? Miksi piireissämme on järkyttävää hajaantumista? Miksei KUKAAN noudata sääntöjä prikuulleen, vaikka vauhkoo, ettei voi olla muuten uskovainen? Mistä lähtien uskovainen on ollut nimitys vaan meidän veljille ja sisarille? Uskovainen on jokainen, joka Jumalaan uskoo.
Entä miten ne synnit rajataan? No ensimmäinnen vinkki voisi olla lukea raamattua, mm kymmenen käskyä on aika hyvä alku. Tässä taad huomataan, kuinka alkkeellista porukkaa veljissä ja sisarissammekin on, uskotaan sokeasti jonkun puhujan asettamiin MAALLISIIN sääntöihin, eikä oikeasti toteuteta Jumalan tahtoa.

Vierailija
25/185 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 07:34"]

Ehkäistiin n. vuoden verran. Hirvee kriisi parisuhteessa ja olin aika maassa.Ei puhuttu muille. Aika vaikeaa oli hyväksyä sen jälkeen, että en enää tullutkaan raskaaksi vaikka ehkäisy jätettiin ja lapsi olisi ollut toivottu. Kirpeimmissä hetkissä kadehdin niitä joille tuli se 8 lapsi ja ajattelin jopa rangaistuksena omaa tilannettamme.

[/quote]

Jaaha. Miksi alapeukut? Olis vissiin sitten pitänyt tääkin jättää kirjoittamatta, mutta näin se kuitenkin meni.
[/quote]
Alapeukku siksi, että aloit jeesustelemaan sen olevan "rangaistus". Naurettavaa.

Vierailija
26/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy ei ole uskovaiselle opillinen kysymys. Se on eettinen asia, ehdonvallan asia. Elämässä on vastuullisesti harkittava, miten elää oikein ja vastuullisesti myös suhteessa omaan lisääntymiseensä ja suhteessa lapsiin ja puolisoon, joiden hyvinvoinnista on vastuussa."

Vierailija
27/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 07:19"]Ehkäisy ei ole uskovaiselle opillinen kysymys. Se on eettinen asia, ehdonvallan asia. Elämässä on vastuullisesti harkittava, miten elää oikein ja vastuullisesti myös suhteessa omaan lisääntymiseensä ja suhteessa lapsiin ja puolisoon, joiden hyvinvoinnista on vastuussa."
[/quote]

Näinpä. Harva vl vaan sitä tajuaa, ja lapsia pusketaan, vaikka voimavarat 0.

Vierailija
28/185 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 07:34"]

Ehkäistiin n. vuoden verran. Hirvee kriisi parisuhteessa ja olin aika maassa.Ei puhuttu muille. Aika vaikeaa oli hyväksyä sen jälkeen, että en enää tullutkaan raskaaksi vaikka ehkäisy jätettiin ja lapsi olisi ollut toivottu. Kirpeimmissä hetkissä kadehdin niitä joille tuli se 8 lapsi ja ajattelin jopa rangaistuksena omaa tilannettamme.

[/quote]

Jaaha. Miksi alapeukut? Olis vissiin sitten pitänyt tääkin jättää kirjoittamatta, mutta näin se kuitenkin meni.
[/quote]

Minäkin mietin miksi noin paljon alapeukkuja rehellisestä kertomuksesta ja tulin siihen tulokseen, että ei alapeukutettu sinua, vaan tilanteen ja tunteidesi surullista sävyä.

Vierailija
29/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokko, rauhoituhan taas.

Vierailija
30/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:58"]Olen vl-liikkeen ulkopuolinen ihminen ja haluan esittää hypoteettisen kysymyksen. Jos naimisissa oleva vl-nainen kärsii aknesta, saako hän käyttää akneen auttavia ehkäisypillereitä? Jotkut korkeahormoniset pillerithän tunnetusti auttavat naisten hormonaaliseen akneen, ja ehkäisyvaikutus tulee siinä samalla. Mutta saako vanhoillislestadiolainen nainen toimia niin?
[/quote]

Ei saa käyttää :)
[/quote]

Tuo oli sun mielipide. Mun mielestä ehdottomasti sairauksia hoidetaan.-vl
[/quote]

Eikö siihen akneen ole mitään muuta hoitokeinoa kuin ne ehkäisypillerit?

[/quote]

Hormoonilliseen akneen ei oikein auta muut kuin pillerit...

Vierailija
31/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 07:21"]Meillä on tilanne, että miehellä on uupumista ja masennusta (ei lapsista johtuvaa). Tämä kuitenkin heijastuu niin voimakkaasti arkeemme että olen harkinnut ehkäisyä, minusta on vastuutonta saada lapsia melko vaikeaan tilanteeseen. Perheen henkinen jaksaminen ja hyvinvointi kun on täysin minun vastuulla. Olen itsekin ollut viime aikoina väsyneempi ja myös sen takia olen harkinnut asiaa. Yllättävän vaikea päätös.
[/quote]
No mitä tapahtuu jos ehkäisette? Kerro konkreettiset seuraukset, jos itse päätät mitä ruumiillesi teet?
Taivas tippuu niskaan? Salama lyö?
Millä teitä oikein uhkaillaan, jos kukaan ei saa tietää?

Vierailija
32/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta tähän; uskovaiset ovat usein kovin herkkinä siitä, että mitä ei-uskossa olevat ajattelevat heistä ja ovat usein kovin varuillaan siltä varalta, että joku pilkkaa heitä. Vaikka ikinä en ole kuullut kenenkään taviksen puhuvan uskovaisista yhtä tuomitsevasti, karkeasti ja aliarivoiden mitä uskovaiset puhuvat TOISISTAAN ja tuomitsevat toisiaan Helvettiin. Ensin sinne Helvettiin menee koko muun maapallon väestö, ja sitten aletaan perkkaamaan sitä omaakin uskonyhteisö sillä silmällä. Lestadiolaisuudessakin on toistakymmentä eri uskonsuuntaa joista ei nyt osata päättää että mikä on se oikea. On mielenkiintoista nähdä, että riittääkö Taivaassa tilaa sitten kuitenkaan niille molemmille täydellisille uskovaisille, jotka näistä kaikista Luojan luomista sitten joskus taivaaseen pääsevät. Vai potkaistaanko sieltä sitten tarkan syynin jälkeen pois näistä toinen vai kenties Jesse itse, voihan olla että hänkään ei kaikkia oppeja aivan tajunnut noudattaa, viiniäkin taisi maistella. (sarkasmia).

Minusta usein tuntuu, kun katson tietyissä liikkeissä uskossa olevia ystäviä, että täytyy olla henkisesti luja ihminen että kestää sen kontrollin mikä yhteisön sisällä on. Sitä että omat asiat on kaikkien asioita ja kaikesta pitää kaiken varalta olla valmis sittenkin tuntemaan syyllisyyttä vaikka yritti parhaansa. Ulkopuolisen on vaikea ymmärtää sitä ehdottomuutta, eikä siitä voi keskustellakaan, ilman että mennään herkälle alueelle jossa väärinymmärrys on suuri, kun uskovainen ystävä näkee kaiken uskon kautta ja minä en näe mitään uskon kautta.

Vierailija
33/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäiskää tai synnyttäjää, mutta näitä lainauksen lainauksen lainaus-ketjuja on tosi vaikeaa lukea.

Vierailija
34/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen mielenkiintoinen keskustelu ateistille. Vaikka olen kasvanut Oulussa lestojen keskellä, en lakkaa hämmästelemästä tätä. Aikuiset ihmiset ajattelevat näin ja uskovat satuihin? Surullista.

Tämä antaa taas perspektiiviä kun koen huonoa omaatuntoa, etten kerkeä tukemaan molempia lapsiani tarpeeksi. Jos minulla olisi 6 tai 13 lasta, en taatusti kerkäisi kuulostelemaan iloja ja murheita.

Kaikkea hyvää asian kanssa kamppaileville!

Vierailija
35/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:16"]Sivusta tähän; uskovaiset ovat usein kovin herkkinä siitä, että mitä ei-uskossa olevat ajattelevat heistä ja ovat usein kovin varuillaan siltä varalta, että joku pilkkaa heitä. Vaikka ikinä en ole kuullut kenenkään taviksen puhuvan uskovaisista yhtä tuomitsevasti, karkeasti ja aliarivoiden mitä uskovaiset puhuvat TOISISTAAN ja tuomitsevat toisiaan Helvettiin. Ensin sinne Helvettiin menee koko muun maapallon väestö, ja sitten aletaan perkkaamaan sitä omaakin uskonyhteisö sillä silmällä. Lestadiolaisuudessakin on toistakymmentä eri uskonsuuntaa joista ei nyt osata päättää että mikä on se oikea. On mielenkiintoista nähdä, että riittääkö Taivaassa tilaa sitten kuitenkaan niille molemmille täydellisille uskovaisille, jotka näistä kaikista Luojan luomista sitten joskus taivaaseen pääsevät. Vai potkaistaanko sieltä sitten tarkan syynin jälkeen pois näistä toinen vai kenties Jesse itse, voihan olla että hänkään ei kaikkia oppeja aivan tajunnut noudattaa, viiniäkin taisi maistella. (sarkasmia).

Minusta usein tuntuu, kun katson tietyissä liikkeissä uskossa olevia ystäviä, että täytyy olla henkisesti luja ihminen että kestää sen kontrollin mikä yhteisön sisällä on. Sitä että omat asiat on kaikkien asioita ja kaikesta pitää kaiken varalta olla valmis sittenkin tuntemaan syyllisyyttä vaikka yritti parhaansa. Ulkopuolisen on vaikea ymmärtää sitä ehdottomuutta, eikä siitä voi keskustellakaan, ilman että mennään herkälle alueelle jossa väärinymmärrys on suuri, kun uskovainen ystävä näkee kaiken uskon kautta ja minä en näe mitään uskon kautta.

[/quote]

Muuten täysin samaa mieltä, mutta itse koen, että suurinosa lestadiolaisista on henkisesti heikkoja ihmisiä. Turvaudutaan yhteisön asettamiin sääntöihin ja uskotaan niihin sokeasti (usein kuitenkin niitä noudattamatta), eikä oikeasti uskalleta käyttää sitä omaa järkeään (kuten joku täällä aiemmin kommentoikin). Järjen käyttö EI sulje pois uskoa Jumalaan. Jos et fyysisistä tai henkisistä syistä pysty enää vastaanottamaan lapsia, on järkevintä kaikkien (itsen, puolison, olemassa olevien lasten ja niiden syntymättömienkin) kannalta ehkäistä. Olisi väärin saada lapsia epävakaisiin oloihin kasvamaan vain sen takia, että joku lahko niin määrää.
/
Itse koen olevani henkisesti vahva, kun pystyn kyseenalaistamaan nämä yhteisömme säännöt synneistä. Tiedän, ettei kukaan maallikko voi määritellä, mikä on syntiä ja mikä ei. Luotan Jumalan sanaan, ja kymmenen käskyä on ne, mitä meille on säännöiksi annettu. Onneksi nykynuorista on havaittavissa muutosta, suurin osa paheksuu "veljensä vartioimista" ja sääntöjen sokeas noudattamista, jos se aiheuttaa kärsimystä joillekin. Jokainen vastaa teoistaan Jumalalle, ei muille ihmisille.

Vierailija
36/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tähän soppaan nyt omakin lusikka heitettävä.
.
Vanhoillislestadiolaisille kysymys: ettekö te oikeasti ymmärrä, että nämä tällaiset säännöt kuten ehkäisykielto, meikkauskielto, alkoholinjuomiskielto, maallisen musiikin kuuntelemiskielto ynnä muut, ne ovat IHMISEN keksimiä sääntöjä? Ei Jumala teiltä mitään tuollaisia asioita odota. Ettekö te ymmärrä, että taivaaseen päästäkseen ei tarvitse noudattaa vanhoillislestadiolaisuuden päättömiä sääntöjä? Riittää että uskoo Jumalaan ja Jeesukseen.
.
Sen huomaa, että kukaan lestadiolainen ei itsekään halua sääntöjä noudattaa. Hiusten kihartaminen on kielletty, mutta permanentin saa ottaa. Miksi? Siksikö, kun permanenttia ei oltu vielä keksitty, kun joku hihhuli sääntöjään laati? Entä miksi tupakkaa saa polttaa, mutta alkoholia ei saa käyttää? Päihteitähän ne ovat molemmat. Ja lasketaanko ehtoollisviini alkoholiksi, ja miksi sen nauttiminen on sallittua?
.
Vähän sama homma internetin kanssa. Televisio on paha, mutta nettiä saa kyllä käyttää, kun sääntöjen laatijat eivät ole mitään mistään internetistä tienneetkään.
.
Kyllä se asia taitaa olla niin, että vanhoillislestadiolaiset ovat polulta harhautuneet, ja pahasti. Kivittävät syntiset toisiaan, vaikka Jeesus sanoi, se ken on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Lestadiolaisuudessa ei uskota Jumalaan ja Jeesukseen, siinä uskotaan puhemiehiin.
.
Ketjun varsinaista aihetta koskien: jos ei lapsia halua, niin käyttäkää ehkäisyä. Se on niinkin yksinkertaista. Taivaassa ei ole mitään vauvavarastoa, ja Jumala ei rankaise syntymättömistä lapsista. Ehkäisy ei ole synti. Joku puhemies on keksinyt, että paljaalla on mukavampi panna, ja siksi kieltänyt ehkäisyn vedoten Raamatun kohtaan, joka ei edes liity aiheeseen millään tavalla.
.
Tämä kaikki tulee muuten ateistilta. Raamattua (ja muita uskonnollisia tekstejä) lukeneena ymmärtäisin asian näin, kuten olen kirjoittanut. Kaikista maailman uskonnoista vanhoillislestadiolaisuus on järjettömin, koska heidän Jumalansa vaihtuu aina puhemiehen mukaan.

Vierailija
37/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, koska viimeiseen viestiin tahdon kyllä vastauksen.

Vierailija
38/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista!

Vierailija
39/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin vaikea nähdä vl yhteisön ulkopuolella turvallista elämää kun asenne on meitä kohtaan mitä on. Kynnys olisi liian suuri lähteä, sillä olet aina vl vaikka siitä lähdetkin.

Vierailija
40/185 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:55"]Onhan tähän soppaan nyt omakin lusikka heitettävä.
.
Vanhoillislestadiolaisille kysymys: ettekö te oikeasti ymmärrä, että nämä tällaiset säännöt kuten ehkäisykielto, meikkauskielto, alkoholinjuomiskielto, maallisen musiikin kuuntelemiskielto ynnä muut, ne ovat IHMISEN keksimiä sääntöjä? Ei Jumala teiltä mitään tuollaisia asioita odota. Ettekö te ymmärrä, että taivaaseen päästäkseen ei tarvitse noudattaa vanhoillislestadiolaisuuden päättömiä sääntöjä? Riittää että uskoo Jumalaan ja Jeesukseen.
.
Sen huomaa, että kukaan lestadiolainen ei itsekään halua sääntöjä noudattaa. Hiusten kihartaminen on kielletty, mutta permanentin saa ottaa. Miksi? Siksikö, kun permanenttia ei oltu vielä keksitty, kun joku hihhuli sääntöjään laati? Entä miksi tupakkaa saa polttaa, mutta alkoholia ei saa käyttää? Päihteitähän ne ovat molemmat. Ja lasketaanko ehtoollisviini alkoholiksi, ja miksi sen nauttiminen on sallittua?
.
Vähän sama homma internetin kanssa. Televisio on paha, mutta nettiä saa kyllä käyttää, kun sääntöjen laatijat eivät ole mitään mistään internetistä tienneetkään.
.
Kyllä se asia taitaa olla niin, että vanhoillislestadiolaiset ovat polulta harhautuneet, ja pahasti. Kivittävät syntiset toisiaan, vaikka Jeesus sanoi, se ken on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Lestadiolaisuudessa ei uskota Jumalaan ja Jeesukseen, siinä uskotaan puhemiehiin.
.
Ketjun varsinaista aihetta koskien: jos ei lapsia halua, niin käyttäkää ehkäisyä. Se on niinkin yksinkertaista. Taivaassa ei ole mitään vauvavarastoa, ja Jumala ei rankaise syntymättömistä lapsista. Ehkäisy ei ole synti. Joku puhemies on keksinyt, että paljaalla on mukavampi panna, ja siksi kieltänyt ehkäisyn vedoten Raamatun kohtaan, joka ei edes liity aiheeseen millään tavalla.
.
Tämä kaikki tulee muuten ateistilta. Raamattua (ja muita uskonnollisia tekstejä) lukeneena ymmärtäisin asian näin, kuten olen kirjoittanut. Kaikista maailman uskonnoista vanhoillislestadiolaisuus on järjettömin, koska heidän Jumalansa vaihtuu aina puhemiehen mukaan.
[/quote]

Minäkin tahtoisin näihin vastauksen.
-eräs vl