Ehkäisyä käyttävät vl-äidit
Kertoisitko tilanteestasi, kuinka päädyitte ehkäisyyn ja oliko päätös helppo. Elättekö samanlain kuin muut vl-perheet? Miten avoimesti olette asiasta puhuneet, etenki muille vl:ille? Ja olitko itse heti asian kanssa "sujut" kun otitte ehkäisyn käyttöön?
Nimim. vertaistukea kaipaava
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 08:14"]
Kirkko ei päätä ihmisten henk.koht. näkemystä. Tuolla sun teorialla myöskään ne ei voi kuulua kirkkoon jotka kannattavat esim. homojen kirkollista vihkimistä. Kirkkoon kuuluu laaja määrä eritavoin ajattelevia ihmisiä. Kyllä kai tietääkseni kirkon ja lestadiolaisuuden opit on muuten samat, mutta lapsen kasteesta kyllä näkemykset eroavat. Tai apsen tilaste ennen kastetta.
[/quote]
No näkemykset eroavat kyllä siinäkin, että lestadiolaisten mielestä vaan lestadiolaiset pääsevät taivaaseen.
[/quote]
Ja se jotenki häiritsee sua jos lestadiolaiset uskovat noin? Jokainen uskontohan ajattelee että juuri se oma uskonto on oikea.. ja niin on jokaisella oikeus ja lupa uskoa. Säkin saat uskoa vaikka joulupukkiin eikä se ole keneltäkään pois..
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 08:14"] Kirkko ei päätä ihmisten henk.koht. näkemystä. Tuolla sun teorialla myöskään ne ei voi kuulua kirkkoon jotka kannattavat esim. homojen kirkollista vihkimistä. Kirkkoon kuuluu laaja määrä eritavoin ajattelevia ihmisiä. Kyllä kai tietääkseni kirkon ja lestadiolaisuuden opit on muuten samat, mutta lapsen kasteesta kyllä näkemykset eroavat. Tai apsen tilaste ennen kastetta. [/quote] No näkemykset eroavat kyllä siinäkin, että lestadiolaisten mielestä vaan lestadiolaiset pääsevät taivaaseen. [/quote] Ja se jotenki häiritsee sua jos lestadiolaiset uskovat noin? Jokainen uskontohan ajattelee että juuri se oma uskonto on oikea.. ja niin on jokaisella oikeus ja lupa uskoa. Säkin saat uskoa vaikka joulupukkiin eikä se ole keneltäkään pois..
[/quote]
No enpä nyt tiedä. Kyllä tietääkseni esimerkiksi tuntemani luterilaiset kristityt ajattelevat, että muslimit ja muut pääsevät taivaaseen, koska he uskovat samaan jumalaan.
Minulle on ihan sama miten lestadiolaiset ajattelevat, jos he kuvittelevat olevansa oikeassa, niin siinäpä kuvittelevat. Väärässä ovat kuitenkin. Mitään taivasta ei ole, joten kukaan ei ole sinne menossa, uskoi miten hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 08:14"] Kirkko ei päätä ihmisten henk.koht. näkemystä. Tuolla sun teorialla myöskään ne ei voi kuulua kirkkoon jotka kannattavat esim. homojen kirkollista vihkimistä. Kirkkoon kuuluu laaja määrä eritavoin ajattelevia ihmisiä. Kyllä kai tietääkseni kirkon ja lestadiolaisuuden opit on muuten samat, mutta lapsen kasteesta kyllä näkemykset eroavat. Tai apsen tilaste ennen kastetta. [/quote] No näkemykset eroavat kyllä siinäkin, että lestadiolaisten mielestä vaan lestadiolaiset pääsevät taivaaseen. [/quote] Ja se jotenki häiritsee sua jos lestadiolaiset uskovat noin? Jokainen uskontohan ajattelee että juuri se oma uskonto on oikea.. ja niin on jokaisella oikeus ja lupa uskoa. Säkin saat uskoa vaikka joulupukkiin eikä se ole keneltäkään pois..
[/quote]
Ei mua tämä häiritse millään lailla, koska en usko taivaaseen enkä helvettiin. Itse ihmettelen toki hieman, miten sellainen liike voi kuulua kirkkoon, joka tuomitsee muut kirkon jäsenet kadotukseen, kirkon johtoa myöten. Monet muut liikkeethän juuri siksi ovat eronneet aikanaan sen ajan valtakirkosta, että kokevat että eivät voi hyväksyä kirkon senaikaisia oppeja. Tulee mieleen, että nyt ollaan osa kirkkoa rahan vuoksi, koska ne rahavirrat jotka näissä liikkuu on suuret ja kirkkoon kuulumisessa on paljon etuja. Muuten en mitenkään käsitä, miksi liike ei eroa omaksi lahkokseen, vaikka muuten vaalii sitä omaa erityisyyttään.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:16"]
[/quote]
No enpä nyt tiedä. Kyllä tietääkseni esimerkiksi tuntemani luterilaiset kristityt ajattelevat, että muslimit ja muut pääsevät taivaaseen, koska he uskovat samaan jumalaan.
Minulle on ihan sama miten lestadiolaiset ajattelevat, jos he kuvittelevat olevansa oikeassa, niin siinäpä kuvittelevat. Väärässä ovat kuitenkin. Mitään taivasta ei ole, joten kukaan ei ole sinne menossa, uskoi miten hyvänsä.
[/quote]
Sinä uskot noin ja se on täysin okei.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:55"]
Onhan tähän soppaan nyt omakin lusikka heitettävä. . Vanhoillislestadiolaisille kysymys: ettekö te oikeasti ymmärrä, että nämä tällaiset säännöt kuten ehkäisykielto, meikkauskielto, alkoholinjuomiskielto, maallisen musiikin kuuntelemiskielto ynnä muut, ne ovat IHMISEN keksimiä sääntöjä? Ei Jumala teiltä mitään tuollaisia asioita odota. Ettekö te ymmärrä, että taivaaseen päästäkseen ei tarvitse noudattaa vanhoillislestadiolaisuuden päättömiä sääntöjä? Riittää että uskoo Jumalaan ja Jeesukseen. . Sen huomaa, että kukaan lestadiolainen ei itsekään halua sääntöjä noudattaa. Hiusten kihartaminen on kielletty, mutta permanentin saa ottaa. Miksi? Siksikö, kun permanenttia ei oltu vielä keksitty, kun joku hihhuli sääntöjään laati? Entä miksi tupakkaa saa polttaa, mutta alkoholia ei saa käyttää? Päihteitähän ne ovat molemmat. Ja lasketaanko ehtoollisviini alkoholiksi, ja miksi sen nauttiminen on sallittua? . Vähän sama homma internetin kanssa. Televisio on paha, mutta nettiä saa kyllä käyttää, kun sääntöjen laatijat eivät ole mitään mistään internetistä tienneetkään. . Kyllä se asia taitaa olla niin, että vanhoillislestadiolaiset ovat polulta harhautuneet, ja pahasti. Kivittävät syntiset toisiaan, vaikka Jeesus sanoi, se ken on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Lestadiolaisuudessa ei uskota Jumalaan ja Jeesukseen, siinä uskotaan puhemiehiin. . Ketjun varsinaista aihetta koskien: jos ei lapsia halua, niin käyttäkää ehkäisyä. Se on niinkin yksinkertaista. Taivaassa ei ole mitään vauvavarastoa, ja Jumala ei rankaise syntymättömistä lapsista. Ehkäisy ei ole synti. Joku puhemies on keksinyt, että paljaalla on mukavampi panna, ja siksi kieltänyt ehkäisyn vedoten Raamatun kohtaan, joka ei edes liity aiheeseen millään tavalla. . Tämä kaikki tulee muuten ateistilta. Raamattua (ja muita uskonnollisia tekstejä) lukeneena ymmärtäisin asian näin, kuten olen kirjoittanut. Kaikista maailman uskonnoista vanhoillislestadiolaisuus on järjettömin, koska heidän Jumalansa vaihtuu aina puhemiehen mukaan.
[/quote]
Tähän ei taida olla vastausta kenelläkään?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:25"]
[/quote]
Ei mua tämä häiritse millään lailla, koska en usko taivaaseen enkä helvettiin. Itse ihmettelen toki hieman, miten sellainen liike voi kuulua kirkkoon, joka tuomitsee muut kirkon jäsenet kadotukseen, kirkon johtoa myöten. Monet muut liikkeethän juuri siksi ovat eronneet aikanaan sen ajan valtakirkosta, että kokevat että eivät voi hyväksyä kirkon senaikaisia oppeja. Tulee mieleen, että nyt ollaan osa kirkkoa rahan vuoksi, koska ne rahavirrat jotka näissä liikkuu on suuret ja kirkkoon kuulumisessa on paljon etuja. Muuten en mitenkään käsitä, miksi liike ei eroa omaksi lahkokseen, vaikka muuten vaalii sitä omaa erityisyyttään.
[/quote]
Siis nimenomaan. Vanhoillislestadiolaisia on pappeinakin, he saarnaavat sunnuntaiaamuisin oman uskonsa vastaisesti ja muina aikoina tuomitsevat muut kadotukseen. Tekopyhää ja kaksinaamaista. Mikseivät he tee eroa oman uskonsa ja luterilaisen uskon kanssa? Kuppaavat kirkkoa minkä kerkeävät, mutta muut kirkon jäsenet ovat heidän mielestään jo helvetissä.
Tiedän erään jehova perheen tyttären, joka kuoli synnyttäessään kun ei saanut tehdä verensiirtoa. Myös lapsi kuoli, minusta tämä on synti. Ehkäisy on hyvä asia.
Ylös. Erityisesti toivon perusteluja itse vanhoillislestadiolaisilta. Löytyykö järjellisiä persuteluita, vai uskotaanko sokeasti puhemiehiin?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:52"]
Tiedän erään jehova perheen tyttären, joka kuoli synnyttäessään kun ei saanut tehdä verensiirtoa. Myös lapsi kuoli, minusta tämä on synti. Ehkäisy on hyvä asia.
[/quote]
Kyllä. Jos on olemassa taivas ja helvetti, niin ennemmin sinne helvettiin päätyy sillä, että jättää heitteille omat lapsensa joista ei jaksa huolehtia, kuin siitä, että turvaa oman ja lastensa hyvinvoinnin. Sama juttu näiden jehovan todistajien verensiirtoasioissa. Tosin heille nyt luulisi jonkun synnin olevan ihan turha juttu, kun he eivät usko taivaaseen tai helvettiin muutenkaan.
Juttu viime vuodelta http://www.hs.fi/kotimaa/a1409974102624
"Usko, toivo ja raskaus -kirjaan on koottu 30 kertojan kokemuksia lapsuuden perheistä ja heidän nykyperheistään. Kertojat ovat naisia ja miehiä, entisiä ja nykyisiä liikkeen jäseniä. Nuorimmat ovat 20–30-vuotiaita, vanhimmat 50–60-vuotiaita.
Kertomuksissa näkyy myös isien väsymys. Heille suurperhe tuo myös suuren taloudellisen taakan.
"Eräs yli kymmenen lapsen isä kertoi, ettei toivonut ainuttakaan lasta, vaan toivoi vaimon raskauksien menevän kesken. Hänellä oli takanaan rankka lapsuus isossa perheessä. Hän päätyi tekemään sterilisaation vaimoltaan salaa", Ruoho kertoo.
Kirjassa kerrotaan, kuinka suurperheiden vanhimmat lapset joutuvat ottamaan varhain vastuuta nuoremmista sisaristaan. Yksi haastatelluista kuvaa hoitaneensa vauvaa alle kouluikäisenä.
Kirjan kertojat kritisoivat liikkeen opin ristiriitaisuutta. Liikkeessä opetetaan, että Jumalan luomistyöhön ei saa puuttua. Liike ei hyväksy edes varmojen päivien laskemista mutta hyväksyy hedelmöityshoidot.
Suurin yllätys ja järkytys Ruoholle ja Ilolalle oli lasten pahoinpitelyjen yleisyys kertojien lapsuudenperheissä.
"30 vastaajasta 24 kertoi, että itse tai joku sisaruksista oli kokenut perheessä fyysistä väkivaltaa", Ruoho kertoo.
//
Ruoho uskoo, ettei yhteisö välttämättä tiedosta joidenkin perheiden pahoinvointia.
"Liikkeessä on paljon onnellisia perheitä, jotka ovat saaneet tasapainoisen lapsuuden ja jaksavat ottaa lapset vastaan. Näille ihmisille kirja voi olla aikamoinen sokki."
Ruoho on teologi, tutkija ja kahden lapsen äiti, jolla on vanhoillislestadiolaisia sukujuuria. Vuokko Ilola on koulunkäyntiavustaja ja 11 lapsen äiti, liikkeen entinen jäsen.
Hengellistä väkivaltaa tutkineen Ruohon mukaan yhteisöissä, joissa oppi koetaan erehtymättömäksi, kritiikkiä ei usein suvaita. Epäkohdat pysyvät yhteisöltä salassa.
"Kiiltokuva näyttää kauniilta, eikä vaikeita asioita uskalleta tuoda julki, koska pelätään leimautumista", Ruoho sanoo.
Kirjoittajien mukaan liikkeen johdon viestit julkisuudessa ja yhteisön sisällä eivät aina vastaa toisiaan. Ilolan mukaan liennyttävillä puheilla rauhoitetaan ulkopuolisia, mutta painostus ja pelottelu jatkuu yhteisössä.
Hän sanoo, että suurperheet auttavat toisiaan. Organisaatiolta apua ei tule.
"Nämä kipeät asiat ovat todellisia. Näitä kärsiviä ihmisiä ei voi ohittaa noin vain.""
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:09"]
"Usko, toivo ja raskaus -kirjaan on koottu 30 kertojan kokemuksia lapsuuden perheistä ja heidän nykyperheistään. Kertojat ovat naisia ja miehiä, entisiä ja nykyisiä liikkeen jäseniä. Nuorimmat ovat 20–30-vuotiaita, vanhimmat 50–60-vuotiaita.
Kertomuksissa näkyy myös isien väsymys. Heille suurperhe tuo myös suuren taloudellisen taakan.
"Eräs yli kymmenen lapsen isä kertoi, ettei toivonut ainuttakaan lasta, vaan toivoi vaimon raskauksien menevän kesken. Hänellä oli takanaan rankka lapsuus isossa perheessä. Hän päätyi tekemään sterilisaation vaimoltaan salaa", Ruoho kertoo.
Kirjassa kerrotaan, kuinka suurperheiden vanhimmat lapset joutuvat ottamaan varhain vastuuta nuoremmista sisaristaan. Yksi haastatelluista kuvaa hoitaneensa vauvaa alle kouluikäisenä.
Kirjan kertojat kritisoivat liikkeen opin ristiriitaisuutta. Liikkeessä opetetaan, että Jumalan luomistyöhön ei saa puuttua. Liike ei hyväksy edes varmojen päivien laskemista mutta hyväksyy hedelmöityshoidot.
Suurin yllätys ja järkytys Ruoholle ja Ilolalle oli lasten pahoinpitelyjen yleisyys kertojien lapsuudenperheissä.
"30 vastaajasta 24 kertoi, että itse tai joku sisaruksista oli kokenut perheessä fyysistä väkivaltaa", Ruoho kertoo.
//
Ruoho uskoo, ettei yhteisö välttämättä tiedosta joidenkin perheiden pahoinvointia.
"Liikkeessä on paljon onnellisia perheitä, jotka ovat saaneet tasapainoisen lapsuuden ja jaksavat ottaa lapset vastaan. Näille ihmisille kirja voi olla aikamoinen sokki."
Ruoho on teologi, tutkija ja kahden lapsen äiti, jolla on vanhoillislestadiolaisia sukujuuria. Vuokko Ilola on koulunkäyntiavustaja ja 11 lapsen äiti, liikkeen entinen jäsen.
Hengellistä väkivaltaa tutkineen Ruohon mukaan yhteisöissä, joissa oppi koetaan erehtymättömäksi, kritiikkiä ei usein suvaita. Epäkohdat pysyvät yhteisöltä salassa.
"Kiiltokuva näyttää kauniilta, eikä vaikeita asioita uskalleta tuoda julki, koska pelätään leimautumista", Ruoho sanoo.
Kirjoittajien mukaan liikkeen johdon viestit julkisuudessa ja yhteisön sisällä eivät aina vastaa toisiaan. Ilolan mukaan liennyttävillä puheilla rauhoitetaan ulkopuolisia, mutta painostus ja pelottelu jatkuu yhteisössä.
"Nämä kipeät asiat ovat todellisia. Näitä kärsiviä ihmisiä ei voi ohittaa noin vain.""
[/quote]
Kyseisen kirjan lukeneena voin sanoa, että aika karun kuvan se antoi vl-elämästä. Kuva tosin ei poikkea lainkaan siitä, millaisen kuvan olin yhteisöstä saanut jo kauan aikaa sitten.
Toinen asia, mikä minua liikkeessä häiritsee, on se, että ehkäisy on synti josta joutuu helvettiin. Sen sijaan lasten hyväksikäyttö on asia, jonka voi vaan saarnata toiselle anteeksi. On lahkossa prioriteetit kohdallaan.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:08"]Nostan ketjua vielä.
N20, pointsit sinulle, että rakastat miestäsi niin paljon, että olet valmis kestämään syrjintää sen takia. Miten muuten teillä, jos ette harrasta seksiä ennen avioliittoa ja muutenkin tunnut noudattavan lahkon sääntöjä, niin kiinnostaisi, että oletteko puhuneet ehkäisystä? Aiotteko käyttää vai aiotko tässäkin asiassa noudattaa heidän sääntöjään?
[/quote]
Kiitos! :) olemme ehkäisystä puhuneet, ja me emme ole sen käyttöä vastaan. Aiemmin ajattelin, että haluamme lapsia heti avioiduttuamme (täyttäisimme ainakin hänen vanhempiensa toiveen...), mutta viimeaikaisten tapahtumien myötä olen tullut siihen tulokseen, että käyn yliopiston ensin loppuun, ja sitten on perheen perustamisen aika... Olenhan jo valmiiksi niin vihattu, että eikai se missään tunnu, vaikkei niitä lapsia heti saataisikaan.
-
Tiedän vain sen painostuksen, joka alkaa häiden jälkeen. Kihloihinkin painostettiin 6 kk seurustelun jälkeen ja olikin suuri pettymys, kun menimme kihloihin VASTA 2,5 v seurustelun jälkeen...
N20
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:02"]On erittäin vaikea nähdä vl yhteisön ulkopuolella turvallista elämää kun asenne on meitä kohtaan mitä on. Kynnys olisi liian suuri lähteä, sillä olet aina vl vaikka siitä lähdetkin.
[/quote]
Nimenomaan tämä. Teidän asenne on miljoona kertaa hyökkäävämpi, tuomitsevampi ja arvostelevampi muita kohtaan, kuin mitä se on muilla teitä lestadiolaisia kohtaan. Itse olen menossa naimisiin vl -miehen kanssa, joten kokemusta on molemmilta puolilta. Itse olen luterilainen, enkä ole koskaan kuullut tai nähnyt syrjintää lestadiolaisia kohtaan. Sensijaan nyt kun "piireissä" liikun, saan itse kokea syrjintää (vaikka elän ns oppienne mukaisesti; en käytä meikkiä, enkä enää värjää hiuksia, en käytä korviksia enää, en juo tai polta, käyn seuroissa, ylipäätään yritän kunnioittaa kaikkia oppejanne) ja kuulla sitä "epäuskovaisten" haukkumista ja tuomitsemista.
-
Oikeasti, lestadiolaiset on pahimpia tuomitsemaan ulkopuolisia. Itse esitetään niin hurskaita ja syyllistetään muita. Vaikka tosiaan elän enemmän sääntöjenne mukaan kuin monet teikäläiset, silti saan palkaksi syrjintää, pahan puhumista selän takana ja alistavia katseita.
[/quote]
Parasta tässä on se, että olen yliopistolla tutustunut useisiin lestadiolaisiin, ja ennen kuin he ovat saaneet selville, että olen menossa vl kanssa naimisiin, olemme tulleet hyvin toimeen ja he ovat pitäneet minusta. Sitten kun ollaan seuroissa esimerkiksi nähty, olen kuin ilmaa ja asenne on muuttunut minua kohtaan täysin.
N20
[/quote]
Heitä ärsyttää, kun maailmallinen nainen on vienyt joltain vl-naiselta mahdollisuuden avioliittoon. Miehiähän on niissä piireissä vähemmän, joten heistä tapellaan ihan olan takaa. Sinun takiasi nyt joku heidän omistaan jää vanhaksipiiaksi, kaitsemaan muiden lapsia kun synnyttäjät eivät itse jaksa. Katkeria ovat.
[/quote]
Kiitos, tuli jopa vähän parempi mieli :D harmittaa tosissaan tämä asennoituminen minua kohtaan, sillä tosissaan olen yrittänyt kunnioittaa heitä ja heidän oppejaan, jotta pääsisin sisälle tähän porukkaan.
-
Itselläni on usko perustunut aina Jumalaan, ei ihmisten asettamiin sääntöihin. Olen kuitenkin pyrkinyt noudattamaan vl sääntöjä, jotten loukkaisi ketään. Silti koen saavani vihaa osakseni, mikä todistaa juurikin sen, että Jumala ei ole lestadiolaisille se pääasia, ei edes ne säännöt, vaan muiden vahtaaminen ja tuomitseminen.
[/quote]
N20 siis vastasi ylemmänkin viestin :) lisään vielä, että monet, jopa nuoret tuomitsevat ja haukkuvat niitä uskovaisia(kin) joilla on tv, mutta itse katsovat samaiset ohjelmat netistä. Lisäksi minut on tuomittu alimpaan helvettiin kun muutin poikaystäväni kanssa yhteiseen asuntoon viikko sitten, ENNEN avioliittoa, häät ovat siis 2,5 vkon päästä.. Itse kuitenkin harrastavat esiaviollista seksiä (lähes KAIKKI lestat ovat sekstailleet ennen avioliittoa) vaikkeivat asukaan yhdessä. Me sen sijaan emme niin tee, mutta silti olemme syntisiä ja likaisia.
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:02"]On erittäin vaikea nähdä vl yhteisön ulkopuolella turvallista elämää kun asenne on meitä kohtaan mitä on. Kynnys olisi liian suuri lähteä, sillä olet aina vl vaikka siitä lähdetkin.
[/quote]
Nimenomaan tämä. Teidän asenne on miljoona kertaa hyökkäävämpi, tuomitsevampi ja arvostelevampi muita kohtaan, kuin mitä se on muilla teitä lestadiolaisia kohtaan. Itse olen menossa naimisiin vl -miehen kanssa, joten kokemusta on molemmilta puolilta. Itse olen luterilainen, enkä ole koskaan kuullut tai nähnyt syrjintää lestadiolaisia kohtaan. Sensijaan nyt kun "piireissä" liikun, saan itse kokea syrjintää (vaikka elän ns oppienne mukaisesti; en käytä meikkiä, enkä enää värjää hiuksia, en käytä korviksia enää, en juo tai polta, käyn seuroissa, ylipäätään yritän kunnioittaa kaikkia oppejanne) ja kuulla sitä "epäuskovaisten" haukkumista ja tuomitsemista.
-
Oikeasti, lestadiolaiset on pahimpia tuomitsemaan ulkopuolisia. Itse esitetään niin hurskaita ja syyllistetään muita. Vaikka tosiaan elän enemmän sääntöjenne mukaan kuin monet teikäläiset, silti saan palkaksi syrjintää, pahan puhumista selän takana ja alistavia katseita.
[/quote]
Parasta tässä on se, että olen yliopistolla tutustunut useisiin lestadiolaisiin, ja ennen kuin he ovat saaneet selville, että olen menossa vl kanssa naimisiin, olemme tulleet hyvin toimeen ja he ovat pitäneet minusta. Sitten kun ollaan seuroissa esimerkiksi nähty, olen kuin ilmaa ja asenne on muuttunut minua kohtaan täysin.
N20
[/quote]
Heitä ärsyttää, kun maailmallinen nainen on vienyt joltain vl-naiselta mahdollisuuden avioliittoon. Miehiähän on niissä piireissä vähemmän, joten heistä tapellaan ihan olan takaa. Sinun takiasi nyt joku heidän omistaan jää vanhaksipiiaksi, kaitsemaan muiden lapsia kun synnyttäjät eivät itse jaksa. Katkeria ovat.
[/quote]
Kiitos, tuli jopa vähän parempi mieli :D harmittaa tosissaan tämä asennoituminen minua kohtaan, sillä tosissaan olen yrittänyt kunnioittaa heitä ja heidän oppejaan, jotta pääsisin sisälle tähän porukkaan.
-
Itselläni on usko perustunut aina Jumalaan, ei ihmisten asettamiin sääntöihin. Olen kuitenkin pyrkinyt noudattamaan vl sääntöjä, jotten loukkaisi ketään. Silti koen saavani vihaa osakseni, mikä todistaa juurikin sen, että Jumala ei ole lestadiolaisille se pääasia, ei edes ne säännöt, vaan muiden vahtaaminen ja tuomitseminen.
[/quote]
Onko sulle joku tullut sanomaan jostakin vai epäilet että epäileviä katseilta on ympärillä? Oletko kysynyt muilta oletko ajatuksinesi oikeassa?
[/quote]
Olen itse kuullut asioita, joita minun ei olisi ollut tarkoitus kuulla. Lisäksi olen kuullut esim poikaystäväni sisaruksilta (niiltä, jotka minut hyväksyvät), mitä minusta puhutaan.
Osa poikaystäväni sisaruksistakin suorastaan vihaa minua. Meitä ei kutsuta mihinkään yhteisiin illanviettoihin tms, yhteisissä keskusteluissa esim whatsapissa minulle ei vastata, kun tullaan kylään jossa olemme, olen ainoa ketä ei tervehditä jne...
Lisäksi kyllähän tyhmäkin tajuaa, jos sinua syrjitään ja katsotaan alentavasti. Uskovaiset eivät esim tervehdi, jos kadulla tulevat vastaan. Katsovat pitkin nenänvartta. Siinä nyt muutama esimerkki :)
N20
[/quote]
Ikävä juttu. Jotkut tosiaan käyttäytyvät tuolla lailla mutta luulisin että se on jotain omaa epävarmuutta.ei silyi saisi olla noin.meidän suvussa taas ei-vl saavat yliystävällistä kohtelua ja minusta ja perheestäni puhutaan takanapäin sillä olemme "epäilyttäviä". :)
miten miehesi suhtautuu näihin sinun dissaajiin?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:09"]
//
[/quote]
Kyseisen kirjan lukeneena voin sanoa, että aika karun kuvan se antoi vl-elämästä. Kuva tosin ei poikkea lainkaan siitä, millaisen kuvan olin yhteisöstä saanut jo kauan aikaa sitten.
Toinen asia, mikä minua liikkeessä häiritsee, on se, että ehkäisy on synti josta joutuu helvettiin. Sen sijaan lasten hyväksikäyttö on asia, jonka voi vaan saarnata toiselle anteeksi. On lahkossa prioriteetit kohdallaan.
[/quote]
Tuota syntien anteeksiantoa en minäkään voi käsittää. Kuten olen aiemmin täällä kirjoittanut, elän liikkeen oppien mukaisesti, mutta minulle Jumala on tärkein. Toisinsanoen elän liikkeen mukaisesti vain, jotta miellyttäisin (enkä loukkaisi) tulevan mieheni perhettä, sukulaisia, ystäviä.. Mutten silti koe voivani koskaan puhtaasti kääntyä lestadiolaiseksi, juurikin tämän asian takia. Mielestäni KUKAAN ei voi antaa syntejä anteeksi toiselle, ainoastaan Jumala. Muut voivat rukoilla puolestasi anteeksiantoa, muttei todellakaan voi antaa syntejä anteeksi. Tämä lestadiolaisten kaava syntien anteeksiannosta mahdollistaa juurikin pedofilian ym sairaat rikokset...
N20
Sinä, joka mietit, miten vallankäyttö näkyy. Varsinkin tässä ehkäisyasiassa olen nähnyt hyvin, miten kokonaisvaltaista lestadiolaisuuden kontrollointi on. Kukaan ei uskalla myöntää tekevänsä uskonoppien vastaisesti, koska muut ovat hyvin kärkkäitä tuomitsemaan. Minulla on ollut lapsesta saakka iso uskovaistyttökaveripiiri. Koska olen ainoa ei-uskovainen (sukulaiseni ovat uskossa), kaverini uskoutuvat minulle. He kertovat minulle ahdistuksesta, suurista toiveista jotka jäävät täyttymättä, pelosta saada vielä yksi lapsi, vaikeuksista elämässään.
Kerran keskustelimme porukalla ja yllättäen aihe kääntyi ehkäisyyn. Sanoin, että mielestäni ehkäisyssä ei ole mitään väärää joissain tapauksissa ja eräs tytöistä myönteli. Silloin juuri tämä ystäväni, joka myöntää minulle pelkäävänsä saada lisää lapsia, tokaisi syyttävästi: "Ethän sinä sentään mitään EHKÄISYÄ rupeaisi käyttämään!" Siinä hetkessä oloni oli täysin utopistinen, kun muut sitten hymistelivät välttelevästi "enen, en toki".
Ei vallankäyttö ole välttämättä suoranaista. Valtaa on myös se pelko, mikä ystävieni silmistä kuvastui kun he pelkäsivät toistensa tuomiota.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:02"]
On erittäin vaikea nähdä vl yhteisön ulkopuolella turvallista elämää kun asenne on meitä kohtaan mitä on. Kynnys olisi liian suuri lähteä, sillä olet aina vl vaikka siitä lähdetkin.
[/quote]
Tätä on liikkeen ulkopuolisen vaikea ymmärtää. Kun katsoo sitä kärsimystä, mitä esimerkiksi ehkäisykielto joissakin perheissä aiheuttaa, samoin se ettei vanhemmilla ole lupaa kertoa väsymyksestään, ihmettelee että mitä ton kamalampaa se valtaväestö oikein vois näille ihmisille aiheuttaa, mitä ne "omat" on jo aiheuttaneet?
Ja kuitenkin, ja tämä ei ole kettuilua vaan ihan fakta, se on valtaväestön luoma päivähoito- terveydenhuolto- ja sosiaalityön verkosto, joka näitä uupuneita perheitä sitten auttaa. En ymmärrä käsitystä että nämä ihmiset, jotka yrittävät auttaa näitä joilla on vaikeaa, on sitten näitä alempiarvoisia ihmisiä jotka menevät helvettiin. Eikö jossain vaiheessa, edes vähän, edes ihan pienen hetken, siellä omassa päässä välähdä pieni oivallus tästä ristiriidasta?
[/quote]
Mulle ainakin avunpyytäminen yhteiskunnalta on vaikea juuri sen takia kun tilanne on ihan itse aiheutettu.
ajatelkaa tosiaan että "syntiset"tulee hoitamaan uskovien lapsia kun nämä uupuvat.
Naistenilloissakin aina kehotetaan ottamaan yhteiskunnan apua vastaan. Paitsi ehkäisyneuvontaa.:)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:02"]On erittäin vaikea nähdä vl yhteisön ulkopuolella turvallista elämää kun asenne on meitä kohtaan mitä on. Kynnys olisi liian suuri lähteä, sillä olet aina vl vaikka siitä lähdetkin.
[/quote]
-
[/quote]
N20
[/quote]
[/quote]
-
[/quote]
N20 siis vastasi ylemmänkin viestin :) lisään vielä, että monet, jopa nuoret tuomitsevat ja haukkuvat niitä uskovaisia(kin) joilla on tv, mutta itse katsovat samaiset ohjelmat netistä. Lisäksi minut on tuomittu alimpaan helvettiin kun muutin poikaystäväni kanssa yhteiseen asuntoon viikko sitten, ENNEN avioliittoa, häät ovat siis 2,5 vkon päästä.. Itse kuitenkin harrastavat esiaviollista seksiä (lähes KAIKKI lestat ovat sekstailleet ennen avioliittoa) vaikkeivat asukaan yhdessä. Me sen sijaan emme niin tee, mutta silti olemme syntisiä ja likaisia.
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:02"]On erittäin vaikea nähdä vl yhteisön ulkopuolella turvallista elämää kun asenne on meitä kohtaan mitä on. Kynnys olisi liian suuri lähteä, sillä olet aina vl vaikka siitä lähdetkin.
[/quote]
-
[/quote]
N20
[/quote]
[/quote]
-
[/quote]
Onko sulle joku tullut sanomaan jostakin vai epäilet että epäileviä katseilta on ympärillä? Oletko kysynyt muilta oletko ajatuksinesi oikeassa?
[/quote]
Olen itse kuullut asioita, joita minun ei olisi ollut tarkoitus kuulla. Lisäksi olen kuullut esim poikaystäväni sisaruksilta (niiltä, jotka minut hyväksyvät), mitä minusta puhutaan.
Osa poikaystäväni sisaruksistakin suorastaan vihaa minua. Meitä ei kutsuta mihinkään yhteisiin illanviettoihin tms, yhteisissä keskusteluissa esim whatsapissa minulle ei vastata, kun tullaan kylään jossa olemme, olen ainoa ketä ei tervehditä jne...
Lisäksi kyllähän tyhmäkin tajuaa, jos sinua syrjitään ja katsotaan alentavasti. Uskovaiset eivät esim tervehdi, jos kadulla tulevat vastaan. Katsovat pitkin nenänvartta. Siinä nyt muutama esimerkki :)
N20
[/quote]
Ikävä juttu. Jotkut tosiaan käyttäytyvät tuolla lailla mutta luulisin että se on jotain omaa epävarmuutta.ei silyi saisi olla noin.meidän suvussa taas ei-vl saavat yliystävällistä kohtelua ja minusta ja perheestäni puhutaan takanapäin sillä olemme "epäilyttäviä". :)
miten miehesi suhtautuu näihin sinun dissaajiin?
[/quote]
Tietysti miestäni harmittaa, sillä heijastuuhan tämä "syrjintä" häneenkin. Hän on perheelleen tehnyt kyllä mielipiteensä selväksi, ja hänen vanhempansa ovatkin minut hyväksyneet suht hyvin, mutta yksi sisko ja yksi veli perheineen eivät voi minua ilmeisesti sietää... Ei siinä ole paljon tehtävissä :) saa nähdä, tulevatko edes häihimme 2,5 vkon päästä.
-
Ikävää, että teistä puhutaan noin. Minä en ole koskaan kuullut, että joku ei-vl puhuisi pahaa lestadiolaisista, mutta varmasti näitäkin riittää. -
Olen kuullut, että pohjoisessa ollaan vanhoillisempia, ja täällä etelässä rennompia, mutta jos vastaanotto on täällä tällainen, en uskalla mennä pohjoiseen tapaamaan mieheni kaukaisia sukulaisia...
N20
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:42"]Sinä, joka mietit, miten vallankäyttö näkyy. Varsinkin tässä ehkäisyasiassa olen nähnyt hyvin, miten kokonaisvaltaista lestadiolaisuuden kontrollointi on. Kukaan ei uskalla myöntää tekevänsä uskonoppien vastaisesti, koska muut ovat hyvin kärkkäitä tuomitsemaan. Minulla on ollut lapsesta saakka iso uskovaistyttökaveripiiri. Koska olen ainoa ei-uskovainen (sukulaiseni ovat uskossa), kaverini uskoutuvat minulle. He kertovat minulle ahdistuksesta, suurista toiveista jotka jäävät täyttymättä, pelosta saada vielä yksi lapsi, vaikeuksista elämässään.
Kerran keskustelimme porukalla ja yllättäen aihe kääntyi ehkäisyyn. Sanoin, että mielestäni ehkäisyssä ei ole mitään väärää joissain tapauksissa ja eräs tytöistä myönteli. Silloin juuri tämä ystäväni, joka myöntää minulle pelkäävänsä saada lisää lapsia, tokaisi syyttävästi: "Ethän sinä sentään mitään EHKÄISYÄ rupeaisi käyttämään!" Siinä hetkessä oloni oli täysin utopistinen, kun muut sitten hymistelivät välttelevästi "enen, en toki".
Ei vallankäyttö ole välttämättä suoranaista. Valtaa on myös se pelko, mikä ystävieni silmistä kuvastui kun he pelkäsivät toistensa tuomiota.
[/quote]
Totta. Olen kuullut, että esim naistenilloissa suoraan ohjeistetaan/kielletään/pelotellaan naisia, mutta muuten vallankäyttö on juuri sitä syyllistämistä, selän takana puhumista yms. Oikeasti käännetään kaikki esim yhtä perhettä vastaan, jos nämä myöntävät käyttävänsä ehkäisyä. Henkinen väkivalta kukoistaa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:55"]
Onhan tähän soppaan nyt omakin lusikka heitettävä. . Vanhoillislestadiolaisille kysymys: ettekö te oikeasti ymmärrä, että nämä tällaiset säännöt kuten ehkäisykielto, meikkauskielto, alkoholinjuomiskielto, maallisen musiikin kuuntelemiskielto ynnä muut, ne ovat IHMISEN keksimiä sääntöjä? Ei Jumala teiltä mitään tuollaisia asioita odota. Ettekö te ymmärrä, että taivaaseen päästäkseen ei tarvitse noudattaa vanhoillislestadiolaisuuden päättömiä sääntöjä? Riittää että uskoo Jumalaan ja Jeesukseen. . Sen huomaa, että kukaan lestadiolainen ei itsekään halua sääntöjä noudattaa. Hiusten kihartaminen on kielletty, mutta permanentin saa ottaa. Miksi? Siksikö, kun permanenttia ei oltu vielä keksitty, kun joku hihhuli sääntöjään laati? Entä miksi tupakkaa saa polttaa, mutta alkoholia ei saa käyttää? Päihteitähän ne ovat molemmat. Ja lasketaanko ehtoollisviini alkoholiksi, ja miksi sen nauttiminen on sallittua? . Vähän sama homma internetin kanssa. Televisio on paha, mutta nettiä saa kyllä käyttää, kun sääntöjen laatijat eivät ole mitään mistään internetistä tienneetkään. . Kyllä se asia taitaa olla niin, että vanhoillislestadiolaiset ovat polulta harhautuneet, ja pahasti. Kivittävät syntiset toisiaan, vaikka Jeesus sanoi, se ken on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Lestadiolaisuudessa ei uskota Jumalaan ja Jeesukseen, siinä uskotaan puhemiehiin. . Ketjun varsinaista aihetta koskien: jos ei lapsia halua, niin käyttäkää ehkäisyä. Se on niinkin yksinkertaista. Taivaassa ei ole mitään vauvavarastoa, ja Jumala ei rankaise syntymättömistä lapsista. Ehkäisy ei ole synti. Joku puhemies on keksinyt, että paljaalla on mukavampi panna, ja siksi kieltänyt ehkäisyn vedoten Raamatun kohtaan, joka ei edes liity aiheeseen millään tavalla. . Tämä kaikki tulee muuten ateistilta. Raamattua (ja muita uskonnollisia tekstejä) lukeneena ymmärtäisin asian näin, kuten olen kirjoittanut. Kaikista maailman uskonnoista vanhoillislestadiolaisuus on järjettömin, koska heidän Jumalansa vaihtuu aina puhemiehen mukaan.
[/quote]
Tähän ei taida olla vastausta kenelläkään?
[/quote]
Hmm..ensinnäkin hiuksia voi aivan vapaasti kihartaa. Raamatussa puhutaan siitä kuinka Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jokainen ihminen on kaunis Jumalan kuva luonnollisena. Hiusten värjäys, meikkaaminen, tatuoinnit, lävistykset jne. ovat jotain mitä ei ihmisen tarvitse tehdä. Niillä pyritään muuttamaan ulkonäköä suuresti.
Ehtoollisviini on täysin ok. Jeesus asetti ehtoollisen ja on siis merkittävä asia myös uskon vahvistuksen kannalta.
Televisio on vain passiivista katselua varten siitä ei ole mitään hyötyä. Ei varmaan tarvitse selittää mitä hyödyllistä internetissä on :)
Näitä asioita voi jankata maailman tappiin asti mutta totuus on se että uskon ymmärtämiseen tarvitaan Pyhä henki. Ilman tuota, usko näyttäytyy vain kummallisena sääntöjen täyttämämä lahkona ja ihmetellään että miksi ette saa meikata.
Usko tuo elämään iloa, rauhaa, turvallisuutta, luottamusta, toivoa , kiitollisuutta ja elämäniloa.
En tiedä mitä tuolla puhemiehellä tarkoitetaan. Ei kukaan täällä maan päällä usko toista ihmistä varten. Vaan taivasta varten.
Epävarmuus ja pelko ja huono itsetunto ovat monesti syy pilkkaamiselle ja kiusaamiselle.
[/quote]
Entäpä jos joku uskoo sydämestään ja kuitenkin tuntee että nuo säännöt ovat oikeasti hölynpölyä? Tiedät itsekin että noilla ei oikeasti ole merkitystä.
Kuitenkin nuo tulevat jostain syystä uskomisen esteeksi niin että jos aiheutat erityistä huomiota niin sinut katsotaan ulkoisista seikoista johtuen KIELTÄNEEN USKON! Minusta tämä on järkyttävää ja väärin. Voisi oikeastaan sanoa että syntiä jos arvoi toisen omakohtaista uskoa niin että ei tervehdi enää Jumalan terveellä. Toisaalta kun menet Venäjälle vl seuroihin ei näillä olekaan sielä mitään merkitystä.
Vl olen