Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyynnöstänne: Oikeesti köyhän työttömän herkkuja

Vierailija
20.08.2015 |

Ex-köyhä aloitaa. Muut voi sitten lisätä omia halpoja herkkuja:

Nää siis itse tehtynä: kaurakekesit, marengit, mustikkapiirakka itsepoimituista, omenapaistos omena aikaan+vanilijakastike, kiisselit, kääretorttu, pulla, karkki, sitruunahyve, vesilätyt (näitäkin tullut tehtyä, kun rahat loppu ja kaapissa vain jauhoja ja öljyä.)tai tavislätyt

Valmiina kaupasta: kaupan oman merkin vanilijajäätelö, tarjouskarkit, keksit tukkupakkauksissa, sesongin hedelmät

Suolaiset: ranskikset, munakas, pizza sopivilla täytteillä nyt, kun  juustokin on halpaa, pastasalaatit, lämpimät leivät

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:25"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:07"]

Herkuttelen mieluummin suolaisilla kuin makeilla. Omatekoinen pizza ja raskalaiset ovat edullisia ja maistuvia.

[/quote]

Ei kai kukaan oikeasti syö ranskalaisia? Edes köyhä?

Juureslastut http://keittokirja.kasvikset.fi/WebRoot/1035464/X_Reseptisivu.aspx?id=1188719

[/quote]

Hei ootko käynyt koskaan kaupan pakaste altaalla? Tuliko mieleen, että ranskiksia löytyy juuri siksi montaa eri sorttia, kun on suosittu tuote. Juureslastuja ei ole silmiini osunut, eli minimaaliset markkinat. Luulenpa, että huomennakin monessa kodissa ranskikset paahtuu uunissa. Tiedoksi muuten perunakin on juures, että revi siitä ;)
[/quote]

Kaupan ranskalaiset on tehty puristeesta. Aina pahaa.
Uunijuurekset pilkotaan ja uuniin. Samoin vaikka lohkoperunat. Tai itse tehdyt ranskalaiset. Ihan eri laji. Ei tarvita pakastealtaita.
Yhtä pahaa on peruna- sipuli pakaste

Vierailija
22/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuha on kaupassa tosi kallista, mutta jos tietää paikat lähistöltä mistä sitä saa, niin elää herroiksi. Meillä on nytkin pakkasessa miehen onkima kuha. Tosin sitä varten pitää olla viehekalastuslupa, onkeen se ei oikein ota. Mutta kyllä meillä on ne kalastusluvat takaisin saatu, sen verran paljon on järvikalaa syöty. 

Meillä tehdään usein itse lohkoperunoita. Voittaa kaupan pakasteperunat täysin. Eikä ole vaikea tehdä, netissä on paljon ohjeita. Suola ja öljy riittää ja sitä öljyäkin tarvitsee tosin vähän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun köyhyysherkkuja olivat pakasteranskalaiset, hapankorppu, kiisselit, itse leivotut sämpylät ja pullat, munakokkeli. BMI siihen aikaan 18,5.

Vierailija
24/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 05:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:09"]

Marjakiisseli ei ole oikeastaan edes herkku, vaan aika terveellinenkin ruoka. Monet tosin väittää sitä herkuksi kun siinä on sokeria ja perunajauhoja, mutta niitä on käytännössä niin vähän että pääasiassa se on vettä ja marjoja.

[/quote]

No onhan se herkku, jos hyvälle maistuu ja kerman keraa vieä parempaa. Mitenkähän on, jos kiisseli on käytännössä mehua ja kuitenkin mehua pidetään epäterveelisenä?

t.ap

[/quote]

No joo, sen voi tehdä monella tavalla. Jos teet sen mehusta ilman marjoja ja syöt kerman kanssa, niin eihän se terveellistä oo silloin

Vierailija
25/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan mehut ja itsetehty mehu ovat eri asioita. En pidä meidän lapsuudenkodin omenoista tehtyä omenamehua epäterveellisenä, kun kaikki juomme sitä ilman lisättyä sokeria. Mehujen epäterveellisyys tulee lisätystä sokerista ja lisäaineista. 

Mä laihduin kun yhteen aikaan söin puuroa ja itsepoimituista marjoista tehtyä mehukeittoa. Se on vaan siitä huono aamupala, että aamupäivän ajan pissittää koko ajan, eli aineenvaihdunta lähtee liikkeelle. Töissä vähän inhottava juttu käydä tunnin välein pissillä. 

Vierailija
26/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouksesta -30% sisäfilepötkö. Tosta sai varmaan 7 pihviä. Ei maksanut kuin 20e. Uudet perunat. Uunikasvikset.

Vierailija
27/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:16"]

Herkuttelen mieluummin suolaisilla kuin makeilla. Omatekoinen pizza ja raskalaiset ovat edullisia ja maistuvia.

[/quote]

Juureslastut http://keittokirja.kasvikset.fi/WebRoot/1035464/X_Reseptisivu.aspx?id=1188719

[/quote]

Hei ootko käynyt koskaan kaupan pakaste altaalla? Tuliko mieleen, että ranskiksia löytyy juuri siksi montaa eri sorttia, kun on suosittu tuote. Juureslastuja ei ole silmiini osunut, eli minimaaliset markkinat. Luulenpa, että huomennakin monessa kodissa ranskikset paahtuu uunissa. Tiedoksi muuten perunakin on juures, että revi siitä ;)

[/quote]

Mistäköhän johtuu, että ylipaino on nykyisin iso ongelma monelle?

[/quote]

Tuskin ainakaan ranskiksista. BMIni on 50 ja syön ranskiksia 1-2 krt vuodessa.

Vierailija
28/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä on usein aikaa, mutta vaikeammaksi menee jos on paljon työtä pienellä palkalla eikä edes taitoa tehdä itse.

Ranskanperunat itsetehtyinä eivät taida olla halvempia kuin kaupasta, mutta lohkoperunat ovat hyviä. Mausteyrttejä voi kasvattaa itse vaikka ikkunalla kukkaruukussa, jos ei ole edes parveketta, ja talvellakin. Samoin salaattia. Sekin on iso säästö, jos euron siemenpussillisesta saa vuodeksi salaatit, vaikka ne maksaisivat vain euron viikossa.

Köyhän kannattaa käyttää kaikki eikä laittaa mitään hukkaan. Alennettuja päiväystuotteita kannattaa ostaa silloin, kun ne syö samana päivänä tai pakastaa. Esimerkiksi yhden pippuripihvin voi jalostaa koko perheen ruoka-annokseksi esim. merimiespihvissä. Paloittelet, ruskistat, maustat ja laitat uuniin halpojen perunasiivujen kanssa samaan pataan.

Suuri hintaero itsetehdyn ja kaupasta ostetun välillä on leivonnaisissa. Ruisleivän teko ei meiltä kaikilta suju, mutta sitäkin kannattaa kokeilla, jos on kunnon uuni. Kaupassa rieska voi maksaa 3 euroa, itse tehtynä enintään kymmenesosa siitä.

Syksy on köyhälle hyvää aikaa. Meillä metsästetään, mikä ei ole ihan halpa harrastus, mutta ihan kohtuulliseen hintaa lihaa tulee. Suurimpia herkkuja ovatkin hirven sisäfileet, oman maan perunat, itsepoimitut sienet ja jälkiruokana jotain marjaruokaa.

Vierailija
29/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on aikamoinen lista herkkuja joita me ei syödä koskaan, ei vaikka rahaa on keskipalkan verran.

Omppuja ja vaniljakastiketta kerran vuoteen, kolmen kaverin jääätelö ehkä kerran kk, marenkia ja pullaa joskus ja jouluna, hedelmä per päivä.

Tummaa suklaata levy per kk.

Itsepakastetut marjat sellaisenaan, pähkinät ja rahkat on ihan normaalia ruokaa... välipalana/jälkiruokana/iltapalana. Ei niitä kiskota töllön ääressä löhötessä herkkuina. Uunijuureksetkin syödään ruoka-aikaan vaikka uunikalan kaverina, ei kaiken muun ruuan päälle herkkuna.

Ei ihme että köyhät on köyhiä ja tukevia. Rahat ja terveys hukataan hiilarihöttöön. Taitaa pidemmän päälle tulla halvemmaksi ostaa laatua mutta vähemmän ja herkutella ruoka-aikaan oikealla ruualla.

Vierailija
30/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:05"]

Miten saisi tuollaisen pizzan tehtyä helposti?

[/quote]

Normaali pizzataikina, tomaattikastiketta ja vähän juustoa. Jos oikein haluan pröystäillä, ostan tuoretta basilikaa.

[/quote]

Eiköhän ne yrtit pidä köydän jättää pois, silläkin rahalla saa perunaa. Vielä on puissa lehdet niin tekee pestonsa niistä.

Vierailija
32/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:34"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 04:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mistäköhän johtuu, että ylipaino on nykyisin iso ongelma monelle?

[/quote]

No luulisin, että ei ransiksista. Silloin, kun olin köyhä ja söin ranskiksia, niin en ollut yhtään lihava. Nyt en enää syö ranskkiksia, vaan ostelen tyyriimpiä helppoja herkkuja, kuten esipaistettuja pasteijoitaa ym. juustoja, valmissalaatteja (majoneesia), sipsejä, kuorrutettuja pähkinöitä ja vanukkaita. Nyt olen siis enemmän, kuin lihava.

[/quote]

Tämän listan luettuani olen aika tyrmistynyt! Oikeastiko ihmiset syövät tuollaista? Ja kutsuvat niitä vielä herkuiksi? Pasteijat ovat kamalia ja lisäksi tolkuttomia kaloripommeja, valmissalaatit täyttä sontaa ja valtava määrä turhia tyhjiä kaloreita. Sipsit, pähkinät, vanukkaat aivan hurjia. En moisia suuhuni laita. Ja en todellakaan ihmettele että ihmiset ovat kamalan lihavia kun moisia teollisuusmössöjä kitaansa kaatavat.

Vierailija
33/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa piti puhua nimenomaan herkuista ja ovathan ranskalaiset niitä. Ei ollut kyse terveellisistä jutuista. Lukekaa otsikko.

Vierailija
34/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten jonkun mielestä edes kaupan alekarkit vois olla halpoja kun makeisvero on niin korkea. Ehkä korkeintaan jonkun Karkkitorin tarjoukset on suht edullisia. Jos olisin aivan köyhä vielä niin luopuisin ensinnä sokerista ja vehnäjauhoista siksi että silloin ei enää tee niitä mieli ja ruoka tulee halvemmaksi. Sama koskee ranskalaisia perunoita. Jos silti aivan pakko herkutella niin marjat, tummalla suklaalla päällystetyt pakastetut banaanit on terveelliset karkkia ja jätskiä vastaavat herkut.

Vierailija
35/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietättekö Pirkanmaan sininauhan ? Hakekaa sieltä leipää ja joskus on maitotuotteita.

Vierailija
36/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helekutti mitä sakkia tähänkin ketjuun pukkasi. Laitoin teille jo oman terveelliset herkut. Luuletteko tosiaan, että noita kaikkia lueteltuja syödään jokapäivä monta kertaa?

Niitä terveellisiä halpoja ruokia monikin köyhä tietää, mutta jos haluaa herkutella, niin tässä ketjussa kerätään vaihtoehtoja miten sen voi tehdä edullisesti ja niihin lisään popparit. Köyhähän ei saa syösä muuta, kuin marjoja, kun ne on ilmasia ja terveellisiä.

Vierailija
37/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan tuota yhtä kommentoijaa: jättäkää sokeri ja vehnäjauho pois ruokavaliosta niin ette niitä enää kaipaakaan. Mä en ole sokeria muutenkaan syönyt enkä mitään makeita, joten tuo oli minulle helppo homma. Itse asiassa venhästä tulee huono olo ja nälkäkin iskee hetken päästä. Jätin samalla pois riisin, perunan, pastat ym. Ja olo on oikeasti hyvä, tai siis parempi ainakin. Eikä ole nälkä.

Viikonloppuna oltiin reissussa ja en saanut itse päättää syömisiäni, joten ruokalistalla oli myös vehnää ja perunaa. Söin enemmän kuin normaalisti kahdessa päivässä ja silti oli koko ajan kamala nälkä. Ja se nälkä jatkui vielä alkuviikon. Nyt alkaa helpottaa, kun olen palannut normaaliin ruokavaliooni.

Kokeilkaa, ei tarvitse himoita suklaata eikä lettuja eikä mitään.

Vierailija
38/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäinen säästövinkki on lopettaa tupakanpoltto. Yllättävän moni köyhä tupakoi. Ei ihme että ovat köyhiä.

Vierailija
39/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:13"]Ihan ensimmäinen säästövinkki on lopettaa tupakanpoltto. Yllättävän moni köyhä tupakoi. Ei ihme että ovat köyhiä.
[/quote]
Yllättävän moni köyhä myöskään ei tupakoi. Tai käytä alkoholia.

Vierailija
40/51 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:13"]

Ihan ensimmäinen säästövinkki on lopettaa tupakanpoltto. Yllättävän moni köyhä tupakoi. Ei ihme että ovat köyhiä. 

[/quote]

Ei tässä säästövinkkejä kaipailtu ja puhe oli herkuista. Ohis...