Autismia vai psykoosia?
Voiko mulla olla rajatilahäiriö?
Joten minulla on ollut jonkinlaisia vainoharhaisia harhaluuloja 11-vuotiaasta lähtien, mutta vasta äskettäin tajusin, että ne alkoivat silloin… ei tietääkseni tällä hetkellä ole vainoharhoja.
Sain diagnoosin (lainausmerkeissä; koska se on oire, ei häiriö) psykoosi NOS nuorten psykiatriaan erikoistuneelta psykiatrilta (olen 17)
Joka tapauksessa olen erittäin impulsiivinen (käytän kaikki rahat turhaan paskaan aina kun minulla on mahdollisuus, aggressiivinen joskus jne.), tunnen tyhjyyttä / tylsyyttä, mielialan vaihteluita
Toinen psykiatri on ehdottanut, että minulla on jotain maniaa/kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta en todellakaan usko siihen.
Tätini ajatteli kerran, että vaikutan samanlaiselta kuin skitso-/kaksisuuntainen mielialahäiriöinen serkkuni, joka oli tuolloin noin 28-vuotias (minä olin 13), kun minulla oli eräänlainen "raivokohtaus / episodi" (minulla oli todella outo tilanne, satutin muita ja melkein jouduin auton alle, muut uhkasivat laittaa minut osastolle / soittaa poliisille jne)
Kommentit (32)
Ni, ei se minusta aspergerilta kuulosta.
Pystytkö itse vaikuttamaan käytökseesi, kun huomaat tilanteesi? Annatko vain tietoisesti mennä vai se vain menee niin?… tuhlaat rahasi ym.
Kai siihen on lääkitys? Jos on ja auttaa, niin olisi itsellesi varmasti hyvä käyttää säännöllisesti.
Kuulostaa sellaiselta.
Terapian vaikutuksesta en tiedä…. Onko sellainen vaiva tuo?
Serkulla on skitsofrenia. Meni psykoosiin kun jätti lääkkeet pois. Ei kannata päästää sellaiseen.
Nyt kun saa lääkkeen kerran kuussa pistoksen, niin voi paljon paremmin kuin aiemmin.
Tuttu bipo myös jätti ensin lääkkeet … ei toiminut. Nyt syö lääkkeitä ja käy töissä.
Onko sinulla joku vastuulääkäri tai hoitaja?
Älä jää yksin miettimään vaan hake apu. Kyllä se sopiva apu löytyy.
Sen huomasin serkussani, kun rupesi puhumaan, että jättää toisen lääkkeen pois, kun siitä tulee huono olo, ja otti vain toista… niin hän alkoi olla jitenkin kummallinen … ja sitten oli mennyt kahden viikon kuluttua psykoosiin ja onneksi hakeutui sairaalaan.
Ei kannata päästää itseään siihen tilaan. Toipuminen on pitkä.
Hae apu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kaikkinensa mun exältä. Varmasti voi olla tuota kaikkea, autismin kirjoa, rajatilaa ja bipolaarisuutta. Eivät lääkäritkään osaa näihin mitään tyhjentävää vastausta antaa. Ei kannata juuttua diagnooseihin. Mutta kannattaa kuitenkin yrittää saada apua ja käydä niissä terapioissa ja kokeilla lääkkeitä yms. eikä varsinkaan lääkitä itseään alkoholilla tai muilla aineilla. Kommentoin näin parikymmentä vuotta sitä touhua sivusta katsoneena.
Mitä lääkkeitä käytetään rajatilaan ja bipoon?
Oon jo 2 antipsykoottilääkityksellä.
Esim. jotkut epilepsialääkkeet toimivat myös bipoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kaikkinensa mun exältä. Varmasti voi olla tuota kaikkea, autismin kirjoa, rajatilaa ja bipolaarisuutta. Eivät lääkäritkään osaa näihin mitään tyhjentävää vastausta antaa. Ei kannata juuttua diagnooseihin. Mutta kannattaa kuitenkin yrittää saada apua ja käydä niissä terapioissa ja kokeilla lääkkeitä yms. eikä varsinkaan lääkitä itseään alkoholilla tai muilla aineilla. Kommentoin näin parikymmentä vuotta sitä touhua sivusta katsoneena.
Samaa mieltä. Tämä ei sinulle henkilökohtaisesti mutta olisi hyödyllistä kun näitä lääkäriaikoja jostain saisi, muualta kuin päivystyksestä. Lääkkeitä kyllä määrätään mutta lääkehoidon toteutumista ei kukaan valvo. Terapiaan ei noin vain mennä käymään, aikoja ja terapeutteja ei ole eikä terapia edes auta kaikkia. Aikaisemmin itsekin ajattelin että kun asiat vain puhuu ulos ja selväksi niin simsalabim, elämä helpottuu! Ei ainakaan omalla kohdalla, tosin varsinaiseen psykoterapiaan en ole päässyt edes hakemaan.
T: Lääkärille 2 kk sitten soittopyynnön jättänyt mt-potilas, odotan vieläkin
Vierailija kirjoitti:
Asperger ei kaikkia oireita selitä. Aggressiivuus voisi toki olla ihan melttareita. Ostaminen assin keräilyvimmaa. Tyhjyys normaalia assin olotilaa. Mutta mielenvaihtelut ei enää kuulosta tutulta. Yritä päästä lääkärille.
Tyhjyys ei ole assin normaali olotila.
Miettisin epävakaan persoonallisuushäiriön mahdollisuutta. Useimmat oireet selittäisi.
Mitä lääkkeitä käytetään rajatilaan ja bipoon?
Oon jo 2 antipsykoottilääkityksellä.