Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autismia vai psykoosia?

Vierailija
15.03.2022 |

Voiko mulla olla rajatilahäiriö?
Joten minulla on ollut jonkinlaisia ​​vainoharhaisia ​​harhaluuloja 11-vuotiaasta lähtien, mutta vasta äskettäin tajusin, että ne alkoivat silloin… ei tietääkseni tällä hetkellä ole vainoharhoja.

Sain diagnoosin (lainausmerkeissä; koska se on oire, ei häiriö) psykoosi NOS nuorten psykiatriaan erikoistuneelta psykiatrilta (olen 17)

Joka tapauksessa olen erittäin impulsiivinen (käytän kaikki rahat turhaan paskaan aina kun minulla on mahdollisuus, aggressiivinen joskus jne.), tunnen tyhjyyttä / tylsyyttä, mielialan vaihteluita

Toinen psykiatri on ehdottanut, että minulla on jotain maniaa/kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta en todellakaan usko siihen.
Tätini ajatteli kerran, että vaikutan samanlaiselta kuin skitso-/kaksisuuntainen mielialahäiriöinen serkkuni, joka oli tuolloin noin 28-vuotias (minä olin 13), kun minulla oli eräänlainen "raivokohtaus / episodi" (minulla oli todella outo tilanne, satutin muita ja melkein jouduin auton alle, muut uhkasivat laittaa minut osastolle / soittaa poliisille jne)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin täällä kukaan osaa tähän antaa vastausta, itselleni maallikko-kokemusasiantuntijana tuo voisi kuulostaa juurikin vaikka rajatilaoireilulta, mutta uskoisin että hyötyisit kunnon ammattilaisten tekemästä diagnoosista ja pitkästä terapiasta / muusta hoidosta.

Vierailija
4/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstadiagnoosit eivät ole milloinkaan riittäviä ja nyt on aivan liian monimutkainen tilanne ja liian vähän pohjatietoa sanoa mistä voisi olla kyse.

Psykiatrista tutkimusta tarvitset. Toivottavasti lääkäri malttaa tutkia tarpeeksi perusteellisesti, koska väärällä diagnoosilla saa väärää hoitoa. Oireesi sopivat moneen eri diagnoosiin.

Vierailija
5/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä jankkaaja täällä. Tuskin edes on teini. Eihän rajatilasta ole puhuttu lähes 20 vuoteen.

Vierailija
6/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstadiagnoosit eivät ole milloinkaan riittäviä ja nyt on aivan liian monimutkainen tilanne ja liian vähän pohjatietoa sanoa mistä voisi olla kyse.

Psykiatrista tutkimusta tarvitset. Toivottavasti lääkäri malttaa tutkia tarpeeksi perusteellisesti, koska väärällä diagnoosilla saa väärää hoitoa. Oireesi sopivat moneen eri diagnoosiin.

Mihin diagnooseihin oireet sopii? Kysyin tänään psyk. sairaanhoitajalta voisiko he tehdä psykologin tutkimukset ja hän sanoi että kertoo lääkärille toiveeni.

Vierailija
7/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger ei kaikkia oireita selitä. Aggressiivuus voisi toki olla ihan melttareita. Ostaminen assin keräilyvimmaa. Tyhjyys normaalia assin olotilaa. Mutta mielenvaihtelut ei enää kuulosta tutulta. Yritä päästä lääkärille.

Vierailija
8/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia.

Vierailija
9/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia.

Tätä lääkäri epäili mut ei oo diagnosoitu toistaiseksi.

Vierailija
10/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia.

Ja alalajina Skitsoaffektiivinen häiriö.

https://www.kaypahoito.fi/nix00191

Vierailija
11/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger ei kaikkia oireita selitä. Aggressiivuus voisi toki olla ihan melttareita. Ostaminen assin keräilyvimmaa. Tyhjyys normaalia assin olotilaa. Mutta mielenvaihtelut ei enää kuulosta tutulta. Yritä päästä lääkärille.

ei mulla oo keräilyvimmaa. deluusiotkaan ei taida kuulua burgeriin?

Vierailija
12/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni edes se että on ollut psykoottista oireilua ei tarkoita automaattisesti skitsofreniadiagnoosia. Eli ei tässä nyt auta kuin antaa asia ammattilaisten käsiin.

Vierailija
13/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti lapsesta asti sairastettu autismi + ADD joka sitten on eskaloitunut psykoottisuudeksi.

On oikeastaan mielestäni ihan loogista että autismin kirjoon kuuluvalle puhkeaa psykoosi. Kai sitä vainoharhaisuus kasvaa kun ottamalla osaa keskusteluun muut vain raivoavat tai suuttuvat sinulle. Syynä siis voi olla autistikirjavan puheäänen äkäisyys tai katseen vihaisuus, jota hän ei pysty säätelemään ja ei edes ymmärrä itse vaikuttavansa vihaiselta.

Vierailija
14/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta sutisminkirjolta. Lääkörisi on varmaan antanut oikean diagnoosin vaikket usko. Nämä ovat periytyviä, jos serkullakin on niin varmaan löytyy vähän muiltakin.

Vierailija
15/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta sutisminkirjolta. Lääkörisi on varmaan antanut oikean diagnoosin vaikket usko. Nämä ovat periytyviä, jos serkullakin on niin varmaan löytyy vähän muiltakin.

Mulla on myös autismikirjon häiriö. -AP

Vierailija
16/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti lapsesta asti sairastettu autismi + ADD joka sitten on eskaloitunut psykoottisuudeksi.

On oikeastaan mielestäni ihan loogista että autismin kirjoon kuuluvalle puhkeaa psykoosi. Kai sitä vainoharhaisuus kasvaa kun ottamalla osaa keskusteluun muut vain raivoavat tai suuttuvat sinulle. Syynä siis voi olla autistikirjavan puheäänen äkäisyys tai katseen vihaisuus, jota hän ei pysty säätelemään ja ei edes ymmärrä itse vaikuttavansa vihaiselta.

Ennemmin ADD kuin ADHD. ei oo hyperaktiivisuutta

Vierailija
17/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi autismi + ADD eskaloituisi psykoottisuudeksi?

Vierailija
20/32 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kaikkinensa mun exältä. Varmasti voi olla tuota kaikkea, autismin kirjoa, rajatilaa ja bipolaarisuutta. Eivät lääkäritkään osaa näihin mitään tyhjentävää vastausta antaa. Ei kannata juuttua diagnooseihin. Mutta kannattaa kuitenkin yrittää saada apua ja käydä niissä terapioissa ja kokeilla lääkkeitä yms. eikä varsinkaan lääkitä itseään alkoholilla tai muilla aineilla. Kommentoin näin parikymmentä vuotta sitä touhua sivusta katsoneena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi