Miksi en laihdu? Mistä saatte liikunnan iloa ja motivaatiota syödä vähäkalorisesti?
Liikunta tuntuu pakolta, ja aina hirveä ruuanhimo iltaisin.. Vaikka päivällä söisi lautasmallin mukaan, ja iltapäivällä.
Kuitenkin syöminen jatkuu illan
N 100kg
Kommentit (71)
Täältä katosi viestejä joissa todettiin että ap:lla on syömishäiriö.
Oikeasti, mitkään ruokavaliot, ketoilut, paastot, ruokarytmin muutokset tai vaikka kuperkeikat ei auta ap:ta yhtään. Tällä on ihan päivänselvästi syömishäiriö, ja niin kauan kun sitä ei hoideta pois ap vetää vaikka pussillisen jauhoja ja rasian voita ruuanhimoihinsa.
Mulla on myös BED ja tunnistan tuskan. Itse onnistuin korvaamaan ahmittavat tuotteet vähäkalorisemmilla (ja laskemalla kaloreita). Huolehdin siitä että sain täyttävää ruokaa 3-4 tunnin välein. Aluksi keskityin vain siihen, ettei ole nälkä. Jos sellaiseen menee 2700 kcal, so be it. Lopulta aloin vähitellen laskea kalorimäärää, nyt syön 1800 kcal/pv. [i] Missään nimessä [/i] ahmijan ei kuitenkaan kannata aloittaa tuosta, kun keho ei ole tottunut. Aiemmilla epäonnistuneilla laihdutuskerroilla tein sen virheen että yritin heti syödä max. 2000 kaloria, nälkäänhän se johti kun kroppa odotti vain jatkuvia kaloripommeja.
Jos ahmimoshimot iskivät, niin herkkujen sijasta söin vaikka pussillisen veriappelsiineja tai satsumia, jäädytettyjä banaaneja, maustettuja pakastekasviksia, dipattua paprikaa, suolakurkkuja, paketillisen riisikakkuja tms. Käytän jonkin verran myös kevyttuotteita. En päivittäisessä ruokavaliossa, vaan vaikka silloin kun tekee mieli syödä tuubi jäätelöä eikä ole "varaa" syödä sitä normaalikaloreilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös BED ja tunnistan tuskan. Itse onnistuin korvaamaan ahmittavat tuotteet vähäkalorisemmilla (ja laskemalla kaloreita). Huolehdin siitä että sain täyttävää ruokaa 3-4 tunnin välein. Aluksi keskityin vain siihen, ettei ole nälkä. Jos sellaiseen menee 2700 kcal, so be it. Lopulta aloin vähitellen laskea kalorimäärää, nyt syön 1800 kcal/pv. [i] Missään nimessä [/i] ahmijan ei kuitenkaan kannata aloittaa tuosta, kun keho ei ole tottunut. Aiemmilla epäonnistuneilla laihdutuskerroilla tein sen virheen että yritin heti syödä max. 2000 kaloria, nälkäänhän se johti kun kroppa odotti vain jatkuvia kaloripommeja.
Jos ahmimoshimot iskivät, niin herkkujen sijasta söin vaikka pussillisen veriappelsiineja tai satsumia, jäädytettyjä banaaneja, maustettuja pakastekasviksia, dipattua paprikaa, suolakurkkuja, paketillisen riisikakkuja tms. Käytän jonkin verran myös kevyttuotteita. En päivittäisessä ruokavaliossa, vaan vaikka silloin kun tekee mieli syödä tuubi jäätelöä eikä ole "varaa" syödä sitä normaalikaloreilla.
Joten lisäät ruokavalioosi sokeria, joka vain lisää ahmimista. Samoin "kevyttuotteet", jotka vain lisäävät nälkää ilman ravintoa. Onnea vain sulle!
Olisiko sinulla ongelmia suolistohormonien kanssa? Niistähän on ollut nyt paljon puhetta ja uutta tietoa tulee koko ajan. Huonot suolistohormonit yllyttävät elimistöä haalimaan sokeria eikä niitä signaaleja voi voittaa tahdonvoimalla. Varaa lääkäriaika yksityiseltä vaikka vähän maksaisikin.
Liikunta ei laihduta, päinvastoin se vain lisää ruokahalua.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla ongelmia suolistohormonien kanssa? Niistähän on ollut nyt paljon puhetta ja uutta tietoa tulee koko ajan. Huonot suolistohormonit yllyttävät elimistöä haalimaan sokeria eikä niitä signaaleja voi voittaa tahdonvoimalla. Varaa lääkäriaika yksityiseltä vaikka vähän maksaisikin.
Noihin suolistohormoneihin ei lääkäriä tarvita, vaan sopivaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin suolistohormoneihin ei lääkäriä tarvita, vaan sopivaa ruokaa.
Mikä tämä asenne on, ettei apua saa hakea? Jos ihmisellä on hätä syystä tai toisesta niin kyllä siihen saa hakea apua ulkopuolelta. Ei aina voi pärjätä yksin ja ottaa itsetään niskasta kiinni. Sama kuin sanoisit masentuneelle, että PARANE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten lisäät ruokavalioosi sokeria, joka vain lisää ahmimista. Samoin "kevyttuotteet", jotka vain lisäävät nälkää ilman ravintoa. Onnea vain sulle!
Missä sanoin, että ruokavalioon on lisätty sokeria? Ruokavalio on ihan terveellinen ja normaali, sisältää paljon proteiinia ja rasvaa. Jos ahmimishimo kuitenkin iskee - se voi tapahtua vaikka söisi muuten hyvin, varsinkin jos ahminta on tunneperäistä - niin mielestäni suuri määrä hedelmiä on parempi vaihtoehto kuin useampi karkkipussi, joita harrastin ennen kuin aloin pudottamaan painoa.
Aivan erikseen sanoin senkin etten käytä kevyttuotteita tavallisessa arjessa. Juonkin vain punaista maitoa. Mutta ei mulle enää siitä tule nälkä jos kaiken normaalin ruoan lisäksi syön pari kertaa viikossa paljon kevyttä jäätelöä tai vaikka jogurttia sen sijasta, että söisin pari purkillista normaalia jäätelöä. Tietenkin olisi hienoa, jos pystyisin syömään vain pienen määrän niitä todella kaloripitoisia herkkuja, mutta en ole siinä pisteessä vielä.
Ja kiitos onnitteluista! Mäkin olen ylpeä saavutuksestani, tällä menetelmällä on lähtenyt jo 15 kiloa ja uskoisin että sama tahti jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanoin, että ruokavalioon on lisätty sokeria? Ruokavalio on ihan terveellinen ja normaali, sisältää paljon proteiinia ja rasvaa. Jos ahmimishimo kuitenkin iskee - se voi tapahtua vaikka söisi muuten hyvin, varsinkin jos ahminta on tunneperäistä - niin mielestäni suuri määrä hedelmiä on parempi vaihtoehto kuin useampi karkkipussi, joita harrastin ennen kuin aloin pudottamaan painoa.
Aivan erikseen sanoin senkin etten käytä kevyttuotteita tavallisessa arjessa. Juonkin vain punaista maitoa. Mutta ei mulle enää siitä tule nälkä jos kaiken normaalin ruoan lisäksi syön pari kertaa viikossa paljon kevyttä jäätelöä tai vaikka jogurttia sen sijasta, että söisin pari purkillista normaalia jäätelöä. Tietenkin olisi hienoa, jos pystyisin syömään vain pienen määrän niitä todella kaloripitoisia herkkuja, mutta en ole siinä pisteessä vielä.
Ja kiitos onnitteluista! Mäkin olen ylpeä saavutuksestani, tällä menetelmällä on lähtenyt jo 15 kiloa ja uskoisin että sama tahti jatkuu.
Jos tuo kommentoija ja peukuttajat eivät ymmärtäneet mitä tarkoitat, niin luuletko että ap ymmärtää? Sehän tehtailee tänne jatkuvasti aloituksia samasta asiasta eikä tunnu hahmottavan mitä sille sanotaan, vaikka puhuisi kuinka selkeästi.
"Onnistuin korvaamaan ahmittavat tuotteet vähäkalorisemmilla" on harhaanjohtavasti sanottu. Siitä tulee mieleen, että vaihdoit ruokavalion muutenkin vähäkalorisempaan.
Lisäksi puhut samassa viestissä sekä siitä mitä teet nyt onnistuneen laihdutuksen aikana että aiemmasta epäonnistuneesta kerrasta. Sellainen sekoittuu helposti ihmisten päässä eivätkä he osaa erottaa kumpi on kumpi. Kiinnitä jatkossa huomiota siihen, että kirjoitat ymmärrettävämmin.
Olen joskus aikaisemminkin linkannut yhden radio-ohjelmajakson. Tästä oli ainakin itselleni huikean paljon apua painon kanssa kamppailussa.
https://areena.yle.fi/audio/1-50820258
Skrollaa tai etsi sivulta seuraava jakso:
"Kysy mitä vaan painonhallinnasta: Miksi stressin vähentämisellä on onnistuneen painonpudotuksen kannalta niin suuri merkitys? (3.5.2021)"
Suosittelen kuuntelemaan tämän oikein ajatuksella.
Tällä hetkellä saan iloa siitä, etten yritä laihduttaa vaan voin liikkua ilman tavoitteita ja kuunnella vain kehoani.
Kun vähennetään ruokaa ja lisätään jälkiruokaa, ei laihdu. Elimistö lihoaa ja puutostilat kasvavat. Onnea valitsemallenne tielle!