Jos Suomeen syttyisi sota, uskaltaisitteko lähteä asumaan kesämökillenne?
Niin yksin tai kaksin tai lapset mukaan?
Meniväthän monet tämän Koronankin aikana kesämökeilleen, jopa tekemään etätöitä siellä. Entäs sodan syttyessä; kaikkihan eivät joudu lähtemään sotilaaksi sotaan kuitenkaan?
Miten onnistuisi varustautuminen mökillä asuessanne sodan aikana, ruoan saanti jne.?
Kommentit (98)
Tietty mökille. Kalaa tulee merestä, vesi kaivosta.
Mökki on lähempänä itärajaa, kuin koti, joten en kyllä siihen suuntaan lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapas kun venäläisiä liikkuu siellä maastossa. Ne tekee maahanlaskuja. Olette yksin mökillä ja sitten näette kun niitä vilahdella puiden välissä. Eikä kukaan kuule huutoanne..
Viime sodan aikaan oma isäni oli desanttien etsintätehtävässä , koska hän ei ollut siihen aikaan vielä armeijaikäinen. Eli kyllä niitä desantteja saattaisi eksyä hyvinkin jonkin kesämökille etsimään ihan vaan sapuskaa.
Mökki sijaitsee Upinniemen varuskunnan lähellä. Joten joo, kyllä sinne maan parhaimman ilmatorjunnan kainaloon olisi ihan ok mennä.
Vierailija kirjoitti:
Mökkini länsirannikolla on vihoviimeinen paikka jonne vihollinen yltää että sikäli juu
Hyvinhän sinne yltää, monella eri vehkeellä. Rannikkoseudut ovat kohteita, satamien ja ydinvoimaloiden takia nyt ensi sijassa.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapas kun venäläisiä liikkuu siellä maastossa. Ne tekee maahanlaskuja. Olette yksin mökillä ja sitten näette kun niitä vilahdella puiden välissä. Eikä kukaan kuule huutoanne..
Viime sodan aikaan oma isäni oli desanttien etsintätehtävässä , koska hän ei ollut siihen aikaan vielä armeijaikäinen. Eli kyllä niitä desantteja saattaisi eksyä hyvinkin jonkin kesämökille etsimään ihan vaan sapuskaa. Isäni myös tulkkasi koulusaksan taidollaan saksalaisten sotilaiden levähtäessä taloissa kylän läpi kulkeissaan....
Vierailija kirjoitti:
Mökki sijaitsee Upinniemen varuskunnan lähellä. Joten joo, kyllä sinne maan parhaimman ilmatorjunnan kainaloon olisi ihan ok mennä.
Sotilaspaikkakunnat on ensimmäisiä kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Hassua sinällään ajatella, ettei ketään teistä pelota mökille jäämisestä kuin pommit...
Mökki olisi itselleni viimeinen paikka, jonne menisin. Sen voi ottaa taktisesti käyttöön myös vastustaja tai vähintään hakea matkalla tarvittavat ruuat ja omaisuuden. Jälki ei varmasti silloin ole kaunista.
Ottakoot sen päämökin käyttöön, minä tiedän siellä ryteikössä olevat pikkumökit jonne ei johda mitään tietä ja ja siellä ei ole edes panssarivaunulla ajamista maastonmuodon vuoksi. Kerrankin jotain hyötyä niistä kymmenistä liitereistä ja varastoista ja parakeista mitä tuonne on rakennettu.
Kyllä lähtisin mielelläni mieheni kanssa mökille vaikka se on Itä-Suomessa.
Olisimme suht. lähellä ruokakauppaa, mutta tarpeeksi piilossa kaikesta.
Sitä paitsi vihollinen ei tuhlaa pommejaan pieniin kesämökkeihin.
Viime sodassa pommitettiin Helsinkiä.
Nytkin Uusimaa väkirikkaana olisi se kohde.
Enpä tiedä. 25 km ruokakauppaan ja bensa-asemalle. Siellähän kökötettäisiin ilman polttoainetta. Kaupungissa kävelymatka kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin hesalaisina (tai minä olin, mies oli muualta) kesämökki 2008 maalta. Muutettiin siihen 2010. 100-vuotias hirsitalo, kaksi maakellaria, kolme tulisijaa kaivo, (jota emme käytä koska kunnallinen vesi tulee. Mutta aion hankkia vedensuodattimen), lähettyvillä valtatie (ei siis edes kantatie, vaan motari), silti lähimpään kaupunkiin 22km. Aika suojassa koen, että olemme täällä. Lapset käyvät kylällä (matkaa 3km) koulua ja itse töissä.
Jos sota syttyisi, pyrkisimme silti luultavasti Ruotsiin, mutta jos ei päästä, niin varautumiset tehdään sen mukaan.
Olen jo hamstrannut kotivaraa koronan aikana, kun Tuomas Malisen GNS Economics varoitti, että kuljetuksista saattaa syntyä pullonkauloja konttiliikenteeseen ja se voi johtaa jopa ruokapulaan, no, nyt siihen on johtamassa sota ja sen aiheuttama lannoitepula.
Olen NIIN onnellinen, ettemme asu Hesassa enää, vaan maalla ja olemme asettautuneet tänne aloillemme jo rauhan aikana.Miten niin suojassa? Sota kulkee arvaamattomasti, se teidän hirsimökkinne voi hyvinkin joutua venäläisten hyökkääjien tai maahanlaskujoukkojen operaatioalueelle. Siellä sitten itket kun Venäjän poika tulee ja pistää omaisuutesi käryämään..
Aivan ja eikä auta mökin omistajan vahtikoiratkaan, kun vieraan valtion sotilaat hirsimökin pihaa kohti lähentyisivätten nälkäisinä kaivelemaan teidän maakellareitanne. Ei ehtisi mökin omistaja kissaakaan sanoa, kun olis jo koirat ammuttu läpi ja makaisivat koivet pystyssä mökin pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotilaspaikkakunnat on ensimmäisiä kohteita.
Kerro miksi se ilmatorjunta ei sitten toimisi.
Kyllä sinne mökille tulisi muitakin kuin meidän perhe, sairaat ja vanhat vanhempani esimerkiksi. Siellä on hyvä kaivo, tulisijat ja vene sekä kalaisa järvi. Menisin kyllä rintamalle, mutta pääseehän sieltä lomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin hesalaisina (tai minä olin, mies oli muualta) kesämökki 2008 maalta. Muutettiin siihen 2010. 100-vuotias hirsitalo, kaksi maakellaria, kolme tulisijaa kaivo, (jota emme käytä koska kunnallinen vesi tulee. Mutta aion hankkia vedensuodattimen), lähettyvillä valtatie (ei siis edes kantatie, vaan motari), silti lähimpään kaupunkiin 22km. Aika suojassa koen, että olemme täällä. Lapset käyvät kylällä (matkaa 3km) koulua ja itse töissä.
Jos sota syttyisi, pyrkisimme silti luultavasti Ruotsiin, mutta jos ei päästä, niin varautumiset tehdään sen mukaan.
Olen jo hamstrannut kotivaraa koronan aikana, kun Tuomas Malisen GNS Economics varoitti, että kuljetuksista saattaa syntyä pullonkauloja konttiliikenteeseen ja se voi johtaa jopa ruokapulaan, no, nyt siihen on johtamassa sota ja sen aiheuttama lannoitepula.
Olen NIIN onnellinen, ettemme asu Hesassa enää, vaan maalla ja olemme asettautuneet tänne aloillemme jo rauhan aikana.Miten niin suojassa? Sota kulkee arvaamattomasti, se teidän hirsimökkinne voi hyvinkin joutua venäläisten hyökkääjien tai maahanlaskujoukkojen operaatioalueelle. Siellä sitten itket kun Venäjän poika tulee ja pistää omaisuutesi käryämään..
Aivan ja eikä auta mökin omistajan vahtikoiratkaan, kun vieraan valtion sotilaat hirsimökin pihaa kohti lähentyisivätten nälkäisinä kaivelemaan teidän maakellareitanne. Ei ehtisi mökin omistaja kissaakaan sanoa, kun olis jo koirat ammuttu läpi ja makaisivat koivet pystyssä mökin pihassa.
Totta. Maaseudulla ei ole yhtään sen enempää turvassa. Lyhyt parin minuutin ote sotaelokuvasta "Come and See", mitä netsit touhusivat Valko-Venäjällä. Pääosan esittäjät palasivat metsiä myöten erääseen kylään olettaen löytävänsä sen kyläläiset... kannattaa katsoa
Mitä luulette, jos mökki on rakennettu 1800-luvun lopussa ja se on säilynyt edelliset sodat vahingoittumattomana , oliskohan se turvallinen paikka vielä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, jos mökki on rakennettu 1800-luvun lopussa ja se on säilynyt edelliset sodat vahingoittumattomana , oliskohan se turvallinen paikka vielä?
Miksi ei olisi turvallinen myös nykyään, jos sota syttyisi?
Taitaa olla mökkisi melkoisessa korvessa tai sellaisella paikkakunnalla, joka ei vihollisia kiinnosta tai eivät edes pyri sun mökkisi paikkakunnalle tulemaan hönkäilemään kylään.
Itäinen naapurivaltio sotakoneineen on vallan arvaamaton, kyllä ampuvat myös maaseutukohteita, eikä vaan kaupunkeja strategisineen kohteineen rautatieasemineen, lentokenttineen jne.. Viime sodassakin pistivät lentokoneista tulisuihkua pelloilla lypsävien karjapiikojen helmojen alle.