Jos Suomeen syttyisi sota, uskaltaisitteko lähteä asumaan kesämökillenne?
Niin yksin tai kaksin tai lapset mukaan?
Meniväthän monet tämän Koronankin aikana kesämökeilleen, jopa tekemään etätöitä siellä. Entäs sodan syttyessä; kaikkihan eivät joudu lähtemään sotilaaksi sotaan kuitenkaan?
Miten onnistuisi varustautuminen mökillä asuessanne sodan aikana, ruoan saanti jne.?
Kommentit (98)
KUN sota Suomessa syttyy, aion todellakin asua mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua sinällään ajatella, ettei ketään teistä pelota mökille jäämisestä kuin pommit...
Mökki olisi itselleni viimeinen paikka, jonne menisin. Sen voi ottaa taktisesti käyttöön myös vastustaja tai vähintään hakea matkalla tarvittavat ruuat ja omaisuuden. Jälki ei varmasti silloin ole kaunista.Onneksi on oma saari. Tuskin kiinnostaa vihollista soudella saareen.
Niin, koskaanhan ei sodassa olla vesiteitse liikuttu...
Ennenvanhaan vesistöt olivat ne päätiet ja niitä hyödynnettiin paljon.
Nykykalusto vaatii alleen hyvät tiet. Se nähtiin jo Raatteen tiellä ja yhtä lailla Ukrainassa, jossa panssarit kyntävät itsensä peltoihin.
Kyllä ne tulisi laivoilla ja lentokoneilla myös
Maalle sukulaisiin, tosin ei vettä sisälle eikä sisävessaa. Kaikissa ei edes sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua sinällään ajatella, ettei ketään teistä pelota mökille jäämisestä kuin pommit...
Mökki olisi itselleni viimeinen paikka, jonne menisin. Sen voi ottaa taktisesti käyttöön myös vastustaja tai vähintään hakea matkalla tarvittavat ruuat ja omaisuuden. Jälki ei varmasti silloin ole kaunista.Onneksi on oma saari. Tuskin kiinnostaa vihollista soudella saareen.
Meinaat, että käteni osoittamasta suunnasta tuleva vihulainen tuo jonkun mamman saaressa olevaa kesämökkiä varten yksittäisen syöksyveneen?
Ajatelkaapas kun venäläisiä liikkuu siellä maastossa. Ne tekee maahanlaskuja. Olette yksin mökillä ja sitten näette kun niitä vilahdella puiden välissä. Eikä kukaan kuule huutoanne..
Hakeeko alle 60- vuotiaat miehet passeja, vaikka he ei voi lähteä tositilanteessa mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin hesalaisina (tai minä olin, mies oli muualta) kesämökki 2008 maalta. Muutettiin siihen 2010. 100-vuotias hirsitalo, kaksi maakellaria, kolme tulisijaa kaivo, (jota emme käytä koska kunnallinen vesi tulee. Mutta aion hankkia vedensuodattimen), lähettyvillä valtatie (ei siis edes kantatie, vaan motari), silti lähimpään kaupunkiin 22km. Aika suojassa koen, että olemme täällä. Lapset käyvät kylällä (matkaa 3km) koulua ja itse töissä.
Jos sota syttyisi, pyrkisimme silti luultavasti Ruotsiin, mutta jos ei päästä, niin varautumiset tehdään sen mukaan.
Olen jo hamstrannut kotivaraa koronan aikana, kun Tuomas Malisen GNS Economics varoitti, että kuljetuksista saattaa syntyä pullonkauloja konttiliikenteeseen ja se voi johtaa jopa ruokapulaan, no, nyt siihen on johtamassa sota ja sen aiheuttama lannoitepula.
Olen NIIN onnellinen, ettemme asu Hesassa enää, vaan maalla ja olemme asettautuneet tänne aloillemme jo rauhan aikana.
Miten niin suojassa? Sota kulkee arvaamattomasti, se teidän hirsimökkinne voi hyvinkin joutua venäläisten hyökkääjien tai maahanlaskujoukkojen operaatioalueelle. Siellä sitten itket kun Venäjän poika tulee ja pistää omaisuutesi käryämään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykykalusto vaatii alleen hyvät tiet. Se nähtiin jo Raatteen tiellä ja yhtä lailla Ukrainassa, jossa panssarit kyntävät itsensä peltoihin.
Kyllä ne tulisi laivoilla ja lentokoneilla myös
Rannikoille ehkä kyllä. Mutta ei ne järviSuomen halki tule laivoilla. Kyllä ne samat reitit ovat käytössä kuin edellisissä yrityksissä.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapas kun venäläisiä liikkuu siellä maastossa. Ne tekee maahanlaskuja. Olette yksin mökillä ja sitten näette kun niitä vilahdella puiden välissä. Eikä kukaan kuule huutoanne..
Maahanlasku keskelle ei mitään. Salli mun nauraa. Eiköhän niillä ole parempia kohteita maahanlaskuille. Esimerkiksi lentokentät, tärkeät risteysalueet, isojen kaupunkien piiritys, teollisuuskeskittymät, voimalat, jne.
Ei ne kuule niin tyhmiä ole (vaikka aika sähläreitä näyttävät olevankin), että tulisivat vilahteleman sinun korpimökille.
Oli se virkakyösti fiksu viime sotien jälkeen, eikä sallinut viivasuoria moottoriteitä.
Ei oikealle osoittavan käteni suunnasta tuleva vihulainen pääse käyttämään niitä lentokenttinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin hesalaisina (tai minä olin, mies oli muualta) kesämökki 2008 maalta. Muutettiin siihen 2010. 100-vuotias hirsitalo, kaksi maakellaria, kolme tulisijaa kaivo, (jota emme käytä koska kunnallinen vesi tulee. Mutta aion hankkia vedensuodattimen), lähettyvillä valtatie (ei siis edes kantatie, vaan motari), silti lähimpään kaupunkiin 22km. Aika suojassa koen, että olemme täällä. Lapset käyvät kylällä (matkaa 3km) koulua ja itse töissä.
Jos sota syttyisi, pyrkisimme silti luultavasti Ruotsiin, mutta jos ei päästä, niin varautumiset tehdään sen mukaan.
Olen jo hamstrannut kotivaraa koronan aikana, kun Tuomas Malisen GNS Economics varoitti, että kuljetuksista saattaa syntyä pullonkauloja konttiliikenteeseen ja se voi johtaa jopa ruokapulaan, no, nyt siihen on johtamassa sota ja sen aiheuttama lannoitepula.
Olen NIIN onnellinen, ettemme asu Hesassa enää, vaan maalla ja olemme asettautuneet tänne aloillemme jo rauhan aikana.Miten niin suojassa? Sota kulkee arvaamattomasti, se teidän hirsimökkinne voi hyvinkin joutua venäläisten hyökkääjien tai maahanlaskujoukkojen operaatioalueelle. Siellä sitten itket kun Venäjän poika tulee ja pistää omaisuutesi käryämään..
Se on toki mahdollista, mutta sijainti antaa sitä kuuluisaa pelivaraa. Se tuskin olisi ensimmäisten operaatioiden alueena. Ideana on tosiaan pyrkiä Ruotsiin, eikä jäädä katsomaan, onko paikkamme ryöstelijöiden reitillä. Mitään varastettavaa täällä ei sinänsä ole, jos ei yritä repiä kiinteitä rakenteita mukaansa tai satu huvittamaan polttamaan paikkaa. Jos vihollinen menisi tästä ohi talvella, ei millään maastopalollakaan saisi paikkaa tuhottua.
Tämän arvo on sen verran pienehkö rahassa, että olisi vain noin 5% verran varallisuudestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en uskaltaisi?
Miten kuvittelisit pärjääväsi siellä mökillä pitkiäkin aikoja, koska mistä saisit päivittäiset ruokatarpeesi? Kaupoistahan ei sodan aikaan ihan kaikkia eineksiä niin vain saisi? Ja jos Suomessa olisi sota päällä, niin miten uskaltaisit lähteä mökiltäsi pitkänkin matkan päähän hakemaan ruokaa, matkallahan saattaisi olla vaikka millaisia vaaroja, sodassa on niin monenlaista uhkaa.
Tämä olisi minulle syy lähteä mökille. Siellä olisi aina (syksyyn asti) ruokaa saatavilla. Voisin kalastaa ja viljellä maata. Kaupungissa olisi koko ajan tähtäimessä. Maalla saisi olla rauhassa. Minulla olisi siellä vettä ja sähköäkin niin paljon kuin tarvitsen.
Ongelmia tulisi vasta talvella, Silloin ruokaa olisi haettava muualta.
Voisiko sotatilanteessa syödä noita mökin ympärillä kierteleviä peuroja ja viereisellä pellolla tepastelevia hanhia? Se toisi helpotusta ruokatilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin mökkeilen 3000 ihmisen alueella taajaman ulkopuolella, tässä on taloja tietä vastapäätä ja järven välissäkin. Meinaan että ei ihan yksin olla. Epäilenpä, ettei tämä ole viholliselle kovinkaan kiinnostavaa seutua. Eivät voi sodassa olettaa täällä olevan edes ruokaa. (Ihan kauppojen varassa täällä eletään, ei millään monialamaatiloilla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en uskaltaisi?
Miten kuvittelisit pärjääväsi siellä mökillä pitkiäkin aikoja, koska mistä saisit päivittäiset ruokatarpeesi? Kaupoistahan ei sodan aikaan ihan kaikkia eineksiä niin vain saisi? Ja jos Suomessa olisi sota päällä, niin miten uskaltaisit lähteä mökiltäsi pitkänkin matkan päähän hakemaan ruokaa, matkallahan saattaisi olla vaikka millaisia vaaroja, sodassa on niin monenlaista uhkaa.
Tämä olisi minulle syy lähteä mökille. Siellä olisi aina (syksyyn asti) ruokaa saatavilla. Voisin kalastaa ja viljellä maata. Kaupungissa olisi koko ajan tähtäimessä. Maalla saisi olla rauhassa. Minulla olisi siellä vettä ja sähköäkin niin paljon kuin tarvitsen.
Ongelmia tulisi vasta talvella, Silloin ruokaa olisi haettava muualta.
Voisiko sotatilanteessa syödä noita mökin ympärillä kierteleviä peuroja ja viereisellä pellolla tepastelevia hanhia? Se toisi helpotusta ruokatilanteeseen.
Voisi, mutta en mä kyllä pystyis 💔
Olen hamstrannut ruokaa ja kuivamuonaa paljon, lisäksi aion siirtyä sodan alta Ruotsiin. Mutta avasin ketjun, koska asun jo täällä mökillä 👌 Ja siis jos lähteminen epäonnistuu ennen kuin sota syttyy, tämä on paljon parempi paikka, kuin Helsinki tai Turku.
Uskaltaisin ja niin luultavasti tekisinkin. Kotikaupunkini olisi luultavasti ensimmäisenä pommitettavien joukossa, joten uskoisin mökin olevan turvallisempi paikka, vaikka onkin huomattavasti lähempänä rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mahtaako niitä venäläisiäkään riittää joka korpikylään puiden väliin vilahtelemaan, en usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en uskaltaisi?
Mistäs päivittäistarpeet sitten tulee kerrostaloon? Entä jos pizzeria on pommitettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tulee vesi
Vesi ympäröi saarta. On myös kaivo.
Vierailija kirjoitti:
Oli se virkakyösti fiksu viime sotien jälkeen, eikä sallinut viivasuoria moottoriteitä.
Ei oikealle osoittavan käteni suunnasta tuleva vihulainen pääse käyttämään niitä lentokenttinä.
Tämä. Jos Porvoonväylä, Kehäykkönen ja jne. olisivat kaikki tasaisia, viivottimella vedettyjä, pitäisi niistä iso osa tehdä käyttökelvottomiksi sodan alkaessa.
Itse asiassa Malmin lentokenttää varten pitäisi jo tehdä suunnitelmat sen tekemiseksi käyttökelvottomaan kuntoon. Vaatii muuten pari kiloa r-ainetta.