Jos Suomeen syttyisi sota, uskaltaisitteko lähteä asumaan kesämökillenne?
Niin yksin tai kaksin tai lapset mukaan?
Meniväthän monet tämän Koronankin aikana kesämökeilleen, jopa tekemään etätöitä siellä. Entäs sodan syttyessä; kaikkihan eivät joudu lähtemään sotilaaksi sotaan kuitenkaan?
Miten onnistuisi varustautuminen mökillä asuessanne sodan aikana, ruoan saanti jne.?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en uskaltaisi?
Miten kuvittelisit pärjääväsi siellä mökillä pitkiäkin aikoja, koska mistä saisit päivittäiset ruokatarpeesi? Kaupoistahan ei sodan aikaan ihan kaikkia eineksiä niin vain saisi? Ja jos Suomessa olisi sota päällä, niin miten uskaltaisit lähteä mökiltäsi pitkänkin matkan päähän hakemaan ruokaa, matkallahan saattaisi olla vaikka millaisia vaaroja, sodassa on niin monenlaista uhkaa.
Tämä olisi minulle syy lähteä mökille. Siellä olisi aina (syksyyn asti) ruokaa saatavilla. Voisin kalastaa ja viljellä maata. Kaupungissa olisi koko ajan tähtäimessä. Maalla saisi olla rauhassa. Minulla olisi siellä vettä ja sähköäkin niin paljon kuin tarvitsen.
Ongelmia tulisi vasta talvella, Silloin ruokaa olisi haettava muualta.
Vierailija kirjoitti:
Survivalisti kirjoitti:
Paremmin minä siellä pärjäisin kuin kerrostalossa Helsingin keskustassa. Täällä olisi hankalaa olla ilman vettä ja sähköä. Sen sijaan mökillä se onnistuisi helposti. Onpa vielä aurinkopaneelit, aggregaatti, isot akustot, takka, paljon puuta, vettä, kasvimaa ja kalaisa järvi ympärillä.
Entäpä jos pommikone lähestyisi mökkisi ilmatilassa?
Onko sulla pommisuojaa siellä mökilläsi?
Pommikoneet keskittyy kaupunkeihin. Maaseudulla on vaikeampi saada näyttävää tuhoa aikaiseksi.
Kyllä ne kesämökeillekin löytää, Suomi on pieni maa.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin mökille mennään kuten aina ennenkin. Ruotsi pysyttelisi sodan ulkopuolella.
Ruotsi on kyllä myös liian lähellä.
Hassua sinällään ajatella, ettei ketään teistä pelota mökille jäämisestä kuin pommit...
Mökki olisi itselleni viimeinen paikka, jonne menisin. Sen voi ottaa taktisesti käyttöön myös vastustaja tai vähintään hakea matkalla tarvittavat ruuat ja omaisuuden. Jälki ei varmasti silloin ole kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kesämökit pitää tuikata tuleen, jos sinne mennä piileskelemään ja jätetään velvollisuudet muille.
Ei miehet voi mennä. Myös sivareille tulee kuulemma pelastus ja väestönsuojelutehtäviä.
Itse asiassa en uskaltaisi.... mökki on suurehkon kaupungin keskustassa ihan junaradan vieressä. Kotona parmpi, kaupunkiin matkaa 20km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kesämökit pitää tuikata tuleen, jos sinne mennä piileskelemään ja jätetään velvollisuudet muille.
Ei miehet voi mennä. Myös sivareille tulee kuulemma pelastus ja väestönsuojelutehtäviä.
Luin jutun, missä sivarin käyneille tulee pelastus ja väestönsuojelutehtävät.
Eli naiset voi korkeintaan maaseudulle lähteä.
Sivari vapauttaa palveluksesta vain rauhan aikana, mutta sodassa heille määrätään tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Hassua sinällään ajatella, ettei ketään teistä pelota mökille jäämisestä kuin pommit...
Mökki olisi itselleni viimeinen paikka, jonne menisin. Sen voi ottaa taktisesti käyttöön myös vastustaja tai vähintään hakea matkalla tarvittavat ruuat ja omaisuuden. Jälki ei varmasti silloin ole kaunista.
Onneksi on oma saari. Tuskin kiinnostaa vihollista soudella saareen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki olisi itselleni viimeinen paikka, jonne menisin. Sen voi ottaa taktisesti käyttöön myös vastustaja tai vähintään hakea matkalla tarvittavat ruuat ja omaisuuden. Jälki ei varmasti silloin ole kaunista.Onneksi on oma saari. Tuskin kiinnostaa vihollista soudella saareen.
Toivottavasti tulee vesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Sotatilanne ei ole mikään korona, jossa paskahommat jätetään muille ja itse mennään mökille piiloon. Sotatilanteessa olemme kaikki yhdessä, omaisuudesta riippumatta, ihmisiä ja vertaisia tuhon edessä. Kävelemme käsi kädessä kohti idän petoa, kukaan ei lipeä rintamasta. Tai jos lipeää, voi olla että se mökki roihahtaa kun paikallisille selviää että siellä on käpykaartilaisia..
Entäs me eläkeläiset, jotka ei kelpaa edes kotirintaman hommiin? Eikö ole parempi, että olemme pois jaloista ja vetäydymme mökeillemme?
Oman mökkini sijainti on sellainen, että itään päin suuria vesistöjä toisensa perään kaukana pääteistä. Kalaa ja perunaa omasta takaa. Sata varmasti olen siellä paremmassa turvassa kuin kotonani strategisesti tärkeiden teiden risteyksen nurkilla isojen tehdaiden vieressä, jotka varmasti heti alussa pommitetaan hajalle. Sotilaslentokenttäkään ei ole kaukana kotoani.
Todennäköisesti lastenlpsiani tulee mökille turvaan Etelän isoista kaupungeista, joiden satamat, varuskunnat ja lentokentät ovat kohteina.
Alle 60 - vuotiaat miehet ei voi lähteä mihinkään. Passijonoa on silti, mutta ilmeisesti vai naisille, tosin naisillekin voidaan määrätä tehtäviä. Suomessa on 5,5 miljoonaa ihmistä joista 1,6 miljoonaa eläkeläisiä, joten ymmärrettävää että valtio määrää kaikille työikäisille tehtäviä, jos tulee tosi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Survivalisti kirjoitti:
Paremmin minä siellä pärjäisin kuin kerrostalossa Helsingin keskustassa. Täällä olisi hankalaa olla ilman vettä ja sähköä. Sen sijaan mökillä se onnistuisi helposti. Onpa vielä aurinkopaneelit, aggregaatti, isot akustot, takka, paljon puuta, vettä, kasvimaa ja kalaisa järvi ympärillä.
Entäpä jos pommikone lähestyisi mökkisi ilmatilassa?
Onko sulla pommisuojaa siellä mökilläsi?
Ne pommit pudotetaan kaikissa sodissa isojen kaupunkien/asutuskeskusten niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki olisi itselleni viimeinen paikka, jonne menisin. Sen voi ottaa taktisesti käyttöön myös vastustaja tai vähintään hakea matkalla tarvittavat ruuat ja omaisuuden. Jälki ei varmasti silloin ole kaunista.Onneksi on oma saari. Tuskin kiinnostaa vihollista soudella saareen.
Niin, koskaanhan ei sodassa olla vesiteitse liikuttu...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kesämökeillekin löytää, Suomi on pieni maa.
Ihan varmasti. Mutta vasta sitten kun koko maa on vallattu ja ruvetaan jahtaamaan metsistä hyökkäileviä sissejä.
Vierailija kirjoitti:
Minun mökkini on paikassa joka ei ole varsinaisesti minkään tärkeän reitin varrella. Sinne ei kukaan tulisi kävellen. Autoilla/panssariajoneuvoillakin järjettömän reitin takana. Pommikoneet keskittyisi 100km päässä olevaan isoon kaupunkiin.
Ei ole mitään syytä epäillä että olisin siellä vaarassa. Kaupungissa asun ison taajaman välittömässä läheisyydessä. Puolivälissä yliopistoa ja sairaalaa. Molemmat olisivat todennäköisiä pommituskohteita.
Kaupungissa joutuisin olemaan täysin ruokajonojen, vesijakelun jne varassa. Takkaan riittäisi puita ihan maksimissaan kahdeksi viikoksi, sillä pihassa on vain yksi pieni puu kaadettavaksi. Mökillä kaadettavaa puuta riittäisi vuosikymmeniksi.
Siellä olisi pientä riistaa ja kalaa rajattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koskaanhan ei sodassa olla vesiteitse liikuttu...
Itämeri olisi täynnä Venäjän laivoja
Ostettiin hesalaisina (tai minä olin, mies oli muualta) kesämökki 2008 maalta. Muutettiin siihen 2010. 100-vuotias hirsitalo, kaksi maakellaria, kolme tulisijaa kaivo, (jota emme käytä koska kunnallinen vesi tulee. Mutta aion hankkia vedensuodattimen), lähettyvillä valtatie (ei siis edes kantatie, vaan motari), silti lähimpään kaupunkiin 22km. Aika suojassa koen, että olemme täällä. Lapset käyvät kylällä (matkaa 3km) koulua ja itse töissä.
Jos sota syttyisi, pyrkisimme silti luultavasti Ruotsiin, mutta jos ei päästä, niin varautumiset tehdään sen mukaan.
Olen jo hamstrannut kotivaraa koronan aikana, kun Tuomas Malisen GNS Economics varoitti, että kuljetuksista saattaa syntyä pullonkauloja konttiliikenteeseen ja se voi johtaa jopa ruokapulaan, no, nyt siihen on johtamassa sota ja sen aiheuttama lannoitepula.
Olen NIIN onnellinen, ettemme asu Hesassa enää, vaan maalla ja olemme asettautuneet tänne aloillemme jo rauhan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki olisi itselleni viimeinen paikka, jonne menisin. Sen voi ottaa taktisesti käyttöön myös vastustaja tai vähintään hakea matkalla tarvittavat ruuat ja omaisuuden. Jälki ei varmasti silloin ole kaunista.Minun mökkini on paikassa joka ei ole varsinaisesti minkään tärkeän reitin varrella. Sinne ei kukaan tulisi kävellen. Autoilla/panssariajoneuvoillakin järjettömän reitin takana. Pommikoneet keskittyisi 100km päässä olevaan isoon kaupunkiin.
Ei ole mitään syytä epäillä että olisin siellä vaarassa. Kaupungissa asun ison taajaman välittömässä läheisyydessä. Puolivälissä yliopistoa ja sairaalaa. Molemmat olisivat todennäköisiä pommituskohteita.
Kaupungissa joutuisin olemaan täysin ruokajonojen, vesijakelun jne varassa. Takkaan riittäisi puita ihan maksimissaan kahdeksi viikoksi, sillä pihassa on vain yksi pieni puu kaadettavaksi. Mökillä kaadettavaa puuta riittäisi vuosikymmeniksi.
Siellä olisi pientä riistaa ja kalaa rajattomasti.
Ilmeisesti olet nainen, koska miehille on tehtävät.
Ruotsin mökille mennään kuten aina ennenkin. Ruotsi pysyttelisi sodan ulkopuolella.