Mistä SINÄ olet valmis tinkimään?
Suomalaiset eivät nyt ymmärrä, että KAIKKIEN pitää joko vapaaehtoisesti tai sitten myöhemmin Kreikan mallin mukaan pakotettuna luopua jostain. Mistä sinä voit luopua?
Minä voisin keskituloisena luopua lapsilisästä. Se tuntuisi kurjalta, mutta voisin sen tehdä. Voisin myös tehdä enemmän töitä viikossa samalla palkalla max 5h/vk. Voisin käyttää vielä enemmän julkista liikennettä. Eli pakkoraossa luopuisin omasta autosta. Noin alkajaisiksi.
Eli nyt talkoisiin: mistä sinä voisit luopua?
Ja tähän ketjuun vain vastaus kysymykseen. Ei ehdotuksia, mistä kaikkien muiden kuuluu luopua, kun sinä et aio luopua mistään.
Kommentit (191)
Ap kysyi, mistä SINÄ olisit valmis luopumaan. aika monet ei tajunnu kysymystä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 19:17"]
Te jotka haluatte ottaa pekkaspäivät ja lomarahat pois, palkastani 25% koostuun näistä kahdesta. Saan muutenkin vähän palkkaa 1800e/kk brutto, jos siitä vielä lähtee 25% pois niin ei kovin kiva. Miksi lomarahani on niin iso? Koska minulla kaikki lomat ovat muuten palkattomia, tuo lomaraha on ainoa. Kun vakkarit saavat loma-ajan palkan ja siihen päälle vielä lomarahan ikäänkuin bonuksena. Pekkaspäivästä saan taas bonusta koska en niitä pidä, olen pekkaspäiväni töissä. Ja ammatti on siis rakennusmies.
[/quote]
Minun palkkani on 1450 e bruttona. Alallamme ei tunneta lomarahoja tai pekkaspäiviä. Revi siitä.
Ainiin, vastaus kysymykseen: en ole valmis luopumaan mistään, kun kerran isotuloisten ei tarvitse osallistua millään tavoilla.
t. akateeminen
Äityispakkaus työssäkäyviltä. Ei työsskäyvien veronmaksajien tarvitse maksaa veroa, että valtio voi heidän rahoillaan ostaa kaupasta äityispakkaukseen kuuluvia tilpehöörejä. Kaikki voivat itse ostaa kaupasta samat asiat.
Opiskelu voisi olla itsenäisempää niille, jotka osaavat itsekseen opiskella ja aineille, joita voi itsekseen opiskella. Esim. Lukiossa voisi olla 1 tunti viikossa per aine, jossa käydään läpi itsenäisesti opiskeltuja asioita. Ei esim. historiaa tai maantiedettä tarvitse olla kuuntelemassa 20 tuntia/kurssi, kun voi lukea samat asiat kirjasta. Säästöä tämäkin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 19:45"]
Oon opiskelija ja vuokran jälkeen tuista jää käteen 150 e. Se meneekin sitten matkakorttiin, laskuihin ja parin viikon ruokiin. Istun kaupan kassalla lauantaisin, jotta saan lisää ruokaa ja esimerkiksi silloin tällöin uusia vaatteita tai vaikka lääkkeitä. En ole valmis luopumaan mistään, koska en voi palata ajassa taakse päin ja kertoa vanhemmilleni opintotuen leikkaamisesta, jotta he voisivat alkaa säästää opintojani varten, kuten pahoinvointivaltioissa. Lainaa joudun kuitenkin alkaa nostaa pian, kun menot vaan kasvavat, opinnot kiihtyvät ja tukia leikataan.
[/quote]
Itsekin olen opiskelija, mutta en saa edes työtä. Elämiseen minulla on rahaa ~230e/kk ja joudun syömään viikonloppuisin vanhempieni luona, koska ei ole varaa syödä mitään (terveellistä) koko kuukauden ajan. Töitä haen jatkuvasti, mutta kukaan ei halua palkata vain muutamaksi tunniksi viikossa enkä voi tehdä 30h/vk töitä ja samalla opiskella.
Mä voisin luopua kotimaisen ruoan ostamisesta jos veroja vielä kamalasti nostellaan tai lapsiperheiden oloja rokotetaan. Mielellämme ostaisimme kotimaista mutta jostain on tingittävä. Ollaan nyt tingitty sieltä sun täältä että ollaan voitu ostaa laadukasta sapuskaa.
voisin luopua kolmannen lapsen lapsilisästä. Mielestäni sitä voisi rajoittaa niin että vain kahdesta ensimmäisestä saisi lapsilisää.
Terveiset vaan serkulleni joska saa lapsilisää seitsemästä lapsesta ja hoidattaa lapset silti äidillään...
Miksi lapsilisä muuten menee niin että mitä enemmän mukuloita tehtailet sen enemmän napsahtaa tilille lapsilisää? Eikös sen pitäisi mennä just toisinpäin? Ekasta eniten ja siitä lapsilisä portaittain pienenemään. Kolmannesta ei kyllä tosin tarvitsisi maksaa enää yhtään mitään.
Asuntolainan korkovähennyksestä voisin luopua.
Viina ja rööki saisi maksaa enemmän.
Korko- ja pääomatulojen verotus voisi olla progressiivista, samoin kuin palkkatulot nyt.
Elän jo nyt n. 200-300 e miinuksella joka kk. Miinukset menee säästöistä. t. opiskelija
Olen opiskelija ja voisin muuttaa opintotukea lainapainotteisemmaksi. Ehkä jopa kokonaan opintoraha ja asumislisä pois ja samalla summalla enemmän lainaa.
(OT: Opintotuen asumislisä pitäisi muutenkin poistaa. Jos saman rahasumman saisi joko opintorahana tai -lainana asuinpaikasta ja -kuluista riippumatta, luultavasti nykyistä useammat etenkin pk-seudulla asuisivat pidempään kotona ja vuokra-asuntopula helpottuisi.)
En tiedä auttaisiko yksin minun autoton elämä... mähän maksan kumminkin veroa siitä...
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:12"]
Suomalaiset eivät nyt ymmärrä, että KAIKKIEN pitää joko vapaaehtoisesti tai sitten myöhemmin Kreikan mallin mukaan pakotettuna luopua jostain. Mistä sinä voit luopua? Minä voisin keskituloisena luopua lapsilisästä. Se tuntuisi kurjalta, mutta voisin sen tehdä. Voisin myös tehdä enemmän töitä viikossa samalla palkalla max 5h/vk. Voisin käyttää vielä enemmän julkista liikennettä. Eli pakkoraossa luopuisin omasta autosta. Noin alkajaisiksi. Eli nyt talkoisiin: mistä sinä voisit luopua? Ja tähän ketjuun vain vastaus kysymykseen. Ei ehdotuksia, mistä kaikkien muiden kuuluu luopua, kun sinä et aio luopua mistään.
[/quote]
Voisin luopua:
-Työmatkavähennyksestä (ei tosin kovin suuri nytkään, kun autottomana käytän julkisia)
-Muista tulonhankkimisvähennyksistä (nämäkin vähäisiä: työhuonevähennys osittain kotoa työtätekevänä ja satunnaisia hankintoja kuten tietokonetta tms. jonain vuosina)
-YLEn palveluita en tarvitse eli niitä voisi mun puolesta karsia reippaalla kädellä
Palkkaani en pienentäisi enkä suostuisi tekemään enempää tunteja samalla palkalla (nytkin teen jo välillä liikaa). Mieluummin tuon sijaan vaikka vielä veroprosentin nostoa (ja pääomatuloverotus progressiiviseksi!). Mitään tukia en saa, joten niistäkään en pysty luopumaan. Sairastelen harvoin, en ole hankkinut lapsia (enkä välttämättä hankikaan), minulla ei ole omistusasuntoa lainalla ja vuorotteluvapaakaan ei ole ajankohtainen eli näihinkään liittyvistä etuuksista en pysty tässä tilanteessa luopumaan, jos luopumisten piti liittyä nykyiseen elämäntilanteeseen.
Yhteiskunnan rahoja säästettäisiin jos eutanasia laillistettaisiin. Samaten lapsilisää voisi maksaa max. viidestä lapsesta ja kaikista tasa summa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:48"]Olen lähihoitaja joten enempää työtä en enää vain fyysisesti kykene tekemään ja palkkakin on niin pieni ettei siitä tulisi kuin pahamieli. Lomarahasta voisin luopua, en ymmärrä miksi sitä edes maksetaan kun saan kuitenkin kuukausipalkan, en tarvitse ekstraa. Asuntolainan korkovähennys ei juuri arjessamme näy, joten siitä voisin luopua. Sairauslomalta pitäisi aina saada vain peruspalkka ilman lisiä ja voisin minä sen 1. sairauslomapäivän pitää palkattomana niin saisimpahan oikeasti olla kotona paranemassa enkä päivystyksessä lääkärintodistusta jonottamassa. Kaikkiin palvelumaksuihin esim. terveyskeskuksessa voisi laittaa 2-5e lisää tai luoda maksuluokat. Päivähoidosta en maksa euroakaan lisää koska vaikka nettoan alle 2000e/kk olen samassa maksuluokassa kuin he jotka nettoavat 20 000e/kk. Vastavuoroisesti haluan että johtajat pienentävät palkkojaan, optiot/hallituspalkkiot alas, työttömyysturvasta ja sosiaaliturvasta haluan velvoittavaa, eli jokaisen on puuhasteltava jotakin, vaikka jotain yleishyödyllistä vapaaehtoistyötä - jos et tee mitään et saa mitään ja asut sitten vaikka veneen alla, evvk. Ja polttoaineen hinnat alas. Asun isossa kaupungissa mutta julkiset kattavat vain 10km säteen keskustan alueella ja muualle et pääse millään, milloinkaan. Jos ei omista autoa, turha miettiä töitä, niiden luokse ei pääse. Täällä täytyy olla valmis liikkumaan työn takia 1-260km/päivä, jos ostovoima huononee, täytyy polttoaineen maksaa vähemmän että on varaa mennä töihin.
[/quote]
mikä on sellainen yleishyödyllinen vapaaehtoistyö, mitä kukaan ei tee ammatikseen, eli minkä teettäminen ilmaiseksi ei vie keneltäkään työpaikkaa?
-olen valmis maksamaan asuntovaunustani, mopostani, mönkijästäni, veneestäni tai ihan mistä tahansa rekisteröidystä laitteesta käyttöveroa (nyt ei peritä) yhtään tuolllaista en kyllä omista, poika omistaa mopon.
-palkka on jo nyt Suomen pienimpiä, brutto 1700e ja työaika 40 tuntia viikossa, kummastakaan en tingi
-joten nostetaan sähköveroa 1%
Jos palkkaani ei pienennettäisi eikä työaikaa pidennettäisi, olisin valmis painottamaan kulutustani vielä enemmän kotimaiseen, myös palveluihin. Voisin luopua ulkomailla kuluttamisesta ja siirtää sen kotimaahan. Arkipyhä-korvauksista voisin luopua kyllä ja olisin valmis siihen, että lomarahoja kutistettaisiin, vaikka ne usein menevätkin suoraan kulutukseen. Säästämisestä olen valmis tilapäisesti luopumaan ja heittämään kaikki pienet tuloni takaisin kiertoon.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 19:53"]
Lapsilisästä, mielestäni sitä tulisi maksaa ainoastaan vähätuloisille.
[/quote]
Oletko pannut merkille, että Suomessa on proggressiivinen verotus ja vieläpä niin, että se proggressio on todella jyrkkä? Ja oletko pannut merkille, että päivähoitomaksut peritään tulojen mukaan siten, että pienituloisten ei tarvitse maksaa mitään ja keskituloiset maksavat korkeimman taksan mukaan? Nuo kaksi yhdessä muodostavat keskituloisille jo niin kovan rasituksen, ettei siinä kaivata enää mitään lapsilisän tulosidonnaisuutta.
Päivähoitomaksuista pitäisi poistaa tulosidonnaisuus. Nykyinen systeemi kannustaa pienituloisia menemään töihin, koska he saavat lapset hoitoon halvalla. Samaan aikaan joku toinen on työttömänä ja päiväkodit ylikuormitettuja. Jos lapsen päivähoito maksaisi vaikkapa 400€/kk tuloista riippumatta (todellinen kustannushan on 1000 euron paikkeilla), saataisiin alhaisen tuottavuuden työntekijät pysymään kotona pidempään ja työttömyys pienemmäksi.
[/quote]
Olen ja silti samaa mieltä tai ainakin, että tietyn ansiorajan jälkeen lapsilisää ei maksettaisi. Meillä esimerkiksi yhteiset nettotulot ovat yli 7000 euroa kuussa. Luopuisim lisistä heti jos se olisi mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:12"]
Suomalaiset eivät nyt ymmärrä, että KAIKKIEN pitää joko vapaaehtoisesti tai sitten myöhemmin Kreikan mallin mukaan pakotettuna luopua jostain. Mistä sinä voit luopua? Minä voisin keskituloisena luopua lapsilisästä. Se tuntuisi kurjalta, mutta voisin sen tehdä. Voisin myös tehdä enemmän töitä viikossa samalla palkalla max 5h/vk. Voisin käyttää vielä enemmän julkista liikennettä. Eli pakkoraossa luopuisin omasta autosta. Noin alkajaisiksi. Eli nyt talkoisiin: mistä sinä voisit luopua? Ja tähän ketjuun vain vastaus kysymykseen. Ei ehdotuksia, mistä kaikkien muiden kuuluu luopua, kun sinä et aio luopua mistään.
[/quote]
En enää mistään. Tuloni ovat alle köyhyysrajan vaikka käyn töissä.Olen jo luopunut kaikesta mistä voin. En osta vaatteita, en käy kampaajalla, en käy shoppailemassa, en käy ulkomaille, en lomaile, en käy lääkärissä, en osta silmälaseja vaikka nykyisillä on ikää yli 10v. Jossain on pakko asus ja ruokaa on syötävä - ja töihin päästävä.
[/quote]
Et siis pyöritä yhteiskuntaa etkä luo työpaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:19"]
AY-jäsenmaksun verovähennysoikeudesta ja lomarahoista ainakin osittain. Pekkaspäivistä.
[/quote]
Näistä minäkin voisin luopua. Muuten aika hankalaa kun liksa on nyt jo pieni, kuljen vain julkisilla, en saa mitään tukia. Osan ruoasta kasvatan itse ja haen marjat ja sienet metsästä. Sukulaisilta saan myös marjoja ja omenoita. Vaatteet ostan vain kirppareilta.
tosin kyllä tuo lomarahan menetys kirpaisisi.