Oppilaat käyttäytyvät rauhallisemmin miesopettajien tunneilla
Oletteko/Olitteko huomanneet saman ilmiön opiskellessanne?
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:56"]
En ole huomannu. Sen sijaan miesope on joutunut hakemaan mut hätiin toisesta luokasta, kun ei saanut luokkaa tottelemaan. Ajatella! Naisen!
Joillakin on auktoriteettia ja joillakin ei. Miehillä tietysti "etuna" se, että esim. armeijassa saavat johtajakoulutusta. Itsevarmuus on yleensä avainasemassa, joten siksi pärjään hyvin teinien kanssa. Kun en itse epäröi ja kyseenalaista omaa käskyvaltaani, niin hekään eivät huomaa tehdä sitä. On tosin monta hauskaa lempinimeä, mutta kukaanpa ei uskalla päin naamaa sanoa tai nenille hyppiä.
[/quote]
Kuulostaa naiselliselta kommentilta.
Monessako koulussa voit pitää kuria sillä, että pistät kakarat juoksemaan koulurakennusta ympäri jos ne härvää? Tai laitat ne vaihtamaan vaatteita edestakaisin tunnin verran.
Tehokasta. Muttei sallittua muualla kuin siellä armeijassa. Tai mahtaako olla enää sielläkään.
[/quote]
Ei mielestäni hyvään opetusilmapiiriin kuulu oppilaan nöyryyttäminen. Mutta eipä siihen kuulu sekään, että ärräpäät lentää ja opettaja tai toisia oppilaita nolataan tunnilla jonkun häirikön toimesta. Itse en siis joudu näihin tilanteisiin, koska oppilaat eivät koe tarpeelliseksi mussuttaa minulle. Armoa ei tule ja kaikille on samat säännöt, mutta ne säännöt ovat hyvin selkeät ja reilut. Selvensikö?
Naisopettajia ja miesopettajia on niin erilaisia. Ei kaikki naiset ole kilttejä kympin tyttöjä. Eikä kaikki miehet ent kapiaisia
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:50"]
Juuh.
Mut sillon ku itse kävin peruskoulua, miesopettajat oli ihan miehen näköisiä, niillä oli miehen ääni eikä ne epäröineet tylyttää mulkkuoppilaita. En usko, että nykyisiä naisen näköisiä ja oloisia miehiä totellaan sen paremmin kuin oikeitakaan naisia.
[/quote]Ennen opettajilla oli muutenkin paljon enemmän auktoriteettia. Kun kaikki muodollinen auktoriteetti on riisuttu, jäljelle jää vain biologinen luontainen auktoriteetti ja karisma ja sitä on useammin miehillä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Oot tainnu sit pari kertaa jäädä luokalle, kun tämän nykytilanteen tiedät...
Ehkä keskimäärin noin. Mutta ankarimmat opettajat olivat naisia. Tiukkoja tätejä, jotka löivät luun kurkkuun kovimmillekin öykkäreille (80-luvulla). He olivat myös hyviä opettajia, vaikka tekivätkin sen epämiellyttäväksi.
Itse olen huomannut sen, että pärjään karismalla ja huumorilla. Olen itsekin auktoriteettivastainen, joten en ole luontainen kurinpitäjä. Muutenkin se on vanhanaikaista ajattelua. Tärkeintä on oppilaan kohtaaminen ja opettaminen oppilaslähtöisesti, mahdollisuuksien mukaan. Toki saan myös luokan hiljaiseksi jos haluan, mutta mieluummin käytän silkkihansikasta.
T. Naisopettaja
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:50"]
Juuh.
Mut sillon ku itse kävin peruskoulua, miesopettajat oli ihan miehen näköisiä, niillä oli miehen ääni eikä ne epäröineet tylyttää mulkkuoppilaita. En usko, että nykyisiä naisen näköisiä ja oloisia miehiä totellaan sen paremmin kuin oikeitakaan naisia.
[/quote]Ennen opettajilla oli muutenkin paljon enemmän auktoriteettia. Kun kaikki muodollinen auktoriteetti on riisuttu, jäljelle jää vain biologinen luontainen auktoriteetti ja karisma ja sitä on useammin miehillä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Missäs sinun luontainen auktoriteettisi on?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:09"]Ehkä keskimäärin noin. Mutta ankarimmat opettajat olivat naisia. Tiukkoja tätejä, jotka löivät luun kurkkuun kovimmillekin öykkäreille (80-luvulla). He olivat myös hyviä opettajia, vaikka tekivätkin sen epämiellyttäväksi.
[/quote]
Ei koulunkäynnin pitäis olla epämiellyttävää.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:00"]
Kouluajoiltani muistan hyvin sen, että kaikki on kiinni opettajan ominaisuuksista, ei sukupuolesta. Opettajana minulla on paljon vähemmän ongelmatilanteita luokassani kuin useimmilla muilla, vaikka opetan muun muassa yhtä epäsuosituimmista aineista. Auktoriteetti on ihmisessä itsessään ja ilmenee monien eri ominaisuuksien onnistuneena yhdistelmänä. Eikä sitä voi opettaa.
Kaikki opetustehtäviin aikovat pitäisikin panna puoleksi vuodeksi jonkinlaiseen työkokeiluun, jotta he itse saisivat selvää siitä, onko heillä kykyä tai lopulta edes halua niihin hommiin. Käytännössä tämä tietysti olisi vaikea toteuttaa, mutta ehkä näin saataisiin kouluihin henkilökuntaa, joka on muutenkin kuin vain muodollisesti pätevää.
[/quote]
Olen eri mieltä. Auktoriteettia voi opettaa ja oppia. Harva lapsi omaa suuria johtajataitoja. Toisilla on temperamenttipiirteitä, jotka tukevat asian oppimista, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö autoritääriseksi opettajaksi voisi oppia. Tosin se, että luokka on hiljaa, ei vielä takaa sitä, että oppilaat oppivat, joten pelkästä auktoriteetistakin on vielä matkaa opettajaksi.
Mutta olen samaa mieltä siitä, että moni vastavalmistunut ei koulumaailmassa tunnu pärjäävän. Se on sääli ja opettajakoulutuksessa on selvästi jotain pielessä.
[/quote]
Jos tuo lihavoitu väite olisi totta, kouluissa olisi työrauha. Mikseivät opettajakokelaat opi auktoriteeteiksi 5-6 vuoden opintojensa aikana?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:09"]Ehkä keskimäärin noin. Mutta ankarimmat opettajat olivat naisia. Tiukkoja tätejä, jotka löivät luun kurkkuun kovimmillekin öykkäreille (80-luvulla). He olivat myös hyviä opettajia, vaikka tekivätkin sen epämiellyttäväksi. [/quote] Ei koulunkäynnin pitäis olla epämiellyttävää.
[/quote]
Ei sen mitään vapauden juhlaakaan pidä olla.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:59"]
Aika vanhanaikainen ajattelutapa. Kaikin puolin.
[/quote]
Aika totuudenmukainen ajatttelutapa. Kaikin puolin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:00"]
Kouluajoiltani muistan hyvin sen, että kaikki on kiinni opettajan ominaisuuksista, ei sukupuolesta. Opettajana minulla on paljon vähemmän ongelmatilanteita luokassani kuin useimmilla muilla, vaikka opetan muun muassa yhtä epäsuosituimmista aineista. Auktoriteetti on ihmisessä itsessään ja ilmenee monien eri ominaisuuksien onnistuneena yhdistelmänä. Eikä sitä voi opettaa.
Kaikki opetustehtäviin aikovat pitäisikin panna puoleksi vuodeksi jonkinlaiseen työkokeiluun, jotta he itse saisivat selvää siitä, onko heillä kykyä tai lopulta edes halua niihin hommiin. Käytännössä tämä tietysti olisi vaikea toteuttaa, mutta ehkä näin saataisiin kouluihin henkilökuntaa, joka on muutenkin kuin vain muodollisesti pätevää.
[/quote]
Olen eri mieltä. Auktoriteettia voi opettaa ja oppia. Harva lapsi omaa suuria johtajataitoja. Toisilla on temperamenttipiirteitä, jotka tukevat asian oppimista, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö autoritääriseksi opettajaksi voisi oppia. Tosin se, että luokka on hiljaa, ei vielä takaa sitä, että oppilaat oppivat, joten pelkästä auktoriteetistakin on vielä matkaa opettajaksi.
Mutta olen samaa mieltä siitä, että moni vastavalmistunut ei koulumaailmassa tunnu pärjäävän. Se on sääli ja opettajakoulutuksessa on selvästi jotain pielessä.
[/quote]
Jos tuo lihavoitu väite olisi totta, kouluissa olisi työrauha. Mikseivät opettajakokelaat opi auktoriteeteiksi 5-6 vuoden opintojensa aikana?
[/quote]
Autoritääriseksi nimenomaan EI PIDÄ oppia.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:58"]Naisopettajilla on liikaa tarvetta esittää jotain mitä eivät oikeasti ole ja kaikki auktoriteetti katoaa kun oppilaat aistivat sen. Miehet uskaltavat enemmän olla omana itsenään.
[/quote]
Hah. Juuri päinvastoin. Yleensä miesopet oppii muutamassa vuodessa sen ettei esittäminen auta mitään. Naisopet tietää sen alusta lähtien. Ja miesopehan yleensä luottaa siihen että kun on mies niin uskottaan tietty vaikka totuus on muu. Naisopet ottaa alusta asti luokat ihan eri tavalla.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:02"]
Juuh.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Missäs sinun luontainen auktoriteettisi on?
[/quote]
Oho. Kun puhutaan totuudenmukaista asiaa niin mennään persoonallisuuksiin. Ahdistaako realiteetit noin paljon? Eikö tasa-arvo utopiaa olekkaan olemassa? Eikö naisilla roikukkaan kivessäkkejä vaginan tilalla?
En usko että täysin sukupuoleen sitoutuu, voi olla ihan että miehillä on parempi auktoriteetti. Tykkäsin aina enemmän miesopettajista ja lukiokurssejakin valikoin aina sen mukaan. Naisilla on se ongelma että tosi monella opettajalla iskee joku ämmä-vaihe kun astuu keski-ikään ja jotkut on ihan sietämättömiä sen jälkeen. Opettaja opettaa persoonallaan ja sitä ei näiltä tyhjäpää-naisilta löytynyt.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:48"]Olen mies ja ollut opettajana ammattikoulussa, monta ruotsinmaikkaa lähti itkien pois, vaikka luokkani oli aina kilttejä omilla tunneillani. [/quote] Ruotsi on aineena sellanen, että sitä vihaa kaikki. Itkisit itekin. T. Oppilas
[/quote]
Mekin itketettiin ruotsinopettajaa peruskoulun viimeisellä ruotsintunnilla. Hän kertoi kyynel silmässä, kuinka olimme ihanin luokka mitä hänellä on koskaan ollut. Emmekä me edes pitäneet siitä opettajasta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:21"]
Kyllä ne pahimmat kovikset käyttäytyi apinoiden tavoin ihan kaikkien tunneilla, muistelen.
[/quote]
Muistelen että näin ei ollut, jos luokan edessä oli ihan oikeasti ihminen joka ei pelännyt minkäänlaisia koviksia ja pystyi korottamaan ääntään niin että pahinkin pikkunarsisti alkaa täristä. Koskaan tämä ei ollut kylläkään naisopettaja.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:12"]Ei koulunkäynnin pitäis olla epämiellyttävää.[/quote]
Olen eri mieltä. Oppimisessa, samoin kuin kaikessa työnteossa, on aina paljon tylsää ja ikävää rutiinityötä. Mielenkiintoisimmisakin aineissa ja töissä. Lapsen on erittäin tärkeä oppia siihen, että välillä tavoitteiden eteen on tehtävä ikävää työtä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:44"]
En ole samaa mieltä. Kyse on opettajan auktoriteetista ja luonteesta, ei sukupuolesta.
[/quote]
Jossain kulttuureissa naisopettajalla ei ole mitään auktoriteettia ihan lähtökohtaisesti.
Omalla häirikköyläasteellani parhaiten oppilaat käyttäytyivät yhden todella vanhan mummon tunneilla. Nyt kun ajattelen, niin miesopettajia oli vain pari, ja heidän tunneillaan käyttäydyttiin kuten muiden naiopettajien tunneilla.
Juuh.
-Mies 29v + 1v-