Minusta monikulttuuristaminen liian nopeaa!
Minusta tämä hyvin mahdollisesti ohi menevä monikulttuurisuuden aate täyttää Suomen liian nopeasti tänne sulautumattomilla aivan vierailla kulttuureilla.
Minusta yhdellä sukupolvella ei ole mitään oikeutta tehdä tällaista päätöstä. Entä, jos seuraava sukupolvi toivoisikin, ettei täällä olisi muita kulttuureja ja tulee kovia sisäisiä taisteluja.
Minua huolestuttaa lastenlasten sukupolvi. Tämä meidän päätöksemme on peruuttamaton. Monia lakeja yms voi muuttaa, mutta tätä ei pysty perumaan.
Kommentit (118)
82: Kyllä vapaa liikkuvuus on ihanteeni - Euroopan sisällä. Niinkuin se nyt jo on. Työperäistä maahanmuutttoa kannatan vahvasti. Ja aidosti turvapaikan tarvitsevat ihmiset ansaitsevat hyvän paikan elää. Heille se tulee antaa ja varmistaa, että he ovat turvassa. Suomest turvapaikan saaneet pakolaiset ovat hyvin vähälukuisia verrattuna muihin Euroopan maihin. Samoin kuin maahanmuton määrä. Suomessa ei todellakaan olla siinä pisteessä, että maahanmuuttajat olisivat viemässä keneltäkään mitään. Heidän lukumääränsä on vielä niin pieni.
86: Kyllä käsitän, että koko Afrikkaa ei voi Suomeen raahata. Ei koko Afrikka ehkä edes haluaisi Suomeen tulla. En kannata täysin vapaata maahanmuuttoa tai ns. elintaso maahanmuuttoa. Kannatan vapaata liikkuvuutta Euroopassa, työperäistä maahanmuuttoa sekä pakolaiskiintiön nostamista edes säälliselle tasolle. Nyt se on naurettavan pieni Eurooppalaisessa mittakaavassa.
Ja edelleen...ihmisillä on edellytyksiä tehdä töitä, useimmilla maahanmuuttajilla taatusti myös halua antaa takaisin yhteiskunnalle, mikäli yhteiskunta antaa siihen mahdollisuuden. mm. olemalla kohtuuton kielivaatimuksissa (monissa suorittavissatöissä riittää kohtuullinen suomen taito), antamalla mahdollisuuden vaikka nimi on outo ja aksentti erilainen, ottamalla nämä ihmiset osaksi yhteiskuntaa, ei sulkemalla ulkopuolelle tai rajoille.
ja mikäli hyvinvointi romahtais Afrikan tasolle, niin jospa saataisiin tuliaisina jakamisen ilo, pienestä hymyileminen ja toisen ihmisen kohtaamisen taidot. ;)
t.80
80 on mahdoton varmistaa, kuka on oikeasti vainottu ja niitä vainottuja on valtavan paljon liikakansoituksen vuoksi.
Siellä Afrikassa ei varmaan oikeasti montakaan sairasta köyhää hymyilytä. Esim nainen, joka häädettiin asumaan aivan yksin, kun oli ulosteenpidätyskyky mennyt ekaa lasta synnyttäessä. Asui yksin majassaan, koska haisi.
Työperäistä tarveharkintaista maahanmuuttoa varmaan kaikki kannattavat.
Kielitaitoa vaaditaan, koska on varaa valita myös suomalainen työtön. Suomalaisella on siis etuna tuo. Tein lopputyötä samassa huoneessa, missä mustan Afrikan mies väitöskirjaa. Todella mukava ja avulias hän oli. Hän valmistui tohtoriksi ja kysyi professorita töitä yliopistolta. Professori vastasi, että.ei ole mahdollisuuksia, kun on näitä suomalaisiakin työttömiä tohtoreita liikaa. (Kävi vähän sääliksi 10 vuotta Suomessa asunutta herrasmiestä, mutta ymmärrettävästi ensin otetaan suomalaiset tohtorit töihin)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:28"]Samaa mieltä! Suomalaiset eivät ole niin nopeita sopeutumaan muualta muuttaneisiin kuin esimerkiksi Ruotsi, jossa on pitkät perinteet maahanmuuttajista. Ja sitten suomalaisia vielä syyllistetään, kun eivät hetkessä suopeudu, vai pitäisikö tänne muuttajien sopeutua? [/quote] Esim. Helsingissä oli 1900-luvun alussa enemmän ulkomaalaisia kuin Tukholmassa - miksi Ruotsi olisi siis jotenkin tottuneempi? Suomessa ei olisi Fasun sinistä, Koffin kolmosta, Pauligin Juhlamokkaa jne jne ilman maahanmuuttajia.
[/quote]
Harvalla lienee mitään sitä vastaan, jos maahan tulee menestyviä liikemiehiä kuten Fazerin ja Pauligin suvut olivat jo maahan tullessaan. Koffin (Sinebrychoff) kohdalla ollaan ehkä lähempänä köyhää maahanmuuttajaa, mutta tässä kohdin on hyvä pitää mielessä, että muuttaja oli venäläinen, joka muutti Venäjän hallussa olleelle alueelle.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:32"]Minulla ei ole mitään yhteistä (paitsi äidinkieli ja kansalaisuus) näiden monikulttuurisuuden vastustajien kanssa. Olen syntynyt 60-luvulla ja ollut 17-vuotiaana vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa. Mieheni on britti, lapsemme puhuvat äidinkielenään suomea, ruotsia ja englantia. Lapsillani on ollut seurustelukumppaneita (ja nykyisiä puolisoja) niin Euroopasta, Japanista kuin Somaliastakin. Minun Suomeni on aina ollut kansainvälinen. [/quote] Näytäpä minulle yksikin ihminen, jonka mielestä vaihto-oppilaaksi ei saisi mennä/tulla, joka vastustaa brittien maahanmuuttoa ja hyvää kielitaitoa? Kuka oikeasti haluaa eristää Suomen ulkomaailmasta? Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sen monikultturismiksi kutsutun ideologian kanssa, jota vastustetaan. Tämä on median taitavasti luoma olkiukko. [/quote] Hommalaiset _rakastaa_ tuota termiä olkiukko...
[/quote]
Olkiukko on olkiukko. Jos Hesari tekee jutun vaikka monikulttuurisesta päiväkodista, niin se ei käsittele päiväkotia, jossa on pari suomalais-brittiläistä lasta. Kaikki tietävät, mitä "monikulttuurinen" suomeksi tarkoittaa, mutta se unohdetaan jatkuvasti tahallaan tilanteissa, joissa joku kehtaa arvostella monikulttuuria. Esiin vedetään kaikki mahdolliset Fazerit, Finlaysonit, Schaumanit jne., ikään kuin joku vastustaisi varakkaiden ja itsensä erittäin hyvin elättävien ihmisten maahanmuuttoa. Leikitään, että Ruotsin ja Pohjois-Korean välillä ei ole mitään välimuotoja rajojen avoimuudessa, että se on joko-tai.
Onko Australia sulkeutunut monokulttuurinen takapajula, koska sinne ei kolmannesta maailmasta todellakaan tulla makoilemaan veronmaksajien rahoilla, ja kaikki tietävät tämän? Miksi Suomen maahanmuuttopolitiikassa tuo ei olisi vaihtoehto, että työteliäät ja sopeutumiskykyiset ihmiset tervetuloa, mutta muut eivät? Vastatkaa nyt joku tähän.
joidenkin maiden päättäjissä sentään vielä järkeä, meillä puolestaan rakennetaan moskeijoita
Yle:
"Slovakian on luvannut ottaa vastaan 200 Syyrian pakolaista Välimeren maista osana EU-sopimusta. Se ilmoittaa kuitenkin, että suostuu vastaanottamaan ainoastaan kristittyjä pakolaisia. Muslimit eivät ole tervetulleita, britti- ja amerikkalaismedia kertoo.
– Meillä ei ole moskeijoita Slovakiassa, sisäministeriön tiedottaja Ivan Metik perustelee päätöstä "
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:14"] Ruotsalaiset ovat ottaneet satoja tuhansia suomalaisia sinne sodan aikana ja 60-70-luvuilla, oikeasti auttaneet suomalaisia, NE on suomalaisten oikeita veljiä, ei slaavikansat.
[/quote]
Ruotsalaiset ottivat Ruotsiin sotien aikaan noin 80 000 sotalasta, joista suurin osa palasi takasin Suomeen.
Muuten Suomesta Ruotsiin suuntautuva maahanmuutto on ollut työperäistä, eikä mitään hyväntekeväisyyttä. 50-70 luvun maahanmuutossa oli ennen kaikkea kyse ruotsalaisen teollisuuden tarpeista ja se on ainoita ajanjaksoja joista voidaan kiistatta sanoa maahanmuutolla olleen positiivinen vaikutus Ruotsin kansantalouteen. Siis juuri sitä maahanmuuttoa, jota ääriliikkeitä lukuunottamatta tuskin kukaan vastustaa: sekä kohdemaa, että maahanmuuttajat hyötyvät.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:08"]Siis miksi maahanmuuton selkeä hidastaminen tai tauko herättää vastustusta. Miksi maahan on siirrettävä nopeasti kansoja esim Afrikasta? [/quote] Tänne mitään "kansoja siirretä". Kyse on pakolaisista, ihmisistä jokus ovat vainon kohteena ja kansainvälisen suojelun tarpeessa, tiedät itsekin ihan hyvin. Pakolaisstatusta ei edes ole helppo saada.
[/quote]
Ei tosiaan ole helppo saada. Suomeen tulevista maahanmuuttajista aivan marginaalisen pieni osa on määritelmällisesti pakolaisia. Turvapaikanhakijoita on moninkertaisesti enemmän ja tietysti suurin ryhmä ovat työperäiset maahanmuuttajat esim Virosta, Venäjältä ja Ruotsista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:28"]Samaa mieltä! Suomalaiset eivät ole niin nopeita sopeutumaan muualta muuttaneisiin kuin esimerkiksi Ruotsi, jossa on pitkät perinteet maahanmuuttajista. Ja sitten suomalaisia vielä syyllistetään, kun eivät hetkessä suopeudu, vai pitäisikö tänne muuttajien sopeutua?
[/quote]
Esim. Helsingissä oli 1900-luvun alussa enemmän ulkomaalaisia kuin Tukholmassa - miksi Ruotsi olisi siis jotenkin tottuneempi?
Suomessa ei olisi Fasun sinistä, Koffin kolmosta, Pauligin Juhlamokkaa jne jne ilman maahanmuuttajia.
[/quote]
Ja nämä somalithan alkavat rakentamaan vastaavia teollisuusimperiumeja Suomeen...
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 19:53"]
Ettekö te ymmärrä, ettei tämä mitä nyt tapahtuu ole mitään maahanmuuttoa, vaan invaasio, veretön valloitus?!
[/quote]
Kuinkakohan moni nainen menettää henkensä näiden paenneiden käsittelyssä? Vaikka partasuut osaavat käyttää nettiä niin tuskinpa he heti suomalaisia paritussivustoja löytävät tai haluavat tuhlata päivärahojaan huoriin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:47"]Ja mietin sitäkin vaaraa, että voiko tällainen kovin voimakkaiden kulttuurien sekoittaminen johtaa joskus etnisiin puhdistuksiin. Emme ole mitenkään sellaisille immuuneja. Meidän sukupolvemme on saanut tuoreen järkytyksen natsien hirmutoista, mutta ehkä seuraavissa sukupolvissa onkin toiset aatteet. , Sisällissodat ne vasta kamalia ovat. Ap [/quote] Tää on vähän samanlainen argumentti kuin että naiset ei saa yllyttää miehiä raiskauksiin. Eiköhän se ole meidän jokaisen vastuulla estää lietsominen kansanmurhiin, oli ympärillä ketä tahansa?
[/quote]
Kannattaa muistaa että näistä tulijoista löytyy useamman leirin väkeä ja he osaavat taistella lähtömaidensa keinoilla ja moraalilla kun kahnauksia tulee.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 02:09"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:14"] Ruotsalaiset ovat ottaneet satoja tuhansia suomalaisia sinne sodan aikana ja 60-70-luvuilla, oikeasti auttaneet suomalaisia, NE on suomalaisten oikeita veljiä, ei slaavikansat.
[/quote]
Muuten Suomesta Ruotsiin suuntautuva maahanmuutto on ollut työperäistä, eikä mitään hyväntekeväisyyttä. 50-70 luvun maahanmuutossa oli ennen kaikkea kyse ruotsalaisen teollisuuden tarpeista ja se on ainoita ajanjaksoja joista voidaan kiistatta sanoa maahanmuutolla olleen positiivinen vaikutus Ruotsin kansantalouteen.
[/quote]
Ei ole kyse mistään Ruotsin teollisuuden tarpeista, vaan siitä, ettei Suomessa töitä ollut ja täältä lähdettiin töiden ja paremman elintason perässä Ruotsiin. Moni suomalainen maahanmuuttaja syrjäytyi ja alkoholisoitui. Silti ruotsalaiset suhtautui suomalaisiin avoimesti eikä jakaneet "hyödyllisiin" ja "hyödyttömiin". Vielä v 2005 20% Ruotsin toimeentulotukiasiakkaista oli Suomen kansalaisia, nykytilannetta en tiedä.
Sellaisen vielä lisään,.että tuollainen oleskeluluvan saaminen.pitäisi pääsääntöisesti estää sillä verukkeella, että tulija on jo tottunut Suomeen, ja etenkin hänen lapsensa ovat tottuneet. Tämän estää silläe, että aina nopea käsittely ilman valitusoikeutta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:32"]Minulla ei ole mitään yhteistä (paitsi äidinkieli ja kansalaisuus) näiden monikulttuurisuuden vastustajien kanssa.
Olen syntynyt 60-luvulla ja ollut 17-vuotiaana vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa. Mieheni on britti, lapsemme puhuvat äidinkielenään suomea, ruotsia ja englantia. Lapsillani on ollut seurustelukumppaneita (ja nykyisiä puolisoja) niin Euroopasta, Japanista kuin Somaliastakin.
Minun Suomeni on aina ollut kansainvälinen.
[/quote]
Näytäpä minulle yksikin ihminen, jonka mielestä vaihto-oppilaaksi ei saisi mennä/tulla, joka vastustaa brittien maahanmuuttoa ja hyvää kielitaitoa? Kuka oikeasti haluaa eristää Suomen ulkomaailmasta? Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sen monikultturismiksi kutsutun ideologian kanssa, jota vastustetaan. Tämä on median taitavasti luoma olkiukko.
[/quote]
Nyt puhumme monikulttuurisuudesta, emme -ismistä. Itse yrität luoda olkiukkoja. Monet maahanmuuttokriittiset vastustavat brittien maahanmuuttoa, olen usein nähnyt tällä palstalla viestin jossa vastustetaan maahanmuuttoa. Tällöin vastustetaan myös brittien maahanmuuttoa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 00:51"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:32"]Minulla ei ole mitään yhteistä (paitsi äidinkieli ja kansalaisuus) näiden monikulttuurisuuden vastustajien kanssa. Olen syntynyt 60-luvulla ja ollut 17-vuotiaana vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa. Mieheni on britti, lapsemme puhuvat äidinkielenään suomea, ruotsia ja englantia. Lapsillani on ollut seurustelukumppaneita (ja nykyisiä puolisoja) niin Euroopasta, Japanista kuin Somaliastakin. Minun Suomeni on aina ollut kansainvälinen. [/quote] Näytäpä minulle yksikin ihminen, jonka mielestä vaihto-oppilaaksi ei saisi mennä/tulla, joka vastustaa brittien maahanmuuttoa ja hyvää kielitaitoa? Kuka oikeasti haluaa eristää Suomen ulkomaailmasta? Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sen monikultturismiksi kutsutun ideologian kanssa, jota vastustetaan. Tämä on median taitavasti luoma olkiukko. [/quote] Hommalaiset _rakastaa_ tuota termiä olkiukko...
[/quote]
Olkiukko on olkiukko. Jos Hesari tekee jutun vaikka monikulttuurisesta päiväkodista, niin se ei käsittele päiväkotia, jossa on pari suomalais-brittiläistä lasta. Kaikki tietävät, mitä "monikulttuurinen" suomeksi tarkoittaa, mutta se unohdetaan jatkuvasti tahallaan tilanteissa, joissa joku kehtaa arvostella monikulttuuria. Esiin vedetään kaikki mahdolliset Fazerit, Finlaysonit, Schaumanit jne., ikään kuin joku vastustaisi varakkaiden ja itsensä erittäin hyvin elättävien ihmisten maahanmuuttoa. Leikitään, että Ruotsin ja Pohjois-Korean välillä ei ole mitään välimuotoja rajojen avoimuudessa, että se on joko-tai.
Onko Australia sulkeutunut monokulttuurinen takapajula, koska sinne ei kolmannesta maailmasta todellakaan tulla makoilemaan veronmaksajien rahoilla, ja kaikki tietävät tämän? Miksi Suomen maahanmuuttopolitiikassa tuo ei olisi vaihtoehto, että työteliäät ja sopeutumiskykyiset ihmiset tervetuloa, mutta muut eivät? Vastatkaa nyt joku tähän.
[/quote]
Oma mokanne kun ryhdyitte vastustamaan monikulttuurisuutta. Se oli teidän oma valinta, valitsitte väärän kohteen vihallenne ja hävisitte. Turha kitistä ja selitellä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:32"]Minulla ei ole mitään yhteistä (paitsi äidinkieli ja kansalaisuus) näiden monikulttuurisuuden vastustajien kanssa.
Olen syntynyt 60-luvulla ja ollut 17-vuotiaana vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa. Mieheni on britti, lapsemme puhuvat äidinkielenään suomea, ruotsia ja englantia. Lapsillani on ollut seurustelukumppaneita (ja nykyisiä puolisoja) niin Euroopasta, Japanista kuin Somaliastakin.
[/quote]
Näytäpä minulle yksikin ihminen, jonka mielestä vaihto-oppilaaksi ei saisi mennä/tulla, joka vastustaa brittien maahanmuuttoa ja hyvää kielitaitoa? Kuka oikeasti haluaa eristää Suomen ulkomaailmasta? Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sen monikultturismiksi kutsutun ideologian kanssa, jota vastustetaan. Tämä on median taitavasti luoma olkiukko.
[/quote]
Nyt puhumme monikulttuurisuudesta, emme -ismistä. Itse yrität luoda olkiukkoja. Monet maahanmuuttokriittiset vastustavat brittien maahanmuuttoa, olen usein nähnyt tällä palstalla viestin jossa vastustetaan maahanmuuttoa. Tällöin vastustetaan myös brittien maahanmuuttoa.
[/quote]
Kun joku sanoo vastustavansa "maahanmuuttoa", niin se tarkoittaa 99% varmuudella ns. humanitääristä maahanmuuttoa kolmannesta maailmasta. Kukaan täysjärkinen ei varmasti ole kieltämässä työperäistä maahanmuuttoa toisista länsimaista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:49"]
Maahanmuutto/maastammuutto, liikkuvuus eri muodoissaan on nykyaikaa. Ei sitä voi pysäyttää, eikä tarvitsekaan. Ei internetiäkään kukaan ole lopettamassa tai sulkemassa, koska se voi muodostaa uhkan tai jotain ehkä ja saattaa olla, että tulevat sukupolvet ei sitten tykkääkään.
Olennaista on se, että päästään eteenpäin me - he ajattelusta. Ihmisiä tulee ja menee, liikkuu ja muuttaa. Tilaa on kaikille. Mutta viisaasti puhuu Fadumo Dayib videohaastattelussaan, kun toteaa, että älyttömintä on, että maahanmuuttokeskustelu polkee paikallaan (viimeiset n. 20 vuotta) ja että älyttömintä, mitä Suomi voi tehdä, on hätyytellä jo verorahoilla koulutetut ammattitaitoiset ja suomea sujuvasti puhuvat maahanmuuttajat pois. Ei välttämättä häätämällä vaan sillä, että ei anneta mahdollisuutta tehdä töitä, elää tavallista rauhallista arkea ilman kohtuutonta huomauttelua rodusta/tavoista/pukeutumisesta tms.
Itse asun Keski-Euroopassa. Asuinalueellani asuu reilusti yli 100 kansallisuutta. Sulassa sovussa. Itse olen yksi maahanmuuttajista. Minua on aina kohdeltu hyvin ja ystäväni ovat pääosin paikallisia, mutta mukaan mahtuu myös maahanmuuttajia - tai toisenpolven maahanmuuttajia. Erilaisuus on keskustelun aihe positiivisessa mielessä. Toki ääliöitä mahtuu ihan jokaiseen ihmisryhmään, mutta se ei tee maahanmuutosta ongelmaa. Ääliöt ovat ongelma, eivät maahanmuuttajat. (Ääliöllä tarkoitan ihmistä, joka ei kunnioita toista ihmistä, toisen mielipiteitä, koskemattomuutta, ei kuuntele, kokee oikeudekseen vähätellä, nimitellä, puhua toisen puolesta vaikka ei ole pyydetty tms.).
[/quote]Massamaahanmuutto on ongelma
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:32"]Minulla ei ole mitään yhteistä (paitsi äidinkieli ja kansalaisuus) näiden monikulttuurisuuden vastustajien kanssa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kun joku sanoo vastustavansa "maahanmuuttoa", niin se tarkoittaa 99% varmuudella ns. humanitääristä maahanmuuttoa kolmannesta maailmasta. Kukaan täysjärkinen ei varmasti ole kieltämässä työperäistä maahanmuuttoa toisista länsimaista.
[/quote]
Eivät täsmentäneet. Hommalaiset eivät ole täysijärkisiä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:32"]Minulla ei ole mitään yhteistä (paitsi äidinkieli ja kansalaisuus) näiden monikulttuurisuuden vastustajien kanssa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eivät täsmentäneet. Hommalaiset eivät ole täysijärkisiä.
[/quote]
Katso vaikka 103.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 02:15"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:28"]Samaa mieltä! Suomalaiset eivät ole niin nopeita sopeutumaan muualta muuttaneisiin kuin esimerkiksi Ruotsi, jossa on pitkät perinteet maahanmuuttajista. Ja sitten suomalaisia vielä syyllistetään, kun eivät hetkessä suopeudu, vai pitäisikö tänne muuttajien sopeutua?
[/quote]
Esim. Helsingissä oli 1900-luvun alussa enemmän ulkomaalaisia kuin Tukholmassa - miksi Ruotsi olisi siis jotenkin tottuneempi?
Suomessa ei olisi Fasun sinistä, Koffin kolmosta, Pauligin Juhlamokkaa jne jne ilman maahanmuuttajia.
[/quote]
Ja nämä somalithan alkavat rakentamaan vastaavia teollisuusimperiumeja Suomeen...
[/quote]
Totta, hommalaiset yrittävät usein leimata somalit laiskoiksi, syytös osoittaa hommalaisten sairauden. Somali voi aivan hyvin perustaa talousimperiumin Suomeen. Ihmisen syntyperä ei siihen vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:30"]
Suomessa on ollut monia kulttuureja jo kauan ennen nykymaahanmuuttajia: Saamelaiset, suomenruotsalaiset, karjalasta tulleet, tataarit, romanit, työvväenluokka, taidepiirit, kansainväliset johtajat, hämäläiset jne.
[/quote]
Enpä tiedä, mutta saamelaisten tänne tulosta on paljon aikaa. Hissukseen on heihin sopeuduttu puolin ja toisin. Savolaisista taas en tiedä, ovat senverran kieroja...
[/quote]
Tämä on hersyvän hauska kommentti! Vai ovat suomalaiset sopeutuneet saamelaisiin... Kävitkö mitään kouluja, ihan mielenkiinnosta kysyn?
[/quote]
Nii tai mistäs maasta me savolaiset sitte muka ollaan lähtösin? :DD aahahaha