Vauva vuodelle 2023-2024
Kommentit (474)
Alettiin nyt miehen kanssa yrittää "rennolla otteella", eli ei mitenkään erityisesti yritetä tähdätä hedelmällisiin päiviin. Eikä mulla oikein olekaan hajua niistä, tai mahdanko ovuloida ollenkaan, edellinen kierto oli 44 päivää. Palaan kahden viikon päästä osa-aikaisesti töihin ja lapsi aloittaa päiväkodissa. Opiskelen lisäksi uutta alaa ja hain yhtä työpaikkaa siihen liittyen. Toisaalta toivon, etten tulisi ihan heti raskaaksi, koska todella haluaisin tuon työn ja olisi sääli jäädä sieltä niin pian äitiyslomalle 😅 Mutta toisaalta en rupea työn takia lykkäämään lapsihaaveita. Niitä hommia ehtii tekemään yli 30 vuotta, kun taas kaikki lapset (toiveissa 2 tai 3) haluaisin hankkia ennen kuin täytän 35.
N29
❤️ 1/2022
Nanaaa: Kyllä siinä on kuitenkin mahdollisuus että tärppäs kun ymmärtääkseni voi mennä jopa 48 tuntia positiivisesta testistä ennen kun munasolu irtoaa ja sitten on 12h hedelmöityä 😊 Pidän peukkoja!
Olin mukana vauva.fi keskusteluissa kun yritimme ensimmäistä lasta 2020, poika sitten syntyi joulukuussa 2020. Sain positiivisen raskaustestin 6 yrityskierolla.
Nyt ollaan yritetty yli vuoden saada toista lasta, menossa yrityskierto 18. Ei yksikään positiivinen testi mutta ehkä parempi näin kuin monta keskenmenoa.. Kuitenkin tosi vaikeaa tässä kohdassa enää edes haaveilla positiivista testistä, onko edes mahdollista.. Ollaa nyt haettu apua mutta tiedän että on pakko pudottaa painoa ennen kun pääsee hedelmöityshoitoihin. Tässä nyt sitten treenataan ja yritetään pysyä poissa herkuista😅 Vinkatkaa kaikki kotikonstit miten tulisin raskaaksi, ei voi tehdä paha kokeilla kaikkea tässä vaiheessa😄
Olemme 28v ja 29v, emme polta eikä käytetä alkoholia. Syödään terveellistä kotiruokaa. Käytän ovistestejä ja kierto on säännöllinen. Nyt alkanut syömään äitiysvitamiinit. Kilpirauasarvot ja rauta-arvot tarkistettu ja kaikki ok
Voiko olla ettei synnytyksen jälkeen ovuloi vaikka menkat tulee? Synnytin esikoisen helmikuussa ja menkat alkoi toukokuussa. Kierrot ollut tosi pitkiä 33-43 päivää, kun ennen synnytystä oli 28-29 päivää. Ovulaatiota en ole onnistunut tikuttamaan kertaakaan. Alkoiko mulla nyt jotkut vaihdevuodet, vai voiko imetys tehdä ettei ovuloi mutta menkat tulee normisti? Neljäkymppiä kolkuttelee ovella niin pitäisi päästä äkkiä yrittämään toista jos sen meinaa haluta.
N 39, M 40, esikoinen 2/23 ja toinen haaveissa
Pirtelö, en osaa sanoa onko se normaalia, mutta voisi kuvitella että on. Eikös keho ole muutenkin vähän sellaisessa vaihdevuosimaisessa tilassa synnytyksen jälkeen... Jos menkat on kuitenkin jossain määrin alkaneet, niin onhan se itsessään jo hyvä merkki, että toiminta käynnistyy pikkuhiljaa.
Mutta kivaa että joku muukin on yrittämässä seuraavaa pian esikoisen jälkeen. Meillä siis myös alkuvuodesta syntynyt esikoinen ja toinen nyt tulossa. Meilläkin ikää jo sen verran että oli vähän kiirus saada seuraava alulle. Uskon ja toivon, että teilläkin pian tärppää!
Kyllä voi imetyksen takia jäädä ovulaatio pois vaikka jotain menkkojen tyylistä tulisikin. Mulla oli samankaltainen tilanne, esikoinen syntyi 2020 ja kun menkat vihdoin alkoi 11kk synnytyksen jälkeen ja alettiin yrittää toista, mulle vahvasti suositeltiin munasolujen kasvua ja ovulaatiota tukevaa lääkitystä. Esikoisenkin yrityksen aikaan oli jo haastetta tässä joten siksi tiesin mennä heti kyselemään asiasta hedelmöitysklinikalle. Imetys oli pakko lopettaa ja lääkityksen määrää nostaa jotta sit viimein tärppäsi kahden varhaisen keskenmenon jälkeen. Terveen lapsen syntymään kului 1v 9kk siitä kun alettiin toista yrittämään. Mulla ikää nyt 39 joten ymmärrän myös hyvin sun kiireen. Ja lohdutuksen sanaksi, meillä on jatkunut imetys esikoisen kanssa (ja nyt siis tandemina vauvan kanssa) sujuvasti siitä huolimatta, että taukoa imetyksestä ehti tulla reilu puoli vuotta. Tsemppiä ja malttia kaikille yritykseen ja hakekaa ihmeessä apua jos ei kotikonstein ala pian tärpätä
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Mä oon kanssa kätilöltä kuullut, että on jopa yleistä että ensimmäiset kuukautiset synntyksen jälkeen tulee ennen kuin on ovuloinut! Varmaan on normaalia, että muutamakin kierto menee ilman ovulaatiota, mutta varmasti terveydenhuollossa kuunnellaan ja autetaan, jos otat aiheesta yhteyttä.
Meidän perheessä olis vauvalla lupa tulla, mutta ei yhtään tunnu nyt kp18 siltä, että olisi tärpännyt :( Veikkaan nyt myös kun jälkikäteen mietin, että ei saatu yrityskertaa hyvälle päivälle. Ajatukset pyörii varmaan 85% päivistä omassa olossa ja vauvakuume-ajatuksissa. Uuvuttavaa!
Mitä oloja ja meininkejä muilla on?
Heippa, uskaltaisinko mäkin tänne kun kova tarve olis kuumeilla
Meillä on v 2019 syntynyt tyttö ja viime vuoden lokakuulta keskeytynyt keskenmeno rv 17. Siitä asti on ns keräilty itseämme ja nyt tässä kierrossa ollaan ns "yritetty" taas vauvaa alulle. Nyt menossa dpo 5 ja on niin sekavat ajatukset kaikesta! 😔
Oireita ei nyt juurikaan ole, eikä tietty voikaan olla vaikka olisikin tärpännyt kun vasta tässä vaiheessa kiertoa mennään.
Murmeliina kirjoitti:
Heippa, uskaltaisinko mäkin tänne kun kova tarve olis kuumeilla
Meillä on v 2019 syntynyt tyttö ja viime vuoden lokakuulta keskeytynyt keskenmeno rv 17. Siitä asti on ns keräilty itseämme ja nyt tässä kierrossa ollaan ns "yritetty" taas vauvaa alulle. Nyt menossa dpo 5 ja on niin sekavat ajatukset kaikesta! 😔
Oireita ei nyt juurikaan ole, eikä tietty voikaan olla vaikka olisikin tärpännyt kun vasta tässä vaiheessa kiertoa mennään.
Tervetuloa <3 Voi miten kurja juttu toi keskeytynyt keskenmeno, ja vielä rv17. Yhtään vähättelemättä aiempia keskenmenoja, niin tuossa vaiheessa on varmaan kerennyt jo huokaista helpotuksesta, ja sitten käykin noin :( Otan osaa. Oon itse tykännyt seurata instagramissa @julievlorentzen. Oli avoin omasta keskenmenostaan ja tunteistaan uudelleen raskautumisesta sen jälkeen, kuinka ristiriitaista on ollut. Kun yhtä aikaa on niin innoissaan ja tosi peloissaan. Jos ei ole vielä tuttu niin ehkä voit tsekata sen <3
Vitsi päivät valuu niiin hitaasti eteenpäin tossa vaiheessa! Mulla on huomenna varmaan dpo9 ja ajattelin jo erityisherkällä testillä aamulla testata, vaikka onkin vielä aikaista :) Mulla oli eilen vähän vihlontaa ja pienen pientä vuotoa, joten nyt on toiveet korkeella, että ne olis ollut kiinnittymiskipuja ja -vuotoo! Toivottavasti sulla menee aika nopee ja saatte pian hyviä uutisia <3
Kiitos Neppunen, taidankin ottaa seurantaan
Mä oon aina testaillut ihan liian aikaisin. Toki molemmista raskauksista on kyllä näkynytkin jo 3+3 😁
Mä testaan varmaan heti kun Raskauskeijun kirje tulee 😁
Nyt on kyllä tosi epäuskoinen olo plussaan. Harmittaa jotenkin jo valmiiksi että edes antoi itsensä ajatella asiaa!
Kyllä on pitkiä päiviä
Noniin ja pitihän se testailu aloittaa taas aivan idioottimaisen aikaisin 🤣 dpo 8 ja yllättäen puhdasta negaa!
No, ehtiipä totutella ajatukseen menkoista ja ajoissa ennen kuin alkavat 🤐
Täytyis varmaan alkaa laittaa oireita ylös ensi kierrossa, kun tuntuu jotenkin että olis vaikka ja mitä oiretta. Paleltaa, lämmöt koholla ja alavatsalla tuntemuksia...
Näytti kyllä toisessa ketjussa Murmeliinan testit jo positiivisilta! Varovaiset onnittelut <3 Mitkä fliikset?
Mä kovasti toivoisin et menkat pian alkaisi, nyt 28/n. 28. En ikinä usko kunnolla, että raskaus ei ole alkanut, ennen kuin menkat alkaa. Aina vaan kuvittelen että testi liian varhain tehty että näkyisi :D Vähän helpottaa sitten kun voi kunnolla päästää siitä toiveesta irti ja pakko vaan hyväksyä asia.
Neppunen kirjoitti:
Näytti kyllä toisessa ketjussa Murmeliinan testit jo positiivisilta! Varovaiset onnittelut <3 Mitkä fliikset?
Mä kovasti toivoisin et menkat pian alkaisi, nyt 28/n. 28. En ikinä usko kunnolla, että raskaus ei ole alkanut, ennen kuin menkat alkaa. Aina vaan kuvittelen että testi liian varhain tehty että näkyisi :D Vähän helpottaa sitten kun voi kunnolla päästää siitä toiveesta irti ja pakko vaan hyväksyä asia.
Kiitos vielä
Mulla sitten taas aina ihan päinvastoin :D aikasin testaan niin voi sitten valmistautua henkisesti menkkojen tuloon ettei oo niin iso pettymys. Vielä en jotenkaa usko oikeaan plussaan, vaikka järki sanoo et ei kaikki nää testit voi olla viallisia. Ajattelin että jos menkat ei nyt sitten ala, niin lauantaina teen digi ja maanantaina pyydän päästä hcg mittaukseen.
Miehelle kertoessa meinas tulla itku. Ajattelin ensin, etten turhaan vaivaa tällä jos onkin vaan mun omaa kuvitelmaa, mut nyt sit oli jo pakko sanoa.
Mitkäs muilla tunnelmat?
Moi! Hiljaistahan täällä on, mutta en haluaisi aloittaa uuttakaan ketjua kun poistuu vaan. Meillä yk1 ei tuottanut tulosta niin mietiskelin, että joko kannattaa ottaa ovulaatiotestit käyttöön? En jotenkin jaksaisi, kun tuntuu että ne lisäisi stressiä (ja rahanmenoa), mutta toisaalta jos se auttaa, niin olisi varmaan sen arvoista. Onko teillä kokemuksia ovistesteistä tai muita vinkkejä?
Mulla pari vuotta sitten alkoi raskaus kuparikierukan kanssa tämän saman miehen kanssa, niin jotenkin olin uskotellut itselleni, että voisi tärpätä nopeastikin. Oli vähän pettymys kun ei heti alkanutkaan, vaikka onkin tietty ihan normaalia.
Meillä täällä päästy juuri ensimmäisen raskauskolmanneksen yli ja kaikki toistaiseksi hyvin, pahoinvointikin lähes kokonaan ohi jo. Täytyy sanoa, että ei ollut suurta hupia kotona kaksin tuon vauvan kanssa kun koko ajan oksetti ja olo oli vähän kuin sellaisessa n. 10 viikon kestokrapulassa... Mutta siitä selvis, huh!
Onnea plussanneille ja toivottavasti muillakin tärppää pian.
Ovistesteistä oma mielipiteeni on, että ne on hyviä. Toki useamman kierron päälle se ehkä alkaa enemmän stressata, mutta omasta kierrosta on kyllä hyvä olla kartalla. Ilman ovulaatiotestiä en olisi kuitenkaan itse osannut spotata varmuudella ovulaatiota tässä tai edellisessä raskauteen johtavassa kierrossa (paitsi nyt synnytyksen jälkeen ovulaatiokivut on kyllä tosijuttu, mutta ilman testiä se olisi ehkä jäänyt hyödyntämättä kun varmuutta ei ollut kivuista huolimatta). Eli sikäli kyllä petipuuhien ajotus on varsin hyvä osata tarkasti. Tuota ekaa raskautta edeltävinä kuukausina kyllä monta kertaa luovutinkin niiden tikkujen kanssa kun turhautti aina saada jotain hailuroita, mutta mun kierto onkin aivan täydellisen epäsäännöllinen... Eli jos tunnet kiertosi, niin sitten ei varmaan ole niin tarvetta tikutellakaan.
asdasd kirjoitti:
Meillä täällä päästy juuri ensimmäisen raskauskolmanneksen yli ja kaikki toistaiseksi hyvin, pahoinvointikin lähes kokonaan ohi jo. Täytyy sanoa, että ei ollut suurta hupia kotona kaksin tuon vauvan kanssa kun koko ajan oksetti ja olo oli vähän kuin sellaisessa n. 10 viikon kestokrapulassa... Mutta siitä selvis, huh!
Onnea plussanneille ja toivottavasti muillakin tärppää pian.
Ovistesteistä oma mielipiteeni on, että ne on hyviä. Toki useamman kierron päälle se ehkä alkaa enemmän stressata, mutta omasta kierrosta on kyllä hyvä olla kartalla. Ilman ovulaatiotestiä en olisi kuitenkaan itse osannut spotata varmuudella ovulaatiota tässä tai edellisessä raskauteen johtavassa kierrossa (paitsi nyt synnytyksen jälkeen ovulaatiokivut on kyllä tosijuttu, mutta ilman testiä se olisi ehkä jäänyt hyödyntämättä kun varmuutta ei ollut kivuista huolimatta). Eli sikäli kyllä petipuuhien ajotus on varsin hyvä osata tarkasti. Tuota ekaa raskautta edeltävinä kuukausina kyllä monta kertaa luovutinkin niiden tikkujen kanssa kun turhautti aina saada jotain hailuroita, mutta mun kierto onkin aivan täydellisen epäsäännöllinen... Eli jos tunnet kiertosi, niin sitten ei varmaan ole niin tarvetta tikutellakaan.
Jee, yksi etappi saavutettu, onneksi olkoon! Toivottavasti pahoinvointi ei palaa. Ja kiitos vastauksesta! Mulla kierto on viimeaikoina heittänyt aina parilla kolmella päivällä, enkä todellakaan osaa itsessä tunnistaa ovulaatiota, niin kaipa sitä sit voisi kokeilla!
Mä sanoisin myös, että jos ovulaatiota ei varmuutta ja osaa olla liikaa hurahtamatta tikkuihin, niin erittäin hyvä keino mun mielestä tikuttaa myös ovulaatio.
Mä en oo tikuttanut kun kerran, kun lopetin pillerit 10 vuoden jälkeen ja lähinnä siks että tunnistanko oireet - tunnistin ja on ollut yhtä selkeät siitä asti, joten ei oo ollut tarvetta. Ollut myös flo sovellus käytössä yhtä kauan, se on kyllä osannut ennustaa ovulaation aina oikeaan kohtaan selkeiden tuntemusten kanssa.
Mä kävin tänään nyt sitten verikokeessa, huomenna tulee vastaus. Plussa on jo selkeä, nyt vaan toivon että hcg arvot olisi sopivat!
Soitan joka tapauksessa neuvolaan varhaisultra lähetettä....
Mä sain ne hcg tulokset ja 64 oli eilen siis, 3+5 silloin.
Ensi viikolla pääsen uudelleen mittaukseen ja lähete varhaisultraan tehty.
Sekavat fiilikset! Tänään tasan vuosi siitä kun todettiin myöhäinen keskeytynyt keskenmeno
Murmeliina kirjoitti:
Mä sain ne hcg tulokset ja 64 oli eilen siis, 3+5 silloin.
Ensi viikolla pääsen uudelleen mittaukseen ja lähete varhaisultraan tehty.Sekavat fiilikset! Tänään tasan vuosi siitä kun todettiin myöhäinen keskeytynyt keskenmeno
Jes, ihanaa että pääset varhaisultraan! Vaikuttaa siltä että et oo ihan vielä uskaltanut täysin uskoa, että joku siellä olisi kyydissä. Toivottavasti ultra helpottais vähän mieltä, vaikka tosi ymmärrettävää ja normaalia varmasti, että fiilikset on sekavat! Kunpa pääsisit jossain vaiheessa nauttimaan raskaudesta ja vauva saapuisi syliin asti
Mä tilasin raskauskeijulta ovulaatiotestejä :) On optimistinen fiilis, yritän ottaa vähän rennommin nyt. En kuitenkaan uskalla käydä salilla, ettei treenaaminen VAAN häiritsisi ovulaatiota mitenkään. Onkohan hölmöä?
Voi vitsit, ihan superjuttu, Murmeliina! Paljon paljon tsemppiä ja toivotan että tyyppi pysyy matkassa.
Hmm, no kyllä mä luulisin Neppunen että salilla voi käydä jos normaalistikin käyt. Kunhan ei treenaa ihan raivolla ja jätä syömättä tms. Kun jos sun keho on tottunut tiettyyn treeniin niin kierto voi häiriintyä myös siitä että jätät tekemättä sitä treeniä. Siis se on ihan kummallista miten KAIKKI tekemiset ja tekemättä jättämiset vaikuttaa kiertoon, samoin kuin stressi ja unettomuus. Yritä vaan elää mahdollisimman normaalia elämää ja nauttia ja rentoutua paljon! Mitä ne asiat sulle sit ikinä ovatkaan, kunhan stressaat mahdollisimman vähän.
Hei, mä oon nyt uusi täällä ja tuun kertoo meidän tilanteen. Eli me päätettiin, että toinen lapsi sais nyt tulla sitten kun on tullakseen. Mä jo seurailin hetken tuossa kiertoa ovistesteillä ennen tätä päätöstä että suunnilleen nään kuinka tasaista on. Käytössä vuosia ollut kierron seuraamiseen flo sovellus ja ovikset on testeillä vahvistettu sillon kun sovellus näyttää olevan. Joten tässäkin kierrossa tein ovistestin ja sain vahvan plussan juuri kun pitikin. Mutta päätös toisesta lapsesta tehtiin 2päivää positiivisen ovistestin jälkeen ja nyt todella paljon pohdin myöhästyttiinkö tässä kierrossa oon harmitellu tässä jo että kun ois käyty vauvakeskustelu paria päivää aiemmin.. malttamaton olen että pääsisi taas testailemaan ja jännittämään. Nyt menossa kp 23/29 että vielä on odottelemista sitten seuraavaan ovikseen