Vauva vuodelle 2023-2024
Kommentit (474)
Tein taas negatiivisen testin. Menkat on nyt 5 päivää myöhässä.
Epäilen silti olevani raskaana. Rintoja on alkanut kivistää varsinkin kainaloiden puolelta, ja viikonlopun ajan on tullut sellaisia etomisoloja... Heräsin aamulla 4.00 pyörimään sänkyyn, kun oli niin huono olo. Huono olo tulee, jos on ollut syömättä pidemmän aikaa.
Varmaan testaan illalla uudestaan ja jälleen huomisaamuna. Normalin testipakkauksessa oli sentään 5 liuskaa...
Nyt putoan kyllä korkealta, jos tämä ei olekaan raskaus, vaan jotain muuta. Tässä on jo ehtinyt käydä sen verran paljon tunteita läpi.
NeeaMiina kirjoitti:
Epäilen silti olevani raskaana. Rintoja on alkanut kivistää varsinkin kainaloiden puolelta, ja viikonlopun ajan on tullut sellaisia etomisoloja... Heräsin aamulla 4.00 pyörimään sänkyyn, kun oli niin huono olo. Huono olo tulee, jos on ollut syömättä pidemmän aikaa.
Varmaan testaan illalla uudestaan ja jälleen huomisaamuna. Normalin testipakkauksessa oli sentään 5 liuskaa...
Nyt putoan kyllä korkealta, jos tämä ei olekaan raskaus, vaan jotain muuta. Tässä on jo ehtinyt käydä sen verran paljon tunteita läpi.
Te olette yrittäneet kuukauden? Syyskuussa kirjoitit, että teillä alkoi yritys. Tämä on ehkä vettä hanhen selästä, mutta oman mielenterveytesi takia kannattaisi yrittää ottaa rennosti. Raskautumisessa voi kestää jopa vuoden: voi olla ajoituksesta kiinni, hormonihäikkiä, munasolut voivat olla huonoja, kohdun limakalvo ohut, miehellä vähän ja/tai huonosti liikkuvia siittiöitä... Joskus taas miehen ja naisen sukusolut eivät vain kommunikoi keskenään. On aina se ikävä mahdollisuus ettei sitä lasta koskaan saa, siksi erityisesti kuukauden jälkeen ei kannata romahdella (vaikka toki ei niitä ikäviä mahdollisuuksia liikaa kannata murehtia). Toki jos olet yli 35v, kannattaa puolen vuoden jälkeen mennä tutkimuksiin. Mutta kuukauden jälkeen? Jäitä hattuun! Varsinkin jos vauvakuumeesi on kova, kehittelet alitajuisesti itsellesi oireita kaikesta ja sitten romahdat kun kuukautiset tulevatkin. Se on todella raskasta eikä se jatkuva stressin vuoristorata ole sinullekaan hyväksi.
Käyttäjä40811 kirjoitti:
NeeaMiina kirjoitti:
Te olette yrittäneet kuukauden? Syyskuussa kirjoitit, että teillä alkoi yritys. Tämä on ehkä vettä hanhen selästä, mutta oman mielenterveytesi takia kannattaisi yrittää ottaa rennosti. Raskautumisessa voi kestää jopa vuoden: voi olla ajoituksesta kiinni, hormonihäikkiä, munasolut voivat olla huonoja, kohdun limakalvo ohut, miehellä vähän ja/tai huonosti liikkuvia siittiöitä... Joskus taas miehen ja naisen sukusolut eivät vain kommunikoi keskenään. On aina se ikävä mahdollisuus ettei sitä lasta koskaan saa, siksi erityisesti kuukauden jälkeen ei kannata romahdella (vaikka toki ei niitä ikäviä mahdollisuuksia liikaa kannata murehtia). Toki jos olet yli 35v, kannattaa puolen vuoden jälkeen mennä tutkimuksiin. Mutta kuukauden jälkeen? Jäitä hattuun! Varsinkin jos vauvakuumeesi on kova, kehittelet alitajuisesti itsellesi oireita kaikesta ja sitten romahdat kun kuukautiset tulevatkin. Se on todella raskasta eikä se jatkuva stressin vuoristorata ole sinullekaan hyväksi.
Kiitos viestistä, ihan asiaahan kirjoitat! Tiedostan itsekin, että pitäisi rauhoittua. Taidan purkaa tuntojani tänne nettiin aika herkästi, koska en kehtaa esim. kavereille tai siskolle vielä niin paljon purkautua.
Yritystä ei todellakaan ole kauaa takana. Kun ehkäisynä on ollut aiemmin vain kondomit, oon ollut tosi hyvin perillä mun luonnollisesta kierrosta. Tottakai tämä nyt pyörii yötä päivää mielessä, koska mun menkat on tullut aina ajallaan ainakin edelliset 21 kertaa, ja nyt ne sitten onkin reilusti myöhässä.
Pitäisi keksiä muuta ajateltavaa! Mutta toisaalta on hienoa, että palstoilta voi saada tarvittaessa tukea 🙂
Itsekin kehottaisin laittamaan jäitä hattuun siinä vaiheessa jos herkkä raskaustesti ei näytä plussaa sinä päivänä kun menkkojen pitäisi alkaa. Vaikka raskaus olisikin alkanut, jotain on pahasti pielessä jos raskaushormoni ei ole kohonnut niin korkeaksi että näkyisi testissä. Menkat on itselläni olleet kahtena kuukautena viikon myöhässä ja syynä on ollut ovuloimaton kierto. Pitäisin nyrkkisääntönä että hormonit voivat aiheuttaa kaikenlaisia tuntemuksia, mutta raskaus se ei ole niin kauan kuin et saa testissä näkymään. Ymmärrän että toive on kova ja harmitus myös vaikka olisi yrittänyt vasta kuukauden. Oman kokemuksen mukaan sitä muuttuu viilipytyksi vasta ajan kanssa. Saat tuntea kaikki ne tunteet mitä on tullakseen.
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Helvi kirjoitti:
Itsekin kehottaisin laittamaan jäitä hattuun siinä vaiheessa jos herkkä raskaustesti ei näytä plussaa sinä päivänä kun menkkojen pitäisi alkaa. Vaikka raskaus olisikin alkanut, jotain on pahasti pielessä jos raskaushormoni ei ole kohonnut niin korkeaksi että näkyisi testissä. Menkat on itselläni olleet kahtena kuukautena viikon myöhässä ja syynä on ollut ovuloimaton kierto. Pitäisin nyrkkisääntönä että hormonit voivat aiheuttaa kaikenlaisia tuntemuksia, mutta raskaus se ei ole niin kauan kuin et saa testissä näkymään. Ymmärrän että toive on kova ja harmitus myös vaikka olisi yrittänyt vasta kuukauden. Oman kokemuksen mukaan sitä muuttuu viilipytyksi vasta ajan kanssa. Saat tuntea kaikki ne tunteet mitä on tullakseen.
Kivasti sanottu, että tunteet saa tuntea. Minkäs niille aina oikein voikaan...
Tosiaan tämä mun jännitys ja piinailu alkoikin vasta, kun kuukautisia ei kuulunut. Juuri ennen niiden oletettua alkua hain normaalisti kaupasta siteitä, enkä sen kummemmin miettinyt asiaa.
Musta on vaan hienoa että tänne saa kirjoitella niitäkin asioita millä ei kehtaa puolisoa tai kavereita kuormittaa! Täällä on tämä hiljainen alapeukutusporukka, mutta koitan itse olla välittämättä heistä. Mulla tunteet sahaa vuoristorataa kierron mukana eikä
siitä mitään haittaa ole jos heittäytyy siihen täysillä mukaan. Tippuu sitten korkeammalta, mutta sehän on vaan elämää. Tietty hyvä
olla tietoinen myös siitä että monilla on hankalaa onnistua, ettei ajattele että itsessä olisi vikaa tai syyttele itseään turhaan / luule olevansa maailman ainoa jolla on tämä tilanne.
N 39 M 39
Saako täältä vertaistukea piinalliseen odotteluun? Taas on se vaihe, kun kuukautisten alkuun on vielä viikko ja se tuntuu aina niin pitkältä ajalta odotella. Miehen kanssa jätettiin kesäkuussa ehkäisy pois (kondomi), viides kierto menossa ilman ehkäisyä. Ensimmäinen lapsi siis haaveissa. Onko täällä muita samassa tilanteessa?
Annukka94 kirjoitti:
Saako täältä vertaistukea piinalliseen odotteluun? Taas on se vaihe, kun kuukautisten alkuun on vielä viikko ja se tuntuu aina niin pitkältä ajalta odotella. Miehen kanssa jätettiin kesäkuussa ehkäisy pois (kondomi), viides kierto menossa ilman ehkäisyä. Ensimmäinen lapsi siis haaveissa. Onko täällä muita samassa tilanteessa?
Hei Annukka94!
Olen samassa tilanteessa kuin sinä, menkkojen pitäisi alkaa viikonvaihteessa. Onko sinulla ollut raskausoireita?
Olen itselläni havainnut joitakin: nännit kipeytyi kahdeksi päiväksi 4-5 päivän kuluttua ovulaatiosta, minua on hengästyttänyt ihan pienet asiat kuten ostosten nostaminen kassahihnalle (vaikka olen hoikka ja liikunnallinen) ja lisäksi ikenet ovat hellänä ja vuotavat verta hampaidenpesun yhteydessä, sitä ei ole ennen ollut ja luin että olisi oire..
Nyt ei ole ollut PMS-oireilulle tyypillistä vihapäivääkään ollenkaan, eikä syöpöttelynhimoa, ne ovat vakio-oireeni näin viikkoa ennen menkkoja. Oloni on jo viikon ollut sellainen seesteinen ja lempeä. Perjantaina aion tehdä testin jotta tiedän vietetäänkö halloween-juhlat mehulinjalla :)
Mareep kirjoitti:
Annukka94 kirjoitti:
Hei Annukka94!
Olen samassa tilanteessa kuin sinä, menkkojen pitäisi alkaa viikonvaihteessa. Onko sinulla ollut raskausoireita?
Olen itselläni havainnut joitakin: nännit kipeytyi kahdeksi päiväksi 4-5 päivän kuluttua ovulaatiosta, minua on hengästyttänyt ihan pienet asiat kuten ostosten nostaminen kassahihnalle (vaikka olen hoikka ja liikunnallinen) ja lisäksi ikenet ovat hellänä ja vuotavat verta hampaidenpesun yhteydessä, sitä ei ole ennen ollut ja luin että olisi oire..
Nyt ei ole ollut PMS-oireilulle tyypillistä vihapäivääkään ollenkaan, eikä syöpöttelynhimoa, ne ovat vakio-oireeni näin viikkoa ennen menkkoja. Oloni on jo viikon ollut sellainen seesteinen ja lempeä. Perjantaina aion tehdä testin jotta tiedän vietetäänkö halloween-juhlat mehulinjalla :)
Moi. Oon jotenkin turhautunut noiden oireiden seuraamiseen, kun ei niistä sit kuitenkaan koskaan voi päätellä mitään. Tunteet on aika pinnassa, vatsaa nipistelee ja tissit kipeenä, mutta samaa meininkiä on aina ennen menkkoja. Mä aion kyllä testaamista odotella siihen asti kun pitäis kuukautisten alkaa.
Onko sulla tai teillä pitkä yritys takana?
No täällä ollaan samassa veneessä, lauantaina on kp 22 (dpo 9) ja pääsis testailemaan varhaisella testillä. Piinaa.. :D
N 39 M 39
Oireista vielä, mulla selkein merkki raskaudesta on ollu sellanen vähän huimaava olo. Sellanen mikä tulee jos liian nopeesti nousee seisomaan, mutta se on sellanen ettei se helpota. Ja toinen on huomattava hajuaistin terävötyminen. Ja nää on alkaneet jo vähän ennen plussaa. Mut varmasti tosi yksilöllisiä on oireet ja vaikea tulkita 😅
N 39 M 39
Miten menee muilla piinailijoilla? Mulla alkoi outo alavatsan juilinta tänään ja ihan kuin olisin vähän pahoinvoivakin.. Tämän voisi hyvin kyllä tulkita jonkinlaiseksi flunssaksikin. Olispa jo lauantai niin pääsis testailemaan 🤭
N 39 M 39
Täällä taas huhtikuisen keskenmenon jäljiltä yrittävien joukossa. 🙋🏻 Kauan meni siitä palautumiseen, että kroppa heräs henkiin.
Sain hymynaaman ovulaatiotestiin tässäkierrossa. Nyt eletään siinä hetkessä, että kuukautiset on tasan viikon myöhässä.
Testit näyttää negativiista. Tänään olin näkevinäni häivähdyksen jotain viivantynkää. Mutta en jaksanu tihrustella kun ei selkeesti mitään hypänny silmille sieltä.
Tissit tai siis nännit on niiiiiiiiiin kipeet et kuolen ja ihan tummat ja nöpöllä kokoajan? Ahdistaa oikeen pitää tissiliivejä päällä, heti pois kun pääsee töistä kotiin. Mulla ei koskaan oo ollu näin kipeet tai kun yleensä en tunne mitään tuntemuksia tisseissä ennen menkkoja.
Valkovuotoo lorisee housuihin jatkuvasti. Ällöttävän märkä fiilis kokoajan. Ja tummia housuja pidän vaan töissäkin, kun pelkään et koska sieltä ilmestyy menkat.
Aivan hillitön nälkä on tosi usein ja sit kun syön ni tulee etova ja ihan turvonnu olo. Tuntuu ettei mitkään housut tunnu mukavalta.
Tosi herkillä oon, itku tulee silmään mitä yllättävimmissä tilanteissa ihan yhtäkkiä.
Voiko plussa vielä ilmestyä vai onko toivo jo menetetty? Omassa päässäni oon jo menettäny toivon ja odotan menkkoja et pääsis uuteen yritykseen. Mut hitto tulis ny sit jo! En jaksais odotella... väkisinkin jostain takaraivosta tulee ajatus et onko täs ny jotain...
Mä tulin kertomaan, miten mun jännäily päättyi...
Olin satavarma, että olen joko raskaana tai jotenkin sairas. En ole raskaana. Ikäviä toispuoleisia vaatsakipuja on tullut lisää ja olen käynyt lääkärissä niiden takia. Tulehdusarvot sekä valkosolut on koholla, kuumettakin on. Mitään syytä ei ole vielä löydetty. Kuukautisia ei kuulu vieläkään.
Eli sinällään tiesin kyllä, että jokin on vinossa...
Voi kurjaa NeeaMiina, toivottavasti syy selviää pian ja saat siihen hoitoa!
Mulla on kyllä niin kummallinen olo ollut nyt eilen ja tänään, että muakin joku nyt selvästi vaivaa, mutta ei vielä mitään tietoa onko raskaus vai ei. Testissä ei ainakaan vielä näy (dpo 8)
N 39 M 39
Tuntuu kaikki menevän vaikeimman kautta. Kun keskenmenosta vihdoin toipui ja kierto käynnistyi uudestaan olikin vuorossa sitten korona sekä itselle että miehelle. Yk1 meni siis aika surkeissa merkeissä ja menkatkin alkoi pari päivää etuajassa.
Ehkäpä tässä seuraavassa kierrossa sitten pääsis kunnolla yrittämään.
Äh korona on kyllä inhottava tauti 😔 Toipumisia Marianne!
N 39 M 39
Ohhoh tein äsken positiivisen raskaustestin!! Clearbluen sellanen missä lukee "raskaana" joten kai se on uskottava! 😍🤭 Nyt on kova jännitys pysyykö mukana kun kaksi edellistä meni kesken, mutta aion kuitenkin nauttia tästä tunteesta ja olla murehtimatta liikaa (varmasti helpommin sanottu kuin tehty).
Mulla oireet oli menkkamaista kipua alavatsassa dpo 6-7, helottavat posket (joita vieraatkin kommentoivat), vähän kuumeinen olo, nenä aivan tukossa (ihan ku ois joku allergiakohtaus) ja pyörryttävä, vähän etova olo dpo 7-8. Huomasin myös sellasia hajuja mitä en yleensä huomaa, eli hajuaisti terävöitynyt. Mitään oireita ei ollu dpo 9 eli eilen ja eilen myös raskaustesti näytti negaa, mutta nyt sitten pärähti plussa, en voisi mitenkään olla onnellisempi. Toivottavasti teillä muillakin tärppäis pian!
N 39 M 39
Onnea Helvi ja tarrasukkia! Nyt olis jo teidän vuoro. 😍
Meillä alkoi yk 4. Saa nähdä kuinka pitkä projekti tästä vielä tulee. 🤔
♥️♥️♥️
Miten kävi Heidihei, tärppäsikö? Ihailen kyllä sun omistautumista Nepsu88 kun jaksat noin tarkkaan pitää kirjaa. Meillä alkoi piinapäivät, hyvin ehdittiin talletella vaikka vähän oli haastetta löytää aikaa ja paikkaa anopin ollessa kyläilemässä.. ihan tuli teiniolo kun päädyttiin sitten hoitamaan homma kerran jopa auton takapenkillä 😆 Ultrassa kp 10 näkyi kaksi sopivan kokoista (16mm ja 18mm) follikkelia, joten nyt vaan peukut pystyyn. Ens viikon lopulla
pääsen testailemaan varhaisella testillä.. Jaksamista ja tsemppiä kaikille syksyyn!
N 39 M 39