Vauva vuodelle 2023-2024
Kommentit (474)
Jaaha, kaipa se kannattaa suoraan tulla tänne - alkais olla aika lailla ihme että ehtisi onnistua vuoden 2022 puolella, kun kevään reissuja, työjuttuja ja aikatauluja katsoo. Meillä siis yritystä takana varsin vähän aikaa vielä, ja aika rennolla meiningillä, oviksia en tikuta jotta jotenkin pysyisi pää kasassa enkä ryhtyisi tekemään itselleni tästä semmoista koko elämää täysin hallitsevaa projektia. Taipumusta kun on sellaiseen, ja siinä sitten jääkin muu elämä tauolle... :D
Jotenkin kyllä vallitseva maailmantilanne on myös pistänyt mietityttämään. Lapsihaave ei ole kadonnut mihinkään, mutta fiilikset on silti todella erilaiset kuin vaikka kolmisen viikkoa sitten. Pandemiat, ilmastokriisi, sota Euroopassa... Huhhei.
Mutta mukavaa, että on uusi ketju tulilla, tsemppiä kaikille matkaan! <3
Mäkin hyppään tänne.. ihan kiva itelle koska vasta pari viikkoa sitten alotettiin yrittäminen niin tuntuu mukavalta kun uusi ryhmä ja saa olla heti mukana :)
Taustatiedot toistettuna; kolmekymppinen pari, perusasiat hyvin ja esikoinen toiveissa. Haasteena itsellä epäsäännöllinen kierto joka aiheuttaa yrittämisen kannalta harmaita hiuksia.
Itseä kans huolestuttanut maailman tilanne ja minkälaiseen maailmaan sitä vauvan tekee, mutta jaksan kuitenkin uskoa että ajat muuttuu paremmaksi niinkuin on aina ennenkin muuttunut. Taloudellisesti kuitenkin hankalia aikoja kun kaikki kallistuu.
Kaikille kuitenkin edelleen onnentoivotuksia yritykseen <3 jännittää teidän kaikkien puolesta :)
Mielenkiinnosta,
Minkälaisia ravintolisiä käytätte yritystä tukemaan? Tai onko muuta elintapoihin liittyviä juttuja?
Välillä oon lukenu jos jonkinlaisesta superfoodista mutta en tiedä kuinka turhia todellisuudessa ovat 😅
MariAni_ kirjoitti:
Mielenkiinnosta,
Minkälaisia ravintolisiä käytätte yritystä tukemaan? Tai onko muuta elintapoihin liittyviä juttuja?
Välillä oon lukenu jos jonkinlaisesta superfoodista mutta en tiedä kuinka turhia todellisuudessa ovat 😅
Mulla on ihan vaan foolihappolisä. Muuten uskon ihan vaan tavallisen hyviin elintapoihin: vitamiinia purkista näin talviaikaan, monipuolinen ruokavalio, reippailua ja unta sopivasti, ja alkoholin nauttiminen minimiin yritysaikoina ja ennen menkkoja. Kun ne menkat sitten ovat tulleet, olen kyllä nauttinut punkkulasillisen sekä pettymykseen että siihen ajatukseen että noh, vielä nyt ainakin voi tästä nauttia... Greippimehua yritin kyllä aikani juoda, mutta sitä ei täällä maalla saa juuri mistään ja se on lisäksi saakelin pahaa :D
Moikka kaikille! Täällä eräs vauvakuumeilija ilmoittautuu taustajoukkoihin seuraamaan ja kuumeilemaan ☺️ Esikoinen syntynyt 2018 ja siitä asti ollut jonkin sortin kuumeilu päällä saada hänelle pikkusisarus. Varsinaista yritystä ei ole aloitettu eikä ehkäisyä ole vielä pois jätetty mutta toivottavasti saadaan tämän vuoden aikana aloitettua ja ensi vuoden puolella sitten pikkuinen perheeseen! Onnea ja niitä kuuluisia plussatuulia kaikille sekä ihanaa ja aurinkoista kevättä!
YK 6. Tänään kp 27, dpo 11-12 ja raskaustesti tyylipuhdas nega. Eilen alkoi tiputtelu, niinkuin edellisissäkin kierroissa päivä ennen uuden kierron alkua. Kivut myös puhuisi sen puolesta että uusi kierto alkaa ihan just - ja se, että on pinna kireällä 😅
Luteaalivaihe ei näytä pidentyneet, mutta kierto itsessään tässä kierrossa lyhyempi (aiemmin 32-33). Ois mulla kai vielä ensi kierron saumaa saada nippanappa vielä 2022 vuoden vauva, mutta en oikeen usko siihen.
Tuun kans tänne seurailemaan 😊
Flomama, meillä syö vielä n. 2 x yössä. Mutta nyt kun tulee 6 kk täyteen ja aion siirtyä hiljalleen korvikkeeseen, vihdoin. Mun kroppa ei oikein tykkää imetyksestä, mm. seksi ei kiinnosta pätkän vertaa, mikä tietenkin heijastuu parisuhteeseen ja kaikkea vaihdevuosien tyyppistä oireilua jne. Vauva kasvaa hyvin ja maitoa riittää vaikka kahdelle, mutta nyt ei vaan enää jaksa tätä ”vierasta” kroppaa enää.
Mulla kans tuli vauvakuume melko pian synnytyksen jälkeen! 😄 Nyt tosin oon alkanut miettiä, jaksanko heti uutta vauvaa. Mutta sydän voittaa järjen ja kuume ei väisty mihinkään. 😅 Vauva on siis erittäin tervetullut.
Plussaa kaikille!
♥️♥️♥️
Laitoin tän jo peukkuäänestykseen plussa, haamu vai nega -ryhmään mutta laitan nyt tännekki ku oli niin ihmeellinen 😂 yleensä nään viivoja joka paikassa ja oon ottanu säännöksi et jos pitää silmiä siristellä tai kovin käännellä että näkee jotain ni se on sitte viivanpaikka 😂
Tässä kuitenki näkyy haamu ilman sen suurempia kääntelyitä ja vääntelyitä ni mietin että näänköhän kuitenkin omia 🙈
Siirryn myös jo tänne. :) kp. 20 ja vaikka ja mitä oireita olis mutta luulen että mieli tekee tepposet taas.
En millään jaksa uskoa että ihan tästä ekasta kierrosta olisi tärpännyt kun esikoisenkin kanssa meni yhdeksän kiertoa.
Plussatuulia kaikille joilla piinapäivät käsillä. :)
Yritys aloitettu 3/2022
Esikoinen 5/2020
Helou,
Tuun tänne kans heilumaan. Meille syntyi esikoinen 7/2021 ja täällä vielä imetys ollut mukana mutta nyt enää 1-2 kertaa päivässä. Oon käytännössä imettänyt enää jos rinta vaikuttaa täydeltä. Uskoisin että tää loppuu lähiaikoina. Samalla kun imetys vähentynyt, olen huomannut että hormonitoiminta tekee jonkinnäköistä paluuta, tosin kuukautiset ei ole vielä alkaneet. Juuri tässä lueskelin, että keltarauhashormonikuurilla vois saada ne aikaan, varaan gynelle aikaa toukokuulle kun meillä työpaikan etuihin kuuluu joka tapauksessa gyne. 😊
Minulla oli ennen lapsen saamista haasteena pitkähkö kierto, ainakin joka toinen kuukausi ja silloin sain gyneltä letrozolin munarakkuloiden kypsyttämiseen tueksi. Se auttoi oikeastaan ensimmäisellä kerralla kun pääsin sitä tuulimunaraskauden jälkeen kokeilemaan. Silloin join greippimehua, söin äitiysmonivitamiineja, tikutin ovulaatiota. Greippimehu on kallista ja pahaa mutta sen verran join sitä, että juonut sitä silloin alkuraskaudesta vielä muuten vain. 😂 eli sen otan tietenkin mukaan ensi yritykseenkin. Macaa oli mutta en juuri muistanut käyttää sitä, smoothiessa silloin tällöin. Mun henk koht suositus on että kun on yritystä ja ovulaatiota niin myös muutama päivä tunnistetun ovulaation jälkeen kannattaa vielä talletella, mulle jäi nimittäin tästä onnistuneesta raskauskerrasta sellainen olo että vaikka ovulaatio tunnistettiin niin se tapahtui vasta muutaman päivän viiveellä (ja monesti tuossa vaiheessa oltiin aiempina kiertoina jo lopetettu yritys). 🤭
Sitten vielä vähän taustaa muuten, ollaan N36 ja M35, esikoinen tosiaan onnellisesti saatettu maailmaan pienellä letrozol avustuksella (yksityiseltä perus gyneltä saatu resepti). Ja jäljellä on vielä noita letrozol tabletteja mutta niitä ei saa imetyksen aikana aloittaa (kuulemma ne lopettavat imetyksen seinään). No imetyksen loppuminen ei haittaisi mutta mielummin säästän tabletit kierron aloitukseen eli heti jos kuukautiset alkaa niin seuraavaan kiertoon letrozol kehiin + greippimehu (muuten syön imetysmonivitamiinia, b ja D) ja ovulaation tulitusta siitä eteenpäin. En välttämättä mainitte miehelle mitään ettei tule paineita. Ollaan toki puhuttu että toinen halutaan. mutta rehellisyyden nimissä täällä on makkarissa niin hiljaista että paineita tulee varsinkin vauvajutuista. 😂 huomattiin jo viimeksi että kuukausia vierii yrittäessä niin uskon että ollaan samalla aaltopituudella tässä että toista voi alkaa harjoitella heti kun jaksamista ja mahiksia. 🤭 esikoinen nukkunut nyt muutaman viikon omassa huoneessaan
Tsemppiä kaikille ja suosittelen käymään yksityisellä gynellä jos yritys yhtää tihkaisee/mietityttää. Gyne voi tarkistaa esim että ovulaatio tapahtuu tai miltä muuten näyttää, ja meidän tapauksessa, esim kirjoittaa reseptin jos jokin lääke voi tukea raskautumista. Eli kertakäynnistä iso apu, eikä tarkoita suoraan sitä että on ns. Lapsettomuushoito. 😊
N36, M35.
Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023
Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.
Tervetuloa ketjuun kaikille mukaan tulleille!
Minä oon koko yritysajan (nyt nelisen kiertoa, onneksi vasta) hokenut itselleni että en lähde tikuttamaan ovulaatiota ettei projekti jotenkin paisuisi liian suureksi ja ajatuksia täyttäväksi omassa päässä, että harrastetaan petihommia nyt omaksi iloksi runsaasti ja about sopivina ajankohtina, kyllä se siitä.
Noh. Niin. Päätinpä sitten kuitenkin kokeilla ovulaatiotestiä ja kävi ilmi, että mun ovis on aika paljon aiemmin mitä olen aina kuvitellut sen olevan... Sikäli kun testeihin on luottaminen, toki. Onpa kyllä kerta kaikkiaan typerä olo itsellä!
Mutta nyt uudella toivolla eteenpäin! :D
Hei, siirryin tuolta edellisestä ketjusta tänne, koska aika epätodennäköistä, että vauvaa saataisiin tälle vuodelle.
Ollaan aloitettu esikoisen yritys lokakuussa ja ei ole vielä kertaakaan onnistanut. Mulla on myös epäsäännöllinen kierto tod.näk pcos:n vuoksi (virallisesti sitä ei ole todettu, mutta mulla on rakkuloituneet munasarjat ja epäsäännöllinen kierto).
Nyt on kiertopäivä 33 ja yleensä kuukautiskierto on 31 päivää. En kyllä usko, että olisi onnistunut, kun rinnatkin kipeät kuten yleensä ennen kuukautisia :(
Itse olen siis aika valmistautunut, että syksyllä pitää ottaa yhteyttä lapsettomuushoitojen vuoksi lääkäriin.
Vader kirjoitti:
Hei, siirryin tuolta edellisestä ketjusta tänne, koska aika epätodennäköistä, että vauvaa saataisiin tälle vuodelle.
Ollaan aloitettu esikoisen yritys lokakuussa ja ei ole vielä kertaakaan onnistanut. Mulla on myös epäsäännöllinen kierto tod.näk pcos:n vuoksi (virallisesti sitä ei ole todettu, mutta mulla on rakkuloituneet munasarjat ja epäsäännöllinen kierto).
Nyt on kiertopäivä 33 ja yleensä kuukautiskierto on 31 päivää. En kyllä usko, että olisi onnistunut, kun rinnatkin kipeät kuten yleensä ennen kuukautisia :(
Itse olen siis aika valmistautunut, että syksyllä pitää ottaa yhteyttä lapsettomuushoitojen vuoksi lääkäriin.
Toivotaan kuitenkin parasta ja jos ei tärppääkään, hirveästi tsemppiä seuraavaan! Jokainen kierto on lähempänä onnistumista sikäli kun semmoinen meille kaikille joskus suodaan. <3
Hyppään kans tänne mukaan! Sipsi85 mulla on sama tilanne et esikoinen sai alkunsa letrozoleilla ja nyt oon jo kahdessa kierrossa lopettanut imetyksen viideksitoista päiväksi. Eli viideksi päiväksi joina otin letrozoleja ja kymmeneksi päiväksi sen jälkeen, mikä on se karanteeniaika jona myrkky poistuu elimistöstä eikä enää sen jälkeen välity äidinmaidosta lapseen. Pumppasin kuitenkin melkein joka päivä jotta saisin imetyksen pidettyä käynnissä ja hyvin onnistui. Eli ei ainakaan maidon tulo vähentynyt. Nyt oonkin sitten jumissa imetyksen kanssa, kun en kertakaikkiaan raaskisi sitä lopettaa vaikka kello tikittää (täytin hiljattain 38v). Gyne sanoi mulle että on turha odottaa raskautuvansa jos imettää. Mulla on menkat tulleet marraskuusta 2021 lähtien ja oon saanu joka kierrossa ovulaation tikutettua, mutta se ei kuulemma tarkoita että raskaus olis mahdollinen tai ovulaatio todella tapahtuis. 😬 Kuulemma imetyshormoni vaikuttaa vielä kolme kuukautta imetyksen lopettamisen jälkeenkin, joten laskeskelin että jos nyt malttaisin seuraavasta kierrosta lopettaa imetyksen, olisi mahdollista raskautua heinäkuun alussa ja jos silloin tärppäisi, lapsi syntyisi huhtikuun 2023 alussa. En tiedä miten pystyn henkisesti imetyksen lopettamiseen, mutta toisaalta lapseni varmasti haluaisi pidemmän päälle enemmän saada sisaruksen kuin vielä vaikka vuoden lisää tissiä. Sen yritän pitää mielessä..
Tsemppiä ja plussatuulia kaikille, kivaa kun on uusi ketju!
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Kiva kun muutkin täällä painivat imetyksen lopetuksen kanssa, näin vertaistuen kannalta! Meillä on nyt loppunut imetys päivisin. Aamulla, illalla ennen unia ja yöllä saa vielä. Tarkoitus on, että ensi viikolla lopetan illan ruokinnan, siitä viikon päästä yö tai aamu jne. Katotaan miten menee, vai loppuuko maito eka. Vieläkään ei ole oma kierto käynnistynyt. Toivon, että tärppi tulisi esim. elokuuussa, jos saisi kesän olla vapaasti ilman pahoinvointia tai mitään ruokarajoituksia. 😍 Mutta nyt saa kohtalo päättää asian, me ei tikutella kun vasta syksyllä, jos ei plussaa ole tullut. 😊
♥️♥️♥️
Kiitos Hortensia <3 Sanasi lohduttavat paljon <3
Eihän me olla periaatteessa vielä ees pitkään yritetty, mutta kun on tiedossa jo että ongelmia saattaa olla mun puolelta, niin se herättää välillä itsessä murhetta.
Ohops eilen sitten kuitenkin ilmestyi hymynaama tikkuun kp16! Toivo heräsi tietenkin vaikka tässä kierrossa en olekaan ottanut letrozoleja ja yhä imetän. Pian taas jännätään. Toivottavasti menkat ei alkais taas jo kp22, noin lyhyt kierto on niin masentava, ei mitään toivoa että munasolu ehtis kiinnittyä vaikka oliskin hedelmöittynyt. Yritän pysyä maltillisena ja olla taas toivomatta liikaa, kuitenkin varsinainen yritys mielestäni meidän kohdalla voi alkaa vasta kun imetys on lopetettu ja ovulaation induktio tai muu tukilääkitys aloitettu. Ihanaa lauantaita kaikille!
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Mulla tuntuu kierto olevan vielä aivan sekaisin. Viimekierto oli 24pv ja menkat kesti 7pv plus ennen ja jälkeen yhden päivän tiputtelua. Ei ikinä ole tuommoisiakaan ollut.
Nyt mietin koska mahtaa ovulaatio olla vai oliko kenties jo, vai onko ollenkaan. En millään haluaisi alkaa sitäkin tikuttamaan. Nyt menossa kp 12 ja järkyttävä vatsan turvotus.
Yritys aloitettu 3/2022
Esikoinen 5/2020
Pakko tulla hehkuttaa ku oon niin onnellinen! 😍 en oo ikinä saanu ovulaatiota tikutettua ja noilla liuskoillaki oon saanu korkeintaan tuollaista mitä kuvassakin näkyy. Otin nyt sitten testaukseen nuo clearbluen jotka näyttää kolmea tulosta.
En oo saanu kuukautisia ties millon viimeksi ja muutenkin ne tulee ja menee joten ku alotettiin yrittäminen niin päätin etten koske ovulaatiotesteihin koska olis varmasti hankala saada iteltä edes kiinni semmonen ellei sitten halua tehdä joka päivä aamuin illoin 😂
Otin vajaa viikko sitten testiin inositolin ja en tiedä oliko oikeaa vaikutusta vai plasebovaikutusta mutta jotain nyt tapahtu 🥰
Noniin nyt ehkä pysyy randomit kommentoijat poissa heh.
Quinn, meillä Elokuinen piti kk tauon yösyönneistä itse 3-4kk ikäisenä. Silloin sitten ehti alkamaan menkat. Ekat kierrot oli vähän pidempiä, mutta nyt ”vakiintunut” muutaman päivän pidempään kiertoon kuin ennen synnytystä. Jännä kyllä vauvakuume alkoi about heti kun olin toipunut synnytyksestä. Toki mulla alkaa myös olemaan ikää. Kysyin neuvolassa ett kauanko pitäisi odottaa niin sanoin että koska synnytys oli luomu niin heti vaan. Nyt sit jännitetään taas muutama viikko.
N36 M44
Km 8/20
Esikoinen 8/21