Miten vatsaontelorasvasta (viskaali?) pääsee eroon?
Olen kärsinyt tästä jo vuosia. Mulla on siis karsee pinkeä kaljavatsa jossa vatsalihakset ovat näkyvillä. 😂 Rasvaa siis ei ole juuri missään muualla kuin tuolla jossain sisäelimien ympärillä. Kävelen/juoksen, pyöräilen ja punttia olen nostanut koko ikäni, mutta tuosta viskaalirasvasta en pääse mitenkään eroon.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kova rasva juurikin ole sisäelinten ympärillä? Se ei siis ole "pinnassa" kuten naisten rasva vaan lihasten alla sisäelinten ympärillä. Siksi se vaikuttaa kovalta.
Kaikki ihmiskehon rasvakudos on kovaa eläinrasvaa.
Niin mutta ei "kovakaan" eläinrasva ole kovaa, kaikki rasva on pehmeää. Se ukkojen läskivatsan kivikovuus johtuu siitä, että rasva on jemmassa syvällä. Päällä on lihakset ja muu, mikä saa vatsan tuntumaan todella kovalta, kun taas esim. naisten reisissä rasva on sitä pinnassa olevaa rasvaa ja siksi se on ihan eri tuntuinen käteen. Eikä kyllä pidä paikkaansa, että rasva lähtisi eka vatsasta. Lähtee ensin kaikkialta mistä ei pitäisi, kuten käsivarsista (ainakin vanhemmalla iällä). Pahimmassa tapauksessa lopputulos on iso läskimahapallura, jonka jatkeena on tikkujalat ja tikkukädet. Ja noihin käsivarsiin ei saa rasvaa takaisin, kun sen on niistä hävittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kova rasva juurikin ole sisäelinten ympärillä? Se ei siis ole "pinnassa" kuten naisten rasva vaan lihasten alla sisäelinten ympärillä. Siksi se vaikuttaa kovalta.
Viskeraalinen rasva sijaitsee sisäelinten ympärillä vatsaontelossa. Sekin rasva on pehmeää. Koska metabolisen oireyhtymän miehillä rasva kertyy vatsaonteloon, niin vatsa saattaa näyttää pahimmillaan kovalta raskausvatsalta.
Yläpeukku, koska tuolta mun keissi juuri näyttää. Ärsyttää.. - ap
Ja tuo metabolinen oireyhtymä ei ole sitten vain esteettinen ongelma. Sinulla on 2-3 kertaa suurempi riski sairastua sydän- ja verisuonitautiin. Kakkostyypin diabetes on sinulla varmaankin sekä korkea verenpaine? Jos sinulta ei ole otettu sokerirasitusta ja kahden viikon verenpaineseurantaa, niin ne pitäisi ehdottomasti tehdä. Muuten et voi tietää.
Nyt kunnon terveystarkastus ja elintavat kuntoon!
Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla pääsee eroon. Varmimmin ketolla, jossa hh määrä tosi alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Eiku monella sellaista pehmeää "pursuavaa" läskiä. Oma läski on kovaa. Se ihmetyttää.
Pehmeä, pursuava läski johtuu siitä, että ihminen laihtuu. Luulin sen olevan yleistä tietoa. Ainakin jokainen useamman kilon laihtunut on huomannut saman. Oikein nopeasti jos laihtuu, niin nahka voi jäädä jopa roikkumaan.
Olen nainen ja minulla oli ongelmana liian iso masu. Liikuin tosi paljon, päivittäinen ruoka oli täysin suositusten mukainen. Kaks v yritin ja yritin, koko muu kroppa muuttui vaan ei vatsa. Ratkaisu löytyi lopettamalla iltapalat täysin, vika ateria 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiskehon rasvakudos on kovaa eläinrasvaa.
Niin mutta ei "kovakaan" eläinrasva ole kovaa, kaikki rasva on pehmeää. Se ukkojen läskivatsan kivikovuus johtuu siitä, että rasva on jemmassa syvällä. Päällä on lihakset ja muu, mikä saa vatsan tuntumaan todella kovalta, kun taas esim. naisten reisissä rasva on sitä pinnassa olevaa rasvaa ja siksi se on ihan eri tuntuinen käteen. Eikä kyllä pidä paikkaansa, että rasva lähtisi eka vatsasta. Lähtee ensin kaikkialta mistä ei pitäisi, kuten käsivarsista (ainakin vanhemmalla iällä). Pahimmassa tapauksessa lopputulos on iso läskimahapallura, jonka jatkeena on tikkujalat ja tikkukädet. Ja noihin käsivarsiin ei saa rasvaa takaisin, kun sen on niistä hävittänyt.
😆 naurattaa ja itkettää kun tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan..
Ei muuta kuin laihdutat ja reippaasti, siis todella reippaasti. Minulla on rasvaprosentti 22 ja silti viskeraalista rasvaa on liikaa, vaikka olen täysin normaalipainoinen ja lihaksikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viskeraalinen rasva sijaitsee sisäelinten ympärillä vatsaontelossa. Sekin rasva on pehmeää. Koska metabolisen oireyhtymän miehillä rasva kertyy vatsaonteloon, niin vatsa saattaa näyttää pahimmillaan kovalta raskausvatsalta.
Ja tuo metabolinen oireyhtymä ei ole sitten vain esteettinen ongelma. Sinulla on 2-3 kertaa suurempi riski sairastua sydän- ja verisuonitautiin. Kakkostyypin diabetes on sinulla varmaankin sekä korkea verenpaine? Jos sinulta ei ole otettu sokerirasitusta ja kahden viikon verenpaineseurantaa, niin ne pitäisi ehdottomasti tehdä. Muuten et voi tietää.
Kyllä. Minulla on jo verenpainetauti ja lääkkeet siihen. Kolesteroli- ja sokeriarvojen kanssa ongelmia. Lääkäri uhkaili jo diabeteksella. En ole kuitenkaan ylipainoinen ja tämä voi varmasti hämätä monia luulemaan kropan olevan kunnossa. Itse kyllä tiedän ettei näin ole vaikka olen ihan ok kunnossa päällisin päin. - ap
Mulla auttoi ihan mahdoton pitkien matkojenkävely ja ruokailu pätkäpaaston mukaan vähillä kaloreilla ja tähän lisäksi tissuttelun lopettaminen. Alkoa siis ihan vaan joskus juhlapäivinä. Nyt on saatu vyötärö kuriin ja viskeraalit ihan mittattunakin kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi ihan mahdoton pitkien matkojenkävely ja ruokailu pätkäpaaston mukaan vähillä kaloreilla ja tähän lisäksi tissuttelun lopettaminen. Alkoa siis ihan vaan joskus juhlapäivinä. Nyt on saatu vyötärö kuriin ja viskeraalit ihan mittattunakin kuntoon.
Mulla ei auttanut monien tuntien pyörätreenitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Minulla on jo verenpainetauti ja lääkkeet siihen. Kolesteroli- ja sokeriarvojen kanssa ongelmia. Lääkäri uhkaili jo diabeteksella. En ole kuitenkaan ylipainoinen ja tämä voi varmasti hämätä monia luulemaan kropan olevan kunnossa. Itse kyllä tiedän ettei näin ole vaikka olen ihan ok kunnossa päällisin päin. - ap
Kohonneisiin sokeri- ja rasva-arvoihin auttaa hiilihydraatittomuus.
Jos geeni määrää rasvan määrän kehossa urheilukaan ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähähiilihydraattinen riittää. Hiilaritonta ei noudata kukaan.
Geenit määrittelevät kehon rasvaprosentin ja keho menee geenien mukaan vuosien karttuessa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä liikut tarpeeksi, mutta ainoa tietämäni niksi päästä siitä on syödä tosi vähän. Minulla on aina rasva kertynyt enimmäkseen juuri sinne sisäelinten ympärille, mutta niinä vuosina, kun maltoin runsaan liikunnan lisäksi syödä (kcal) järkyttävän vähän, niin sain litteämmän vatsan kuin kellään tuntemallani normaalipainoisella ihmisellä. Silti lihakset kasvoivat ja näkyivät. Ja toisin kuin ruokavalio-intoilijat väittävät, niin ihan sama, paljonko syö rasvoja, proteiinia tai hiilihydraatteja. Jos saa ruoan energiasisällön pidettyä naurettavan pienenä, niin vatsarasva häviää. Tarkoitan vähällä sitä, että esim. liikunnallinen 60-kiloinen ihminen syö vain 1200-1400 kcal päivässä. Ja siihen tottuu, ja pari kertaa kuussa voi herkutellakin.
Tämä kirjoittaja kirjoittaa asian juuri niin kuin se on, kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähähiilihydraattinen riittää. Hiilaritonta ei noudata kukaan.
Mä yritin vähänhiilarista mutt sitten ei jaksanut treenata eikä ajatus kulkenut.
Itellä viskaalirasva oli suositusten mukainen, vaikka olin lievästi ylipainoinen. Itellä rasva kertyy reisiin ja takapuoleen. Kun laihdutin, viskaalirasva väheni huimasti. Olen aina liikkunut paljon. Eli suurin muutos viskaalirasvaan tulee laihduttamalla, tarkemmin vähentämällä kehon rasvaa. Tupakka, alkoholi, stressi, huonot yöunet eivät ole myöskään hyvä juttu keskivartalon ja viskeraalirasvan kannalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä liikut tarpeeksi, mutta ainoa tietämäni niksi päästä siitä on syödä tosi vähän. Minulla on aina rasva kertynyt enimmäkseen juuri sinne sisäelinten ympärille, mutta niinä vuosina, kun maltoin runsaan liikunnan lisäksi syödä (kcal) järkyttävän vähän, niin sain litteämmän vatsan kuin kellään tuntemallani normaalipainoisella ihmisellä. Silti lihakset kasvoivat ja näkyivät. Ja toisin kuin ruokavalio-intoilijat väittävät, niin ihan sama, paljonko syö rasvoja, proteiinia tai hiilihydraatteja. Jos saa ruoan energiasisällön pidettyä naurettavan pienenä, niin vatsarasva häviää. Tarkoitan vähällä sitä, että esim. liikunnallinen 60-kiloinen ihminen syö vain 1200-1400 kcal päivässä. Ja siihen tottuu, ja pari kertaa kuussa voi herkutellakin.
Tämä kirjoittaja kirjoittaa asian juuri niin kuin se on, kokemusta on.
Mutta kuinka pystytte nukkumaan? Heräilen jatkuvasti, kun verensokeri laskee.
Viskaalista pääsee eroon lyömällä kaiken läskiksi.