Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinkohan rauhassa opiskella toimeentulotuella vai onko pakko hakee lainaa vaikka en saa sitä kun ei oo luottotietoja

Vierailija
16.09.2025 |

Pitääkö sitä silti hakea? 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait lainaa pitää hakea niinkuin asumistukeakin vaikkei saisikaan. Kiinnostaa myös miten on. Olen vain työtön ja tullaan tosi hyvin toimeen. Miten opiskella, meneekö kassan raha ja tosiaan miten opiskella ilman vieroksumaani lainaa?

Vierailija
2/10 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasit, että ensin menetetään luottotiedot, sitten rauhassa opiskellaan yhteiskunnan piikkiin vuosia. Ei, kyllä se opintolaina täyty nostaa ja se on valtion takaama myös luottotiedottomille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pankki ei myönnä lainaa, sitten pankin todistus Kelaan ja asia on sillä selvä. Pelkkä oma näkemys, että lainaa ei voi saada, ei tokikaan riitä.

Älä välitä väärin yläpeukutetuista kommenteista.

Vierailija
4/10 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasit, että ensin menetetään luottotiedot, sitten rauhassa opiskellaan yhteiskunnan piikkiin vuosia. Ei, kyllä se opintolaina täyty nostaa ja se on valtion takaama myös luottotiedottomille.

Itse olen kyllä opiskellut 2 tutkintoa toimeentulotuella koska en saanut mistään pankista lainaa.

Vierailija
5/10 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä opiskellut 2 tutkintoa toimeentulotuella koska en saanut mistään pankista lainaa.

Oletko töitä harkinnut?

Vierailija
6/10 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin saa opintolainan, vaikka luottotiedot olisi menneet. Jos siis opintotukikuukausia on jäljellä. 

Vierailija
7/10 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykäytäntöä en tiedä. Jostain luin, että olisi muutettu niin, että jos on pienestä summasta luottomerkintö, saa lainaa pankista. Tuo siksi, että nuoret eivät laittaisi itseään turhaan luottotuedottomiksi, jotta eivät joutuisi ottamaan lainaa. 

Täytyy sanoa,  että seuraavassa tilanteessa katsoin vanhempaa tätiä kun halpaa makkaraa. Oli vuosi 2010 ja itselläni 2 lasta. Ulosotossa oli ollut jo 15 vuotta tuhansia. Olin opiskelija ja työkkärin rahat loppui. Olin saanut sitä ja TT-tukea. 

Jouduin hakemasn opintorahaa ja lainaa. No, pankista tuli tietenkin hylky opintolainaan. Sossusta tass hylky TT-tukeen. Piti kuulemma hakea sosiaalista luottoa Helsingin kaupungilta. 

Mikäs siinä. En pärjännyt mitenkään 200€ opintorahalla. 

Toimistossa  kysyin vielä naiselta, että onko tämä nyt varmasti käytäntö ihan kaikille ja eikö hieman oitoa,  että  näin velkainenkin ja perheellinen joutuu ottamaan opintolainaa pakolla, jotta saa  saman kun katuojan juoppo. elämiseen. 

Siihen täti vastasi kovin asiantuntevasti, että tämä systeemi on siksi, että ei olisi epäoikeudenmukainen muita kohtaan. Naurahdin ehkä vähän,  että kannatan kyllä oikeudenmukaisuutta mutta eikö olisi enemmön kohtuullista, että tällaista tilannetta sovellettaisiin ehkä  muoriin,  joilla juuri ja juuri joku  ehkä alle tonni ulosotossa. 

Ei kai sanonut siihen mitään, koska eihän siihen järkevää perustetta olisi ollutkaan. 

Hullu hullumpi Suomi. 

No otin lainaa 2 kk eli 2 x 600€. Lopetin sitten opiskelun. Ei ollut varaa elää lainarahalla! En suostunut siihen. Alkoi tulla sama summa ilman että oli lainaa. 

Vierailija
8/10 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykykäytäntöä en tiedä. Jostain luin, että olisi muutettu niin, että jos on pienestä summasta luottomerkintö, saa lainaa pankista. Tuo siksi, että nuoret eivät laittaisi itseään turhaan luottotuedottomiksi, jotta eivät joutuisi ottamaan lainaa. 

Täytyy sanoa,  että seuraavassa tilanteessa katsoin vanhempaa tätiä kun halpaa makkaraa. Oli vuosi 2010 ja itselläni 2 lasta. Ulosotossa oli ollut jo 15 vuotta tuhansia. Olin opiskelija ja työkkärin rahat loppui. Olin saanut sitä ja TT-tukea. 

Jouduin hakemasn opintorahaa ja lainaa. No, pankista tuli tietenkin hylky opintolainaan. Sossusta tass hylky TT-tukeen. Piti kuulemma hakea sosiaalista luottoa Helsingin kaupungilta. 

Mikäs siinä. En pärjännyt mitenkään 200€ opintorahalla. 

Toimistossa  kysyin vielä naiselta, että onko tämä nyt varmasti käytäntö ihan kaikille ja eikö hieman oitoa,  että  näin velkainenkin ja perheellinen jo

Ei ole hullu Suomi! 

Vierailija
9/10 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu opiskelijan tueksi. Jos sitä hakee, pitää toimittaa myös selvitys veloista, kuinka paljon niitä on. Sosiaalinen luotto kuulostaa ihan toimivalta vaihtoehdolta, korko on pieni ja takaisinmaksuun on aikaa. Saako sitäkään, siitä en osaa sanoa mitään.

Vierailija
10/10 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki toiminta mistä tulee luottotietoihin merkintä saattaa estää työn saannin aika moneenkin paikkaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi