Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Opiskelijat velkaantuvat nyt vauhdilla

Vierailija
14.03.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12338335

”SYL:ssä on huomattu, että yhä useampi joutuu nostamaan opintolainaa ja lainaa on keskimäärin yhä enemmän. Se, että yhä useammalla valmistuneella on takaisinmaksuvaikeuksia ei yllätä Pajukaria.

– Totta kai tässä ollaan huolissaan, koska ne velkamäärät, joita opiskelijoilla on valmistuessa ovat suuria. Ihan viimeisimmän tutkimuksen mukaan opiskelijat arvioivat, että heillä on 20 000–30 000 euroa opintolainaa valmistuessaan eli yli puolet opiskelijoista arvioi, että heillä on kaksion käsirahan verran velkaa, Pajukari kertoo.”

Kuinka paljon sinulla on / oli opintolainaa?

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei taida olla realistista elää pelkällä opintotuella ilman opintolainaa / palkkaa / vanhempien taloudellista tukea, vaikka opiskelijat kuuluvatkin yleisen asumistuen piiriin. Harva opiskelija on valmis asumaan solussa ja tinkimään kulutuksensa minimiin.

Ei ole kovin realistista vaikka aika minimillä eläisikin. 

Asun suunnilleen halvimmassa mahdollisessa kämpässä, jotkut solutkin maksavat enemmän ja halvempia ei ainakaan juuri ole. En juo ollenkaan enkä harrasta mitään mikä maksaa.

Saan asumistuen ja opintotuen joista jää vuokran jälkeen n. 150 euroa kuussa. Sillä pitää maksaa tietenkin puhelin ja internet jotka ovat pakolliset ihan kaikkeen, myös opiskeluun. Sen jälkeen jäljellä on n. 120-130 euroa josta maksetaan kaikki loput asiat kuten ruoka ja jos täytyy niin matkakortti, itse en ONNEKSI tarvitse tätä.

Ylimääräistä ei siis oikein ole. Jos kesällä ei saa töitä on pulassa koska ilman opintolainan nostamista ei saa toimeentulotukea ja opintotuki ei tule kesäisin. 

Opintotuen asumislisän aikaan kesätyö tai -opinnot olivat vielä tärkeämmässä asemassa, koska kesällä ei saanut edes sitä asumislisää vaan vuokra maksettiin kokonaan omasta pussista.

Toisaalta voisin melkein ottaakin tuon takaisin jos töihin vain pääsisi huomattavasti helpommin.

Nykyään tuntuu ettei kelpaa mihinkään kun pitäisi olla joku erikoisosaaja yksinkertaisiakin töitä varten ja menijöitä on enemmän kuin paikkoja. Tai sitten vaaditaan ajokorttia ja yleensä myös omaa autoa. Ei minulla ainakaan ole opiskelijana varaa pitää jotain autoa.

Sukulaistyttöni sai viime kesänä kesätöitä, joka ei liittynyt millään lailla hänen opiskelemaansa alaan. Palkka ei ollut kummoinen, mutta luulisi vajaat 2000e/kk kuitenkin olevan ihan tuntuva opintotukeen nähden. Hän ei viihtynyt työssä ja lopetti ne muutaman vuoron jälkeen. Mahtoiko ottaa jonkun kesäkurssin, jotta saisi edes vähän opintorahaa kesältä, muuten eleli opintolainalla ja asumistuella.

Itselleni ei olisi tuollainen käynyt päinsä omina opiskeluaikoina. Vaikka ekassa oman alani kesätyössä palkka oli 1400-1600e/kk ja työmatka julkisilla vei 1-1,5h suuntaansa, minulle ei tullut mieleenkään perua jo sovittua työtä kun selvisi, etten pääsisikään kulkemaan sinne puolisoni autokyydillä hänen jäätyään työttömäksi samalla suunnalla sijainneesta työstään. Saati että olisin työt aloitettuani ne lopettanut ja nostanut opintolainaa elämiseen. Kyllä ne työt hoidettiin oli mikä oli, ja kesätöistä säästyneillä rahoilla rahoitettiin elämistä lukuvuoden aikana.

Vierailija
122/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei ihme jos ensimmäisenä hommataan kämppään trendikkäimmät kalusteet mitä markkinoilla on kun siihen ei oikeen tahdo pystyä töissä olevatkaan. 

Ja noin tekee kuka? Tuntemillani opiskelijoilla on useimmilla ihan vain perusjutut. Minulla ei ollut puoleen vuoteen edes sänkyä tai pöytää. Yhden tuolin kävin raahaamassa kirpputorilta kotiin kun en ylettänyt ilman yläkaapille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei taida olla realistista elää pelkällä opintotuella ilman opintolainaa / palkkaa / vanhempien taloudellista tukea, vaikka opiskelijat kuuluvatkin yleisen asumistuen piiriin. Harva opiskelija on valmis asumaan solussa ja tinkimään kulutuksensa minimiin.

Ei ole kovin realistista vaikka aika minimillä eläisikin. 

Asun suunnilleen halvimmassa mahdollisessa kämpässä, jotkut solutkin maksavat enemmän ja halvempia ei ainakaan juuri ole. En juo ollenkaan enkä harrasta mitään mikä maksaa.

Saan asumistuen ja opintotuen joista jää vuokran jälkeen n. 150 euroa kuussa. Sillä pitää maksaa tietenkin puhelin ja internet jotka ovat pakolliset ihan kaikkeen, myös opiskeluun. Sen jälkeen jäljellä on n. 120-130 euroa josta maksetaan kaikki loput asiat kuten ruoka ja jos täytyy niin matkakortti, itse en ONNEKSI tarvitse tätä.

Ylimääräistä ei siis oikein ole. Jos kesällä ei saa töitä on pulassa koska ilman opintolainan nostamista ei saa toimeentulotukea ja opintotuki ei tule kesäisin. 

Opintotuen asumislisän aikaan kesätyö tai -opinnot olivat vielä tärkeämmässä asemassa, koska kesällä ei saanut edes sitä asumislisää vaan vuokra maksettiin kokonaan omasta pussista.

Toisaalta voisin melkein ottaakin tuon takaisin jos töihin vain pääsisi huomattavasti helpommin.

Nykyään tuntuu ettei kelpaa mihinkään kun pitäisi olla joku erikoisosaaja yksinkertaisiakin töitä varten ja menijöitä on enemmän kuin paikkoja. Tai sitten vaaditaan ajokorttia ja yleensä myös omaa autoa. Ei minulla ainakaan ole opiskelijana varaa pitää jotain autoa.

Sukulaistyttöni sai viime kesänä kesätöitä, joka ei liittynyt millään lailla hänen opiskelemaansa alaan. Palkka ei ollut kummoinen, mutta luulisi vajaat 2000e/kk kuitenkin olevan ihan tuntuva opintotukeen nähden. Hän ei viihtynyt työssä ja lopetti ne muutaman vuoron jälkeen. Mahtoiko ottaa jonkun kesäkurssin, jotta saisi edes vähän opintorahaa kesältä, muuten eleli opintolainalla ja asumistuella.

Itselleni ei olisi tuollainen käynyt päinsä omina opiskeluaikoina. Vaikka ekassa oman alani kesätyössä palkka oli 1400-1600e/kk ja työmatka julkisilla vei 1-1,5h suuntaansa, minulle ei tullut mieleenkään perua jo sovittua työtä kun selvisi, etten pääsisikään kulkemaan sinne puolisoni autokyydillä hänen jäätyään työttömäksi samalla suunnalla sijainneesta työstään. Saati että olisin työt aloitettuani ne lopettanut ja nostanut opintolainaa elämiseen. Kyllä ne työt hoidettiin oli mikä oli, ja kesätöistä säästyneillä rahoilla rahoitettiin elämistä lukuvuoden aikana.

Kyllä minäkin voisin julkisilla mennä tuon verran, mutta julkisten vuoroja on vain huononnettu vuosi vuodelta ainakin kaikissa paikoissa missä minä olen asunut. Minulle kelpaisi vaikka mikä kesätyöpaikka, mutta moni mihin muuten kai kelpaisin vaatisi todellakin omaa autoa. 

Aion hakea sellaisiin mihin voin kävellä tai pyöräillä ja jos mahdollista niin sellaisia mihin vielä jotain julkisia kulkee enemmän kuin kerran päivässä. Ehkä jos olisin superihminen voisin pyöräillä päivässä 60km töihin ja takaisin mutta olen varmaan sitten nykypullamössö koska se on minullekin vähän liikaa.

Vierailija
124/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimia ja tietokoneita tosiaan tarvitaan opiskeluun. Verkko-opinnoissa jopa 100% voi tapahtua etänä ja koneiden kautta. Aloitin amk-opinnot viime vuonna. Muutamilla oli vanha kone ja ongelmia tuli heti alkuun, kun koneelle piti asentaa tiettyjä ohjelmistoja ja joka etätunnilla on näitä opiskelijoita joilla ei työkone tai netti toimi. Vie kaikkien aikaa…

Kone maksoi n. 400e ja oli halvimmasta päästä niillä vaatimuksilla mitä koulusta tuli. Puhelin on 200e luuri.

Merkkivaatteet, mitä ne on? Juu en osta. Kirpparilta ostan vaatteet, parin euron budjetilla.

Huonekalut ym tarvikkeet aina tori.fi. Vain pakolliset uutena jos ei muualta löydy.

Laina ei todellakaan riitä matkailuun ym. Se menee elämiseen ja ruokaan. Tässä maassa opiskelija on ainoa kenen pitää ottaa velkaa jotta saa katon pään päälle ja ruokaa.

Vierailija
125/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa ottanut lainaa. Ääri-introverttinä pelkkä solussa asuminen uuvutti, vaikka kämppikseksi sattui hyviä tyyppejä. Yksiössä opiskelu ei olisi mennyt niin penkin alle kun olisi saanut sitä yksinoloa. Valmistumisen jälkeen yksiöön muuttaessani meni puoli vuotta ennen kuin sain energiani takaisin ja elämä oli kirkkaampaa kuin koskaan, jopa opiskelu olisi maistunut ihan uudella tavalla.

Vierailija
126/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen vielä, mutta aion nostaa opintolainaa niin paljon kuin lähtee. Rahallisesti ei olisi pakko, mutta halpa laina kannattaa hyödyntää varsinkin jos uskoo voivansa sen maksaa helposti pois. Opiskelen sosiaalityötä yliopistossa, joten työpaikan saaminen tuskin tulee olemaan ongelma. Laitan lainan säästöön ja tarkoituksena on hyödyntää se asunnon ostossa valmistumisen jälkeen.

Vierailija
127/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär nostaa opintolainaa tappiin asti, mutta ei käytä sitä elämiseen, vaan sijoittaa, mm. asuntoa varten. Ja kun valmistuu määräajassa, saa siitä osan "anteeksi".

Vierailija
128/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se valmistuminen tavoiteajassa ole 100% varmaa, joten ei se sijoittaminen ole takuuvarma keino rikastua. Ei siihen tarvita kuin yksi elämäntapahtuma niin kurssien suoritus venyy ja sitten jääkin koko laina maksettavaksi. Esim. mt-ongelmat, vahinkoraskaus, vanhempien kuolema jne. Nyt kun pörssi on vielä punaisella niin siinähän miettii millä maksaa kun lainaa on enemmän kuin mitä siitä on saanut.

Vierailija
129/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli yhteensä 23000€, käytin matkusteluun ja mukavempaan elämään. En kadu, maksan velkaa pois nyt 140€/kk. Olen hyväpalkkaisessa työssä joten tuo on pikku summa. Uskalsin nostaa paljon opistolainaa sillä valmistuin alalle jossa on varma työllisyys.

Hieman harmitti se että en saanut sitä tavoiteajassa valmistumisen etua sillä olin epähuomiossa/epätoivoisena ottanut jo yhden opiskelupaikan vastaan ennen tätä kuin mistä nyt valmistuin.

Jos nyt opiskelisin ja vielä jos saisin tuon tavoiteajassa valmistumisen edun, nostaisin kaikki lainat mitä vain suinkin saisin.

Vierailija
130/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan piti olla ilmainen koulutus kaikille halukkaille. Miten voi velkaantua, kun kouluttautuu hyvinvointivaltiossa ilmaiseksi ?

No enpä tuota tiennyt, kun opiskelin yliopistossa. Asumiseen, ruokaan, vaatteisiin ja terveydenhoitoon, linja-automatkoihin ynnä muuhun (ei kaljaan, koska se eikä muukaan alkoholi maistunut) tarvitsin rahaa, ja kun sitä ei omasta takaa juuri ylioppilaaksi päässellä ollut, anoin valtion takaaman opintolainan.

Vierailija
131/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat nostavat lainan sijoittaakseen sen. Eivät ole kovin köyhiä.

Tämä on tämä kaikkein raivostuttavin harha, jota toimittajat viljelevät haastatteluilla.

Iso osa opiskelijoista nostaa koko lainan ja se menee ruokaan, asumiseen ja hygieniaan.

Rikkaiden ja varakkaiden lapsilla on (ennakko)perittyä omaisuutta, jonka ansiosta opintolainaa voi käyttää sijoittamiseen.

Itse opiskelen lääkiksessä ja tekee tosi nyt viimeisinä kuukausina tosi tiukkaa, ennen kuin pääsen tekemään lääkärinsijaisuuksia. Lainaa on mennyt tähän mennessö yli 30000e elämiseen ja opiskelukuluihin, ei sijoittamiseen.

Voin vain onnitella sinua siitä, että sinulla on sentään koulutustausta, jonka jälkeen on todennäköistä saada "oman alan" töitä ja yleinen arvostus ja kunnioitus. 

Olen 1 kyynistyvä työtön maisteri, joka opiskeli yliopistolla "väärää alaa". Mutta ei me kaikki voida eikä ole tarkoituksenmukaistakaan. että voisimme kaikki opiskella vain lääkäreiksi ja ...ni onkohan mitään muuta alaa, jolla on käytännössä 100% työllisyys. [/quote

Enpä tiedä kuin yhden: hautaustoimisto.

Vierailija
132/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin juuri kaikki loput opintolainat. Koronarokote otettuna niin en ole enää maksamassa niitä takaisin. Ei tarvitse kiduttaa loppuaikaa taloudellisesti. 25 v olen niin lähtö tulee aikaisin, en olisi ollut vielä valmis.

Vierailija
133/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se valmistuminen tavoiteajassa ole 100% varmaa, joten ei se sijoittaminen ole takuuvarma keino rikastua. Ei siihen tarvita kuin yksi elämäntapahtuma niin kurssien suoritus venyy ja sitten jääkin koko laina maksettavaksi. Esim. mt-ongelmat, vahinkoraskaus, vanhempien kuolema jne. Nyt kun pörssi on vielä punaisella niin siinähän miettii millä maksaa kun lainaa on enemmän kuin mitä siitä on saanut.

Hyvityksen saadakseen ei tarvitse valmistua ihan tavoiteajassa. Esim. viiden vuoden tutkintoon saa käyttää kuusi vuotta. Tietenkin aina voi tulla jotain, jonka vuoksi sekään ei onnistu, mutta todennäköisyys siihen on kuitenkin suhteellisen pieni. Ja vanhempainvapaan vuoksi saa aikaan pidennystä, joten vahinkoraskaus ei estä hyvityksen saamista.

Joka tapauksessa opintolainaa voi maksaa takaisin hitaasti pienissä kuukausierissä, joten sen ottaminen on hyvin vähäriskistä. Olen itse suositellut täysi-ikäisiä opiskelevia lapsiani nostamaan opintolainan ja laittamaan ASP-tilille ne rahat, joita ei tarvitse elämiseen. Näin valmistuessa oma osuus asunnon ostamiseen on valmiina.

Vierailija
134/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli se toisen ääripään tyyppi opiskelijakaverina, jonka suurimpia  huolia oli että miten jaksaa kesäloman jälkeen alottaa koulun ku käy reissaan maapallon ympäri tai kun itki oikeesti ettei saanu urheiluautoa synttärinä,vaan ihan tavallisen perhemersun.

Vierailija
135/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmettä pullamössö porukkaa täällä on.

minulla ei ollut yhtään lainaa. tein töitä aina kun siihen oli mahdollisuus. mitä töitä vain. en valinnut. kun sain niistä rahaa.

asuin asunnossa jossa ei ollut suihkua eikä sisävessaa. olette te opiskelijat todella tyhmiä.

kirjoja en voinut tietty ostaa. tein kaikki muistiinpanot käsin paperille. tehkää te sama perässä hölmöt.

nykyisin on tietokoneet ja kaiken maailman koneet. pitäisi olla helppoa opiskelu.

valmistuin etuajassa ensimmäisenä minun vuosikurssiltani. 

Vierailija
136/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostin juuri kaikki loput opintolainat. Koronarokote otettuna niin en ole enää maksamassa niitä takaisin. Ei tarvitse kiduttaa loppuaikaa taloudellisesti. 25 v olen niin lähtö tulee aikaisin, en olisi ollut vielä valmis.

On realismia valitettavasti.

-tän kirjoittaja

Vierailija
137/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ähh itelläni tulee maksimilainat mikäli joskus maisteriksi asti pääsen. Hyvitystä ei tule koronan takia, liian pitkään tää myllytys on kestänyt. Neljäs vuosi ja en ole edes kandi, ennen koronaa sain tehtyä perus 60op/vuosi. Ja kiitos kysymästä, kyllä tuntuu paskalta kun en ole mikään Ylihukkala-Siira. Laina mennyt normaaleihin elämisen kuluihin kuten ruokaan ja asumiseen, kuten monilla täällä.

Vierailija
138/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on säästössä noita lainasummia. Ois kannattanut sijoittaa jo vauvasta lähtien eikä vanhempien pistää savuna ilmaan, kurkusta alas.

Vierailija
139/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli muutama tonni opintolainaa, enää jäljellä reilut 600 euroa. Vaihdoin aikuisena alaa ja oli jo kolme lasta siinä kohtaa (tarkemmin sanottuna kolmas syntyi opiskeluaikana). Miehen palkka ei olisi kaikkeen riittänyt, lainarahat kuluivat elämiseen ja tietokoneen hankkimiseen opiskelua varten.

Tein kesät kyllä vanhan alani töitä hyvin pitkälle opiskeluja. Viimeisenä opiskelujen loppumista edeltävänä kesänä olin valtionhallinnon harjoittelussa. Valmistuin juristiksi keväällä 2013 ja siitä etenin sitten määräaikaisten virkojen kautta lopulta vakivirkaan. Sain tuon vakiviran vuonna 2016 38-vuotiaana.

Vierailija
140/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas on säästössä noita lainasummia. Ois kannattanut sijoittaa jo vauvasta lähtien eikä vanhempien pistää savuna ilmaan, kurkusta alas.

Juu ihan mm. sen vauvan kurkusta alas on mennyt säästöt.