Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Opiskelijat velkaantuvat nyt vauhdilla

Vierailija
14.03.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12338335

”SYL:ssä on huomattu, että yhä useampi joutuu nostamaan opintolainaa ja lainaa on keskimäärin yhä enemmän. Se, että yhä useammalla valmistuneella on takaisinmaksuvaikeuksia ei yllätä Pajukaria.

– Totta kai tässä ollaan huolissaan, koska ne velkamäärät, joita opiskelijoilla on valmistuessa ovat suuria. Ihan viimeisimmän tutkimuksen mukaan opiskelijat arvioivat, että heillä on 20 000–30 000 euroa opintolainaa valmistuessaan eli yli puolet opiskelijoista arvioi, että heillä on kaksion käsirahan verran velkaa, Pajukari kertoo.”

Kuinka paljon sinulla on / oli opintolainaa?

Kommentit (181)

Vierailija
161/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että opintolainojen nostomäärää nostettiin, jotta opiskelijoille ei tarvitsisi maksaa toimeentuloa ollenkaan.

Aiemmin kun opiskelin amk:ssa, maksimimäärä oli n. 2800/lukukausi. Sitten työkkäri pakotti hakemaan opiskelemaan valmentajan avulla ja vastaanottamaan paikan ennen kuin heiltä pystyi edes hakemqan opiskelun tukemista. Työkkäri ei halunnut tukea opintoja (joihin minut oli ohjattu hakemaan), joten jouduin ottamaan lainan. Nykyisin sitä saa tuplasti entiseen verrattuna. Tuntuu ihan järkyttävältä että lähesvsama määrä lainaa mitä sain yli 5 vuodessa kertynyt kahdessa vuodessa! Suunnittelin nostavani vähemmän mutta koronatilanteen vuoksi piti jollakin maksaa eläminek myös kesälomalla.

Minä olisin ennemmin ottanut opintotuen ja lainan. Oli ahdistavaa opiskella työkkärin alaisuudessa, kun puolen vuoden välein seuranta. Omalla alallani kurssit saattoivat olla pitkiä ja laajoja (pisteet vasta keväällä), joten työkkäriä varten oli tehtävä ylimääräisiä kursseja.

Vierailija
162/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli valmistuessa 31.000 euroa lainaa. Pääsin töihin ja ensimmäisen työvuoden aikana säästin 16.000 euroa. Enää ei ahdista tuo lainan määrä kun tietää, että töissä tienaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli valmistuessa 31.000 euroa lainaa. Pääsin töihin ja ensimmäisen työvuoden aikana säästin 16.000 euroa. Enää ei ahdista tuo lainan määrä kun tietää, että töissä tienaa

työtön sä olet. sairas ja tyhmä

Sinä olet varmasti maailman viisain ja tervein?

Vierailija
164/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä moni vielä polleana sitten sijoitti ja nyt ulkolaiset sijoittajat sitten jo pitävät Suomea mahdollisena valloituskohteena?

Vierailija
165/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki on 250 eur kuukaudessa korkeakouluopiskelijalla. Asumistukea saa ehkä saman verran, riippuen asuuko yksin. Jos asuu solussa tai kimppakämpässä, asumistuki voi olla alle satasen. Kuka hemmetti tuolla summalla elää? Miettikää sitä se opiskelijoiden elintasosta märisevät.

Olen itse joutunut ottaa lähes täydet opintolainat ihan vaan elämiseen. Viidessä vuodessa velkaa on kertynyt reilu 30 t. Kaupungissa asuminen on kallista eikä ruokakaan nykyään mitään halpaa ole. Minulla on vuokra jo 650 eur kk:ssa. Jos ei halua pilata terveyttään syömällä joka päivä jotain nuudelia tai muuta ultraprosessoitua, niin helposti menee ihan normaaliin ruokaan 300 e kuukaudessa. Se on kymppi päivässä, että ei silläkään juhlita ja syödä ulkona joka päivä.

Lisäksi puhelinlaskut, vesimaksut ja muut juoksevat kulut. Eläminen ei ole ilmaista ja itse en ole saanu koskaan vanhemmilta penniäkään rahallista tukea, joten pakko on elää lainalla vaikka kesät käykin töissä.

Hesassa kannattaa asua solussa. Opiskelijasäätiöillä soluihin tehdään omat vuokrasopimukset, kyllä niihin saa täyden asumistuen. Järjetöntä väittää, että pakko maksaa opiskelijana 650€ vuokraa!

Vierailija
166/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki on 250 eur kuukaudessa korkeakouluopiskelijalla. Asumistukea saa ehkä saman verran, riippuen asuuko yksin. Jos asuu solussa tai kimppakämpässä, asumistuki voi olla alle satasen. Kuka hemmetti tuolla summalla elää? Miettikää sitä se opiskelijoiden elintasosta märisevät.

Olen itse joutunut ottaa lähes täydet opintolainat ihan vaan elämiseen. Viidessä vuodessa velkaa on kertynyt reilu 30 t. Kaupungissa asuminen on kallista eikä ruokakaan nykyään mitään halpaa ole. Minulla on vuokra jo 650 eur kk:ssa. Jos ei halua pilata terveyttään syömällä joka päivä jotain nuudelia tai muuta ultraprosessoitua, niin helposti menee ihan normaaliin ruokaan 300 e kuukaudessa. Se on kymppi päivässä, että ei silläkään juhlita ja syödä ulkona joka päivä.

Lisäksi puhelinlaskut, vesimaksut ja muut juoksevat kulut. Eläminen ei ole ilmaista ja itse en ole saanu koskaan vanhemmilta penniäkään rahallista tukea, joten pakko on elää lainalla vaikka kesät käykin töissä.

Hesassa kannattaa asua solussa. Opiskelijasäätiöillä soluihin tehdään omat vuokrasopimukset, kyllä niihin saa täyden asumistuen. Järjetöntä väittää, että pakko maksaa opiskelijana 650€ vuokraa!

650 on halpa nykyään. Mä maksan yksiön vuokrasta 900 euroa Helsingissä

Vierailija
167/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hölmö ei nosta opintolainaa. Itselläni on säästössä 40 000€ ja nostin opintolainan säästötilille ja maksan sen takaisin samana päivänä kun valmistun ja saan ajoissa valmistuttuani 6000€ hyvitystä eli ilmaista rahaa.

Vierailija
168/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret ovat oppineet liian hyvälle. Mahtaa olla melkoinen pettymys kun elintaso pysyy samana valmistumisen jälkeen kuin opiskeluaikana kun on rällätty velkarahalla. Päivittäisiin pizzoihin ja keskustayksiöön tuntuu olevan varaa vain opiskelijalla. Itseasiassa elintaso laskee siinä kohtaa kun perustetaan perhettä. 

Höpöhöpö. Itse valmistuin työttömäksi ja silti elintaso nousi opiskeluaikoihin verrattuna. Toimeentulotuella eli herroiksi opintotukeen verrattuna.

Harmi ettet oppinut lukemaan kuitenkaan. Nythän puhuttiin siitä että nostaa lainat eikä siitä että elää tuella. 

Sitä paitsi toimeentulotuen nostaminen ei ole mitään normaalia elämää normaalillle ihmiselle. Outo vertauskohta sinulla. 

Vierailija
169/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No New Yorkissa vuokra on 2400 dollaria. 900€ on halpa!

Vierailija
170/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No New Yorkissa vuokra on 2400 dollaria. 900€ on halpa!

Asuin Manhattanilla työharjoitteluni ajan ja maksoin ikkunattomasta soluhuoneesta $1000. Selvisin silti ilman opintolainaa, sillä sain korotetun asumislisän sekä harjoittelupalkkaa $2000 (netto taisi olla reilu $1800).

Vierailija
171/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma valintasi on maksaa noin korkeaa vuokraa. Alle 900 eurolla saa Helsingistä saunallisen kaksionkin.

Esimerkiksi nämä asunnot saa vaikka heti vuokrattua Lumo-verkkokaupasta:

https://lumo.fi/vuokra-asunnot/Helsinki/Vuosaari/Kalkkihiekantie-10/C36

https://lumo.fi/vuokra-asunnot/Helsinki/Sornainen/Hameentie-48/A24

https://lumo.fi/vuokra-asunnot/Helsinki/Kontula/Keinutie-9d/A39

M2-asunnoilta löytyy mm. viime vuonna valmistunut 30-neliöinen yksiö 600 eurolla

https://m2kodit.fi/asunnot/helsinki/postiljooninkatu-1/1hkt/514776-5148…

https://m2kodit.fi/asunnot/helsinki/laivalahdenkaari-18/1hkt/152025-513…

Kodista 575 € https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/herttoniemi/kerrostalo…

600 € https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/niemenmaki/kerrostalo/…

Yksityiseltä 575 € yksiö https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/konala/kerrostalo/1223…

570 € https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/roihuvuori/kerrostalo/…

598 € https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/meilahti/kerrostalo/12…

Alle 700 eurolla löytyy vaikka kuinka paljon asuntoja.

Vierailija
172/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus on nyt joutunut käyttämään opintolainaa, isommilla sisaruksilla oli 1-2 työpaikkaa koko opiskeluajan. Nyt on ollut paljon vaikeampaa saada töitä. Onneksi näyttää siltä että kevään harjoittelusta saa suoraan kesätyön ja edelleen tuntityön syksylle, ehkä ensivuoden selviäisi sillä. 6000€ velkaa tällä hetkellä. Jos maksimimäärän ottaisi niin 21 000€ mätkähtäisi maksettavaa koko opiskeluajalta. 

On todella väärin nuorille jotka tekevät kaikkensa ollakseen hyviä veronmaksajia tälle yhteiskunnalle jatkossa! 

Vierailija
173/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain hölmö ei nosta opintolainaa. Itselläni on säästössä 40 000€ ja nostin opintolainan säästötilille ja maksan sen takaisin samana päivänä kun valmistun ja saan ajoissa valmistuttuani 6000€ hyvitystä eli ilmaista rahaa.

Miten olet pystynyt sekä elämään että säästämään opintolainasta? Asuit ja söit mamman luona?

Vierailija
174/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 euroa suunnilleen oli lainaa. Maksoin pois vuoden sisällä valmistumisesta. Tiedän että ei olisi kannattanut koska mistään ei saa noin halpaa lainaa mutta en pidä ajatuksesta että minulla on velkaa, eipähän ole tarvinnut ajatella sitäkään sittemmin.

Mitä tulee tähän kehitykseen niin uskon että nuorten opiskelu vähenee tulevina vuosina kulujen kasvun takia. Työnantajat ovat Suomessa sen verran kahjoja että ovat mieluummin sitten ilman työntekijää jos eivät saa täsmälleen haluamaansa hakijaa joten tämä johtaa työttömyyden kasvuun ja työvoimapulaan vaikka apinakin tekisi suurimman osan työtehtävistä ilman mitään koulutusta.

Vierailija
175/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet pystynyt sekä elämään että säästämään opintolainasta? Asuit ja söit mamman luona?

Kultalusikka kakkosessa, kuten vastaavia kirjoittelevilla yleensäkin.

Vierailija
176/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti korona vaikuttanut tähänkin asiaan. Monet opiskelijat on tehneet osa-aikaista ja keikkaa kaupoissa, ravintoloissa ja kesäisin jäätelökiskoilla, kesäkahviloissa jne. Nyt niitä hommia on ollut paljon vähemmän tarjolla. Monet pienet kaupat supistaneet aukioloja ja muualla niin hiljaista, että vakkareilla pärjätään.

Vierailija
177/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostavatko rahat tarpeeseen vai onko vain taloudellista taktikointia? Useampi opiskelukaveri nosti opintolainan ja sijoitti rahat. Halpaa lainaa ja hyvä pesämuna valmistumisen jälkeiseen elämään. Aika moni ostikin jo opintojen loppuvaiheessa tai 6 kk sisällä valmistumisesta oman asunnon. Opiskellulla alalla varma työllisyys (jos valmis jäämään isoimpien kasvukeskusten läheisyyteen) ja kohtuu hyvä alkupalkka. Valmistumisesta kohta 6 v, jos sillä jolle kulle merkitystä.

Vierailija
178/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin lähärin tutkinnon ja tein töitä yliopiston aikana aina sopivissa väleissä. Välillä luin tenttikirjoja yövuoroissa ja valmistuin ajoissa. Bilettääkin kerkesi. Nyt alle vuosi valmistumisesta on jo hyvä käsirahan alku omalle talolle. Lainaakin kyllä otin, mutta kaikki meni kasvamaan korkoa.

Vierailija
179/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ja kaikille avoin reitti on tämä, mitä veljeni teki ensimmäisenä yliopistovuotenaan säästääkseen tukikuukausia (vastalause Sipilän hallituksen tukikuukausien leikkaamiselle)

-> Hän ei nostanut ja hakenut opintotukea lainkaan, jolloin sosiaalitoimiston on jatkuvasti pakko myöntää toimeentulotukea, sillä hän oli todistettavasti tuloton ja varaton. Sosiaalitoimisto, eli Kela tällöin toki aina leikkasi perusosaa 20%:lla, huomioiden 3 kuukauden säännön (leikkausta ei saa tehdä 3 kuukautta peräkkäin). Käytännössä opintotuen hakematta jättämisellä ja toimeentulotuen jatkuvalla hakemisella hän opiskeli ensimmäisen vuoden lipastossa ihan mainiosti. Lisäksi hän yhdisti toimeentulotuen suojaosuuden verran silpputöitä, eli vuokrafirmasta 1-2 keikkatyötä päälle, jolloin leikatun perusosan ja 150€ suojatun palkan jälkeen käteen kuukaudessa rahaa jäi suunnilleen (500x0,8 + 150 = 550€).

Vierailija
180/181 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ollut yhtään opintolainaa, valmistuin v. 2000. Lapseni opiskelee nyt ensimmäistä vuotta, eikä hänelläkään ole opintolainaa. Tekee pari työvuoroa viikossa, sillä pärjäilee ja alkaa pian heittää keikkaa.

Silloinen opintoraha oli reaalisesti paljon paljon suurempi kuin mitä se tänään on. "kiitokset" voi esittää Sipilän hallitukselle ja sen opetusministeri Sanni Granh-Laasoselle.