Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Opiskelijat velkaantuvat nyt vauhdilla

Vierailija
14.03.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12338335

”SYL:ssä on huomattu, että yhä useampi joutuu nostamaan opintolainaa ja lainaa on keskimäärin yhä enemmän. Se, että yhä useammalla valmistuneella on takaisinmaksuvaikeuksia ei yllätä Pajukaria.

– Totta kai tässä ollaan huolissaan, koska ne velkamäärät, joita opiskelijoilla on valmistuessa ovat suuria. Ihan viimeisimmän tutkimuksen mukaan opiskelijat arvioivat, että heillä on 20 000–30 000 euroa opintolainaa valmistuessaan eli yli puolet opiskelijoista arvioi, että heillä on kaksion käsirahan verran velkaa, Pajukari kertoo.”

Kuinka paljon sinulla on / oli opintolainaa?

Kommentit (181)

Vierailija
141/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret ovat oppineet liian hyvälle. Mahtaa olla melkoinen pettymys kun elintaso pysyy samana valmistumisen jälkeen kuin opiskeluaikana kun on rällätty velkarahalla. Päivittäisiin pizzoihin ja keskustayksiöön tuntuu olevan varaa vain opiskelijalla. Itseasiassa elintaso laskee siinä kohtaa kun perustetaan perhettä. 

Vierailija
142/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki on 250 eur kuukaudessa korkeakouluopiskelijalla. Asumistukea saa ehkä saman verran, riippuen asuuko yksin. Jos asuu solussa tai kimppakämpässä, asumistuki voi olla alle satasen. Kuka hemmetti tuolla summalla elää? Miettikää sitä se opiskelijoiden elintasosta märisevät.

Olen itse joutunut ottaa lähes täydet opintolainat ihan vaan elämiseen. Viidessä vuodessa velkaa on kertynyt reilu 30 t. Kaupungissa asuminen on kallista eikä ruokakaan nykyään mitään halpaa ole. Minulla on vuokra jo 650 eur kk:ssa. Jos ei halua pilata terveyttään syömällä joka päivä jotain nuudelia tai muuta ultraprosessoitua, niin helposti menee ihan normaaliin ruokaan 300 e kuukaudessa. Se on kymppi päivässä, että ei silläkään juhlita ja syödä ulkona joka päivä.

Lisäksi puhelinlaskut, vesimaksut ja muut juoksevat kulut. Eläminen ei ole ilmaista ja itse en ole saanu koskaan vanhemmilta penniäkään rahallista tukea, joten pakko on elää lainalla vaikka kesät käykin töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki on 250 eur kuukaudessa korkeakouluopiskelijalla. Asumistukea saa ehkä saman verran, riippuen asuuko yksin. Jos asuu solussa tai kimppakämpässä, asumistuki voi olla alle satasen. Kuka hemmetti tuolla summalla elää? Miettikää sitä se opiskelijoiden elintasosta märisevät.

Olen itse joutunut ottaa lähes täydet opintolainat ihan vaan elämiseen. Viidessä vuodessa velkaa on kertynyt reilu 30 t. Kaupungissa asuminen on kallista eikä ruokakaan nykyään mitään halpaa ole. Minulla on vuokra jo 650 eur kk:ssa. Jos ei halua pilata terveyttään syömällä joka päivä jotain nuudelia tai muuta ultraprosessoitua, niin helposti menee ihan normaaliin ruokaan 300 e kuukaudessa. Se on kymppi päivässä, että ei silläkään juhlita ja syödä ulkona joka päivä.

Lisäksi puhelinlaskut, vesimaksut ja muut juoksevat kulut. Eläminen ei ole ilmaista ja itse en ole saanu koskaan vanhemmilta penniäkään rahallista tukea, joten pakko on elää lainalla vaikka kesät käykin töissä.

Kuka allekirjoittaa sellaisen vuokrasopparin, jossa kämppikset lasketaan kuuluvaksi samaan ruokakuntaan? Jos asut tuolla vuokrasummalla pk-seudulla niin asumistukesi on 429e eikä opintorahan verran.

Vierailija
144/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiden velkaantumisessa ei ole mitään uutta.

Opintolainoilla sitä opiskeltiin jo 1950-60-70-80-90-2000 luvuillakin.

Vai miten muka voi maksaa 3-6 vuoden opinnot kaikkinensa täysin itse.

Ja Usa:ssa ne vasta törkeät opintovelat onkin, kun siellä valmistutaan.

Erittäin hyvä elintaso ja hyvin toimeentulevat vanhemmat voivat auttaa osaa opiskelijoista.

Etenkin niissä perheissä joissa on vain yksi tai kaksi lasta, joita pitää auttaa.

Suuremmat perheet ja matalapalkka alalla toimivat vanhemmat, eivät kustantaa lastensa opiskeluajan asuntoja ja muita menoja.

Korkeintaan maksaa silloin tällöin matkan opiskelu paikkakunnalta kotiin ja takaisin opiskelupaikkakunnalle.

Vierailija
145/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

opikselen ekaa vuotta niin ei ole vielä tarvinnut ottaa, rahaa jää n. 100 ruokaan ja kaikkeen ylimääräiseen kuukaudessa niin pitää joka kuukausi vähän säästöjä hupeuttaa, katotaan miten pitkään voin olla ottamatta lainaa :)

Vierailija
146/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no ei ihme jos ensimmäisenä hommataan kämppään trendikkäimmät kalusteet mitä markkinoilla on kun siihen ei oikeen tahdo pystyä töissä olevatkaan. 

Ja noin tekee kuka? Tuntemillani opiskelijoilla on useimmilla ihan vain perusjutut. Minulla ei ollut puoleen vuoteen edes sänkyä tai pöytää. Yhden tuolin kävin raahaamassa kirpputorilta kotiin kun en ylettänyt ilman yläkaapille.

Voi kuule, osa opiskelijoista tekee just noin.  Mutta heillä on useinmiten vanhemmat maksajina taustalla.

Moni nykyopiskelija ei tyydy sellaiseen asuntoon, joihin kommentoija ja itsekin joutui tyytymään omana opiskeluaikana.  Tosin omista yliopisto ajoistani on jo hirmuisen pitkä aika, mutta tosi vaatimattomasti piti elää.

Edes suihkua ei ollut asunnossa, kävinkin viikottain uimahallissa uimassa että sain peseytyä kunnolla.

Kummasti vaan silloinkin ammattiin valmistuttiin, eikä valitettu asumiolosuhteista eikä muustakaan.  Raha oli kaikilla tiukassa.   Helsinkiin tuli ruokapakettaja kotoa.

Vierailija
147/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka allekirjoittaa sellaisen vuokrasopparin, jossa kämppikset lasketaan kuuluvaksi samaan ruokakuntaan? Jos asut tuolla vuokrasummalla pk-seudulla niin asumistukesi on 429e eikä opintorahan verran.

Monesti kela katsoo ties mitkä kokoonpanot parisuhteeksi = yhteiseksi ruokakunnaksi... Siinä kun alkaa selvittelemään niin menee monta kk epävarmuudessa, jos kela nyt koskaan myöntyykään. Toi sun heittämä asumistuen määrä taitaa koskea vain Helsinkiä? Tuen määrä vähenee runsaasti kehä kolmosen ulkopuolella. Itse asun kehyskunnassa ja asumistukea tulee se päälle 200€, kuitenkin halvempaa asua täällä kuin markkinahinnoin helsinki/espoo/vantaa. -sivusta

Vierailija
148/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa pitäisi välttää viimeiseen saakka.

Vierailija
149/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kesätöiden ja keikkatöiden saaminen vaikeutunut merkittävästi? Voisin kuvitella, että on ihan koronan vuoksi. 15v sitten ei kavereista kukaan joutunut ottamaan lainaa jos ei halunnut, tosin hommatkin olivat sitten lumen lapioimisesta ja rekkakuormien käsin tyhjentämisestä lähtien vähän kaikkea. Jos joutuu huonon työtilanteen vuoksi ottamaan lainaa paljon, kannattaa käyttää aika opiskeluun ja saa lainoista hyvityksiä, eli sopeutuu tilanteeseen. Pääasia, että joutuu ottamaan vastuuta itse ja vähän suunnittelmaan tekemisiään.

Vierailija
150/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan on opintolainasta puhuttu ”ilmaisena rahana”, joka kannattaa nostaa vaikka sitten matkailuun ja bilettämiseen.

Vierailija
151/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret ovat oppineet liian hyvälle. Mahtaa olla melkoinen pettymys kun elintaso pysyy samana valmistumisen jälkeen kuin opiskeluaikana kun on rällätty velkarahalla. Päivittäisiin pizzoihin ja keskustayksiöön tuntuu olevan varaa vain opiskelijalla. Itseasiassa elintaso laskee siinä kohtaa kun perustetaan perhettä. 

Höpöhöpö. Itse valmistuin työttömäksi ja silti elintaso nousi opiskeluaikoihin verrattuna. Toimeentulotuella eli herroiksi opintotukeen verrattuna.

Vierailija
152/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan niin paljon velkaa kuin saan, koska kun valmistun ajoissa, saan summasta kolmasosan anteeksi. Siis kuka typerys ei ota ilmaista rahaa vastaan? Opintolainaa ei ole pakko törsätä.

Sellainen typerys joka ymmärtää että sen 70% velasta pitää maksaa kuitenkin takaisin.

Vierailija
153/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ottaa korkealla korolla asuntolainaa, mutta pullistelevat sillä ettei ole otettu yhtään opintolainaa, jonka voi senkin sijoittaa asuntoon ja paljon pienemmällä korolla! Lisäksi koko summaa ei tarvitse edes maksaa kun valmistuu ajoissa🤦‍♀️

Vierailija
154/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan niin paljon velkaa kuin saan, koska kun valmistun ajoissa, saan summasta kolmasosan anteeksi. Siis kuka typerys ei ota ilmaista rahaa vastaan? Opintolainaa ei ole pakko törsätä.

Sellainen typerys joka ymmärtää että sen 70% velasta pitää maksaa kuitenkin takaisin.

Sen voi sijoittaa asuntoon tai rahastoihin ja käydä töissä.

Vierailija
155/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainalla saa hankittua opiskelijaelämään elämänlaatua ja aikaa opiskeluun. Miksi pitäisi kituuttaa makaronilla soluasunnossa jos vaikka opiskelee lääkäriksi, jolloin velka on helppo maksaa takaisin?

Vierailija
156/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa 0€

Lukion kävin kotoa

Lähihoitajana opiskellessa kävin MLL lastenhoitajana ja siivosin siivousfirmassa

Sairaanhoitajana monimuoto-opiskelu töiden ohessa.

On rankkaa mutta eipä tarvitse maksaa mitään ylikorkoista lainaa.

Ymmärrän että yliopistossa tai muuten tiukassa opiskelussa ei varmasti ole voimia enää töissä käydä.

Omille lapsilleni kehoitan käymään töissä eikä ottamaan lainaa. Koitan tukea heitä mahdollisuuksien mukaan vaikka ei mitkään suuret tulot olekaan.

Mieheni otti aikanaan helppoa lainaa ja niitä maksanut ikuisuuden.

Vierailija
157/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten opiskelijat ylivelkaantuvat? Tulot pitäisi mitoittaa menoihin. Ei mitään ylimääräistä opiskeluaikana. Mielestäni omaa ajattelemuuttaan. Itse opiskelun 2 perustutkintoa (5v.) meni ja ilman opintolainaa opiskelin sain opintotukea ja aikuisopintorahaa toisessa tutkinnossa. Valmistuttuani ei ollut lainaa opinnoista.

Vierailija
158/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa 17 000. Lainoissa on pitkä maksuaika ja 2-3 vuotta opintojen loppumisesta menee vasta maksuun.

Miksi lainan ottamista nyt kauhistellaan kun siihen se on tarkoitettu!

Vierailija
159/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että opintolainojen nostomäärää nostettiin, jotta opiskelijoille ei tarvitsisi maksaa toimeentuloa ollenkaan.

Aiemmin kun opiskelin amk:ssa, maksimimäärä oli n. 2800/lukukausi. Sitten työkkäri pakotti hakemaan opiskelemaan valmentajan avulla ja vastaanottamaan paikan ennen kuin heiltä pystyi edes hakemqan opiskelun tukemista. Työkkäri ei halunnut tukea opintoja (joihin minut oli ohjattu hakemaan), joten jouduin ottamaan lainan. Nykyisin sitä saa tuplasti entiseen verrattuna. Tuntuu ihan järkyttävältä että lähesvsama määrä lainaa mitä sain yli 5 vuodessa kertynyt kahdessa vuodessa! Suunnittelin nostavani vähemmän mutta koronatilanteen vuoksi piti jollakin maksaa eläminek myös kesälomalla.

Vierailija
160/181 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan on opintolainasta puhuttu ”ilmaisena rahana”, joka kannattaa nostaa vaikka sitten matkailuun ja bilettämiseen.

No ainakaan 00-luvulla siitä ei puhuttu ilmaisena rahana, vaikka onhan se lainaksi edullista. Silloin me työssäkäyvät opiskelijat suhtauduimme opintotukeen korottomana ja kuluttomana lainana. Opintorahan ja asumislisän pystyi nostamaan käyttöönsä lukuvuoden aikana, ja sitten kesätyöpalkasta palauteltiin osa tuesta ennen Kelan takaisinperintää.