YLE: Opiskelijat velkaantuvat nyt vauhdilla
https://yle.fi/uutiset/3-12338335
”SYL:ssä on huomattu, että yhä useampi joutuu nostamaan opintolainaa ja lainaa on keskimäärin yhä enemmän. Se, että yhä useammalla valmistuneella on takaisinmaksuvaikeuksia ei yllätä Pajukaria.
– Totta kai tässä ollaan huolissaan, koska ne velkamäärät, joita opiskelijoilla on valmistuessa ovat suuria. Ihan viimeisimmän tutkimuksen mukaan opiskelijat arvioivat, että heillä on 20 000–30 000 euroa opintolainaa valmistuessaan eli yli puolet opiskelijoista arvioi, että heillä on kaksion käsirahan verran velkaa, Pajukari kertoo.”
Kuinka paljon sinulla on / oli opintolainaa?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär opiskelee velatta. Me maksamme asumisen ja hän sitten elämisen opintorahalla ja asumistuella. Tarvittaessa annamme lisää.
Suomessa on yleensä tapana että lapsi heitetään pihalle kun 18v kilahtaa kelloon.
Toimi ennen mutta nykyään kaikesta on tullut kalliimpaa ja palkat kutistuneet tai pysyneet samoina.
Eipä ole tapana! Itse olin lukiossa 18 vuotiaana.. Asuin kotona. Nyt autan omia lapsia taloudellisesti kun ovat opiskelijoita. En hylkää heitä koskaan!
Aika jännä ilmiö. Kun minä opiskelin 2000-luvun alussa, ei kukaan kaverini nostanut opintolainaa.
Toisaalta elintaso oli opintojen ajan tosi alhainen, asuttiin 3-4 hengen solussa, ei osteltu hienoja puhelimia tai merkkivaatteita, ei tullut mieleenkään syödä ravintolassa tai hakea noutoruokaa, ei matkusteltu hienosti.
Iloja oli opiskelijabileet, kotiviinit, köyhäilybudjetin reppureissut yms. Luksusta oli opiskelijaravintolan iso teemuki, 80 senttiä.
Kun valmistuttiin, päästiin aika nopeasti omaan asuntoon kiinni.
En usko, että nykyajan nuoret olisi valmiita sellaiseen köyhäilyyn mitä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan voi saada anteeksi kokonaan jos elämässä ei mene kaikki ok. Itse sain 16000 euroa anteeksi.
Vaatiko luottotietojen menetyksen niinkuin joku täällä vihjasi?
Pelkkä luottotietojenkaan menetys ei automaattisesti vapauta velantakaisin maksu vaatmuksesta. Ei silloinkaan kun tuo laina on otettu opintoja varten ja on mahd. valtion takaama.
Nuorilla on virheellinen kuva, että kuka hyvänsä voi vaikka opiskelijana ostaa merkkivaatteita ja elää luksus-elämää. Velkaa, eikä huolta takaisinmaksusta.
Ihmetyttää, koska itse laman lapsena olen aina kammonnut velkaa ja kädestä suuhun elämistä.
Lainaa taisi olla 20 000 markkaa. Sain maksettua pois. Kaksi vanhinta lasta saatiin koulutettua ilman ettei tarvinnut ottaa lainaa. Samaa yritetään lopun kolmen lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti lainan ottaminen on lisääntynyt, koska vain tyhmä jättää sen nostamatta. Lainan voi laittaa vaikka omalle tililleen, jos sitä ei tarvitse käyttöön. Maksimihyödynhän saa nostamalla lainaa 18000 (300 op opinnot). Valmistuttua tavoiteajassa valtio maksaa opintolainahyvityksenä 6000, jolloin sinun tarvitsee maksaa takaisin vain 12000.
Saat 6000€ ”ilmaiseksi”, mutta jäät velkaa
12 000€.
Kannattaa ehkä juuri siten, ettei koske koko summaan lainkaan ja maksaa takaisin könttäsummana samantien.
Maksaako valtio takaisin hyvityksiä yhtään pienemmistä summista tai suppeammista opinnoista?
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä ilmiö. Kun minä opiskelin 2000-luvun alussa, ei kukaan kaverini nostanut opintolainaa.
Toisaalta elintaso oli opintojen ajan tosi alhainen, asuttiin 3-4 hengen solussa, ei osteltu hienoja puhelimia tai merkkivaatteita, ei tullut mieleenkään syödä ravintolassa tai hakea noutoruokaa, ei matkusteltu hienosti.
Iloja oli opiskelijabileet, kotiviinit, köyhäilybudjetin reppureissut yms. Luksusta oli opiskelijaravintolan iso teemuki, 80 senttiä.
En usko, että nykyajan nuoret olisi valmiita sellaiseen köyhäilyyn mitä silloin.
Ohis Kylläpä sitä hetkittäin kokee itsensä vanhaksi, mutta noinhan se taitaa olla, mitä kirjoitit. - 2000 luvun alussa ei kaikilla opiskelijoilla ollut edes omaa kännykkää, eikä kukaan ollut kuullut googlesta saati Naamakirjasta... Niin ne ajat muuttuu.... Toisaalta vuosituhannen vaide oli myös hyvin jakautunutta aikaa oli he, jotka pääsivät IT -kuplan imussa nopeasti huippupalkoille ja paikoille ja samanaikaisesti oli 90 luvun laman seurauksena työttömäksi joutuneita ja konkurssin kokeneita joiden tilanne jatkui edelleen verraten hyvin ankeana.
Opiskelijoille ei kelpaa enää solut vaan haluavat asua yksiössä. Helsingissäkin on joka vuosi vapaana soluja kun ne ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli sinun kokemuksesi. Ei 2000-luvun alussa monikaan enää halunnut asua solussa, varsinkaan 1.opiskeluvuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on muuttunut. Nykyään kalliiden kirjojen lisäksi pitää hommata kalliit älypuhelimet ja läppärit, joita ilman ei ole mahdollista opiskella.
Tehtävät palautetaan moodleen ja osa tenteistä tehdään netissä. Opiskelijakortti ladataan älypuhelimeen. Kaikki ryhmätyöt kommunikaatioineen on whatsappeissa ja somessa. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoille ei kelpaa enää solut vaan haluavat asua yksiössä. Helsingissäkin on joka vuosi vapaana soluja kun ne ei kelpaa.
Olen ollut töiden puolesta käymässä näissä vanhoissa Hoas soluissa ja onhan osa niistä aivan karmeassa kunnossa. Vankilassakin on ainakin Linna -sarjan perusteella huimasti paremmat oltavat.
Ne solut tarvitsee kalliit remontit ja korjaukset, sekin voi olla osasyy miksi niistä jotkut haluaa eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on muuttunut. Nykyään kalliiden kirjojen lisäksi pitää hommata kalliit älypuhelimet ja läppärit, joita ilman ei ole mahdollista opiskella.
Tehtävät palautetaan moodleen ja osa tenteistä tehdään netissä. Opiskelijakortti ladataan älypuhelimeen. Kaikki ryhmätyöt kommunikaatioineen on whatsappeissa ja somessa. Jne.
Toki ajat on muuttuneet, mutta eiköhän muutamalla satasella saa laitteet, joita voi käyttää opiskeluun. Ei siihen menee 20 000e.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla on virheellinen kuva, että kuka hyvänsä voi vaikka opiskelijana ostaa merkkivaatteita ja elää luksus-elämää. Velkaa, eikä huolta takaisinmaksusta.
Ihmetyttää, koska itse laman lapsena olen aina kammonnut velkaa ja kädestä suuhun elämistä.
Hyvä sinulle mutta toisaalta moni milleniaali ja sen jälkeen on elänyt luultavasti koko ikänsä kuullen mantraa, että kuluttamalla ja rahaa käyttällä pidämme kansantalouden pystyssä ja yrittäjät hengissä.
- Siis aivan toista kuin viimeksi 90 luvulla, jolloin kaikkia kehoitettiin paljossa säästämään.
Toisaalta moni köyhemmän ja taloudellisen tiukkaa aina kokenut nuori saattaa haluta nopeasti hankkia sellaisia asioita, joita hän on aiemmin jäänyt paitsi. - Ja on ehkä paljon alttiimpi erilaiselle ns. kerskakuluttamiselle kuin sellainen, jonka ei ole ikinä tarvinnut jäädä mistään erityisemmin paitsi ja ilman
Varsinkin ruokaan kulutetaan nykyään enemmän kuin 20-vuotta sitten. Opiskelijat haluavat syödä monipuolisesti ja hyvin. Vaatteisiin kulutetaan myös vähän enemmän, aika moni opiskelija ostaa ennemmin jonkun keskihintaisen paidan kuin kaksi H&M rättiä 2000-luvun alun tapaan. Läppäriin ymmärrettävästi halutetaan panostaa, sehän on työväline, jolla kaikki opiskelu tapahtuu, luennotkin ovat Zoomissa.
Monet nuoret kyllä nostavat opintolainaa ja sijoittavat sen. Siinä jonkin verran voittaa, eikä korkoja joudu maksamaan, jos valmistuu tavoiteajassa.
Eiköhän valkoisten opiskelijoiden veloista ole jo keskusteltu riittämiin. Tulisi keskustella värillisten naisten veloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se whatsapp toimi halvassakin älypuhelimessa? Ja opiskelijakortista saa edelleen muoviversion, ei sitä mobiilisovellusta ole pakko käyttää jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töiden puolesta käymässä näissä vanhoissa Hoas soluissa ja onhan osa niistä aivan karmeassa kunnossa. Vankilassakin on ainakin Linna -sarjan perusteella huimasti paremmat oltavat.
Ne solut tarvitsee kalliit remontit ja korjaukset, sekin voi olla osasyy miksi niistä jotkut haluaa eroon.
Monet solut on remontoitu. Ja jos talo on remontoimaton niin kyllä myös ne yksiöt ja kaksiot talossa on yhtä huonossa kunnossa. Remontoidut solutkaan ei kelpaa enää kun halutaan se yksiö.
no ei ihme jos ensimmäisenä hommataan kämppään trendikkäimmät kalusteet mitä markkinoilla on kun siihen ei oikeen tahdo pystyä töissä olevatkaan.
Ei saa. Itse esim voin saada 4100e, jos nostan 12 800e lainaa. Jos nostan tuon yli, summaa ei huomioida.
No onhan se 4100e tietty jotain, käytännössä yhden lukukauden lainat saa hyvitykseen. Mutta kun sitä koulua olis yhteensä sen 3,5 vuotta..
Lainaa on pakko nostaa kun on kaksi lasta. Meidän opinnot (sh) on vieläpä hyvin harkkapainotteiset ja ne on aina 8h/pvä ja palkattomia. Kaikki tunnit pitää korvata. Pyhistä ei hyvityksiä. Eli tahti on kova, eikä siinä oikein työntekoa sit enää päälle jaksa. Tuleva palkka on sellainen että en minä ainakaan haluaisi opinnoista 20 000e lainaa niskaan ensitekijöiksi…
Nyt ekana vuonna koitin rääpiä töitä, ens syksynä haen kyllä toimeentulotuet. Lapsellisena niitä onneksi on mahis saada.