Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polvisärky (nivelrikko) kokemuksia? Loppuuko särky ikinä?

Vierailija
14.03.2022 |

Olen 48v mies. Polveni kipeytyi joulukuussa koiran kanssa lumessa kahlatessa.
Tammikuussa polvea särki jo jatkuvasti ja kävely meni mahdottomaksi.
Särky ei lopu edes yöllä.

Lääkärissä (yksityinen työlääkäri) röntgenkuva ja nivelessä näkyy kulumaa. Lääkkeeksi fysioterapia.
Magneettikuvaan ei ole suostunut lähettämään.

Lääkäriltä sain myös Buranaa (joka ei auta mitään). Aloitin myös glukosamiinin syönnin.

Fysioterapeutti ihmetteli kun kipu ei lopu, ja olen nyt viikkoja kulkenut kyynärsauvojen kanssa.

Nyt olen jo turhautunut. Koko talvi on mennyt ja kevät alkanut. Ulkoilla ei voi, juuri mitään ei voi tehdä. Vihlonta ei lopu.

Nivelrikon kokeneilta kysyisin, kauanko kipu kestää ja kuinka se on lopulta helpottanut?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuuhan se polven vaihtoon.

Polviproteesi.

Vierailija
2/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on ensiapuna pistokset eli äidilleni laitettiin kolme pistosta jonkun ajan sisällä ja sai avun.

En muista nimeä, mutta kallis urheilijoilla käytetty aine ja aikaisemmin ei saanut kuin yksityiseltä, mutta nyt saa polilla sitä eli pyydäpä sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vasta alkava. Ei särje koko ajan. Mutta ei kai se kipu lopu? Pahenee vain, ja kun on tarpeeksi paha, joudut/pääset leikkaukseen. Mene uudestaan lääkäriin. Saat vahvemmat kipulääkkeet. Jos sairaus on jo todettu röntgenissä, ei magneettikuvaus tuo mitään lisää. Eihän se polvea paranna.

Vierailija
4/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on ensiapuna pistokset eli äidilleni laitettiin kolme pistosta jonkun ajan sisällä ja sai avun.

En muista nimeä, mutta kallis urheilijoilla käytetty aine ja aikaisemmin ei saanut kuin yksityiseltä, mutta nyt saa polilla sitä eli pyydäpä sellaista.

Kukonheltta?

(On sillä varmaan joku tieteellinen nimikin)

Vierailija
5/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko turvotusta? Kylmäpussi 20min useita kertoja vuorokaudessa, jatkat niin kauan tätä kunnes kivut on poissa. Kylmägeelikin käy välillä, jos jääpussia ei ole aina saatavilla. Sitkeys palkitsee. N50v

Vierailija
6/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaihtelee. Entiseen ei tosin pääse. Minulla alkoi viime vuoden huhtikuussa ja välillä on ollut parempi esim. ei särje yöllä mutta nyt helmikuussa alkoi pahat yösäryt. Päivällä sattui portaita laskeutuessa mutta ei muuten. Yösäryt loppuivat vajaa viikko sitten eli parempaan ollaan menossa.

Lopetin lääkärin antaman lääkekuurin jo kesäkuussa, kun jalat turposivat todella kivuliaiksi. Nyt on menty särkylääkkeillä. Kevyt liikkuminen auttaa, raskas ei.

Vierailija
7/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kukonhelttoja ja muita voi kokeiilla pari viikkoa, jos ei siinä ajassa auta, on turha syödä pitempään. Kannattaa yrittää liikkua minkä pystyy. Mutta kivun vie pois vasta tekonivel. Itselle laitettiin ja heti helpotti , toinen vuorossa kun kipu taas tulee ylivoimaiseksi.

Vierailija
8/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivua salliessa, jumppaliikkeet on elinehto. Onko lonkkakuvattu, joskus lonkankuluma oireilee polvessa.

Vierailija
9/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kipu on onneksi vain ajoittaista. Lääkärini sanoi, että välillä kulunut nivel on tulehtunut ja sitten välillä rauhallinen, siksi kipu on ajoittaista. Arcoxia tehoaa minulla hyvin, syödään lyhyenä kuurina. Ja lepo. Tämän talven huonot kävelykelit ovat lyhentäneet minun kävelylenkkejä kovasti.

Vierailija
10/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuuttivaiheen (= kipu, tulehdus, mahd. turvotus eli nesteen keräytyminen niveleen) aikana jalkaa ei saa rasittaa. Hoitona paikallinen kipugeeli, muut systeemiset kipulääkkeet, ehkä kortisoni niveleen, elastinen polvituki

Kun tulehdus hellittää, jalkaa aletaan treenata polven nivelrikkoa varten suunnitellulla jumpalla. Fyssari neuvoo, mutta netistäkin löytyy hyvät ohjeet.

Minulla oli (muka) molemmissa polvissa pitkälle edennyt kuluma ja luiden päät jo rahisivat toisiaan vasten. Toinen polvi oli kuin pallo, ja tarvin keppiä kävelyyn.

Sitten muutin Suomeen ja ravintoni muuttui. Tärkeimpänä ehkä juomavesi: olin toistakymmentä vuotta juonut terveellistä(!) luonnon kivennäisvettä, jota asuinmaassani sain omasta vesihanasta. Veden mineraalipitoisuus oli kuitenkin näköjään sitä luokkaa, että ylimääräinen jäi kehoon.

Suomessa kävin kehonkoostumusmittauksessa, jossa todettiin luuston korkea mineraalipitoisuus.

Suomessa, pehmeän veden maassa, pikkuhiljaa liika kalkki on lähtenyt kiertoon, ja kuinka ollakaan - polvinivelet eivät oireile lainkaan! Voin jopa juosta, hyvänen aika!

En epäile, etteikö kulumaa/nivelrikkoa olisi, mutta oireet eivät välttämättä korreloi kuluman määrän mukaan. Tämän lääkäritkin ovat havainneet tutkiessaan nivelrikkopotilaita.

Vierailija
11/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipupiikkiä polveen,ortopedi auttaa.

Vierailija
12/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukonheltta?

(On sillä varmaan joku tieteellinen nimikin)

Hyaluronihappo, hyaluronaatti. Sitä samaa liukastetta, mitä kurttuiseen naamaan lykätään.

Lyhytaikainen ilo. Siksi julkisella puolella ei laiteta.

Kortisonipistoksia kyllä.

Vierailija
13/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidille sanottiin että leikkaus vasta siinä vaiheessa, kun on leposärkyä.

Hänellä on 15 mikrogramman kipulaastarit selässä. Norspan taitaa olla, en ole varma.

Vierailija
14/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille sanottiin että leikkaus vasta siinä vaiheessa, kun on leposärkyä.

Hänellä on 15 mikrogramman kipulaastarit selässä. Norspan taitaa olla, en ole varma.

Lisään vielä, että ortopedille käynnistä taitaa olla jo 15 vuotta. Äitini on nyt 90-vuotias.

Ortopedi sanoi myös, että yleensä on aika hyvänlaatuinen eikä keinoniveltä tarvita.

Vierailija
15/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaukseen vaan, tosin yrittävät ikäsi vuoksi siirtää vuosilla eteenpäin. Älä tyydy siihen vaan vaadi leikkaukseen pääsyä, perustelu työiälläsi, perheelläsi, ym ym 

Olin 55-v leikkauksessa jossa tehtiin uusi titaani-teflon -nivel ja se on niin hyvä että sen unohtaa pitkäksi ajaksi.

Olin kuukauden sairauslomalla sitten vaadin päästä töihin, johon vaadittiin useamman lääkärin lausunto. Himassa makaaminen ei ole parasta kuntoutumista, heti vaan liikkeelle vaikka sattuu. Vaadi myös aluksi kunnon särkylääkkeet jotta saat nukkua yöt, ei  Panacodia vaan Tramalia taikka vastaavaa.  Hölmöä että kirjoittivat automaattisesti 3kk sairauslomaa josta piti vääntää kättä.

Koko homma muuten maksoi julkisella 132€, johon sisältyivät kolme sairaalapäivää, hienot rtg-kuvat, varaosaluettelo ja myös kotiin lähdössä lääkkeet - olen iloinen veromaksaja

Vierailija
16/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli itselläkin sellainen ihan jumalaton kipu että tuntui että taju lähtee. Silloin tuntui ettei tämä varmaan ikinä lopu. Yksityiselle menin niin imi polvesta nestettä ja laittoi jonkun piikin niin pikkuhiljaa alkoi kipu lieventyä. Sitä ennen yritin terveyskeskuksen kautta saada apua mutta ei siellä mitään osattu. Terveyskeskuksessa kirjoittivat vain panadolia ja buranaa ja ei se tosiaan auta polvikipuun yhtään. Yksityisellä sai kunnon lääkkeet siihen saakka että kivut lieventyi.

Vierailija
17/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelrikko ei  parane vaan pahenee. Sen etenemistä voidaan kuitenkin yrittää hidastaa ja kipuun käyttää erilaisia kipulääkkeitä. Tekonivelleikkaus on sitten se viimeinen konsti, kun elämä ei muilla tavoin ole enää edes siedettävää. 

Vierailija
18/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortopedi laittaa ensin kortisoniruiskeen sitten kun kipu vähän hellittää Durolane-piikin, joka voitelee niveltä. Mieheni sai monen vuoden avun näin.

Vierailija
19/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön Cartexan tabletteja nivelrikkoon, auttavat.

Vierailija
20/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu sitten kun saat keinonivelen. Kortisonipistos auttaa väliaikaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan