Polvisärky (nivelrikko) kokemuksia? Loppuuko särky ikinä?
Olen 48v mies. Polveni kipeytyi joulukuussa koiran kanssa lumessa kahlatessa.
Tammikuussa polvea särki jo jatkuvasti ja kävely meni mahdottomaksi.
Särky ei lopu edes yöllä.
Lääkärissä (yksityinen työlääkäri) röntgenkuva ja nivelessä näkyy kulumaa. Lääkkeeksi fysioterapia.
Magneettikuvaan ei ole suostunut lähettämään.
Lääkäriltä sain myös Buranaa (joka ei auta mitään). Aloitin myös glukosamiinin syönnin.
Fysioterapeutti ihmetteli kun kipu ei lopu, ja olen nyt viikkoja kulkenut kyynärsauvojen kanssa.
Nyt olen jo turhautunut. Koko talvi on mennyt ja kevät alkanut. Ulkoilla ei voi, juuri mitään ei voi tehdä. Vihlonta ei lopu.
Nivelrikon kokeneilta kysyisin, kauanko kipu kestää ja kuinka se on lopulta helpottanut?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaukseen vaan, tosin yrittävät ikäsi vuoksi siirtää vuosilla eteenpäin. Älä tyydy siihen vaan vaadi leikkaukseen pääsyä, perustelu työiälläsi, perheelläsi, ym ym
Olin 55-v leikkauksessa jossa tehtiin uusi titaani-teflon -nivel ja se on niin hyvä että sen unohtaa pitkäksi ajaksi.
Olin kuukauden sairauslomalla sitten vaadin päästä töihin, johon vaadittiin useamman lääkärin lausunto. Himassa makaaminen ei ole parasta kuntoutumista, heti vaan liikkeelle vaikka sattuu. Vaadi myös aluksi kunnon särkylääkkeet jotta saat nukkua yöt, ei Panacodia vaan Tramalia taikka vastaavaa. Hölmöä että kirjoittivat automaattisesti 3kk sairauslomaa josta piti vääntää kättä.
Koko homma muuten maksoi julkisella 132€, johon sisältyivät kolme sairaalapäivää, hienot rtg-kuvat, varaosaluettelo ja myös kotiin lähdössä lääkkeet - olen iloinen veromaksaja
Ot:na kommentoin vain julkisen puolen hintaa.
Miten noin pieni omavastuu on mahdollinen?
Minulta leikattiin polikliinisesti kaihi vain toisesta silmästä, kesti yhteensä n. 15 min, heti kotiin, ei lääkkeitä. Keinomykiö on pieni piilarilinssin kokoinen muovinpala, eli varaosan hinta on pieni. Lasku oli melkein 200€. En sano, että paljon, kun toinen silmä leikattiin yksityisellä 1300€:lla, mutta onhan keinonivelleikkauksen kustannus ihan toista luokkaa, sairaalapäivineen ja lääkkeineen.Usko pois, noin se meni. Väitätkö että valehtelen, miksi valehtelisin?
😃 En ole epäuskoinen, tulkitsit nyt hassusti viestini. Ihmettelen, miten keinoniveleikkauksen asiakashinta voi olla noin pieni, esim. kaihileikkaukseen verrattuna. Mikä siihen on syynä, takana?
Kysy HUS:n laskutuksesta
-sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on ensiapuna pistokset eli äidilleni laitettiin kolme pistosta jonkun ajan sisällä ja sai avun.
En muista nimeä, mutta kallis urheilijoilla käytetty aine ja aikaisemmin ei saanut kuin yksityiseltä, mutta nyt saa polilla sitä eli pyydäpä sellaista.Synvisc, yksi pistos riittää, voi auttaa jopa 6-12 kuukautta.
Ehkä lääkäri injisoi litkun niveleen, kun ensin itse käyt apteekista ostamassa.
https://www.yliopistonapteekki.fi/synvisc-one-8mg-ml-inj-6-ml-44680
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on ensiapuna pistokset eli äidilleni laitettiin kolme pistosta jonkun ajan sisällä ja sai avun.
En muista nimeä, mutta kallis urheilijoilla käytetty aine ja aikaisemmin ei saanut kuin yksityiseltä, mutta nyt saa polilla sitä eli pyydäpä sellaista.Synvisc, yksi pistos riittää, voi auttaa jopa 6-12 kuukautta.
Ehkä lääkäri injisoi litkun niveleen, kun ensin itse käyt apteekista ostamassa.
https://www.yliopistonapteekki.fi/synvisc-one-8mg-ml-inj-6-ml-44680
Joo, tottakai itse maksettava. Meillä on noita työterveydessä, ei tartte itse hakea apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista nimeä, mutta kallis urheilijoilla käytetty aine ja aikaisemmin ei saanut kuin yksityiseltä, mutta nyt saa polilla sitä eli pyydäpä sellaista.Kukonheltta?
(On sillä varmaan joku tieteellinen nimikin)
Hyaluronihappo, hyaluronaatti. Sitä samaa liukastetta, mitä kurttuiseen naamaan lykätään.
Lyhytaikainen ilo. Siksi julkisella puolella ei laiteta.
Kortisonipistoksia kyllä.
Miten lyhytaikainen? Minulle laitettiin kolme ja puoli vuotta sitten kolme hyaluroonipistosta oikeaan polveen. Sen jälkeen ei ole kertaakaan kipuja ollut. Ennenkuin ymmärsin mennä ortopedille, kärsin infernaalisista kivuista noin kuusi viikkoa. Mitään tekoniveliä ja leikkauksia en suostu heti laitattamaan ja tekemään, ensin kokeilen kaikki muut mahdolliset keinot. Nuo pistokset eivät olleet kovin kalliita edes. Nivelrikkokivut eivät itsestään lopu koskaan, pahenevat korkeintaan.
Mitä se magneettikuva tohon auttaa
Kyllähän nykyisin jo 50-vuotiaille laitetaan tekoniveliä.
Mulla (ikä 48 v, nainen) on ollut jo vuosia, syynä nuorena toisesta polvesta menneet ristisiteet ja siten epävakaa polvi. Se ei vaivannut pitkään aikaan mitenkään, mutta 40 paikkeilla alkoi vaivata, ja pahaa kulumaa siellä olikin. Kortisonilla ja kipulääkkeillä tässä mennään, itse en halua keinoniveltä vaan tarvittaessa sitten pyörätuoliin jos ei enää pysty muuten kävelemään.
Ei voi kuin nauraa 🤣😅!
Täällähän sitä vannotaan lääketieteen nimeen, ja mitä tarjotaan hoitoon? Kukonhelttaa, fyssaria, kortisonipistoksia, kohta varmaan moottoriöljyä ja kermaa? Luontaistuotekaupoissa taas väitetään että niiden myymät rasvahapot voitelevat nivelet kuntoon 😂.
Joo.. eli back to basics.. takaisin perusteisiin. Nivelrikko on AINA infektioperäinen sairaus, ja siihen auttaa silloin tietysti antibiootit. Mutta mikrobit tulevat myös jostakin, ja yleensä paikka on suolisto, ja infektiopesäkkeet suolistossa, josta vuotaa vuosiKYMMENIEN aikana mikrobeja muuallekin elimistöön. Nämäkin pitää tukkia, ja se ei ole helppoa. Jotkut ovat antibioottihoidoilla paskoneet verta vuosikausia, kun infektiomärkäpesäkkeet ovat ruvenneet pikkuhiljaa ruvenneet liukenemaan pois suolistossa.
Mutta joo, vahvat jodikuurit ovat myös avuksi, sillä jodi hakeutuu hanakasti niveliin ja polviin, jossa se tuhoaa mikrobeja, siihen tosin menee aikaa ennenkuin nivelet parantuvat, voi mennä vuosia.
Itellä on nivelreuman aikaansaamat nivelrikot molemmisa ranteisa ja toisessa polvesa. En pysty käyttään näitä nykyaikasia reuma"lääkkeitä" (myrkkyjähän ne tosiasiasa on) tai makaan neljä päivää viikosta sängyn pohjalla oksennusämpärin kans. Kaiken tuon takia oon hakenu apua luonnollisista hoitokeinoista, ja suosittelen kaikkia nivelvaivoista kärsiviä lukemaan Rauli Mäkisen kirjan Reuma ja niveltulehdukset luonnonmukainen hoito. Itellä autto jo lihansyönnin lopetus ja vehnägluteenin reilu vähentäminen, lisäksi tietenki syön vitamiineja myös purkista, kivunhallintaan raakaa valkosipulia, ruokalusikallinen oliiviöljyä ja tarvittaesa kurkumakapseli.
Jokainen saa pitää pösilönä puunhalaaja hihhulina mutta mua nämä on auttanu, ei tarvi ennää kortisoonipistoksia...
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin nauraa 🤣😅!
Täällähän sitä vannotaan lääketieteen nimeen, ja mitä tarjotaan hoitoon? Kukonhelttaa, fyssaria, kortisonipistoksia, kohta varmaan moottoriöljyä ja kermaa? Luontaistuotekaupoissa taas väitetään että niiden myymät rasvahapot voitelevat nivelet kuntoon 😂.
Joo.. eli back to basics.. takaisin perusteisiin. Nivelrikko on AINA infektioperäinen sairaus, ja siihen auttaa silloin tietysti antibiootit. Mutta mikrobit tulevat myös jostakin, ja yleensä paikka on suolisto, ja infektiopesäkkeet suolistossa, josta vuotaa vuosiKYMMENIEN aikana mikrobeja muuallekin elimistöön. Nämäkin pitää tukkia, ja se ei ole helppoa. Jotkut ovat antibioottihoidoilla paskoneet verta vuosikausia, kun infektiomärkäpesäkkeet ovat ruvenneet pikkuhiljaa ruvenneet liukenemaan pois suolistossa.
Mutta joo, vahvat jodikuurit ovat myös avuksi, sillä jodi hakeutuu hanakasti niveliin ja polviin, jossa se tuhoaa mikrobeja, siihen tosin menee aikaa ennenkuin nivelet parantuvat, voi mennä vuosia.
Sellaset psykoosit sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin nauraa 🤣😅!
Sellaset psykoosit sieltä.
Ei psykoosia.. pelkkää rautaista tietoa, jota teillä ei näemmä ole. Jossakin kivikaudella olette, ja heitätte toisianne kivillä.. Muuten se että parin viikon antibioottikuuri ei auta nivelrikkoon, ei todista mitään. Esim. alaselkäkipuun määrätään tutkimusten perusteella vähintään 100 päivän/3kk kuuri kerralla. Eikä sekään usein riitä.
Synvisc-, Durolane-, Arthrum -pistokset saattavat auttaa. Kannattaa kysellä ensin julkiselta ja ei sieltä saa, niin maksaa sitten yksityiselle. Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaukseen vaan, tosin yrittävät ikäsi vuoksi siirtää vuosilla eteenpäin. Älä tyydy siihen vaan vaadi leikkaukseen pääsyä, perustelu työiälläsi, perheelläsi, ym ym
Olin 55-v leikkauksessa jossa tehtiin uusi titaani-teflon -nivel ja se on niin hyvä että sen unohtaa pitkäksi ajaksi.
Olin kuukauden sairauslomalla sitten vaadin päästä töihin, johon vaadittiin useamman lääkärin lausunto. Himassa makaaminen ei ole parasta kuntoutumista, heti vaan liikkeelle vaikka sattuu. Vaadi myös aluksi kunnon särkylääkkeet jotta saat nukkua yöt, ei Panacodia vaan Tramalia taikka vastaavaa. Hölmöä että kirjoittivat automaattisesti 3kk sairauslomaa josta piti vääntää kättä.
Koko homma muuten maksoi julkisella 132€, johon sisältyivät kolme sairaalapäivää, hienot rtg-kuvat, varaosaluettelo ja myös kotiin lähdössä lääkkeet - olen iloinen veromaksaja
Ot:na kommentoin vain julkisen puolen hintaa.
Miten noin pieni omavastuu on mahdollinen?
Minulta leikattiin polikliinisesti kaihi vain toisesta silmästä, kesti yhteensä n. 15 min, heti kotiin, ei lääkkeitä. Keinomykiö on pieni piilarilinssin kokoinen muovinpala, eli varaosan hinta on pieni. Lasku oli melkein 200€. En sano, että paljon, kun toinen silmä leikattiin yksityisellä 1300€:lla, mutta onhan keinonivelleikkauksen kustannus ihan toista luokkaa, sairaalapäivineen ja lääkkeineen.
Päiväkirurginen maksu on paljon suurempi kuin sairaalavuorokausimaksu. Itse olen ollut leikkauksessa, jota ei tehdä päiväkirurgisena toimenpiteenä, koska siinä on suuri mahdollisuus joutua olemaan sairaalassa yötä tai useamman päivänkin. Leikkaus sujui kuitenkin ongelmitta, eikä jouduttu tekemään laajempaa operaatiota, joten pääsin samana päivänä kotiin ja maksu oli vain tuon sairaalapäivän verran.
Bowellia serrata. Just luin tänään jonkun saaneen apua nivelrikkoon siitä.
Tätä voisi kokeilla:
1/2-1 asp. /pv särkyyn (ei enempää, ai muita särkylääkkeitä)
Alkoholi pois, rupakka pois
Punainen liha, sokeri, jauho, aspartaami sekä lisäaineet pois. Muikut kieltoon. Einekset pois. Lisäaineet pois.
Paljon kasviksia ruokavalioon.
Hedelmistä omena, appelsiini, kiwi
Maito pois. Kookosrasva pois.
Lisää seuraavat: D-vitamiinia, foliren, tavallinen kalanmaksaöljy, sinkki, pakkauksen ohjeen mukaan.
Kerran päivässä lenkki, vaikka sattuu. Lyhyt riittää alkuun.
Voimia.
Neuvot on perusterveelle, jos muita lääkkeitä tai sairauksia konsultoi lääkäriä.
Vegaaneille tiedoksi, että Cartexan on eläinperäistä.
Ei se lopu vaan hiljalleen pahenee. Minulla alkoi polvioireet joskus 2015, ja joka vuosi mennyt huonompaan suuntaan. Kevyt kävely on hyvä lääke, mutta jos kivut oikein kovat, ei kannata vessaa kauemmaksi lähteä.
M54
Vierailija kirjoitti:
Cartexan on hyvä lääke, se kasvattaa niveltä uudelleen ja voitelee sitä, auttaa koko kehon niveliin. Olen vuoden syönyt niitä. Aluksi kortisonipiikki, sitten Durolanea, sitten jatkohoidoksi Cartexania. Auttaa hyvin, en edes muista nivelrikkoani. Minulla oli sekä lonkissa että polvissa kulumat , sormissa myös.
Aina sanotaan että tulee parempia kausia, mutta mulla nyt puolitoista vuotta siitä kun nivelrikko todettiin, ja koko ajan vaan pahenee. Ei ole tullut sitä odottamaani parempaa kautta. Cartexan ei auta. Ei haluta leikata kun pidetään liian nuorena.