Polvisärky (nivelrikko) kokemuksia? Loppuuko särky ikinä?
Olen 48v mies. Polveni kipeytyi joulukuussa koiran kanssa lumessa kahlatessa.
Tammikuussa polvea särki jo jatkuvasti ja kävely meni mahdottomaksi.
Särky ei lopu edes yöllä.
Lääkärissä (yksityinen työlääkäri) röntgenkuva ja nivelessä näkyy kulumaa. Lääkkeeksi fysioterapia.
Magneettikuvaan ei ole suostunut lähettämään.
Lääkäriltä sain myös Buranaa (joka ei auta mitään). Aloitin myös glukosamiinin syönnin.
Fysioterapeutti ihmetteli kun kipu ei lopu, ja olen nyt viikkoja kulkenut kyynärsauvojen kanssa.
Nyt olen jo turhautunut. Koko talvi on mennyt ja kevät alkanut. Ulkoilla ei voi, juuri mitään ei voi tehdä. Vihlonta ei lopu.
Nivelrikon kokeneilta kysyisin, kauanko kipu kestää ja kuinka se on lopulta helpottanut?
Kommentit (86)
Polven nivelrikkoon pistettiin ensin kortisonia kuurina, ei auttanut, sain sitten yhden artrohyal pistoksen, vaikuttaa vähintään 5v, kahden viikon lepo, nyt on 5s vuosi menossa ja käyn metsässä sauvakävelyllä joka päivä, pyöräilen, joogaan, ostin myös kuntokaupasta polvituet, sieltä löytyi parhaimmat joka pysyy jalassa valumatta.. Perusterveydessä hoidettiin. Nivelrikko tuli onnettomuudessa reisimurtuman vuoksi kun polvi rasittui liikaa. Fyssari suositteli korkeampia kävelysauvoja jotka ottavat painon itseensä että polveen eikä reiteen tule rasitusta, eikä tarvi pelätä että polvi menee yhtäkkiä alta, polvituki auttaa siinä myös. Ylipainoa ei ole..
Jos se ei ole vielä ihan paskana, kortisonipistos.
Minulla vähentynyt polvikivut kun tullut painoa takaisin. Polvikivut alkoin noin 90-kiloisena, oli pahimmillaan 75-kiloisena ja nyt ei juuri ollenkaan kipuja kun painoa 100kg.
M56
Vaikuttaisi olevan liikkeellä tuota vaivaa. Jos rtg on luokkaa K-L 1 niin se menee ikäisesi kulumaksi. Todennäköisesti kyseessä on reaktiivinen artriitti jonkin tulehduksen jälkeen. Voi kestää kuukausia. Lääkitys ei auta.
Pyörätuoli ei ole hyvä ratkaisu koska silloin jäät siihen pitemmän päälle. Lihakset surkastuvat ja pitemmän päälle et pääse sieltä ylös. Sitten olet toisten avusta riippuvainen ja työkyvytön lopun ikää. Mitä elämää se on?